Ελάχιστοι είναι όσοι γνωρίζουν την λειτουργία τους, ακόμα λιγότεροι όσοι τα χρησιμοποιούν
Τουριστικοί χάρτες και ηλεκτρονικά σημεία πληροφόρησης σε άσχημη κατάσταση και αχρησία ενόψει θερινής τουριστικής περιόδου
Στην είσοδο του Δημαρχείου τοποθετήθηκε πέρυσι το νέο info kiosk (ηλεκτρονικό κιόσκι πληροφοριών), με το σκεπτικό ότι η Κεντρική Πλατεία είναι πολυσύχναστη, αλλά το σημείο είναι και προστατευμένο από τις καιρικές συνθήκες. Η βάση δεδομένων του περιλαμβάνει τα στοιχεία επιχειρήσεων τουριστικού ενδιαφέροντος (ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις, εστιατόρια, café κλπ), με τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι επισκέπτες μπορούν να επικοινωνούν και άμεσα μέσω skype, αφού είναι εξοπλισμένο με τηλέφωνο και κάμερα και συνδέεται στο διαδίκτυο μέσω του δημοτικού δικτύου, ενώ τα δεδομένα είναι στα ελληνικά, τα αγγλικά και τα βουλγαρικά. Το δεύτερο τοποθετήθηκε στην Σταυρούπολη, όπου υπήρχε ένα παραπλήσιο ηλεκτρονικό σύστημα, που δεν λειτούργησε ποτέ. Σύμφωνα με τότε δηλώσεις του Δημάρχου Ξάνθης στο «Ε», το παλιό σύστημα πληροφόρησης προβλεπόταν να αναβαθμιστεί με έξοδα του δήμου και να τοποθετηθεί στην πλατεία Αντίκα για την πληροφόρηση των διερχόμενων τουριστών, κάτι που δεν έγινε ποτέ. Ένα άλλου τύπου info kiosk βρίσκεται εδώ και μερικά χρόνια έξω από την είσοδο της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης, στο κτήριο του Διοικητηρίου παραπλεύρως από το Δικαστικό Μέγαρο.
Σε αχρησία τα info kiosk – Ελάχιστα γνωρίζουν πού βρίσκονται
Η εγκατάσταση των info kiosks προβλέφθηκε από το έργο «Green Spots» του προγράμματος διασυνοριακής συνεργασίας «Ελλάδα-Βουλγαρία 2007-2013», αλλά παραμένει αμφίβολο το πόσο χρήσιμα είναι στην πράξη τα συστήματα αυτά, αφού είναι ελάχιστοι αυτοί που γνωρίζουν την ύπαρξή τους. Μάλιστα, όταν επισκεφθήκαμε χθες το info kiosk στην είσοδο του Διοικητηρίου το μήνυμα στην οθόνη, σε προσπάθεια κάποιου να αναζητήσει πληροφορίες, ήταν απογοητευτικό. Πρόβλημα στην φόρτωση της σελίδας που ζητήθηκε. Πιθανώς να οφειλόταν σε πρόβλημα της σύνδεσης ίντερνετ. Πάντως στο σημείο που έχει τοποθετηθεί δεν πρόκειται να το βρει κανένας τουρίστας, εκτός και αν κάποιοι θεωρούν το κτήριο του Διοικητηρίου τόπο τουριστικού ενδιαφέροντος. Είναι γνωστό ότι η Περιφέρεια ΑΜ-Θ με συντονισμένες προσπάθειες του Γιώργου Παυλίδη και του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού Μιχάλη Αμοιρίδη έχει θέση ως έναν από τους πρωταρχικούς στόχους της τουριστική ανάδειξη της περιοχής. Σύμφωνα με απολογισμό της ΠΑΜ-Θ, το 2015 δημιουργήθηκε νέο έντυπο υλικό, τουριστικό γεωγραφικό λογότυπο και αντίστοιχα συνθηματικά, ο τουριστικός διαδικτυακός ιστότοπος emtgreece.gr, θεματικές ταινίες στο youtube, οδηγός ταξιδιώτη, τουριστική σελίδα στο facebook, ενώ αναμενόταν τα Green Spots να αποτελέσουν πρωτοποριακή υπηρεσία, χωρίς αντίστοιχη σε όλη τη χώρα. Στην πράξη αποδείχθηκε ότι τα τελευταία δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή.
Σε ‘’κακό χάλι’’ οι τουριστικοί χάρτες της Παλιάς Πόλης από γκράφιτι και βανδαλισμούς
Και αν οι ηλεκτρονικοί χώροι πληροφόρησης των τουριστών δεν έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, αυτό που θα μπορούσε τουλάχιστον να φροντίσει ο δήμος Ξάνθης είναι οι μεγάλοι έντυποι τουριστικοί χάρτες της Παλιάς Πόλης. Με μια σύντομη βόλτα στο κέντρο της Ξάνθης διαπιστώνει κανείς την παντελή έλλειψη κάποιου ενημερωτικού στην πλατεία Ελευθερίας, στην πλατεία Αντίκα, ενώ και δύο χάρτες που βρίσκονται στην πλατεία Μητροπόλεως και στην οδό Βενιζέλου, απέναντι ακριβώς από τον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης προς τιμήν του Μάνου Χατζιδάκι, είναι εντελώς ακατάλληλοι για να δώσουν οδηγίες σε κάποιον επισκέπτη. Μουτζουρωμένοι, με γκράφιτι, κολλημένα αυτοκόλλητα, ακόμη και με έναν κάδο ανακύκλωσης μπροστά από αυτόν της πλατείας Μητροπόλεως. Όταν εμείς οι ίδιοι απαξιώνουμε το τουριστικό μας προϊόν, δεν μπορούμε να θέλουμε να τύχει εκτίμησης από τους ξένους επισκέπτες. Τουλάχιστον στην περίπτωση των χαρτών θα μπορούσε ο δήμος να φροντίσει να καθαρίσει το τζάμι που τους προστατεύει, ώστε να είναι ευανάγνωστοι τώρα που οι τουρίστες έχουν αρχίσει να περιδιαβαίνουν την πόλη.
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ