Παρουσιάστηκε από την μελετητική ομάδα η μελέτη για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας σε οριοθετημένο τμήμα του παραδοσιακού οικισμού
Καθορίζονται ειδικές κατηγορίες που θα μπορούν να διέρχονται σε συγκεκριμένες ώρες και ημέρες. Η τροποποίηση του ΠΔ στην πρόταση του Α. Πλέσια. Ενστάσεις από τους κατοίκους
Η κυκλοφοριακή μελέτη για την Παλιά Πόλη παρουσιάστηκε και εγκρίθηκε στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του δήμου Ξάνθης. Η κανονιστική απόφαση για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας σε οριοθετημένο τμήμα του παραδοσιακού οικισμού που προέκυψε από τη μελέτη που εκπόνησε η μελετητική ομάδα του Αργύρη Πλέσια και της Μαρίας Δόσιου και προωθήθηκε κατόπιν διαλογικής συζήτησης με μικρές αλλαγές, αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση μαζί με τη ρυθμιστική απόφαση και την κανονιστική για τα τραπεζοκαθίσματα στο δημοτικό συμβούλιο, προκειμένου να τεθεί πλαίσιο και κανόνες για την εν γένει λειτουργία στον Παραδοσιακό Οικισμό.
Ζώνη Ήπιας Κυκλοφορίας σε όλη την Παλιά Πόλη
Ο κ. Πλέσιας παρουσίασε αναλυτικά την υπάρχουσα κατάσταση όσον αφορά στην κίνηση, κυκλοφορία και στάθμευση εντός της Παλιάς Πόλης, καθώς και όσα ορίζει το ισχύον Προεδρικό Διάταγμα, για το οποίο, όπως προέκυψε από τα στοιχεία της παρουσίασης του μελετητή, περιλαμβάνουν αντικειμενικές συνθήκες αδυναμίας τήρησης του ΠΔ, αστοχίες και αποσπασματικές προβλέψεις. Πληροφόρησε επίσης, ότι για την εκπόνηση της μελέτης πραγματοποιήθηκαν συσκέψεις με φορείς, όπως η Μητρόπολη, ο σύλλογος για την προστασία και την αναβίωση της Παλιάς Πόλης, το 1ο δημοτικό σχολείο, ο 5ος παιδικός σταθμός, τα καταστήματα εστίασης και καφέ της περιοχής, καθώς και οι διανομείς από κάβες, ενώ ανέφερε και τι ισχύει στην Ευρώπη με βάση το νομικό πλαίσιο και συγκεκριμένα παραδείγματα.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν οι επισταμένες μελέτες της μελετητικής ομάδας, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν, προτάθηκε η δημιουργία Ζώνης Ήπιας Κυκλοφορίας σε όλο το μήκος και πλάτος της μελέτης, προβλέφθηκε η εξασφάλιση 3,5 μ σε μονοδρόμους και 6 μ σε δρόμους αμφίδρομης κίνησης και για την κυκλοφορία των οχημάτων στην Παλιά Πόλη οι χρήστες να χωριστούν σε δύο κατηγορίες. Από τη μια θα είναι οι τακτικοί χρήστες, οι οποίοι είναι οι μόνιμοι κάτοικοι, που θα έχουν τη δυνατότητα να διέρχονται από τον οικισμό και να παρκάρουν με ένα αυτοκίνητο και ένα δίτροχο, είναι επίσης τα ταξί, τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και αυτά που εκτελούν έργα κοινής ωφέλειας (πχ απορριμματοφόρα). Από την άλλη είναι οι ειδικοί χρήστες που χωρίζονται σε δύο υποκατηγορίες. Είναι: 1) αυτοί που έχουν «ελευθέρας» συγκεκριμένες ώρες και μέρες, όπως τα οχήματα τροφοδοσίας και διανομής και οι γονείς και κηδεμόνες που μεταφέρουν τα παιδιά τους στο σχολείο και 2) όσοι λαμβάνουν πρόσβαση 8ωρης παραμονής.
Προκειμένου να τηρηθούν οι κανόνες, η κίνηση και στάθμευση θα γίνεται με πάσο και θα οριστούν ηλεκτρονικά σημεία ελέγχου σε τρία σημεία εισόδου και εξόδου του παραδοσιακού οικισμού. Τα σημεία αυτά θα είναι στη συμβολή των οδών Λ. Πύργου και Χασιρτζόγλου, στην πλατεία Αντίκα και στην πάροδο της Ορφέως. Οι μελετητές εξέτασαν τα διάφορα προσφερόμενα είδη ελέγχου και κατέληξαν στα αποτελεσματικότερα, βολικότερα, αλλά και συμφερότερα οικονομικά. Πρότειναν λοιπόν το σύστημα της κάρτας εισόδου με κάμερες αυτόματης αναγνώρισης του αριθμού κυκλοφορίας στα σημεία ελέγχου.
Στις θέσεις στάθμευσης περιμετρικά του οικισμού οι επισκέπτες
Όπως προέκυψε από τις έρευνες της μελετητικής ομάδας τα αυτοκίνητα των μόνιμων κατοίκων είναι λιγότερα από τα μισά όσων σταθμεύουν στην Παλιά Πόλη σε μια στιγμή συνηθισμένης κίνησης στον οικισμό. Ανέφερε ότι 152 είναι τα οχήματα των κατοίκων, 210 είναι επισκεπτών, ενώ συνολικά οι προσφερόμενες θέσεις εντός του οικισμού είναι 207. Με βάση την πρόταση, αφού θα απαγορεύεται η στάθμευση εντός του οικισμού στους επισκέπτες και στους κατοίκους που έχουν πλέον του ενός αυτοκινήτου, οι δυνατότητες στάθμευσης θα είναι στο Λιμνίο, το παζάρι και στο δημοτικό πάρκινγκ της Λ. Πύργου που έχει σήμερα 25 θέσεις, αλλά οι μελετητές προτείνουν να επεκταθεί με χαμηλό κόστος προς τα επάνω, όπου υπάρχει η δυνατότητα και να αυξηθεί κατά πολύ η δυναμικότητα του χώρου στάθμευσης.
Ο κ. Πλέσιας, προτείοντας την τροποποίηση του ΠΔ κατέληξε ότι ο διπλός στόχος της κυκλοφοριακής μελέτης που εκπονήθηκε ήταν η προστασία και ανάδειξη του ζωντανού μνημείου της Παλιάς Πόλης, αλλά και η δημιουργία ενός πεδίου σύγκλισης διαφορετικών οπτικών και απόψεων που σήμερα είναι αντίρροπες.
Ερωτήσεις και αντιρρήσεις από συμβούλους και κατοίκους
Ερωτήσεις, αντιρρήσεις και σχόλια κατέθεσαν μέλη της Επιτροπής, αλλά και μέλη του συλλόγου των κατοίκων της Παλιάς Πόλης που παραβρέθηκαν στη συνεδρίαση. Συγκεκριμένα, τέθηκε το θέμα της «εξαίρεσης» ενός σημείου της Π. Πόλης (περιοχή Βενιζέλου) από την κυκλοφοριακή μελέτη, η δυνατότητα κίνησης επισκεπτών, φίλων και συνεργατών των κατοίκων του οικισμού, η αδυναμία εξυπηρέτησης των οικογενειών με τη διέλευση μόνο του ενός αυτοκινήτου ανά οικογένεια, η τήρηση των οριοθετημένων χώρων ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων από τα καταστήματα, καθώς και η τυχόν ανεπάρκεια των σημείων ελέγχου, αφού θα υπάρχουν είσοδοι, πιο δυσπρόσιτες ή λιγότερο προτιμητέες, που δε θα ελέγχονται, καθώς και επιμέρους ζητήματα καθημερινότητας των κατοίκων.
Ο κ. Πλέσιας εξήγησε ότι η φιλοσοφία της μελέτης συνδέεται με την αποδοχή ότι «στον ιστορικό αυτό τόπο έχουμε ισοδύναμα δικαιώματα. Δεν μπορεί δηλαδή να δοθεί προτεραιότητα απολύτως στα δικαιώματα των κατοίκων, καθώς δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε σε κανένα ‘ιδιοκτησιακότητα’ στον παραδοσιακό οικισμό. Αν όλοι πάρουν και δεύτερη άδεια για αυτοκίνητο θα διπλασιαστεί ο φόρτος. Διευκολύνουμε όλες τις χρήσεις εκ της κατοικίας των μονίμων κατοίκων και εγκαθιστούμε ένα καθεστώς σύνθεσης και συνύπαρξης». Πρόσθεσε επίσης ότι αν παρουσιαστεί ανάγκη κατά την υλοποίηση μπορούν να αυξηθούν τα σημεία ελέγχου.
Παίρνοντας το λόγο ο δήμαρχος Μπάμπης Δημαρχόπουλος σημείωσε: «οι μελετητές επικαλούνται την ευρωπαϊκή εμπειρία και συστήνουν ένα αυτοκίνητο ανά οικογένεια. Συζητήσαμε και με τις τεχνικές υπηρεσίες και καταλήξαμε ότι σε ειδικές περιπτώσεις θα δίνεται και δεύτερη άδεια για αυτοκίνητο. Πρέπει όμως επιτέλους να προχωρήσουμε, η κατάσταση σήμερα είναι χαοτική. Η μελέτη θέτει το πλαίσιο και στη συνέχεια έρχεται η ευθύνη του δήμου για να το εφαρμόσει και να λύσει τα επιμέρους ζητήματα».
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr