Τις ακόμη πιο δύσκολες μέρες που έρχονται για τον κλάδο σκιαγράφησε στην Ξάνθη ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Μιχάλης Κιούσης
Κιούσης: «Χτυπούν φορολογικά έναν κλάδο που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να φοροδιαφύγει»
Μία από τις νέες εκπλήξεις του πολυνομοσχεδίου που ψηφίστηκε πρόσφατα είναι και η αύξηση στην τιμή της βενζίνης με στόχο να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Μετά τις αλλαγές από τα μέτρα που ψηφίστηκαν στον «βωμό» της πρόσφατης συμφωνίας του Eurogroup, όπου τον Ιούνιο αλλάζει το καθεστώς φορολόγησης των Ι.Χ. όσον αφορά τα τέλη ταξινόμησης, το υπουργείο Οικονομικών πρόσθεσε νέο πονοκέφαλο στους φορολογούμενους, αφού, όπως αποκάλυψε ο υφυπουργός Οικονομικών, Τ. Αλεξιάδης, στο πλαίσιο των αλλαγών που εξετάζονται για τον τρόπο φορολογίας των Ι.Χ. το 2017, ένα από τα σενάρια προβλέπει ένα τμήμα από τα τέλη κυκλοφορίας -περίπου τα μισά- να καταβάλλεται εφάπαξ και τα υπόλοιπα να πληρώνονται μέσω της βενζίνης, η τιμή της οποίας θα αυξηθεί «κατά κάποια λεπτά».
Συνάντηση στην Ξάνθη με μέλη της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος
Για όλες αυτές τις σαρωτικές αλλαγές σε φορολογία, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και ασφαλιστικές εισφορές συζήτησαν το απόγευμα του Σαββάτου 28 Μαΐου οι ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων της πόλης μας με τον πρόεδρο της ΟΒΕ Μιχάλη Κιούση, τον Γ. Γραμματέα Άγγελο Τούντα και τον φοροτεχνικό σύμβουλο της ΌΒΕ Γιώργο Χριστόπουλο. Στην συζήτηση παραβρέθηκαν τα περισσότερα μέλη του Σωματείου Βενζινοπωλών Ξάνθης, εκθέτοντας τα προβλήματα και τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν στην πόλη, ενώ ενημερώθηκαν και για τις τελευταίες εξελίξεις στα θέματα που απασχολούν τον κλάδο. Ο κ. Κιούσης είναι γνώστης της Ξάνθης, καθώς επισκέπτεται συχνά την κόρη του, και ήταν ενήμερος για την κατάσταση στην πόλη, δηλώνοντας στο «Ε» ότι σε άλλες περιοχές η κατάσταση είναι ακόμη πιο τραγική. «Τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα στον Έβρο και τις Σέρρες με τα σύνορα, αλλά εντελώς τραγικά στην Δυτική Μακεδονία», σημείωσε ο ίδιος για να προσθέσει χαρακτηριστικά: «Στην Φλώρινα έχουμε καθημερινά 2.500 διελεύσεις για ψώνια».
Καμία λογική στα μέτρα που ψηφίστηκαν – Έρχεται περαιτέρω επιβάρυνση για όλους
Ο κ. Κιούσης αναφέρθηκε στον αγώνα που έγινε το τελευταίο διάστημα και τις πιέσεις που ασκήθηκαν στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για να μη περάσουν οι αυξήσεις αυτές. Ο πρόεδρος της ΟΒΕ είχε επανειλημμένα τονίσει ότι οι νέες αυξήσεις των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα υγρά καύσιμα και στο υγραέριο κίνησης, αποτελούν επανάληψη προηγούμενων τακτικών των κυβερνήσεων για εύκολη και εξαναγκαστική άντληση φόρων από την κατανάλωση. «Όπως έχει δείξει η πείρα και τα αποτελέσματα, όταν οι φόροι ξεπερνούν ένα ορισμένο όριο φοροδοτικής ικανότητας των φορολογουμένων, τότε η αύξησή τους μετατρέπεται σε αρνητικό αποτέλεσμα. Άλλοτε η αύξηση της φορολογίας είναι ευθέως ανάλογη της μείωσης της κατανάλωσης και άλλοτε αντιστρόφως ανάλογη είσπραξης φόρων», σημείωσε ο ίδιος.
Οι αριθμοί ‘’μιλούν’’ από μόνοι τους
Στην συνέχεια ο κ. Κιούσης άφησε τους αριθμούς να ‘’μιλήσουν’’: «Με το νομοσχέδιο η αύξηση του ΕΦΚ έχει τις εξής συνέπειες:
Στην αμόλυβδη βενζίνη – 95 που αποτελεί το βασικό καύσιμο μικρών αυτοκινήτων, δηλαδή της πλειοψηφίας των απλών καταναλωτών, αυξάνεται από 670€ το χιλιόλιτρο σε 700€. Μια αύξηση 30€ η οποία με τον αυξημένο ΦΠΑθα φτάσει στα 37,20€. Η τιμή θα αυξηθεί κατά 3,7 λεπτά περίπου.
Στο πετρέλαιο κίνησης η αύξηση είναι 80€ το χιλιόλιτρο και με τον ΦΠΑ 24% φτάνει στα 99,20€. Η τιμή θα αυξηθεί κατά 10 λεπτά περίπου.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο φωτιστικό πετρέλαιο, η αύξηση είναι 50€ το χιλιόλιτρο και με τον ΦΠΑ 24% φτάνει στα 62€. Η τιμή τον Οκτώβριο, όποια και αν είναι, θα αυξηθεί κατά 6,2 λεπτά περίπου.
Στο υγραέριο κίνησης (LPG) η αύξηση είναι 100€ το χιλιόλιτρο και με τον ΦΠΑ 24% φτάνει στα 124€. Η τιμή θα αυξηθεί κατά 12,4 λεπτά περίπου.
Οι αυξήσεις αυτές είναι ανελαστικές και μπαίνουν ανεξαρτήτως της τιμής του
καυσίμου.
Πότε αρχίζει η ισχύς των μέτρων
Μετά την ψήφιση του φορολογικού πολυνομοσχεδίου, οι νέες αυξήσεις του ΦΠΑ θα ισχύσουν από 1.6.2016. Οι αυξήσεις των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) θα ισχύσουν από 1.1.2017, εκτός του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης, ο οποίος θα ισχύσει από 15.10.2016. Όπως είπε στο «Ε» ο κ. Κιούσης, Την πιο ακριβή βενζίνη (1,5 ευρώ το λίτρο) πληρώνουν οι Ολλανδοί, που έχουν όμως πολύ υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα από το δικό μας και ακολουθούν οι Ιταλοί και οι Φινλανδοί. Οι Πορτογάλοι είναι στην ίδια μοίρα με τους Έλληνες πληρώνοντας 1,40 ευρώ το λίτρο, ωστόσο αν συνυπολογίσει κανείς την αύξηση φόρου που ψηφίστηκε και αυτήν που πιθανώς θα έρθει, τότε η λιανική τιμή στη χώρα μας θα «αγγίξει» την πρώτη τριάδα. «Η γενική άποψή μας είναι πως αυτή η αύξηση είναι μια ακόμη λάθος κίνηση. Διαφωνούμε ριζικώς και προβλέπουμε ότι θα αυξηθούν οι αρνητικές συνέπειες, στην κοινωνία, στις μεταφορές, στην παραγωγή και φυσικά και στον κλάδο των βενζινοπωλών, ο οποίος μόνο λουκέτα μετράει τα χρόνια της κρίσης. Περί τα 2.500 πρατήρια έχουν κλείσει. Πολλά από αυτά τα πήραν εταιρείες αλυσίδων πρατηρίων ή κεφάλαια που δεν γνωρίζουμε την προέλευσή τους», ανέφερε ο ίδιος για να κλείσει χαρακτηριστικά: «Συντελείται μια ραγδαία μονοπώληση του κλάδου, όπως και σε πολλούς κλάδους μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Σε λίγα χρόνια ο καταναλωτής θα είναι όμηρος λίγων εταιρειών».
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ