Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αφιερώματα Ένα μάθημα νεότερης ιστορίας

Ένα μάθημα νεότερης ιστορίας

0
apeleytherosi xanthi

Τι γιορτάζει η Θράκη στις 14 Μαΐου;

Μια ιστορική αναδρομή στις αρχές του 20ού αιώνα από τον Θανάση Μουσόπουλο, φιλόλογο-συγγραφέα

Η ευρύτερη περιοχή της νοτιοδυτικής Θράκης κυριεύθηκε από τους Οθωμανούς στις τελευταίες δεκαετίες του 14ου μ.Χ. αιώνα. Το 1912 η Ξάνθη για οκτώ μήνες περνά στα χέρια των Βουλγάρων, στις 13 Ιουλίου 1913 η πόλη μας λευτερώνεται για πρώτη φορά από τα ελληνικά στρατεύματα μετά από σκλαβιά 550 χρόνων. Όμως στις 28 Ιουλίου του ίδιου χρόνου η Ξάνθη ξαναδίνεται στους Βουλγάρους, που την κρατούν στα βάναυσα χέρια τους ως τις 4 Οκτωβρίου 1919. Τότε με απόφαση των δυνάμεων που συνεδριάζουν στο Παρίσι αποφασίζουν διασυμμαχικός στρατός με τη συμμετοχή και Ελλήνων να κυριεύσουν την περιοχή της σημερινής ελληνικής Θράκης. Έτσι άρχισε η διαδικασία για την ενσωμάτωσή της στην Ελλάδα. Αυτό έγινε στις 14 του Μάη 1920. Τούτο γιορτάζουν οι υπόλοιποι Θράκες, εμείς γιορτάζουμε την αρχή της ελευθερίας, οι άλλοι το τέλος.

* Είναι ευκαιρία να πούμε λίγα λόγια για τη νεότερη ιστορία της Θράκης και της Ξάνθης, τιμώντας έτσι όσους διαχρονικά αγωνίστηκαν για να αποκτήσουμε την (όποια) ελευθερία μας.

Ο χώρος της ενιαίας Θράκης από τα προϊστορικά χρόνια δέθηκε με τη φύση και τον άνθρωπο, ο οποίος έπλασε την ατομική και κοινωνική του ζωή στα κλασικά, ελληνιστικά, ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια. Όσες ανασκαφές ως τώρα έγιναν απέδειξαν την εδώ ιδιαίτερη ελληνική παρουσία. Χιλιάδες χρόνια προ Χριστού ζυμώνεται ο ατομικός και κοινωνικός βίος που σταδιακά διαμορφώνεται στον ελληνικό χαρακτήρα, που πρώτος στην Ευρώπη εμβαπτίζεται εδώ στο πνεύμα του Χριστιανισμού.

Μετά τη χιλιόχρονη βυζαντινή οικουμένη, στα μέσα του δέκατου τέταρτου αιώνα επήλυδες της ανατολής κυριαρχούν και κυριεύουν τη Θράκη και την πρωτεύουσα πόλη, την Κωνσταντινούπολη.

Στην περιοχή μας εκτός από την Ξάνθεια / Ξάνθη που είναι παλιό ελληνικό και χριστιανικό κέντρο, δημιουργείται από τους κατακτητές η Γενισέα που γίνεται το νέο κέντρο. Οι δύο αυτές πόλεις από το 18ο αιώνα αναπτύσσονται ιδιαίτερα χάρη στην παραγωγή και εμπορία του καπνού και των προϊόντων του. Το 1829 γίνονται δύο σεισμοί που ισοπεδώνουν την Ξάνθη και τα περίχωρα, τις επόμενες δεκαετίες αρχίζει η ανοικοδόμηση της πόλης, ενώ από το 1870 μετά από εμπρησμό (μάλλον) της Γενισέας μόνο κέντρο μένει η Ξάνθη, η παλιά πόλη που σώζεται ως τις μέρες μας.

Η Οθωμανοκρατία εδράζεται στις προηγούμενες δομές, ενώ κάτοικοι της Θράκης βίαια ή και εκούσια ασπάζονται τη νέα κατάσταση, γλώσσα και θρησκεία. Βαθιά όμως στα φυλλοκάρδια τους πολλοί κρατούσαν –ή και κρατούν– τα πατροπαράδοτα θέσμια. Σταδιακά, ο ελληνικός τόνος επικράτησε σε κάθε οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο ζωής. Η οθωμανική κατοχή δεν έκαμψε το φρόνημα και τη δημιουργικότητα των από χιλιετηρίες κατοίκων. Και έρχεται ο δέκατος ένατος αιώνας – ποτισμένος από νέες ιδέες σχάσης των κοινωνιών και του ατόμου. Η διαίρεση στο δικό μας και στο ξένο, σ’ αυτό που είναι δικό μας και στο άλλο, στο διαφορετικό, έχει αποτελέσματα που φτάνουν στις δραματικές εμπειρίες των ημερών μας.

Στις αρχές του 20ού αιώνα όλος ο βορειοελλαδικός χώρος και σύσσωμο το έθνος αγωνίζονται για να κατοχυρώσουν τον ελληνισμό της περιοχής, αντιμετωπίζοντας τον μεγαλοϊδεατισμό των βουλγάρων.

Έχουμε τον ένδοξο Μακεδονικό – Θρακικό αγώνα εναντίον του βουλγάρικου επεκτατισμού, τους Βαλκανικούς πολέμους, στη συνέχεια τον πρώτο παγκόσμιο.

Συνάμα οι Μεγάλες Δυνάμεις με νύχια και με δόντια παλεύουν για να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους στην οθωμανική αυτοκρατορία. Τα πετρέλαια της Θράκης, τα Στενά, η γεωπολιτική σημασία του χώρου αναβάθμισαν τη Θράκη. Να σημειώσουμε επίσης ότι ενώ οι Οθωμανοί για αιώνες αγκάλιαζαν ένα πολυεθνικό κράτος, οι Νεότουρκοι που τους διαδέχονται φιλοδοξούν να οικοδομήσουν πάση θυσία ένα μονοεθνικό και μονολιθικό κράτος, πράγμα που συνεπάγεται εθνοκαθάρσεις και γενοκτονίες σ’ όλη τη διάρκεια του εικοστού αιώνα.

Η Ξάνθη μετά από σκλαβιά πεντακοσίων πενήντα χρόνων προαναφέραμε ότι περνά στα χέρια των Βουλγάρων το 1912 – 1913 για οχτώ μήνες, τον Ιούλιο του 1913 ελευθερώνεται από τους Έλληνες για 15 μέρες, όμως –άλλα κελεύουν οι Μεγάλες Δυνάμεις– ξαναδίνεται στους Βουλγάρους από το 1913 ως τον Οκτώβρη του 1919. Οι σύμμαχοί μας όλες αυτές τις δεκαετίες ‘’μαγειρεύουν’’ την τύχη της περιοχής σύμφωνα με τα δικά τους συμφέροντα, σε συνάρτηση με τις σχέσεις τους με την καταρρέουσα οθωμανική αυτοκρατορία και τις βλέψεις τους στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Γενικά επικρατεί πλέον (από Γερμανία, Αντάντ, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής) μια ρευστή και άκρως αντι-ανθρωπιστική πολιτική, που συνεχίζεται κλιμακούμενη ως τις μέρες μας. Η Θράκη στις αρχές του εικοστού αιώνα έχει γίνει έρμαιο των νέων αυτών διασπαστικών ιδεών και των μεγάλων δυνάμεων. Η βόρεια Θράκη ήδη αναρπάζεται από τη Βουλγαρία, η Ανατολική ανήκει στην Οθωμανική αυτοκρατορία, ενώ η Δυτική Θράκη και η Ξάνθη βέβαια περνά από την οθωμανική στη βουλγαρική κυριαρχία το 1913. Αν και οι Έλληνες στους Βαλκανικούς πολέμους νικούν, στο τέλος αναρπάζεται η Θράκη αυτή του Αιγαίου από τους αδηφάγους γείτονες. Την επταετία που ακολουθεί 1913 – 1919 οι Βούλγαροι επιδιώκουν διά πυρός και σιδήρου να εκβουλγαρίσουν την περιοχή μας.

Η πλειοψηφία των κατοίκων της Θράκης, Χριστιανοί Έλληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι και Μουσουλμάνοι, έχοντας δοκιμάσει στην πράξη για αιώνες τη συνύπαρξη του διαφορετικού και την υπεροχή του ουσιώδους και του πνευματικού έναντι του επουσιώδους και υλικού, η πλειοψηφία των κατοίκων της Θράκης αντιστέκεται στων μεγάλων δυνάμεων και των δυνατών γειτόνων και κατακτητών τα όνειρα και τις βλέψεις. Το πιο συνταρακτικό αυτής της περιπέτειας, που άλλωστε επιβεβαιώνεται με το φρικτότερο τρόπο ως τις μέρες μας είναι η πολιτιστική και ανθρωπιστική διάσταση των πολέμων. Οι Βούλγαροι καταλήστευσαν την περιοχή μας από ελληνικά και χριστιανικά έργα τέχνης και τεκμήρια της εδώ παρουσίας μας.

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος ως πολιτικά υπεύθυνος και ο Χαρίσιος Βαμβακάς ως διπλωμάτης κατάφεραν στο πολύμηνο συνέδριο ειρήνης στο Παρίσι να ανατρέψουν τις κρυφές προθέσεις των μεγάλων δυνάμεων –Γάλλων, Ιταλών, Αμερικανών– ήδη είχαν γίνει γνωστά τα πετρέλαια της περιοχής, ώστε οι νικητές του πρώτου παγκόσμιου πολέμου να αποδεχθούν λύση του θρακικού ζητήματος. Στις 4 του Οκτώβρη 1919 Αλγερινοί και Μαροκινοί στρατιώτες που ήταν Γάλλοι υπήκοοι, μια πολυεθνική δύναμη στρατοπεδεύει στην πόλη. Ελληνικός στρατός και χωροφυλακή, Έλληνες υπάλληλοι αναλαμβάνουν υπηρεσία, ενώ σε λίγο τοποθετείται ως δήμαρχος ο Χριστόδουλος Μπρωκούμης.

Ακολουθεί διασυμμαχική κατοχή, μια ιδιότυπη μορφή διακυβέρνησης, ως το Μάη του 1920. Είναι μια μεταβατική περίοδος. Προετοιμάζεται το έδαφος για να γίνει η Θράκη τμήμα του ελληνικού κράτους. Έτσι, συνεχίζεται η διπλωματική μάχη, με πρωταγωνιστές τον Ελευθέριο Βενιζέλο και το Χαρίσιο Βαμβακά. Με τις διπλωματικές ενέργειες του πρώτου και τις συστηματικές παρεμβάσεις του δεύτερου αποτράπηκε η δημιουργία γαλλικού προτεκτοράτου, όπως ήθελαν εδώ Τούρκοι και Βούλγαροι κεφαλαιούχοι.

Το Διασυμμαχικό καθεστώς αφορά όλη τη Δυτική Θράκη, ως τον Έβρο, και διαρκεί ως τις 14 του Μάη του 1920. Τότε απελευθερώνεται η Κομοτηνή και η περιοχή του Έβρου, οπότε ολόκληρη η Δυτική Θράκη ενσωματώνεται στην Ελλάδα.

Στις 28 Ιουλίου 1920 με μια από τις συνθήκες των Σεβρών η Δυτική Θράκη (πολύ μικρό τμήμα της ενιαίας Θράκης) παραχωρείται στην Ελλάδα.

[Για όσους ενδιαφέρονται για περισσότερα στοιχεία, παραπέμπω στο βιβλίο μου «Θράκη Μνήμη για το Μέλλον», Ξάνθη 1997 και στο βιβλίο του Π. Α. Γεωργαντζή «Θρακικός αγώνας 1912 – 1920», Ξάνθη 1993. Για την περίοδο 1919-1920 χρήσιμο είναι το βιβλίο του Στέφανου Ιωαννίδη «Ξάνθη, 1919 – 1920 – Διασυμμαχική Κατοχή – Μια εποχή – Ένα καθεστώς», Ξάνθη, 1977]

Ξάνθη, Μάιος 2016

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αφιερώματα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Η σύγκρουση της ταυτότητας στο «Αόρατος Άνθρωπος» του Ραλφ Έλλισον

Η καταπίεση του αφροαμερικανού ήρωα μπορεί να ερμηνευτεί ως μια αναπαράσταση των κοινωνικώ…