Διαγράφονται 4.000 μηχανικοί από το Τεχνικό Επιμελητήριο κάθε χρόνο – Αύξηση κατά 550% στις διαγραφές από το ΤΕΕ Θράκης
Αρ. Πλέσιας: «Προτιμούν να χάσουν την ιδιότητα του μηχανικού, παρά να πληρώνουν μία ασφάλιση χωρίς ανταποδοτικότητα»
«Η μεγάλη φυγή των μηχανικών» θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί το φαινόμενο της διαγραφής τους από τα μητρώα των κατά τόπους Τεχνικών Επιμελητηρίων (ΤΕΕ) και της μετανάστευσης στο εξωτερικό, λόγω της κρίσης στην «οικοδομή» και του περιορισμού της δραστηριότητας στα εγχώρια έργα υποδομής. Σύμφωνα με τη διοίκηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κάθε χρόνο διαγράφονται από τα μητρώα του ΤΕΕ περίπου 4.000 μηχανικοί, ενώ περίπου 3.000 έχουν μεταναστεύσει στο εξωτερικό στα χρόνια της ‘’κρίσης’’. Οι εκπρόσωποι των μηχανικών θεωρούν πως το φαινόμενο θα ενταθεί εξαιτίας του νέου ασφαλιστικού, που σύμφωνα με τους επαγγελματίες θα δώσει την ‘’χαριστική βολή’’ στον κλάδο.
Μαζικές διαγραφές λόγω υψηλών ασφαλιστικών εισφορών
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, σε πρόσφατες δηλώσεις του ανέφερε ότι ο αριθμός των μηχανικών που διαγράφονται κάθε χρόνο από τα μητρώα του ΤΕΕ έχει αυξητικές τάσεις, χωρίς να συνυπολογίζονται οι νέοι μηχανικοί που επιλέγουν να μην εγγραφούν καθόλου. Σύμφωνα με τον κ. Στασινό, οι παράγοντες που έχουν οδηγήσει σε αυτό το σημείο είναι η έλλειψη ανάπτυξης, η υπερφορολόγηση, οι πολύ υψηλές ασφαλιστικές εισφορές, η γραφειοκρατία. Το παράδοξο με τον κλάδο των μηχανικών, τον μεγαλύτερο επιστημονικό κλάδο της χώρας, είναι η υποχρεωτική ασφάλιση στον ασφαλιστικό τους φορέα (ΕΤΑΑ – ΤΣΜΕΔΕ), ασχέτως αν υπάρχει άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας. Χωρίς να εξετάζεται, δηλαδή, αν κάποιος μηχανικός εργάζεται, όπως γίνεται στους υπόλοιπους ασφαλιστικούς οργανισμούς, υποχρεώνεται να καταβάλλει τις ασφαλιστικές εισφορές, που είναι και οι υψηλότερες στον επιστημονικό επαγγελματικό χώρο. Ένας νέος μηχανικός καλείται να πληρώσει στο ταμείο του σχεδόν 5.000 ευρώ ετησίως, ακόμη και αν είναι άνεργος, υπό την ‘’απειλή’’ απώλειας της ιδιότητάς του ως μηχανικού. Αν δεν πληρώσεις, δηλαδή, παύεις να είσαι μηχανικός.
Αρ. Πλέσιας: «Δύσκολα μπορούν να καλυφθούν αυτές οι ασφαλιστικές υποχρεώσεις στην εποχή που ζούμε»
Το «Ε» επικοινώνησε με τον γραμματέα του ΤΕΕ Θράκης, Αργύρη Πλέσια, ο οποίος μας διαβεβαίωσε ότι το φαινόμενο των μαζικών αιτήσεων διαγραφών από τα ΤΕΕ είναι γενικευμένο. Όπως ανέφερε, οι μηχανικοί έχουν ασφαλιστικές υποχρεώσεις πολύ υψηλές για την εποχή αυτή, δεδομένου ότι ο κλάδος έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα από την μείωση του κύκλου εργασιών. «Πρόκειται για υψηλές ασφαλιστικές εισφορές, που ανά τακτά διαστήματα αυξάνονται αναγκαστικά, χωρίς να υπάρχει ορατή ανταποδοτικότητα. Παλιότερα ξέραμε ότι πληρώνουμε πολλά χρήματα στο ταμείο μας, αλλά θα έχουμε μια αξιοπρεπή σύνταξη. Πλέον ούτε αυτό υφίσταται, αφού το σύστημα δεν φαίνεται να είναι βιώσιμο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος. Χωρίς καμία διασφάλιση, κυρίως για τους νέους μηχανικούς, πολλοί είναι αυτοί που στρέφονται στο εξωτερικό, μας είπε ο κ. Πλέσιας, αφού η διαγραφή τους από το μητρώο του Επιμελητηρίου συνεπάγεται και την απώλεια της ιδιότητας του μηχανικού. Όπως διευκρίνισε ο ίδιος: «Μετά από συνεχείς διαβουλεύσεις και πιέσεις έγιναν κάποιες ρυθμίσεις, ώστε να αμβλυνθεί λίγο η αυστηρότητα αυτών των μέτρων και να υπάρξει τουλάχιστον μία περίοδος ‘’αναμονής’’».
Εκρηκτικές διαστάσεις στην μετανάστευση επιστημονικού δυναμικού
Το φαινόμενο της μετανάστευσης επιστημονικού δυναμικού έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις, σύμφωνα με τις διοικήσεις των μηχανικών, με τους νέους να προγραμματίζουν μαζικά την φυγή τους στο εξωτερικό. Οι κυριότερες χώρες που κατευθύνονται είναι αναπτυγμένες Ευρωπαϊκές αγορές όπως Γερμανία, Δανία, Αγγλία, οι ΗΠΑ, αλλά και η Μέση Ανατολή με κυρίαρχη την περιοχή του Περσικού Κόλπου. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας (ΣΠΜΕ) Β. Μπαρδάκης, σε πρόσφατη εισήγησή του σε επιστημονική ημερίδα, ανέφερε πως οι Έλληνες μηχανικοί είναι εξοικειωμένοι με τα Ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα κατασκευών, γεγονός που μπορεί να τους εξασφαλίσει ρόλο υπεργολάβου σε πολλά έργα στην διεθνή αγορά. Οι Ευρωκώδικες είναι διεθνώς αποδεκτοί ως τα πιο προχωρημένα ενιαία πρότυπα σχεδιασμού κατασκευών και αυτό σε συνδυασμό με το τεχνικό υπόβαθρο των Ελλήνων μηχανικών τούς επιτρέπει να προσαρμοστούν και σε άλλες συστάσεις ή οδηγίες όπως π.χ. οι κανονισμοί των ΗΠΑ που βρίσκουν εκτεταμένη εφαρμογή στον σχεδιασμό υδραυλικών, λιμενικών και συγκοινωνιακών έργων. Σε συνεργασία με την πολιτεία, οι φορείς των μηχανικών δρομολογούν μία σειρά από πρωτοβουλίες, που στόχο έχουν να εξάγουν την τεχνογνωσία των Ελλήνων μηχανικών και να συγκρατήσουν το κύμα φυγής προς το εξωτερικό. Με 3.000 μηχανικούς να έχουν πάρει ήδη τον δρόμο της μετανάστευσης, το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, με τους νέους απόφοιτους των Σχολών και των Τμημάτων να το προγραμματίζουν ως «μονόδρομο». Το πρόβλημα όμως δεν επικεντρώνεται μόνον στους νέους μηχανικούς, αφού η άσχημη επαγγελματική καθημερινότητα και οι ζημίες των τελευταίων ετών δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες και για τους παλαιότερους μηχανικούς, οι οποίοι μεταναστεύουν με τις οικογένειές τους, καθώς στην χώρα μας τα αντικείμενα εργασίας είναι περιορισμένα και τα έξοδα συντήρησης γραφείου δυσανάλογα μεγάλα.
Â
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ