Οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων περιμένουν 33 μήνες την επιδότηση για τα ακριβοπληρωμένα συστήματα εισροών-εκροών
Μειωμένη η ζήτηση στο πετρέλαιο θέρμανσης, με τις εξαγγελίες για μειωμένη τιμή και επίδομα να μένουν στα λόγια – Ακόμη να κατατεθεί το περσινό επίδομα
Το θέμα της ολιγωρίας των κυβερνήσεων στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων θέτει η Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Υγρών Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) επισημαίνοντας ότι όχι μόνο υποχρεώθηκαν πρώτοι να βάλουν τα συστήματα εισροών – εκροών, χωρίς αυτά να επεκταθούν και στα υπόλοιπα στάδια διακίνησης, αλλά 33 μήνες μετά δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ από το εγκεκριμένο πρόγραμμα επιδότησης.
Επιστολή των πρατηριούχων υγρών καυσίμων
Σε επιστολή της προς τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μεταφορών η Π.Ο.Π.Ε.Κ. αναφέρει ότι οι πρατηριούχοι, αν και τελευταίοι στη σειρά διάθεσης και διακίνησης καυσίμων, ήταν οι πρώτοι, που αναγκάστηκαν με τον Ν.3784/2009, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, να εκταμιεύσουν πολύ μεγάλα ποσά (15.000 – 20.000 ευρώ) ανά πρατήριο, για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών – εκροών. Οι πρατηριούχοι ζητούν την καταβολή των προβλεπόμενων επιδοτήσεων για τα συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών, ενώ θέτουν το ερώτημα πώς μπορεί να πείσει κανείς για πρόθεση να πατάξει την παράνομη διακίνηση καυσίμων, όταν εδώ και 4 χρόνια δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις για την εγκατάσταση του συστήματος σε όλα τα προηγούμενα στάδια της διακίνησης και διάθεσης των καυσίμων. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση ο προϋπολογισμός δημόσιας δαπάνης για την υλοποίηση της δράσης εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 30 εκατ. ευρώ και καλύπτει το σύνολο της χώρας. Με την επιστολή τους, μάλιστα, ζητούν από το υπουργείο να μάθουν αν το εγκεκριμένο ποσό για την υλοποίηση της δράσης παραμένει προς διάθεση και δεν έχει χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, αν και πότε θα αρχίσει η καταβολή των χρημάτων των σχετικών επιδοτήσεων στους δικαιούχους πρατηριούχους και αν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την έκδοση των εκκρεμών σχετικών Υπ. Αποφάσεων για όλα τα προηγούμενα στάδια διακίνησης των καυσίμων, εκτός πρατηρίων και εμπόρων πετρελαίου θέρμανσης.
Ν. Κατσούλης: «Μας υποχρέωσαν να βάλουμε πρώτοι το σύστημα με τεράστιο κόστος»
Το «Ε» επικοινώνησε με τον ιδιοκτήτη πρατηρίου υγρών καυσίμων, Νίκο Κατσούλη, ο οποίος μας διαβεβαίωσε ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης αναγκάσθηκαν να τοποθετήσουν το σύστημα εισροών-εκροών, με το κόστος να ανέρχεται σε πολλές χιλιάδες ευρώ. «Για έναν πρατηριούχο που έχει και κάποιο υποκατάστημα ή και εγκατάσταση για πετρέλαιο θέρμανσης το κόστος ανήλθε γύρω στις 45 χιλ. ευρώ, ανάλογα με το πόσα ‘’καζάνια’’ έχει το κάθε πρατήριο», δήλωσε ο ίδιος. Στην ερώτηση αν όλα τα πρατήρια διαθέτουν πλέον το σύστημα, τόνισε ότι κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις πρατηρίων που δεν το έχουν τοποθετήσει λειτουργούν παράνομα και θα έπρεπε να ελεγχθούν από την υπηρεσία Συγκοινωνιών, που είναι αρμόδια, και να γίνει αφαίρεση της άδειας λειτουργίας τους. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι επιβλήθηκε η τοποθέτηση του συστήματος μόνο στα πρατήρια καυσίμων, ενώ εκκρεμεί ακόμη για την υπόλοιπη αλυσίδα διακίνησης. «Ξεκίνησαν με τα πρατήρια, που είναι το εύκολο, και δεν έχουν επεκταθεί ακόμη σε βυτία και στα τρία διυλιστήρια της χώρας», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κατσούλης.
Προβληματική η αποστολή στοιχείων από το σύστημα προς το υπουργείο
Παρότι το σύστημα λειτουργεί από πέρυσι σε όλα τα πρατήρια της χώρας, αφού ξεκίνησε από τις μεγάλες πόλεις, υπάρχει πρόβλημα στην αποστολή και επεξεργασία του μεγάλου όγκου των στοιχείων που αποστέλλονται. «Μέσω του συστήματος αποστέλλουμε καθημερινά στοιχεία για την παραλαβή καυσίμων, τις αλλαγές τιμών και οποιαδήποτε κίνηση γίνεται. Υπάρχει όμως πρόβλημα στην εφαρμογή του υπουργείου στην συλλογή και επεξεργασία αυτών των στοιχείων», σημείωσε ο κ. Κατσούλης. Αναφορικά με το θέμα της επιδότησης, το ποσό που έχει να λαμβάνει μία επιχείρηση ανέρχεται από 3.000 μέχρι και 8.000 ευρώ, με άγνωστο ακόμη τον χρόνο είσπραξής του.
Μειωμένη η κίνηση στο πετρέλαιο θέρμανσης – Ακόμη δεν άνοιξε η ‘’σελίδα’’ του taxis για το επίδομα θέρμανσης
Παρότι έχουμε φτάσει στις αρχές Δεκεμβρίου, με την διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης να έχει ξεκινήσει από τις 15 Οκτωβρίου, η κίνηση είναι ακόμη περιορισμένη. Σ’ αυτό συνετέλεσε και η καλοκαιρία με τις σχετικά υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες, με τον κ. Κατσούλη να εκτιμά ότι ο κυριότερος λόγος είναι η αβεβαιότητα που υπάρχει σχετικά με το επίδομα θέρμανσης. «Κάθε χρόνο η ιστοσελίδα του taxis που αναφέρεται στους δικαιούχους τους επιδόματος θέρμανσης ‘’ανοίγει’’ στις 15 Οκτωβρίου. Έχουμε φτάσει στις αρχές Δεκεμβρίου και ακόμη κανείς δεν ξέρει ποιοι είναι δικαιούχοι και τι ποσό προβλέπεται να λάβουν. Πέρυσι η επιδότηση ανήλθε σε 35 λεπτά ανά λίτρο, ενώ φέτος ακούγεται ότι θα κυμανθεί στα 25 λεπτά. Κανείς δεν είναι ενήμερος, ούτε τα ΚΕΠ, τα οποία δεν έχουν λάβει σχετική εγκύκλιο με τα κριτήρια, αφού μπορεί πολλοί περσινοί δικαιούχοι να μην δικαιούνται φέτος επιδόματος», δήλωσε ο ίδιος, για να προσθέσει: «Ακόμη δεν έχει καταβληθεί όλο το περσινό επίδομα. Δεν μπορούμε να περιμένουμε παραγγελίες όταν υπάρχει τόση αβεβαιότητα. Εμείς ζητούσαμε από το καλοκαίρι ενιαία χαμηλότερη τιμή για όλους τους καταναλωτές, που θα κυμαινόταν στα 0,70 λεπτά. Τώρα το πετρέλαιο είναι στα 0,80, λόγω της παγκόσμιας μείωσης της τιμής του αργού πετρελαίου, και η κίνηση παραμένει ‘’παγωμένη’’».
chdiafonidis@empros.gr