Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ Τοπική Αυτοδιοίκηση Οι 8 «πληγές» του Χωροταξικού της Ξάνθης

Οι 8 «πληγές» του Χωροταξικού της Ξάνθης

0
map amth-empros

Υπό διαμόρφωση ο νέος σχεδιασμός – Εγκρίθηκε από την ΠΕΔ η ένταξή μας στο δίπολο Καβάλας – Δράμας

Αντιδράσεις από τον δήμο Αβδήρων: Για το λιμάνι του Λάγος, τις παραλίες και την γεωθερμία – Τι προτείνουν

Ανοίγει εκ νέου ο φάκελος «Χωροταξικό της ΑΜΘ» με αφορμή την Αναθεώρηση της σχετικής ΚΥΑ που χρονολογείται από το 2008 και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία γνωμοδοτήσεων για το Β1 στάδιο της Μελέτης «Αξιολόγηση, αναθεώρηση και εξειδίκευση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης». Μαζί του και ο «Ασκός του Αιόλου» για να εκφραστούν όλες οι δυσαρέσκειες από το υφιστάμενο πλαίσιο καθώς και όλες οι ενδοπεριφερειακές αντεγκλήσεις σχετικά με τα δίπολα Κομοτηνής Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και Δράμας.

Η Ξάνθη τρίπολο με Καβάλα – Δράμα – Εγκρίθηκε από την ΠΕΔ

Θυμίζουμε ότι η Ξάνθη δεν συμπεριλαμβάνονταν σε κανένα απ’ τα δύο δίπολα και η ένταξή της στο δίπολο Καβάλας – Δράμας που εγκρίθηκε αρχικά από το Δ.Σ. της ΠΕΔ – ΑΜΘ (προηγήθηκε συμφωνία μεταξύ των δημάρχων των τριών δήμων) που συνεδρίασε εκτάκτως την Τρίτη ικανοποιεί προς στιγμήν τον δήμαρχο Ξάνθης κ. Δημαρχόπουλο. Να σημειώσουμε ωστόσο ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει ν΄αλλάξουν και προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και ο αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης κ. Ζαγναφέρης ο οποίος και έχει συστήσει κοινό μέτωπο διεκδίκησης, με τους δημάρχους του νομού καθώς είναι κοινή παραδοχή πως η Ξάνθη είναι αδικημένη από το ισχύον χωροταξικό.

Οι 8 «πληγές» του Χωραταξικού της Ξάνθης

Συγκεκριμένα ο κ. Ζαγναφέρης μιλώντας στο «Ε» έκανε λόγο για υποβάθμιση της Π.Ε. Ξάνθης στο Περιφερειακό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού (ΠΠΧΣΑΑ) και αναφέρθηκε πού εντοπίζει τα προβλήματα και ποιες μετατροπές προτείνει

1)Δεν αναγνωρίζεται στην ΠΕ Ξάνθης κανένα πλεονέκτημα θέσης.

2)Δεν υπάρχει κανένας συνεκτικός προγραμματισμός δράσεων για την περιοχή.

3)Να διατυπώνεται μία πρόταση απλής διαχείρισης της υφιστάμενης κατάστασης, η οποία μέσω των προτεινόμενων διπόλων ευνοεί την περαιτέρω ανάπτυξη Δράμας (ορεινή περιοχή) και Καβάλας (μεταφορές και διαμετακομιστικός ρόλος).

4)Δεν εντάσσει την Πολυτεχνική σε καμία κοινή δράση ενώ απαξιώνει την οποιαδήποτε δυναμική της για ανάπτυξη.

5)Δεν υπάρχει καμία αναφορά στη παραλιακή Ζώνη, ως προς την τουριστική ανάπτυξη. Βελτίωση- Έργα υποδομής.

6)Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για επέκταση της ΒΙΠΕ Ξάνθης (περιοχή Λεύκης).

7)Δεν γίνεται καμία αναφορά στα γεωθερμικά πεδία.

8)Δεν αναδεικνύεται η πόλη της Ξάνθης ως κύριος εκφραστής πολιτισμού (ενώ έχει μεγαλύτερο αριθμό πολιτιστικών εκδηλώσεων κατ’ έτος σε όλη την Περιφέρεια).

Αντιδράσεις από τον δήμο Αβδήρων: Για το λιμάνι του Λάγος, τις παραλίες και την γεωθερμία

Μια σειρά τροποποιήσεις ζητά ο δήμος Αβδήρων με κορυφαία τη διατήρηση της εμπορικής δραστηριότητας του λιμανιού του Πόρτο Λάγος, την διακοπή της οποία εισηγείται ο Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου με την αιτιολογία ότι δημιουργεί όχληση στο οικοσύστημα της περιοχής. Ο δήμαρχος κ. Γιώργος Τσιτιρίδης τονίζει ρητά και κατηγορηματικά ότι δεν θα το επιτρέψει αυτό και καταθέτει μια σειρά προτάσεων που αφορούν και άλλα θέματα του δήμου του σε σχέση με το χωροταξικό.

Ειδικότερα ο δήμος Αβδήρων προτείνει:

1.Λιμάνι Πόρτο Λάγος. Στους χάρτες που συνοδεύουν την μελέτη δεν υπάρχει ο λιμένας του Π. Λάγος. Υπάρχει το εικονίδιο του μεικτού λιμένα με γεωγραφικό προσδιορισμό στο λιμάνι του Φαναρίου. Στην σελ: 105 και 177 για το Λιμάνι του Πόρτο Λάγος (εθνικής σημασίας σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική Λιμένων), δίνεται η κατεύθυνση απομάκρυνσης των οχλουσών εμπορευματικών δραστηριοτήτων του λιμένα του Πόρτο Λάγος, για λόγους προστασίας των ευαίσθητων υγροτοπικών οικοσυστημάτων της περιοχής. Στην σελ: 166 αναφέρεται ειδικότερα: «Η μεταφορά όλης της εμπορικής δραστηριότητας από το Πόρτο Λάγος (κυρίως) και το Φανάρι».

Ζητούμε ο Λιμένας του Πόρτο Λάγος να διατηρήσει την εμπορευματική του σημασία και να την αναπτύξει σύμφωνα και με το μέχρι σήμερα χαρακτηρισμό του από την κείμενη νομοθεσία και όχι την υποβάθμισή του.

2.Στην μελέτη περιλαμβάνεται το «Τόξο Υγροβιοτόπων και Αρχαιολογικών Χώρων» με την σημείωση μάλιστα βασικό ρόλο στη συγκρότηση αυτού του ενιαίου Τόξου να παίξει ο Φορέας ∆ιαχείρισης του Εθνικού Πάρκου ΑΜΘ. Μάλιστα σε συνέχεια αυτής της κατεύθυνσης ορίζεται όλη η παραλιακή ζώνη του Δήμου Αβδήρων ως Περιοχή Ειδικών Χωρικών Παρεμβάσεων (ΠΕΧΠ) και προβλέπει την εκπόνηση της σχετικής μελέτης ΠΕΧΠ σε πρώτη προτεραιότητα, χωρίς όμως να υπάρχουν κατευθύνσεις για προσδιορισμό και σύσταση τουλάχιστον θυλάκων ανάπτυξης. Δημιουργείται έτσι μια κατάσταση περιορισμού των δυνατοτήτων ανάπτυξης της παραλιακής ζώνης μέχρι την εκπόνηση της σχετικής μελέτης ενώ παράλληλα δεν δίνεται διέξοδος (αντίθετα δημιουργούνται προβλήματα) στην επίλυση των προβλημάτων που υφίστανται από την μέχρι τώρα οικιστική κατάσταση που επικρατεί εκτός των οριοθετημένων οικισμών κατά μήκος της παραλιακής ζώνης. Η αναθεώρηση του ΠΠΧΣΑΑ θεωρούμε ότι θα πρέπει να επιλύσει προβλήματα που υπάρχουν και όχι να προσθέσει νέα. Συγκεκριμένα στην σελ 146 αναφέρεται: «Οι περιοχές με δυνατότητα ανάπτυξης τουριστικών εγκαταστάσεων, προσδιορίζονται σε μία ευρύτερη ζώνη ήδη υφιστάμενων οικισμών τόσο στο παράκτιο μέτωπο όσο και στις εσωτερικές πεδινές περιοχές, σε μέγιστη απόσταση 500μ. από τα όρια των οικισμών» και στην σελ. 148: «∆υνατότητα τουριστικής ανάπτυξης προβλέπεται γύρω από τους υφιστάμενους εσωτερικούς οικισμούς (Ποταμιά, Λουτρά Ποταμιάς, Μάνδρα, Βελόνη, Μάγγανα, Άβδηρα, Ν. Εράσμιο) καθώς και στις παραλίες Αβδήρων και Μάνδρας, σε ζώνες μέγιστου πλάτους από 600μ. έως 300μ., ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες και τα πορίσματα της ΕΠΜ. Στην περιοχή από σκάλα Αβδήρων έως παραλία Αγ. Ιωάννη Αβδήρων δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας οργανωμένων κατασκηνώσεων, με εξαίρεση τις θέσεις αρχαιολογικών χώρων».

Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή κατεύθυνση για την νομιμοποίηση των κατοικιών που υφίστανται σήμερα στην παραλιακή ζώνη του Δήμου και δεν περιλαμβάνονται στους υφιστάμενους παραλιακούς οικισμούς.

3.Δεν περιλαμβάνεται στους χάρτες της μελέτης το γεωθερμικό πεδίο της Νέας Κεσσάνης του Δήμου Αβδήρων. Επίσης δεν δίνονται ξεκάθαρες κατευθύνσεις για την αξιοποίηση του φυσικού αυτού πόρου ως μοναδικού και περιοριστικού ως προς την θέση του σε σχέση με άλλες ανταγωνιστικές χρήσεις όπως είναι η προστασία της βιοποικιλότητας και του περιβάλλοντος. Θεωρούμε ότι στην συγκεκριμένη περιοχή και δη στην στενή περιοχή των υφιστάμενων εγκαταστάσεων λουτροθεραπείας της Ποταμιάς Νέας Κεσσάνης θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένος θύλακας που να επιτρέπει την ανάπτυξη των σχετικών υφιστάμενων και απαιτούμενων αναπτυξιακών παρεμβάσεων. Ενδεικτικά στην σελ. 177 δεν αναφέρεται η αξιοποίηση του γεωθερμικού πεδίου για την ανάπτυξη της λουτροθεραπείας και την ανάπτυξη του ιαματικού τουρισμού.

4.Στην σελ. 95 και 176 δεν παρουσιάζεται ο Δήμος Αβδήρων ως Αναπτυξιακή Ενότητα μόνος του, αλλά μαζί με τον Δήμο Τοπείρου.

5.Η παρούσα μελέτη έχει υιοθετήσει πλήρως όλες της προτάσεις του Φορέα Διαχείρισης του ΕΠΑΜΑΘ για την ανάπτυξη της περιοχής, αναγνωρίζοντας μάλιστα ότι το συγκεκριμένο Εθνικό Πάρκο σήμερα δεν υφίσταται νομικά καθώς η ΚΥΑ σύστασής του έχει ακυρωθεί από το ΣτΕ, και ορίζει με μοναδικό γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής και μια παλιά ΕΠΜ (που η ίδια η μελέτη προβλέπει την εκπόνηση νέας), την αναπτυξιακή πορεία του Δήμου και την ανάπτυξη παραγωγικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών τουρισμού, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται στην τοπική οικονομία. Ενδεικτικά και προς επίρρωση του παραπάνω παραθέτουμε την αναφορά στην σελ. 80 «Θέσπιση ειδικού τέλους υπέρ των Φορέων ∆ιαχείρισης, επί των δραστηριοτήτων του τουρισμού που αναπτύσσονται στις περιοχές αυτές, με σκοπό να χρησιμοποιείται για την προστασία, διαχείριση και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και του τοπίου».

6.Δεν υπάρχει καμία αναφορά για τον βιολογικό καθαρισμό στην περιοχή του Σελέρου που σχεδιάζει ο Δήμος Αβδήρων.

Να σημειώσουμε ότι τη Δευτέρα στις 21 Σεπτεμβρίου θα συνεδριάσει εκ νέου το Δ.Σ της ΠΕΔ ΑΜΘ μ’ αυτό το θέμα. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το νέο χωροταξικό σχέδιο της Περιφέρειας για τις τροποποιήσεις της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης , κατατίθενται οι προτάσεις των Δήμων. Το περιφερειακό συμβούλιο θα γνωμοδοτήσει επί αυτών και στη συνέχεια θα υποβληθούν στο αρμόδιο Υπουργείο για να γίνει ΦΕΚ

Μαριάννα Ξανθοπούλου
Mxanthopoulou@empros.gr
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Τοπική Αυτοδιοίκηση
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης για έγκριση Προϋπολογισμού 2025

Κλήση σε ειδική συνεδρίαση για την έγκριση του προϋπολογισμού και του Ολοκληρωμένου Πλαισί…