Μεγάλη ζήτηση φέτος για εγγραφές νέων μαθητών, χωρίς να μπορούν να γίνουν όλοι δεκτοί λόγω έλλειψης χώρου
Δεν εγκρίθηκε από το Υπουργείο η δημιουργία 3ου Τμήματος, με την έλλειψη εκπαιδευτικών να προστίθεται στην έλλειψη χώρου
Στην Ξάνθη της τέχνης και της μουσικής, την πόλη του Μουσικογυμναστικού Συλλόγου «Ορφέας» των αρχών του 20ού αι., την πόλη στην οποία ο μεγάλος Μάνος Χατζιδάκις διδάχτηκε τα πρώτα μαθήματα πιάνου από την περίφημη μουσικό αρμενικής καταγωγής Αλτουνιάν, δεν θα μπορούσε να λείπει ένα Μουσικό Σχολείο. Αυτό ιδρύθηκε το 1997 με πρώτο διευθυντή τον μουσικό και φιλόλογο, Γιώργο Φραντζολά. Αρχικά στεγάστηκε στον χώρο του 5ου Γυμνάσιου Ξάνθης, σχετικά σύντομα όμως, επί θητείας του διευθυντή Ιωάννη Κετιπίδη, μεταφέρθηκε στο κτήριο του Πνευματικού Κέντρου του δήμου Βιστονίδας, στην Διομήδεια Ξάνθης. Τα εγκαίνια πραγματοποίησε ο Πρόεδρος της Βουλής, Απόστολος Κακλαμάνης, ενώ από τον Αύγουστο του 2011 την διεύθυνση του Σχολείου ανέλαβε ο δραστήριος και οραματιστής μουσικός και εκπαιδευτικός, Ιωάννης Κακάρας. Νέα διευθύντρια του Σχολείου, η μουσικός κα Ελένη Σερενίδου.
Ο στόχος ενός Μουσικού Σχολείου της επαρχίας
Στόχος κάθε σχολείου, αλλά ειδικότερα ενός Μουσικού Σχολείου, είναι η διαμόρφωση δημοκρατικού πνεύματος, που θα ευνοεί την συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, την αυτενέργεια και την ανάληψη πρωτοβουλιών. Ακόμα, το σχολείο οφείλει να αποτελεί χώρο έμπνευσης, έκφρασης, χαράς και δημιουργίας. Βέβαια, όλα αυτά αποκτούν μεγαλύτερη αξία όταν συνδέονται άμεσα με την κοινωνία. Συνεπώς, το σχολείο πρέπει να εμπνέεται από την κοινωνία και να προσφέρει σε αυτήν. Όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα του Σχολείου, η μουσική κληρονομιά της Ξάνθης, της βυζαντινής παράδοσης, της οθωμανικής ανατολής, αλλά και της κοσμοπολίτικης μουσικής του 19ου και 20ού αι., εμπνέει τους καθηγητές και τους μαθητές του Σχολείου, του οποίου στόχος είναι η ανάπτυξη της δημιουργικότητας και του ταλέντου των μαθητών, η απόκτηση κοινωνικών εμπειριών και η προσωπική καλλιέργεια. Γι’ αυτό τον λόγο το Μουσικό Σχολείο Ξάνθης είναι ανοικτό σε όλους τους μαθητές και όχι μόνο σε εκείνους που θέλουν να μάθουν μουσική. Στο Σχολείο υπάρχει η δυνατότητα συμμετοχής των μαθητών σε μουσικά σύνολα διαφορετικών κινημάτων και εκμάθησης μουσικών οργάνων της αρεσκείας τους, αλλά και σε ποικίλες δραστηριότητες (θεατρικές, περιβαλλοντικές, αθλητικές ομάδες). Το ξεχωριστό είναι, ότι στην προετοιμασία και την οργάνωση των εκδηλώσεων αυτών ζητείται η ενεργός συμμετοχή των μαθητών, η προσωπική εμπλοκή τους μέσα από την εύρεση λύσεων, τις προτάσεις τους και την έμπνευσή τους.
Ένα Σχολείο με πολιτιστική προσφορά και πανελλήνια ακτινοβολία
Το «Ε» παρακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια τα τεκταινόμενα γύρω από την τύχη ενός πολύ σημαντικού θεσμού, αυτού των μουσικών σχολείων. Η αγωνία των εκπαιδευτικών που εργάζονται σ’ αυτά είναι διπλή. Αφορά το δικό τους μέλλον, αλλά πολύ περισσότερο την προοπτική επιβίωσης των σχολείων που με κόπο δημιουργήθηκαν, αφού δεν αρκούν μόνο τα κτήρια, ούτε η τυπική τήρηση του προγράμματος, παρά χρειάζεται μεράκι, για να δημιουργηθεί ένα ζωντανό κύτταρο, όπως είναι τα μουσικά σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Το ‘’δικό μας’’ Μουσικό Σχολείο έχει αναδειχθεί όλα αυτά τα χρόνια σε ένα σταθερό πυλώνα δημιουργίας, συμμετέχοντας σε πληθώρα εκδηλώσεων εντός και εκτός Ελλάδας. Εκτός, όμως από την συμμετοχή των μουσικών συνόλων και των χορωδιών σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, συναυλίες, παραστάσεις και μουσικούς διαγωνισμούς, οι μαθητές και το διδακτικό προσωπικό φρόντισαν με πολύ αγάπη να δημιουργήσουν και εκδηλώσεις, λειτουργώντας διαδραστικά με άλλα Μουσικά Σχολεία και γνωστούς καλλιτέχνες (Νίκος Κυπουργός, Μίμης Πλέσσας, Θανάσης Παπακωνσταντίνου κ.ά.). Κορυφαία στιγμή, το ξεκίνημα του Χατζιδάκειου Φεστιβάλ το 2014, ενός θεσμού ορόσημο για την περιοχή, που μετονομάστηκε πλέον σε «Πόλις Ονείρων – Μουσικά Σχολεία συναντούν τον Μάνο Χατζιδάκι». Μέσα σε μόλις δύο χρονιές, ο θεσμός ξεπέρασε κάθε προσδοκία και συγκαταλέγεται σε ένα από τα πλέον επιτυχημένα πολιτιστικά γεγονότα της πόλης, με χιλιάδες μαθητές από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό να κατακλύζουν με τις μουσικές τους τα σοκάκια της Ξάνθης.
Το στεγαστικό ένα από τα κύρια προβλήματα του Σχολείου
Ένα από τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει το Σχολείο είναι το στεγαστικό. Μέχρι στιγμής η διεύθυνση του Μουσικού Ξάνθης αναγκάζεται να δεχθεί πολύ λιγότερους μαθητές από τον αριθμό αυτών που εκδηλώνουν ενδιαφέρον. Ο λόγος είναι η έλλειψη των απαιτούμενων κτηριακών εγκαταστάσεων, ένα θέμα που λιμνάζει χρόνια τώρα. Όπως μας εξήγησε η νέα διευθύντρια του Μουσικού, Ελένη Σερενίδου, τα επιπλέον παιδιά που δήλωσαν την επιθυμία να φοιτήσουν στο σχολείο δεν χωρούν στις υπάρχουσες αίθουσες. «Το ξέρουμε ότι κάποια παιδιά από τους επιλαχόντες απογοητεύτηκαν, αλλά δεν υπάρχουν οι χώροι να καλύψουν τον αριθμό των μαθητών που θα έπρεπε να έχει κάθε τμήμα», δήλωσε η ίδια. Ο προηγούμενος διευθυντής, Γ. Κακάρας, είχε ξεκινήσει την προσπάθεια να δημιουργηθεί και 3ο Τμήμα, κάτι που δεν εγκρίθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, λόγω και της αυξημένης έλλειψης εκπαιδευτικών.
Υλικοτεχνικές ελλείψεις παρά τα συγχαρητήρια για το έργο του Σχολείου
Την ίδια στιγμή, οι ανάγκες για υλικοτεχνική υποστήριξη παραμένουν υπαρκτές στο Μουσικό Σχολείο της Ξάνθης, το οποίο παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια επιδεικνύει πλούσια καλλιτεχνική δραστηριότητα, η οποία έχει ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας. «Το Σχολείο μας τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιάσει ένα πλούτο έργου και ο προηγούμενος διευθυντής άφησε μια τεράστια κληρονομιά πίσω του», τονίζει η κα Σερενίδου, αναφερόμενη στον προκάτοχό της. Η ίδια σημείωσε ότι το Σχολείο δέχεται πολλά συγχαρητήρια τηλέφωνα από πολιτιστικούς φορείς, ακόμη και από το Υπουργείο, χωρίς ωστόσο οι έπαινοι αυτοί να μεταφράζονται και σε ουσιαστική στήριξη στις ανάγκες του Μουσικού Σχολείου. Η διεύθυνση και το διδακτικό προσωπικό παραμένουν αισιόδοξοι, παρόλα αυτά, και προσπαθούν να κρατήσουν το υψηλό επίπεδο που ‘’χτίστηκε’’ όλα αυτά τα χρόνια με κόπους, με αγάπη και πολύ μεράκι σε μια παραμεθόρια περιοχή.