2ος Περιφερειακός Διαγωνισμός της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad) 2015
Η ομάδα Robob Marley πρώτη στην Περιφέρεια, θα λάβει μέρος στον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής στην Αθήνα
Η λέξη «ρομποτική» πρωτοαναφέρθηκε από τον συγγραφέα Isaac Asimov, προκειμένου να περιγράψει το πεδίο μελέτης των ρομπότ. Ο Asimov διατύπωσε το 1942 τους «Τρεις Νόμους της Ρομποτικής» στην ιστορία «Runaround», η οποία συμπεριλαμβάνεται και στη συλλογή I, Robot (1950). Όπως συμβαίνει σε πολλές περιπτώσεις, έτσι και στην περίπτωση των ρομπότ, οι κινηματογραφικές ταινίες και τα έργα επιστημονικής φαντασίας αποτέλεσαν το εφαλτήριο για την εξέλιξη και την εφαρμογή της τεχνολογίας, προκειμένου να δημιουργηθούν πραγματικά ρομπότ, με στόχο την εξυπηρέτηση των αναγκών του ανθρώπου σε πολλούς τομείς της ζωής του. Αρχικά, όλες οι εντολές δίνονται στα ρομπότ από τον κατασκευαστή εκ των προτέρων, με στόχο την επίτευξη απλών και επαναλαμβανόμενων εργασιών. Σήμερα τα ρομπότ εμπλέκονται σε όλο και πιο πολύπλοκες εργασίες και δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης και της αλληλεπίδρασης με τους ανθρώπους. Έτσι, τα ρομπότ σήμερα τείνουν να καλύψουν έναν όλο και αυξανόμενο αριθμό ρόλων στην κοινωνία, από τον αυτοματισμό των εργοστασίων και την ιατρική περίθαλψη, μέχρι τις εφαρμογές παροχής υπηρεσιών και την ψυχαγωγία.
Γιατί η Ρομποτική στην Εκπαίδευση;
Τα παιδιά όταν σχεδιάζουν, κατασκευάζουν και προγραμματίζουν ρομπότ έχουν την ευκαιρία να μάθουν παίζοντας και να αναπτύξουν δεξιότητες. Η ρομποτική, αφενός, είναι μία διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα δραστηριότητα που δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να εμπλακεί με τη δράση, αφετέρου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για τη διδασκαλία διαφόρων εννοιών, κυρίως, από τις Φυσικές Επιστήμες και άλλα γνωστικά αντικείμενα.
– Φυσική (μελέτη της κίνησης, μελέτη της επίδρασης της τριβής, μελέτη της σχέσης των δυνάμεων, μεταφορά ενέργειας κ.ά.)
– Μαθηματικά και Γεωμετρία (αναλογίες, μέτρηση αποστάσεων, κατανόηση βασικών γεωμετρικών ιδιοτήτων όπως η περίμετρος κ.ά.)
– Μηχανική (κατασκευή, έλεγχος και αξιολόγηση μηχανικών λύσεων κ.ά.)
– Τεχνολογία (τεχνολογικός αλφαβητισμός κ.ά.)
– Ιστορία (π.χ. με την κατασκευή ενός ρομπότ καταπέλτη -του Αρχιμήδη- τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την ανάπτυξη της τεχνολογίας εκείνης της εποχής καθώς και το έργο και την προσωπικότητα του Αρχιμήδη κ.ά.)
– Ο συνδυασμός εννοιών από διαφορετικές γνωστικές περιοχές (τεχνολογία, τέχνη, περιβάλλον, κοινωνία, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες) με διαθεματικά project (συνθετικές εργασίες)
Η εκπαιδευτική Ρομποτική έχει θετικές επιπτώσεις εκτός από τον γνωστικό τομέα και στον συναισθηματικό (αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση) και κοινωνικό (κοινωνικοποίηση, απομυθοποίηση). Επιπλέον, με τη βοήθεια της ρομποτικής στη διδασκαλία του ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και άλλων κρίσιμων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: ομαδική εργασία, επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός, αξιολόγηση), καινοτομία, διαχείριση έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου και πόρων), προγραμματισμός, δεξιότητες επικοινωνίας, πολύτιμες νοητικές δεξιότητες (αναλυτική και συνθετική σκέψη, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη).
2ος Περιφερειακός Διαγωνισμός Ρομποτικής
Την Κυριακή 28 Ιουνίου, το Γραφείο Σχολικού Συμβούλου Πληροφορικής Θράκης με την κα Θεοδώρα Ναλμπάντη, το 1ο ΓΕΛ Ξάνθης και το ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ν. Ξάνθης, με την υποστήριξη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ και σε συνεργασία με τον Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης και Τεχνολογίας (WROHellas), διοργάνωσαν, στην αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων του 1ου ΓΕΛ Ξάνθης, τον 2ο Περιφερειακό Διαγωνισμό της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad) ΑΜ-Θ στο πλαίσιο του 7ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Ο Διαγωνισμός αποτελεί το βήμα για την Παγκόσμια Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, η οποία θα διεξαχθεί στην Ντόχα του Κατάρ, από τις 6 έως τις 8 Νοεμβρίου 2015. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν οι ομάδες: Robo-Πελαργοί του Δημοτικού Σχολείου Πετεινού, Φίλωνες από διάφορα Δημοτικά Σχολεία, Robob Marley από το 1ο ΓΕΛ Ξάνθης, Masters από το 1ο ΓΕΛ Ξάνθης, Homo Mechanicus από το 4ο ΓΕΛ Δράμας και η ομάδα Robo-Specialists του 1ου ΓΕΛ Ξάνθης στην κατηγορία Ρομποτικού Ποδοσφαίρου, η οποία δεν διαγωνίστηκε αλλά προκρίθηκε απευθείας, καθώς δεν υπήρχε συναγωνισμός. Προπονητής για τους Φίλωνες ο καθηγητής Παναγιώτης Πανταζίδης, για τους Homo Mechanicus ο Γιώργος Σκαπέτης, ενώ για όλες τις υπόλοιπες ομάδες ο καθηγητής Πληροφορικής του 1ου ΓΕΛ, Αθανάσιος Μπαλαφούτης. Νικητές αναδείχθηκαν οι ομάδες του 1ου ΓΕΛ Robob Marley και Masters, που ευελπιστούν σε μια καλή θέση στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό.
Το 1ο ΓΕΛ πρωτοπορεί στον τομέα της Ρομποτικής
Πίσω από κάθε εμπνευσμένη προσπάθεια και δράση πάντα κρύβονται κάποιοι άνθρωποι με μεράκι και αγάπη. Στην προκειμένη περίπτωση, η αγάπη για τα παιδιά ώθησε μια πλειάδα γονέων και καθηγητών να συμπράξουν και να αποδείξουν ότι η αγαστή συνεργασία φορέων όπως ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου ΓΕΛ, ο Διευθυντής του 1ου ΓΕΛ, οι Εκπαιδευτικοί του Σχολείου, με την υλική και χρηματική υποστήριξη επιχειρηματιών της πόλης μας, μπορούν να επιτελέσουν μικρά θαύματα, για την ωφέλεια και την προαγωγή των μαθητών. Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε για δεύτερη φορά στην Ξάνθη και σ’ αυτό συνετέλεσαν πρόσωπα όπως: ο Διευθυντής του 1ου ΓΕΛ, κ. Γιώργος Παπαθανασίου, που δήλωσε ότι η εκδήλωση είναι σταθμός μιας πορείας σχεδόν 4 ετών, ψυχή και οδηγός της οποίας ήταν ο καθηγητής Πληροφορικής Θανάσης Μπαλαφούτης. Από την αρχική ιδέα μιας συνάντησης των ομάδων της Ξάνθης, διοργανώθηκε τελικά ο Περιφερειακός Διαγωνισμός, που δεν θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα χωρίς την βασική υποδομή από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, που κατάφερε, με την πρόεδρο κα Μαρία Γκαγκώνη και την Γραμματέα κα Σταματία Κανδυλή, να βρει χρήματα ή παροχές από χορηγούς της Ξάνθης που αγκάλιασαν τον θεσμό για να στηθεί το όλο εγχείρημα. Εμπνευστής της όλης προσπάθειας ο καθηγητής Πληροφορικής, Θανάσης Μπαλαφούτης, που εκμεταλλεύτηκε την δωρεά ενός ρομπότ πριν τρία χρόνια και με ένα πυρήνα τριών μαθητών που αυξήθηκε σταδιακά στους εννέα, έλαβαν μέρος στους Πανελλήνιους Αγώνες για να καταλάβουν πέρυσι την 5η θέση ανάμεσα σε 75 σχολεία. Ο ενθουσιασμός των μαθητών είναι τόσος, που έκαναν τις προπονήσεις τους κάθε Κυριακή, ώστε να εμφανιστούν έτοιμοι και ανταγωνιστικοί. Τα παιδιά αφιερώνουν μέχρι και 5 ώρες τις Κυριακές του καλοκαιριού για να προετοιμαστούν, δουλεύοντας ακόμη και στο σπίτι τους, γεγονός που δείχνει την αγάπη που κατάφεραν να εμπνεύσουν στους νεαρούς Ξανθιώτες όλοι οι φορείς του σχολείου.