Χρ. Παπαεμμανουήλ και Ελένη Ακάμπαλη οι δύο εκπαιδευτικοί που τιμώνται για την προσφορά τους σε παραμεθόριες περιοχές
Ηθική ικανοποίηση και ευκαιρία να γίνει γνωστό το έργο που επιτελείται στα σχολεία της Ξάνθης, θεωρούν την βράβευση οι δύο διακριθέντες
Ιδιαίτερη μέρα η σημερινή για την Ξάνθη και κυρίως για τον διδασκαλικό της κόσμο, αφού δύο εκπαιδευτικοί της πόλης μας θα βραβευτούν στις 11:00 το πρωί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Προκόπη Παυλόπουλο. Η απονομή, που θα πραγματοποιηθεί στο Προεδρικό Μέγαρο, αφορά τα βραβεία εκπαιδευτικής προσφοράς σε παραμεθόριες περιοχές, τα οποία δημιουργήθηκαν σαν θεσμός το 2014 με στόχο την επιβράβευση της προσφοράς εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι επιτελούν το έργο τους με ζήλο, αυταπάρνηση και δημιουργικότητα σε παραμεθόριες περιοχές της χώρας μας που αντιμετωπίζουν κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα. Επιπλέον, μέσω του εν λόγω θεσμού επιδιώκεται η ανάδειξη και διάχυση βέλτιστων πρακτικών στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, θέλοντας να επιβραβεύσει τις πρωτοβουλίες, τις δράσεις και την προσφορά εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τα σχολικά έτη 2012-2013 και 2013-2014 προκήρυξε για το έτος 2014 δεκαπέντε βραβεία, εκ των οποίων δέκα θα συνοδεύονται από το πόσο των 5.000 ευρώ έκαστο, ευγενική χορηγία του κ. Παύλου Κοντέλλη, και πέντε από εύφημο μνεία.
Βραβεύτηκαν για δράσεις στο πνεύμα της UNESCO
Το «Ε» επικοινώνησε με τον ένα εκ των δέκα διακριθέντων εκπαιδευτικών, τον δάσκαλο του Μειονοτικού Δημοτικού Μάνταινας, κ. Χριστόδουλο Παπαεμμανουήλ, ο οποίος μας ενημέρωσα για την διαδικασία που ακολουθήθηκε. Στο πρώτο μέρος, μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού, υποβλήθηκε από τους εκπαιδευτικούς επτά Περιφερειών είκοσι Περιφερειακών Ενοτήτων ένα κείμενο 500 λέξεων, στο οποίο περιγράφονταν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τα έτη 2012-2013 και 2013-2014. Μετά την υποβολή του κειμένου ανακηρύχθηκαν οι 25 επικρατέστεροι από τις ακριτικές περιοχές όλης της χώρας. Σε δεύτερο χρόνο υποβλήθηκε ένα κείμενο 2.000 λέξεων, όπου περιέχονταν πιο αναλυτικά οι δράσεις και τα λεγόμενα τεκμήρια, δηλαδή φωτογραφίες, βίντεο, εικόνες και ύλη για τις δράσεις που αναφέρονταν. Στα τέλη Μαρτίου ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα και βραβεύτηκαν 10 εκπαιδευτικοί με χρηματικό έπαθλο και 5 με εύφημο μνεία. Τα βραβεία απονέμονται για πρώτη φορά φέτος και αφορούν κυρίως δράσεις που συνάδουν με την φιλοσοφία και την πολιτική της UNESCO. Προστασία του περιβάλλοντος, αειφόρος ανάπτυξη, όχι στην βία, όχι στον ρατσισμό, ισότητα των δύο φύλων και φιλαναγνωσία ήταν οι κύριοι τομείς που έδινε μεγάλη σημασία η UNESCO.
Χρ. Παπαεμμανουήλ: «Κρίθηκε απαραίτητη όχι μόνο η εμπλοκή των παιδιών στις δράσεις, αλλά και η διάχυση στην κοινωνία»
Ο κ. Παπαεμμανουήλ, που υπηρετεί είκοσι χρόνια στην εκπαίδευση, διδάσκει στο Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο της Μάνταινας από το 2011. Όπως μας εξήγησε για την φιλοσοφία των βραβείων: «Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν να υπάρχει εμπλοκή όχι μόνο των παιδιών, αλλά και των γονιών. Δίνεται δηλαδή ιδιαίτερη σημασία στην εξωστρέφεια του σχολείου προς την τοπική και την ευρύτερη κοινωνία, αυτό που στα σχολεία ονομάζουμε διάχυση». Ο ίδιος θεωρεί ότι είχε ως πλεονεκτήματα της δράσης του τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του σχολείου. Αναφερόμενος στις δράσεις που περιείχε ο φάκελός του σημείωσε την ίδρυση του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας στην Μάνταινα, για ενήλικες που επιθυμούν να λάβουν το πτυχίο Γυμνασίου, την ίδρυση μαθημάτων ελληνικής γλώσσας με υπολογιστές, την δημιουργία σχολικού λαχανόκηπου, την ανακύκλωση με υλικά που έφερναν οι μαθητές από τα σπίτια τους και προωθούνταν στην Θεσσαλονίκη, την κατασκευή σχολικής ιστοσελίδας και τα προγράμματα φιλαναγνωσίας. Μάλιστα για το τελευταίο, το σχολείο έλαβε το 2013 το δεύτερο βραβείο φιλαναγνωσίας από τις εκδόσεις Ψυχογιός, μέσω της ανάγνωσης βιβλίων που πραγματοποιούνταν με τα παιδιά.
«Η βράβευση αποτελεί δικαίωση αλλά και διάκριση του σχολείου γενικά»
Ο κ. Παπαεμμανουήλ θεωρεί ότι το Μειονοτικό σχολείο έδρασε ως πλεονέκτημα στην επιλογή του, καθώς «αντιλήφθηκαν μέσα από αυτά που τους έγραψα και αυτά που γνωρίζουν, ότι υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στην περιοχή και επέδειξαν, ίσως, μια παραπάνω ευαισθησία», όπως χαρακτηριστικά είπε ο ίδιος. Χωρίς να απορρίπτει την σημασία του χρηματικού επάθλου, δεδομένων των οικονομικών συγκυριών, θεωρεί ότι κυρίως αποτελεί «μια δικαίωση των προσπαθειών όλων μας». Όπως τόνισε ο κ. Παπαεμμανουήλ: «Ο δικός μου στόχος δεν ήταν πρωταρχικά το χρηματικό έπαθλο, που σίγουρα δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο στις οικονομικές συγκυρίες που ζούμε, αλλά τόσο η εμπειρία της συμμετοχής στην διαδικασία και ο εμπλουτισμός του βιογραφικού με αυτή την δοκιμασία των δυνάμεών μου, όσο και το να χαρούν εδώ τα παιδιά και οι γονείς. Παρότι είναι μια προσωπική διάκριση, δεν αφορά μόνο τον δάσκαλο, αλλά είναι μια διάκριση του σχολείου, μια ευκαιρία να μάθει ο κόσμος τι γίνεται στο σχολείο της Μάνταινας και σε όλα τα σχολεία της Ξάνθης, όπου γίνεται πολύ καλή δουλειά».
Ελ. Ακάμπαλη: «Οι δράσεις έχουν κύριο στόχο την καλλιέργεια των παιδιών»
Η κα Ακάμπαλη, που θα τιμηθεί με εύφημο μνεία για την δράση της, πιστεύει ότι το έργο του εκπαιδευτικού οφείλει να πραγματοποιείται με πρωταρχικό στόχο τα παιδιά, θεωρώντας αναγκαία την τήρηση χαμηλού προφίλ, παρά τις όποιες διακρίσεις. Η ίδια προτίμησε να αναφερθεί επιγραμματικά στις δράσεις που έλαβαν χώρα τα δύο αυτά χρόνια στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης, όπου διδάσκει. Όπως ανέφερε: «Το εκπαιδευτικό σχεδιάστηκε δίνοντας προτεραιότητα στην πρωτοβουλία ανάληψης δράσεων με σκοπό τη βιωματική μάθηση, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, τη δομή της τάξης, την άρση των προκαταλήψεων, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, την προσέγγιση διαφορετικών πολιτισμών και την επανατροφοδότηση των γνώσεων. Κατά τη διάρκεια των προαναφερόμενων ετών οι τάξεις συμμετείχαν στα κάτωθι: 1) Β’ Πανελλήνιοι Πανθασιακοί Αγώνες Ποίησης για παιδιά και εφήβους ΑΡΧΙΛΟΧΕΙΑ 2012, όπου το τμήμα Στ-1 τιμήθηκε με ειδικό έπαινο, αλλά και με ένα πρώτο βραβείο, τρία δεύτερα και ένα τρίτο. 2) Συμμετοχή στο 15ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Unicef με τίτλο «Τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν τα δικαιώματα τους το 2013», όπου και λάβαμε το 1ο Βραβείο στην κατηγορία των μεγάλων τάξεων. 3) «Τα παγωμένα πορτραίτα των ηρώων του 1821». Ένα θεατρικό που συνέγραψα η ίδια με σκοπό τη γνωριμία με τη ζωή, την προσφορά, το έργο και το θάνατο ηρώων του 1821. 4) Χορογραφία Μουσικού Παραμυθιού για τις Γιορτές Νεολαίας, ενώ η δράση συνδέθηκε με την παραγωγή γραπτού λόγου για δημιουργία πρόσκλησης και αφίσας. 5) El Greco 2014 – Επετειακό έτος UNESCO αφιερωμένο στον ζωγράφο Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, όπου επεξεργαστήκαμε τρίμηνο project αφιερωμένο στον μεγάλο ζωγράφο».
Χ.Δ.