Α. Κατά τις πρόσφατες εξαγγελίες των Υπουργού και Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης σε εκτέλεση Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου περί διάθεσης δημόσιας αγροτικής γης έναντι πολύ χαμηλού μηνιαίου μισθώματος προς αξιοποίηση χέρσων αγροτικών περιοχών σκόπιμο είναι να συνδυασθεί η διανομή της γης με ευρύ πρόγραμμα αστικού αναδασμού και εποικισμού συγκεκριμένων περιοχών της Δυτικής Θράκης προς συμπύκνωση και τόνωση των δημογραφικών δεικτών της συνολικής περιοχής βάσει ειδικών Προγραμματικών Συμβάσεων και ΣΔΙΤ μεταξύ Περιφερειών και ιδιωτών.
Β. 1. Κατά το Πρόγραμμα του ΥπΑγρΑν κεντρικό ρόλο θα έχουν οι Περιφέρειες και ειδικώς η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Δυτικής Θράκης [ΠερΑνΜΔΘρ] κατά τα τιθέμενα κριτήρια, αφού η έναρξη εφαρμογής του Προγράμματος μπορεί να εκκινήσει από την περιοχή του Εβρου. Υπό προϋποθέσεις το Υποπρόγραμμα του Εβρου θα δύναται και πρέπει να επεκταθεί στην Ξάνθη και την Ροδόπη.
2. Κατά τις προβλέψεις του Προγράμματος ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόταση να πριμοδοτηθούν περαιτέρω οι κάτοικοι των όμορων περιοχών και οι καλλιεργητές όμορων κτημάτων. Βέβαια, είναι περιττό να υπογραμμίσουμε ότι πρέπει να προσεχθεί ο τρόπος διανομής κατά τρόπο, ώστε να επιτευχθεί οικονομία κλίμακας, αλλά και να μην δημιουργηθεί εκ του μηδενός κοινωνικό πρόβλημα με τα “νεο-τσιφλίκια”. Η εξαγγελθείσα επιλογή των παραχωρησιούχων προσώπων πρέπει να είναι πολύ προσεκτική, διότι η δέσμευση ακριτικής περιοχής για 25 έτη δεν είναι ελαφρά υπόθεση. Στις κατηγορίες προτιμώμενων αιτούντων μπορεί να προβλεφθούν και οι στρατιωτικοί, που υπηρετούν στην Ζώνη Ευθύνης του Δ’ Σώματος Στρατού ως λόγο, για να παραμείνουν στην περιοχή μετά την αποστρατεία τους, ενώ μπορεί να προβλεφθεί μηχανισμός διανομής της γης κλιμακούμενος στην επόμενη δεκαετία ειδικώς για τους τελειόφοιτους και απόφοιτους των Σχολών ΑΕΙ και ΤΕΙ αγροτικής κατεύθυνσης ως κίνητρο οικογενειακής μετακόμισης, εγκατάστασης και επαγγελματικής δραστηριοποίησης στην περιοχή ακόμα και προ της αποφοίτησής τους.
3. Πρέπει να προσεχθούν οι διανεμόμενες εκτάσεις, που γειτνιάζουν με μουσουλμανικές και βακουφικές περιουσίες, και να διανεμηθούν σε αιτούντες με αυξημένα κριτήρια και αφού θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικής κτηματογράφησης και σύνταξης των σχετικών χαρτών.
4. Δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί η διανομή και σε Ειδικά Νομικά Πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και αγροτικές επιχειρήσεις εγγεγραμμένες στο Μητρώο Αγροτών για την εφαρμογή καινοτομιών και νέων μεθόδων παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων.
5. α.Στην περιοχή διανομής και αγροτικής παραγωγής μπορεί διά των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα [ΣΔΙΤ] και την αξιοποίηση των ειδικών Τομεακών Προγραμμάτων και Εργων Γ’ ΕΣΠΑ για την περίοδο 2015 – 2021 κατόπιν προγραμματισμού του Υπουργικού Συμβουλίου λόγω συναρμοδιοτήτων να οργανωθούν σε επίπεδο μελέτης – κατασκευής – λειτουργίας – συντήρησης και να λειτουργήσουν Υγειονομικά Κέντρα Υποδοχής και Φιλοξενίας Απεξαρτώμενων Ατόμων [Κέντρα]. Τα Κέντρα αυτά θα μπορούν να αποτελούνται από συμπλέγματα προκατασκευασμένων κτιρίων διαμονής των απεξαρτώμενων προσώπων και του αναγκαίου προσωπικού [επιστημονικού – υγειονομικού – διοικητικού], διοικητικού και υγειονομικού κέντρου και των απολύτως απαραίτητων βοηθητικών χώρων και δικτύων υποδομής και δημόσιας ωφέλειας. Τα προκατασκευασμένα κτίρια εντός λίγου χρόνου ως συμβατική υποχρέωση θα πρέπει να αντικατασταθούν με μόνιμες εγκαταστάσεις λιθοδομής και παραδοσιακής κατασκευής. Στα συμπλέγματα θα προστίθενται προβλεπόμενοι χώροι ειδικής εργοθεραπείας και δράσεων απεξάρτησης και εμψύχωσης ειδικώς διά της γεωργικής, αλιευτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής, γενικής και συμπληρωματικής εκπαίδευσης και ειδικής κατάρτισης των φιλοξενούμενων από Πρότυπα Κέντρα Νέων Μεθόδων Αγροτικής και Αλιευτικής Παραγωγής μέσω βιοκαλλιεργειών και βιομεθόδων έως την απεξάρτηση.
β.Η ενεργειακή επάρκεια στις περιοχές των εγκαταστάσεων και των δραστηριοτήτων, αλλά και των εγκαταστάσεων βιολογικού καθαρισμού και αφαλάτωσης ύδατος, θα εξασφαλισθεί από (μικρά) φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα, που θα μπορούν να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, το δε υπερβάλλον της παραγωγής θα μπορεί να μεταφέρεται στις πέριξ περιοχές της Χώρας διά του Δικτύου ΔΕΣΜΗΕ.
γ. Οι συγκεκριμένες ΣΔΙΤ θα μπορούν να έχουν εικοσαετή διάρκεια, ενώ στην περίπτωση μείωσης των αναγκών για την απεξάρτηση οι κατασκευασμένες και λειτουργούσες εγκαταστάσεις θα μπορούν να αξιοποιηθούν είτε προς οικοτουριστικούς σκοπούς είτε για την λειτουργία Ειδικών Ανοικτών Σωφρονιστικών Ιδρυμάτων Νέων για την εφαρμογή προγραμμάτων προσαρμογής και κατάρτισης των νεαρών στην ηλικία σωφρονιζομένων και καταδίκων.
6. Λόγω της ιδιότητας της δημόσιας αγροτικής γης ως καθαρής, δηλαδή μη διεκδικούμενης από ιδιώτες ή άλλο Φορέα ή μη χαρακτηρισμένης η περιοχή ως περιοχή Natura ή αρχαιολογικού χώρου, οι ωφελούμενοι από την διανομή αγρότες μπορούν να εισέλθουν στο καθεστώς της ολοκληρωμένης διαχείρισης προσοδοφόρων και δυναμικών καλλιεργειών, αλλά και στον αναπτυσσόμενο κλάδο του οικοτουρισμού και του τουρισμού υπαίθρου.
7. Πέραν του εν λόγω Προγράμματος ΥπΑγρΑν άμεσα πρέπει να επιδιωχθεί η ενεργοποίηση των ήδη υπαρχόντων Προγραμμάτων αστικού αναδασμού και εποικισμού των περιοχών ειδικώς της Δυτικής Θράκης προς δημογραφική ενίσχυση, ειδικά μετά την εμπειρία της παλλιννόστησης και εγκατάστασης Ελλήνων Ποντίων εκ της τ. ΕΣΣΔ.
Γ. Το όφελος του Δημοσίου από την πρόταση είναι προφανές και ευκαιρία προς δημογραφική τόνωση της Δυτικής Θράκης.
e-mail: ioanniskymionis@yahoo.gr