Α. Πρόσφατα ανακινήθηκε το ζήτημα της αυστηροποίησης των αναβολών κατατάξεως και στράτευσης κατά την στρατολογική νομοθεσία. Το ζήτημα είναι σοβαρό και πολιτικό, ενώ η κακή έως και σήμερα χρήση των ευχερειών έχει οδηγήσει σε αδικίες.
Β. Προς την κατεύθυνση της αναθεώρησης του πλαισίου των αναβολών προτάσεις θα μπορούσαν να είναι :
– χορήγηση αναβολών στράτευσης μόνο για προπτυχιακές σπουδές σε ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ ή σε ομοταγές Ίδρυμα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής [και όχι σε Κέντρο Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης ή Δ.ΙΕΚ ή Ι.ΙΕΚ] και για ένα αυστηρώς ελεγχόμενο ημερολογιακό διάστημα (δηλαδή όχι γενικώς “έτη σπουδών συν 50%”), που θα μπορούσε να είναι μία πενταετία από την αποφοίτηση από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η δε αποφοίτηση από την ΔΕ θα μπορούσε αυστηρά να τοποθετείται στο 19ο έτος της ηλικίας κατ’ ανώτατο όριο. Με τον τρόπο αυτόν άπαντες οι έχοντες στρατολογική υποχρέωση το πολύ έως το 24ο έτος της ηλικίας τους το αργότερο θα είχαν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους. Αυτονόητο είναι ότι ο υπόχρεος υποχρεωτικώς μία φορά το έτος θα ενημερώνει με ευθύνη του την Στρατολογική Αρχή του για την διατήρηση της φοιτητικής ιδιότητας, άλλως άνευ άλλου τινός θα καλείται προς κατάταξη επί ποινή ανυποταξίας και φυγοστρατίας.
– χορήγηση αναβολών όλως εξαιρετικώς για μεταπτυχιακές σπουδές στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό λόγω χορήγησης υποτροφίας όχι από Φορέα του Δημοσίου : ο υπόχρεος στράτευσης θα δεσμεύεται προς το Ελληνικό Δημόσιο (α) να επιστρέψει στην Χώρα με το τέλος των σπουδών του, (β) να υπηρετήσει την θητεία του, (γ) να παραμείνει εργαζόμενος στην Χώρα για χρονικό διάστημα ίσο προς τις μεταπτυχιακές σπουδές του συμπεριλαμβανομένης της θητείας βάσει Υπεύθυνης από τον ίδιο Δήλωσης περί τούτου.
– χορήγηση αναβολών για λόγους υγείας : στην περίπτωση παροδικής στέρησης της υγείας λόγω απρόβλεπτου γεγονότος ο υπόχρεος θα εξετάζεται από Υγειονομική Επιτροπή και θα κρίνεται ικανός προς άμεση στράτευση ή θα απαλλάσσεται της υποχρέωσης μόνο όμως στην περίπτωση, που διαρκεί η υγειονομική και η ασφαλιστική αναπηρία του. Άλλως ανεξαρτήτως της ηλικίας του θα επανακαλείται προς εκπλήρωση της θητείας του προσαυξημένης κατά ένα μήνα ανά έτος, που απομακρύνθηκε από την τελική ηλικία στράτευσης (24ο έτος).
Γ. Το όφελος του Δημοσίου από την πρόταση είναι προφανές, ενώ η ευρυθμία και η πειθαρχία θα αποκατασταθεί στις ΕΔ από πλευράς υποχρέων.
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ
Δικηγόρος ΔΣΑ – ΝΥ ΟΑΕΔ
e-mail: ioanniskymionis@yahoo.gr