Συνωστισμός, κενά στο σύστημα και ελλιπή δικαιολογητικά για τα επιδόματα
Προβλήματα επικοινωνίας με μεγάλη μερίδα δικαιούχων και προφορική δήλωση περιουσιακών στοιχείων
Από το πρωί της Δευτέρας, 20 Απριλίου, οι υπάλληλοι των ΚΕΠ του δήμου Ξάνθης άρχισαν να απαντούν σε ερωτήσεις συνδημοτών μας για τις παροχές του νόμου σε σχέση με την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Μαζική η προσέλευση για την διαδικασία υποβολής αιτήσεων των δικαιούχων, που σπεύδουν να ενημερωθούν αν πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης και ποια δικαιολογητικά απαιτούνται. Χαρακτηριστικές εικόνες, για άλλη μια φορά, με πλήθος κόσμου να σπεύδει στα ΚΕΠ, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων.
Ποιοι είναι οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα για τη χορήγηση των παροχών προβλέπεται από τον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο 4320/2015, για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Η ΚΥΑ προβλέπει περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια για την δωρεάν επανασύνδεση ηλεκτρικών παροχών και την δωρεάν παροχή ποσότητας ρεύματος, 300 kwh ανά μήνα, τη χορήγηση του επιδόματος ενοικίου και την επιδότηση σίτισης. Συγκεκριμένα, το εισόδημα δικαιούχου των παροχών των άρθρων 1 έως 3 δεν πρέπει να υπερβαίνει τα παρακάτω όρια πραγματικού εισοδήματος: 2.400 ευρώ ετησίως για μεμονωμένο άτομο και 3.600 ευρώ ετησίως για το ζευγάρι, προσαυξανόμενο κατά 1.200 ευρώ για κάθε ενήλικο εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας και 600 ευρώ ετησίως για κάθε ανήλικο εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας και μέχρι του ποσού των 6.000 ευρώ ετησίως. Τα περιουσιακά κριτήρια είναι τα εξής: Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας (στην Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό) να μην υπερβαίνει τις 90.000 ευρώ κατ’ άτομο, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε επιπλέον ενήλικα και κατά 10.000 για κάθε εξαρτώμενο ανήλικο και με ανώτατο συνολικό όριο για κάθε άτομο ή οικογένεια το ποσό των 200.000 ευρώ. Το συνολικό ύψος των καταθέσεων του ατόμου ή του συνόλου των μελών της οικογένειας σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας και του εξωτερικού ή/και η τρέχουσα αξία μετοχών, ομολόγων κ.λπ., να μην υπερβαίνει για το οικονομικό έτος 2014 (χρήση 2013) το διπλάσιο του ορίου εισοδήματος για τη λήψη των παροχών της παρούσας απόφασης.
‘’Κενά’’ στην ηλεκτρονική εφαρμογή
Όπως μας μετέφεραν υπάλληλοι των ΚΕΠ, συναντούν αρκετά προβλήματα στην εφαρμογή, τα οποία συγκεντρώνονται και αποστέλλονται στα κεντρικά για την βελτίωση του συστήματος. Ο νόμος εφαρμόστηκε πολύ σύντομα και οι αρμόδιοι υπάλληλοι ενημερώθηκαν με ‘’οδηγό χρήσης’’ μόλις την Παρασκευή το μεσημέρι. Δεν είναι λίγες οι φορές, βέβαια, που το σύστημα ‘’κολλάει’’ από το πλήθος των αιτήσεων που καταχωρούνται πανελλαδικά, δημιουργώντας επιπλέον καθυστέρηση και εκνευρισμό. Ένα από τα θέματα που δεν έχει προβλεφθεί, είναι η ηλικία των προστατευόμενων μελών όταν έγινε η φορολογική δήλωση (κατάσταση του 2013), κατά την οποία ένα παιδί π.χ. ήταν 17 ετών, ενώ σήμερα που υποβάλλεται η αίτηση είναι πλέον ενήλικο. Ιδιαίτερα προβλήματα δημιουργούνται με την δήλωση της αξίας ακίνητης περιουσίας και το ύψος των καταθέσεων για όλα τα μέλη, που γίνεται με ευθύνη του δικαιούχου, χωρίς να μπορεί να ελεγχθεί.
Προβλήματα στις προσωπικές ‘’συνεντεύξεις’’
Οι υπάλληλοι των ΚΕΠ Ξάνθης φρόντισαν να τυπώσουν μικρά αυτοσχέδια ενημερωτικά για τους δικαιούχους, όπου αναγράφονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσουν. Ταυτότητες για όλα τα μέλη της οικογένειας, πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ για όλα τα προστατευόμενα μέλη της οικογένειας, εκκαθαριστικό του 2014, λογαριασμός ΔΕΗ κατοικίας. Οι περισσότεροι δικαιούχοι που εμφανίστηκαν από την πρώτη μέρα στα ΚΕΠ είναι Ρομά, δημιουργώντας το αδιαχώρητο στα γραφεία εξυπηρέτησης και με έντονα προβλήματα επικοινωνίας γύρω από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Αυτό δημιουργεί χρονοτριβή στους υπαλλήλους, που καλούνται πολλές φορές να εκδώσουν ακόμη και ΑΜΚΑ, σε περιπτώσεις παιδιών που δεν έχουν μέχρι εκείνη την στιγμή. «Αναγκαζόμαστε να δουλεύουμε σε τρεις και τέσσερεις εφαρμογές ταυτόχρονα, να γίνουμε λογιστές των δικαιούχων, αφού έρχονται χωρίς να έχουν τα απαραίτητα, τα οποία απαιτούν από εμάς να βρούμε (πιστοποιητικά, κλειδάριθμο, ΑΜΚΑ)», αναφέρουν οι υπάλληλοι.
Προτιμούν τα ΚΕΠ από το διαδίκτυο
Οι περιπτώσεις των δικαιούχων που σπεύδουν στα ΚΕΠ, κυρίως των Ρομά που είναι η πλειονότητα, αλλά και μεγάλης μερίδας αναλφάβητων δικαιούχων, που σπάνια έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, είναι εν μέρει δικαιολογημένες. Αυτό που δημιουργεί απορία στους υπαλλήλους, είναι η προσέλευση νέων, συνήθως ανέργων, που μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους ηλεκτρονικά, αλλά προτιμούν να αποφύγουν τον κόπο να διαβάσουν τους όρους και την διαδικασία, θεωρώντας τους υπαλλήλους την πιο σίγουρη λύση. Αποτέλεσμα, να περιμένουν με τις ώρες σε ουρές, για κάτι που θα μπορούσαν να ολοκληρώσουν με συντομία από το σπίτι τους. Η αίτηση είναι προσβάσιμη μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής που αναρτήθηκε στη κεντρική ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (http://www.ypakp.gr/). Η πρόσβαση στην ηλεκτρονική αίτηση γίνεται με την χρήση των ίδιων κωδικών που χρησιμοποιούν οι δικαιούχοι για πρόσβαση στο σύστημα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (TAXISnet). Η υποβολή των αιτήσεων θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Μαΐου 2015.
Χ.Δ.