Γκρίνιες από υποψήφιους οδηγούς για καθυστέρηση εξετάσεων και έκδοση διπλωμάτων
Η διαδικασία μίας εβδομάδας έγινε υπόθεση… μηνών
Έντονη δυσαρέσκεια επικρατεί από πλευράς υποψηφίων οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, αλλά και σχολών οδήγησης, για την καθυστέρηση που παρατηρείται αναφορικά με τον ορισμό εξετάσεων και με την έκδοση των διπλωμάτων οδήγησης. Στο «Ε» έχουν αναφερθεί περιστατικά υποψηφίων οδηγών που πέρασαν επιτυχώς τις εξετάσεις τον Νοέμβριο, για να πάρουν το δίπλωμα στα χέρια τους… τον Φεβρουάριο. Τα τελευταία χρόνια έγιναν αρκετές αλλαγές για τον εκσυγχρονισμό και την συντόμευση των διαδικασιών, ώστε το δίπλωμα να εκδίδεται μέσα σε μια εβδομάδα. Κάτι τέτοιο όμως φαίνεται να μην μπορεί να εφαρμοστεί στην πραγματικότητα. Έτσι, ένας νεαρός οδηγός, για παράδειγμα, που κρίνεται κατάλληλος να οδηγήσει, αναγκάζεται να παραμείνει χωρίς δίπλωμα -και επομένως παράνομος αφού δεν υπάρχει ούτε κάποια βεβαίωση επιτυχούς ολοκλήρωσης της διαδικασίας όπως παλιότερα- για ένα απροσδιόριστο χρονικό διάστημα.
Μεγάλος αριθμός οχημάτων στην Ξάνθη
Από την πλευρά της, η προϊσταμένη του τμήματος Αδειών Οδήγησης, κα Ζωή Κοντογιαννίδου, μας τόνισε ότι υπάρχουν πολλές πλευρές του θέματος και πολλές διαφορετικές περιπτώσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν, αλλά ο κύριος λόγος για την όποια καθυστέρηση τυχόν παρουσιαστεί, είναι η υποστελέχωση της αρμόδιας υπηρεσίας. «Ήμασταν 5 υπάλληλοι και έχουμε μείνει 3 να καταβάλλουμε συνεχείς προσπάθειες να ανταπεξέλθουμε στις μεγάλες απαιτήσεις και στον αριθμό των αδειών. Στην Ξάνθη η ζήτηση και έκδοση διπλωμάτων οδήγησης δεν έχει μειωθεί καθόλου, όπως σε άλλες περιοχές της χώρας, και είναι γνωστό ότι είμαστε ‘’πρωταθλητές’’ πανελλαδικά στα μοτοποδήλατα. Έχουμε περίπου 20.000 μοτοποδήλατα στην περιοχή μας, αλλά παρόλα αυτά είμαστε πρώτοι σαν υπηρεσία στην Περιφέρεια. Χαρακτηριστικά, στους όμορους νομούς σημειώνονται καθυστερήσεις πολλών μηνών στην έκδοση αδειών οδήγησης, ενώ προχθές στείλαμε στο υπουργείο 100 διπλώματα της προηγούμενης εβδομάδας», σημείωσε η κα Κοντογιαννίδου. Η αναμονή, βέβαια για την αποστολή του διπλώματος από την Αθήνα μπορεί να διαρκέσει από 5 μέρες μέχρι και δύο εβδομάδες. Η ίδια μας ανέφερε ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις κατά τις οποίες η καθυστέρηση οφείλεται στους υποψήφιους οδηγούς, αφού από την επομένη της επιτυχούς εξέτασης οφείλουν να καταθέσουν διπλότυπο αξίας 30 ευρώ, κάτι που δεν γίνεται, παρά τις πολλές υπενθυμίσεις από πλευράς υπηρεσίας. «Είναι πολλοί αυτοί που θέλουν να εκδώσουν άδεια για αυτοκίνητο και μοτοσικλέτα ταυτόχρονα, όταν όμως έρχεται η ώρα να πληρώσουν τα δύο διπλότυπα, μας ζητούν να το αναβάλλουμε προς το παρόν, καθώς δεν έχουν τα χρήματα. Έχουμε μισό ντουλάπι γεμάτο με άδειες οδήγησης που εκκρεμούν λόγω ελλιπών στοιχείων» σημείωσε χαρακτηριστικά η ίδια.
Υποστελέχωση στην υπηρεσία Συγκοινωνιών
Αναφορικά με την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στην υπηρεσία, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών Π.Ε. Ξάνθης, κ. Δημήτριος Πολυμένης, μας περιέγραψε την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί μετά το κύμα φυγής υπαλλήλων με πρόωρη σύνταξη. «Η Διεύθυνση Μεταφορών αριθμούσε 29 υπαλλήλους πριν λίγα χρόνια, ενώ τώρα έχουμε απομείνει 19, εκ των οποίων δύο, αυτό το διάστημα, έχουν άδεια λοχείας. Παρόλα αυτά, δεν έχει μειωθεί καθόλου η δουλειά, με τους συναδέλφους να υπερβάλλουν εαυτούς, να πραγματοποιούμε συστηματικά αυτοψίες σε πρατήρια καυσίμων στα χωριά, να ελέγχουμε ραδιοσυχνότητες, ΚΤΕΛ, ταξί και συνεργεία. Υπάρχει αγαστή συνεργασία με τις επαγγελματικές αυτές ομάδες, που κτίστηκε μέσα από την συνέπεια της υπηρεσίας», σημείωσε ο ίδιος, για να εκφράσει και ένα, τρόπον τινά, παράπονο: «όταν ξεκίνησε η εφαρμογή του ‘’Καλλικράτη’’ το 2011, υπήρξε απόφαση να μεταβιβαστεί η αρμοδιότητα για πρατήρια καυσίμων και σχολές οδηγών στους κατά τόπους δήμους. Για τον λόγο αυτό μετακινήθηκαν υπάλληλοι από τις Περιφερειακές Ενότητες στους δήμους. Οι δήμοι τελικά δεν ανέλαβαν την αρμοδιότητα, κράτησαν όμως τους υπαλλήλους».
Έλλειψη εξεταστών καθυστερεί τους νέους υποψήφιους
Αναφορικά με το θέμα της καθυστέρησης του ορισμού εξετάσεων για τους υποψήφιους οδηγούς, η κα Κοντογιαννίδου ανέφερε ότι οι εξετάσεις ορίζονται όσο συχνότερα γίνεται, παρότι οι υπάλληλοι που συμμετέχουν ως εξεταστές αμείβονται συνολικά με 170 ευρώ μεικτά για μια ελάχιστη συμμετοχή σε 6 επιτροπές εξετάσεων. «Ο νόμος δεσμεύει τους εξεταστές να παίρνουν μέρος σε έξι τουλάχιστον εξετάσεις, ενώ για να εξυπηρετήσουμε τις αυξημένες ανάγκες, φτάνουμε κάποιες φορές ακόμη και τις δεκατρείς» σημείωσε η κα Κοντογιαννίδου. Η ίδια μας ενημέρωσε ότι τον Δεκέμβριο οι 7 εξεταστές που υπήρχαν έγιναν 13, αλλά απαιτούνται κάποιοι μήνες για να γίνουν βαθμίδας Α. «Έχουμε ζητήσει την κατανόηση των δασκάλων στις σχολές οδηγών για την παρατηρούμενη καθυστέρηση και τους έχουμε ενημερώσει ότι τους επόμενους μήνες που θα έχουμε τους νέους εξεταστές, θα πραγματοποιούνται πιο συχνά εξετάσεις», συμπλήρωσε η ίδια. Ο δε κ. Πολυμένης σημείωσε ότι για τις εξετάσεις μοτοσικλετών, οι εξεταστές πρέπει να μεταβούν το απόγευμα με δικά τους έξοδα στα Πηγάδια, όπου έχει παραχωρηθεί χώρος για τα λεγόμενα ‘’στατικά’’.
Παράπονα για τις διαδικασίες εξέτασης
Βέβαια, δεν λείπουν τα παράπονα και για το διαδικαστικό κομμάτι των εξετάσεων. Πολλοί είναι αυτοί που έχουν ‘’πετύχει’’ –καθώς οι εξεταστές προέρχονται από κλήρωση- εξεταστές που δείχνουν να θέλουν να αγγίξουν τα όρια των υποψηφίων οδηγών, θέτοντάς τους ερωτήσεις πέρα από τις προβλεπόμενες (ακόμη και κρίσεως!), σαν να απευθύνονται σε επαγγελματίες οδηγούς ή μηχανικούς αυτοκινήτων. Η συμπεριφορά κάποιων εξεταστών, ευτυχώς ελαχίστων, δημιουργεί καχυποψία σε μερικούς για τον σκοπό της τόσο σκληρής στάσης, παραπέμποντας σε πρακτικές που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένες σε άλλα μέρη της χώρας, όπου τα διπλώματα δίνονται ακόμη και χωρίς εξετάσεις (χαρακτηριστικό το σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε τον Ιανουάριο στην Θεσσαλονίκη). Ευτυχώς, είναι κοινά παραδεκτό στους εμπλεκόμενους κύκλους της τοπικής κοινωνίας, ότι από την πλευρά της διεύθυνσης Συγκοινωνιών υπάρχει απόλυτη τυπικότητα στην τήρηση του νόμου και μέριμνα για την εξάλειψη όποιου τυχόν αρνητικού φαινομένου ήθελε προκύψει.
Χ.Δ.