Σε λίστες αναμονής οι δικαιούχοι μετά την μαζική ζήτηση τον Φεβρουάριο
Αποτυχημένη θεωρείται η Δράση από τους παρόχους, που αντίκρισαν δικαιούχους να πωλούν άμεσα τις ηλεκτρονικές συσκευές
Περίπου 2.000 αιτήσεις διεκπεραιώθηκαν στην Ξάνθη από τα επτά υποκαταστήματα που συμμετείχαν στην υλοποίηση του προγράμματος ψηφιακής αλληλεγγύης. Οι αριθμοί, ασφαλώς, είναι ενδεικτικοί, αφού η διαδικασία υποβολής κουπονιών από τους δικαιούχους συνεχίζεται, με μειωμένους όμως ρυθμούς σε σχέση με τον περασμένο μήνα. Από τις 4 Φεβρουαρίου, όταν και ξεκίνησε η υλοποίηση της δράσης, στα καταστήματα της πόλης μας σχηματίζονταν πολυάνθρωπες ουρές για το πολυπόθητο λάπτοπ ή το τάμπλετ. Η ξαφνική ζήτηση δημιούργησε έλλειψη σε πολλά υποκαταστήματα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν λίστες αναμονής.
Τι προβλέπει η Ψηφιακή Αλληλεγγύη
Ως γνωστόν, δικαιούχοι της δράσης «ψηφιακή αλληλεγγύη» είναι όλοι οι ωφελούμενοι πολίτες, που αιτήθηκαν και έλαβαν το Κοινωνικό Μέρισμα και οι οποίοι, σύμφωνα με το ηλεκτρονικό αρχείο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ), κατοικούν σε μία από 8 Περιφέρειες Αμιγούς Σύγκλισης (Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, Ήπειρος, Θεσσαλία, Ιόνια Νησιά, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο, Κρήτη), σύμφωνα με τη δηλωθείσα κατά την 31/12/2014 στο πληροφοριακό σύστημα “TAXISNET” και ισχύουσα διεύθυνση κατοικίας. Οι ωφελούμενοι πολίτες θα μπορούν να κάνουν χρήση της Επιταγής Ψηφιακής Αλληλεγγύης από 4/2/2015 έως και 30/6/2015. Κάθε ωφελούμενος δικαιούται μόνο μία Επιταγή Ψηφιακής Αλληλεγγύης και κάθε Επιταγή έχει συνολική οικονομική αξία που καλύπτει τις ακόλουθες παροχές:
– Διαδικτυακή σύνδεση (σταθερή ADSL/VDSL ή κινητή (mobile) 3G (ή ανώτερη) ή δορυφορική) – μέχρι 12€ τον μήνα και μέχρι 31/10/2015
– Βασικό εξοπλισμό πρόσβασης στο διαδίκτυο (tablet ή netbook ή laptop/notebook) – μέχρι 230€
– Υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης / ενημέρωσης στη χρήση ΤΠΕ (Τεχνολογιών Πληροφοριών και Ενημέρωσης) κατ’ οίκον (προαιρετικά) – μέχρι 60€
PUBLIC Ξάνθης
Ένα από τα καταστήματα που παρουσίασε ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση, ήταν αυτό των Public, στην συμβολή του πεζόδρομου Δαγκλή και Ελπίδος. Όπως μας ενημέρωσε ο υπεύθυνος του καταστήματος, κ. Χάρης Γκουτσιαφάρας: «Γενικά υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση από τους δικαιούχους του προγράμματος, με το μεγαλύτερο κύμα να σημειώνεται μέχρι τις 15-20 Φεβρουαρίου, οπότε δεχθήκαμε και τις περισσότερες αιτήσεις. Τώρα είμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο, με λιγότερες αιτήσεις, αλλά και αρκετές εκκρεμότητες, γιατί ήταν πάρα πολύ μεγάλος ο όγκος και δεν μπορέσαμε να τις διαχειριστούμε άμεσα, παρόλο που προσλάβαμε επιπλέον άτομα». Όπως σημείωσε ο ίδιος, στο κατάστημα έχουν διεκπεραιωθεί μέχρι στιγμής περισσότερες από 800 αιτήσεις, που με αυτές που είναι σε αναμονή και αυτές που προστίθενται καθημερινά ανέρχονται σχεδόν στις 1.000. Υπάρχει λίστα αναμονής από την ημέρα υποβολής της αίτησης, η οποία μπορεί να διαρκέσει μέχρι και δύο εβδομάδες. Ο λόγος είναι ότι ούτε τα καταστήματα πώλησης ηλεκτρονικών ειδών, ούτε και οι εταιρίες είχαν προβλέψει την μαζική ανταπόκριση των δικαιούχων.
Περιστατικά κλοπών και κακή χρήση της δράσης
Οι περισσότεροι δικαιούχοι προτίμησαν την αγορά laptop και μάλιστα αυτών που παρέχονταν δωρεάν μέσω του προγράμματος, αξίας 230 ευρώ. Λίγοι ήταν οι δικαιούχοι που επέλεξαν να πληρώσουν κάποιο επιπλέον χρηματικό ποσό, ώστε να προμηθευτούν κάποια καλύτερη συσκευή ή κάποιο tablet. «Ο υπολογιστής των 230 ευρώ εξαντλήθηκε πρώτος και θα αντικατασταθεί από κάποιον άλλο κωδικό» ανέφερε ο κ. Γκουτσιαφάρας, για να συμπληρώσει: «θεωρώ ότι το πρόγραμμα δεν πέτυχε ολοκληρωτικά τον σκοπό του, που είναι η αντιμετώπιση του ψηφιακού αναλφαβητισμού, καθώς δεν υπήρχαν κάποιες ασφαλιστικές δικλίδες. Τα παιδιά και τα εγγόνια έφερναν κυριολεκτικά σηκωτούς 80χρονους για να πάρουν την συσκευή, για την χρήση της οποίας κανείς δεν επέλεξε την δωρεάν συμβουλευτική υποστήριξη. Οι περισσότεροι δικαιούχοι ήταν Ρομά και μουσουλμάνοι, και είχαμε πολλά κρούσματα κλοπών, αφού έρχονταν 5-6 άτομα για ένα κουπόνι».
ΓΕΡΜΑΝΟΣ Ξάνθης
Στο υποκατάστημα «Γερμανός», ο υπεύθυνος κ. Νίκος Φραντζίδης, ανέφερε στο «Ε» ότι υπάρχουν ήδη ενεργοποιημένες 280 συνδέσεις, με τους ρυθμούς να έχουν πέσει εμφανώς και να κυμαίνονται στις 35 αιτήσεις την εβδομάδα πλέον. «Ήταν από πολλές απόψεις συμφέρουσα η προσφορά της δράσης, αφού πέρα από τα 230 ευρώ για μία γκάμα συσκευών, με 4 laptop και 6 tablet, το πρόγραμμα ίντερνετ των 10 GB που δίνεται και θα κοστίζει 12 ευρώ μετά το τέλος Οκτωβρίου για όσο διαρκέσει η σύνδεση, ενώ κανονικά κοστίζει 35 ευρώ. Δυστυχώς είχαμε περιπτώσεις που δικαιούχοι πουλούσαν τις συσκευές κυριολεκτικά έξω από το κατάστημα μόλις τις παραλάμβαναν. Από αυτή την άποψη δεν θεωρώ ότι πέτυχε τον σκοπό του το πρόγραμμα», σημείωσε ο κ. Φραντζίδης.
WIND Ξάνθης
Στο κατάστημα της Wind οι αιτήσεις είναι γύρω στις 500 με αυτές που καταφθάνουν καθημερινά, αλλά και εδώ παρατηρήσαμε την ίδια απογοήτευση για το πώς εξελίχθηκε το πρόγραμμα. Όπως μας είπαν οι υπάλληλοι του καταστήματος «θέλουμε μία ώρα περίπου για να περάσουμε τα στοιχεία της κάθε αίτησης στην ηλεκτρονική φόρμα και θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, γιατί αν υπάρχει έστω και ένα γράμμα λάθος, δεν θα γίνει δεκτή και δεν θα πάρουμε ποτέ τα χρήματα. Έτσι κι αλλιώς, το πρόγραμμα δεν θα αποφέρει ιδιαίτερα κέρδη στα καταστήματα, και τα όποια χρήματα θα αργήσουν πολύ να καταβληθούν από το ΤΕΕ».
Είναι γενική πεποίθηση των παρόχων ότι η έλλειψη κριτηρίων δεν λειτούργησε θετικά και η δράση δεν πέτυχε ολοκληρωτικά τον σκοπό της, ιδίως σε περιοχές όπως η δική μας, με τα φαινόμενα άμεσης πώλησης των συσκευών σε χαμηλές τιμές να αντικατοπτρίζουν την αποτυχία ενός προγράμματος που κόστισε συνολικά για τους 289.300 δικαιούχους σε όλη την Ελλάδα γύρω στα 10 εκατ. ευρώ.
Χ.Δ.