Στάθμευση πάνω στον κυκλικό κόμβο που ενώνει οδό Σάρδεων και Εθελοντή Αιμοδότη
Οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Ξάνθης και οι μηχανικοί που ασχολούνται με την σύνταξη συγκοινωνιακών μελετών έχουν ταχθεί κατά το πρόσφατο παρελθόν υπέρ της κατασκευής κυκλικών κόμβων στις διάφορες διασταυρώσεις της Ξάνθης, αντί της λύσης εγκατάστασης φωτεινών σηματοδοτών. Αυτό δυστυχώς δεν είναι πάντα εφικτό, παρά την προσπάθεια προσαρμογής της Ξάνθης στα ευρωπαϊκά δεδομένα με πρώτη λύση την κυκλική πορεία, όπου οι κυκλικοί κόμβοι (roundabouts) αντικαθιστούν διασταυρώσεις με πολλούς φωτεινούς σηματοδότες. Αν συνυπολογίσει κανείς και τα προβλήματα λειτουργίας που παρουσιάζουν οι φωτεινοί σηματοδότες στην Ξάνθη, με πολλούς που βρίσκονται σε κομβικά σημεία να είναι εκτός λειτουργίας το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, αντιλαμβάνεται την επιτακτική ανάγκη παρουσίας και κατασκευής κυκλικών κόμβων. Η δημόσια συζήτηση για το θέμα είχε ξεκινήσει με αφορμή ατύχημα που είχε συμβεί στην οδό Σάρδεων.
Προδιαγραφές κυκλικών κόμβων
Παρότι η κυκλική πορεία τίθεται ως πρώτη λύση, πολλές φορές αυτή δεν είναι εφικτή και καταλήγουμε στην λύση του σηματοδότη. Η ελάχιστη διάμετρος που απαιτείται ως μίνιμουμ προδιαγραφών για την κατασκευή κυκλικών κόμβων (12 – 16 μέτρα) σπάνια συναντάται μέσα στην Ξάνθη, όπως συνέβη και στη οδό Σάρδεων όπου κατασκευάστηκε ένας συμβατικός κόμβος. Υπήρχαν σκέψεις ακόμη και για τον μεγάλο κόμβο της πόλης, στην είσοδο από Καβάλα, όπου αρχικά σχεδιάστηκε κυκλική πορεία, η οποία στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε λόγω προβλημάτων και απαλλοτριώσεων που απαιτήθηκαν. Το ίδιο πρόβλημα υπήρξε και στη σύνδεση της επέκτασης Σάρδεων με την οδό Αιμοδότη. Όλες αυτές οι θετικές μεν προθέσεις για συμμόρφωση του Δήμου Ξάνθης στην κατασκευή κυκλικών κόμβων, μιας πρακτικής εδραιωμένης εδώ και χρόνια σε Ευρώπη και Αμερική, απαιτούν ικανό χρόνο προκειμένου να ‘’περάσουν’’ στην νοοτροπία όλου του φάσματος των παραγόντων των αρμόδιων αρχών στην Ελλάδα. Πέρα όμως από την προσαρμογή όλου του συστήματος στα ευρωπαϊκά δεδομένα, απαιτείται και αλλαγή του τρόπου οδικής συμπεριφοράς των ελλήνων οδηγών. Αυτό που κυρίως έρχεται να προσφέρει ένας κυκλικός κόμβος, στα ελληνικά τουλάχιστον δεδομένα, είναι η αναγκαστική μείωση ταχύτητας στα σημεία που κατασκευάζεται. Είναι κοινό μυστικό ότι το πορτοκαλί χρώμα του φωτεινού σηματοδότη σημαίνει για πολλούς εξ ημών, δυστυχώς, αύξηση της ταχύτητας ώστε να προλάβουμε την ακινητοποίηση από το κόκκινο φανάρι. Γι’ αυτό ακριβώς και σημειώνονται τόσα και τόσο τραγικά ατυχήματα σε σημεία όπου λειτουργούν φανάρια.
Ένα έργο που παραδόθηκε με πολλή αισιοδοξία
Μετά από αρκετές περιπέτειες και καθυστερήσεις παραδόθηκε τον περασμένο μήνα η επέκταση της οδού Σάρδεων από την Περικλέους έως την συμβολή με την οδό Εθελοντή Αιμοδότη. Ένα έργο που υλοποιήθηκε από τον Δήμο Ξάνθης με την σύμφωνη γνώμη και συναίνεση εκ μέρους του Δ΄ Σώματος Στρατού για την διέλευση του δρόμου από το γνωστό στρατόπεδο Στεφανίδη. Ταυτόχρονα ολοκληρώθηκε και ο κυκλικός κόμβος με τις απαραίτητες διαγραμμίσεις και την διαμόρφωση των πεζοδρομίων. Ένα έργο που στόχο του έχει την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας από την οδό Πραξιτέλους και ως ένα βαθμό και από την Ανδρέου Δημητρίου, κάτι που φαίνεται να λειτουργεί ικανοποιητικά. Κι αυτό διότι τα οχήματα που επιθυμούν να μεταβούν στην ορεινή περιοχή του νομού ή ακόμη και προς την Βουλγαρία, διέρχονται πλέον μέσω της οδού Σάρδεων αποφεύγοντας την κίνηση του κέντρου.
Κυκλικός κόμβος όπως πάρκινγκ;
Όπως αναφέραμε και ανωτέρω, δεν φτάνει μόνο η συμμόρφωση των αρμόδιων αρχών και οργάνων για την κατασκευή έργων ευρωπαϊκών προδιαγραφών, αλλά απαιτείται και η ενημέρωση των οδηγών για την σωστή χρήση τους. Η λανθασμένη χρήση του εν λόγω κυκλικού κόμβου, αποτέλεσμα επιρροής πολλών χρόνων ‘’ελληνικής’’ (με την αρνητική έννοια) οδηγικής πρακτικής, τράβηξε την προσοχή μιας συμπολίτισσάς μας. Η εν λόγω κυρία τυγχάνει μηχανικός και γνωρίζει πολύ καλύτερα από τον μέσο όρο τους κανόνες που διέπουν την χρήση των κυκλικών κόμβων. Ο επίσης συμπολίτης μας λοιπόν, όπως φαίνεται στις σχετικές φωτογραφίες, επέλεξε να σταθμεύσει πριν λίγες μέρες πάνω ακριβώς στον κυκλικό κόμβο που συνδέει την επέκταση της οδού Σάρδεων με την νέα οδό Εθελοντή Αιμοδότη. Πρόκειται όπως είπαμε για έναν από τους πλέον νέους κυκλικούς κόμβους της πόλης, που έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί βάσει όλων των σύγχρονων συγκοινωνιακών προδιαγραφών. Η ευαισθητοποιημένη συμπολίτις μας μηχανικός, εκμεταλλευόμενη τις εξειδικευμένες τις γνώσεις, δεν αρκέστηκε στην φωτογράφηση της ασυνήθιστης και προκλητικής ενέργειας του οδηγού, αλλά έσπευσε να μας αποστείλει οδηγίες που διέπουν την ορθή χρήση των κυκλικών κόμβων:
Roundabout είναι ισόπεδος κόμβος, κυκλικής μορφής, μεγάλης φορτοϊκανότητας και υψηλής ασφάλειας, σε σύγκριση με τους συμβατικούς ισόπεδους κόμβους. Ο σωστός σχεδιασμός (θέση και διαστάσεις) διέπεται από κανόνες, που έχουν θεσμοθετηθεί σε Ευρώπη και Αμερική εδώ και πολλές δεκαετίες.
Τρία από τα χαρακτηριστικά στοιχεία είναι τα εξής:
απαγορεύεται η κίνηση πεζών στο κεντρικό κυκλικό τμήμα
απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση στο roundabout και στην ευρύτερη περιοχή
ο υπερυψωμένος δακτύλιος, μεταξύ του ασφαλτικού και του κεντρικού κυκλικού τμήματος, είναι υπερβατός, για την κυκλοφορία μόνο μεγάλων οχημάτων
Όπως αναφέρει η ίδια, το συγκεκριμένο όχημα ήταν παρκαρισμένο τουλάχιστον για μια ώρα στο σημείο. Σύμφωνα πάντα με την δική της παρατήρηση, καθώς μπορεί να βρισκόταν εκεί για κάποιες ώρες πριν και μετά την χρονική στιγμή που το κατέγραψε. Αφού λοιπόν η τοπική κοινωνία δείχνει να προσαρμόζεται, έστω και με καθυστέρηση δεκαετιών, σε μια σύγχρονη ανάγκη για την κατασκευή κυκλικών κόμβων και την σταδιακή απομάκρυνση από κάποια σημεία της πόλης των φωτεινών σηματοδοτών (μαζί με τη ρύπανση, το θόρυβο και τη συμφόρηση που προκαλούν) είναι επιτακτική ανάγκη να προσαρμοστούν και οι συμπολίτες μας στην ορθή τους χρήση.
Χ.Δ.