Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Πόρτο-Λάγος, ένα λιμάνι αφημένο στην τύχη του

Πόρτο-Λάγος, ένα λιμάνι αφημένο στην τύχη του

0
porto lagos4

Παλεύουν με προσχώσεις, λάθος εκτιμήσεις και αναστολές συμβάσεων οι άνθρωποι του λιμένα

Στην πανέμορφη και πλούσια σε ιστορία και βιοποικιλότητα περιοχή της λίμνης Βιστονίδας βρίσκεται το λιμάνι του Πόρτο Λάγος. Το μοναδικό λιμάνι του Νομού Ξάνθης διαχειρίζεται το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πόρτο Λάγος, το οποίο έχει την αρμοδιότητα της διαχείρισης και των αλιευτικών καταφυγίων Αβδήρων, Φαναρίου, Ιμέρου και Μαρώνειας. Παρά τις δυνατότητες ανάπτυξης του λιμανιού, όπως γίνεται με γειτονικά λιμάνια όπως αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, μέσα από μια σειρά παρεμβάσεων για την αναβάθμισή του, δεν φαίνεται να γίνονται σοβαρές προσπάθειες από τους αρμόδιους φορείς σ’ αυτή την κατεύθυνση.

Τα ξένα καράβια δεν πιάνουν λόγω του λανθασμένου βάθους που έχει δηλωθεί

Σε επικοινωνία του «Ε» με τον πρόεδρο του Σωματείου Φορτοεκφορτωτών του Λιμένα Λάγος κ. Δημ. Σαββόγλου πληροφορηθήκαμε την κατάσταση του Λιμένα στην παρούσα φάση και την εμπορική δραστηριότητα που σημειώνεται τελευταία. «Αυτή η περίοδος μέχρι και τα Χριστούγεννα είναι ιδιαίτερα κινητική με πλοία να καταφθάνουν σχεδόν κάθε μέρα στο λιμάνι. Τα τελευταία δύο χρόνια σημειώνεται μια μείωση της εμπορικής κίνησης στο λιμάνι και ένας από τους λόγους είναι και το βάθος του λιμανιού» σημειώνει ο κ. Σαββόγλου. Αυτή την στιγμή στις επίσημες εκτιμήσεις το βάθος του λιμανιού ορίζεται στα 5,5 μέτρα στο ελάχιστο βάθος, κάτι που είναι αποτρεπτικό για τα πλοία του εξωτερικού με φορτία πολλών τόνων. «Το πραγματικό βάθος είναι στα 6,5 με 6,8 μέτρα στο ελάχιστο σημείο και φτάνει μέχρι τα 7 με 9 μέτρα. Όταν ζητήσαμε από την Υδρογραφική Υπηρεσία να γίνει νέα βυθομέτρηση μας ζήτησαν το ποσό των 80.000 ευρώ ενώ ιδιωτική εταιρεία μας ζήτησε μόνο 25.000 ευρώ για την μέτρηση. Τα χρήματα είναι πολλά και χρειάζεται μελέτη για να επιχορηγηθεί, κάτι το οποίο δεν γίνεται. Όταν έρχονται ελληνικά καράβια δέχονται το βάθος που τους αναφέρουμε και πιάνουν κανονικά, οι ξένοι καπετάνιοι όμως θέλουν επίσημα έγγραφα» αναφέρει ο πρόεδρος των φορτοεκφορτωτών. Η τελευταία εκβάθυνση του λιμανιού έγινε το 1997, αλλά δεν ήταν ολοκληρωμένη και επιτυχής με αποτέλεσμα να υπάρχει και πάλι πρόβλημα.

Αυτή την στιγμή εργάζονται στο λιμάνι 12 φορτοεκφορτωτές ενώ πριν μερικά χρόνια απασχολούνταν μέχρι και 25 άτομα. Το Λιμενικό Ταμείο από την άλλη λειτουργεί με ένα μόνο υπάλληλο, ο οποίος είναι επιφορτισμένος με ένα μεγάλο σε όγκο έργο, καθώς εκτός από το Πόρτο Λάγος που υπαγόταν παλιότερα εκεί, έχουν προστεθεί και πολλά γειτονικά αλιευτικά καταφύγια. «Αυτό που μας κάνει όμως ανταγωνιστικούς και συνεχίζουμε παρά τις αντίξοες συνθήκες, είναι το γεγονός ότι είμαστε πολύ πιο ευέλικτοι σε σχέση με τα μεγάλα λιμάνια της περιοχής τόσο στο θέμα των τιμών, όσο και στο θέμα των ωραρίων που εξυπηρετούμε» δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Σαββόγλου.

Κυρίως γεωργική η εμπορική δραστηριότητα

Τα προϊόντα που διακινούνται από το λιμάνι του Πόρτο Λάγος είναι κυρίως γεωργικής φύσεως. Λιπάσματα, σιτηρά, ελαιόσπορος, βαμβακόσπορος, καύσιμα κ.ά. «Παλιότερα υπήρχε κινητικότητα και στην ξυλεία κυρίως με την εταιρεία Shelman στην Κομοτηνή, η οποία πριν κηρύξει πτώχευση δημιουργούσε ένα μεγάλο κύκλο εργασιών στο λιμάνι, στους οδηγούς μεταφοράς και στους εργαζόμενους στο εργοστάσιο επεξεργασίας» αναφέρει ο κ. Σαββόγλου. Τα προϊόντα που μεταφέρονται μέσω του λιμανιού έχουν προορισμό χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία, ενώ εξάγονται προϊόντα όπως ο βαμβακόσπορος και τα λιπάσματα προς την Ιταλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Στην εγχώρια αγορά διοχετεύονται κυρίως τα καλής ποιότητας σιτηρά που υπάρχουν στην περιοχή και προορίζονται για ζωοτροφές με αποδέκτες τα νησιά του Αιγαίου: Κρήτη, Νάξο, Ρόδο, Εύβοια κ.ά. Στον ευρύτερο χώρο του λιμανιού λειτουργούν επίσης εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ, τα οποία μεταφέρονται μέσω του λιμανιού.

Μεμονωμένες οι προσπάθειες ανάπτυξης

Στις προσπάθειες που έχουν γίνει για την ανάπτυξη και αξιοποίηση του λιμανιού αξίζει να αναφερθεί η πρωτοβουλία του πρώην Λιμενάρχη κ. Δημ. Συμεωνίδη, ο οποίος με φροντίδα και ζήλο προώθησε από την θέση του τα θέματα του λιμανιού και με δική του παρέμβαση έγινε μελέτη της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης για ένα έργο της τάξεως των 30.000 για αποφυγή των προσχώσεων στο λιμάνι. Με διάφορες λανθασμένες ενέργειες όμως και κακοδιαχείριση που σημειώθηκε παλαιότερα, η μελέτη έμεινε στα χαρτιά. Άλλο ένα έργο το οποίο εγκρίθηκε και εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, αφορούσε την περίφραξη των ορίων των λιμενικών εγκαταστάσεων, ώστε να παρέχει ασφάλεια στο λιμάνι μαζί με την θέση ενός φύλακα. Το έργο δεν προχώρησε τελικά, γιατί έγινε αναστολή της σύμβασης που είχε υπογραφεί λόγω υπερκάλυψης. Όπως μας δήλωσε όμως η κ. Χαραλαμπίδου από τον Δήμο Αβδήρων, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την περιοχή, υπάρχει πιθανότητα να ενταχθεί εκ νέου στο ΕΣΠΑ μέσα στο επόμενο έτος. Στις προσπάθειες αυτές είναι αλήθεια ότι η πολιτεία δεν στάθηκε αρωγός, καθώς με την αποδυνάμωση των Λιμεναρχείων και την κατάργηση πολλών φυλακίων στην περιοχή, το έργο του Λιμενικού Σώματος στο να δημιουργήσει ασφαλείς συνθήκες στον χώρο γίνεται ακόμη πιο δύσκολο.

Χ.Δ.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

ΔΠΔ: Ένταλμα σύλληψης για Νετανιάχου και Γκάλαντ για εγκλήματα πολέμου

Η κατηγορία που απαγγέλθηκε κατά των δύο Ισραηλινών ηγετών αφορά τη δημιουργία συνθηκών λι…