Στον πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Μάνος Χατζιδάκις» στην Ξάνθη Παυλίδης και Ζαγναφέρης
Έτοιμο να παραδοθεί σύντομα το επιβλητικό κτήριο – ερωτηματικά γύρω από την διαχειριστική αρχή
Τον πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης «Μάνος Χατζιδάκις» στην Ξάνθη επισκέφθηκαν το πρωί της Τετάρτης, 22 Οκτωβρίου, ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ Γιώργος Παυλίδης και ο Αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης Κώστας Ζαγναφέρης και ενημερώθηκαν για τις εργασίες από τον μηχανικό Άγγ. Κολώνια, υπεύθυνο του έργου. Το γνωστό εσχάτως και ως «Χατζιδάκειο» κτήριο επί της οδού Βενιζέλου έχει αναστηλωθεί και αναπαλαιωθεί πλέον πλήρως και απομένουν μόνο τα έπιπλα και η μεγαφωνική εγκατάσταση πριν παραδοθεί. Στο εντυπωσιακό τριώροφο κτήριο, πέρα από την στατική αποκατάσταση και την αποκατάσταση των όψεων, έχει συντηρηθεί ο ζωγραφικός διάκοσμος, ο οποίος θεωρείται από τους καλύτερα σωζόμενους στην βόρεια Ελλάδα.
Ο Περιφερειάρχης Γιώργος Παυλίδης δεν έκρυψε την χαρά και τον θαυμασμό του, ομολογώντας πως για τον ίδιο ήταν ένα μεγάλο όνειρο που ξεκίνησε το 2000, όταν ακόμη ήταν Νομάρχης Ξάνθης. Το κτήριο κατά την εποχή εκείνη είχε περιέλθει σε άσχημη κατάσταση λόγω και της χρήσης του από το Φρουραρχείο, μετατρέποντας το ιστορικό κτήριο, όπου γεννήθηκε ο μεγάλος συνθέτης «σε ένα απέραντο περιστερώνα». Ο κ. Παυλίδης τόνισε στις δηλώσεις του ότι ο Μάνος Χατζιδάκις παρέμεινε δημότης Ξάνθης μέχρι το θάνατό του, οπότε το κτήριο αυτό «συνδέει μια από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του ελληνικού πολιτισμού με την περιοχή, την τέχνη και τη σκέψη, όπως ήθελε πάντα ο ίδιος να επισημαίνει». Επανήλθε δε πολλές φορές στο εξαίρετο έργο που έκανε η Υπηρεσία και ο υπεύθυνος του έργου μηχανικός Άγγελος Κολώνιας.
Στην ερώτηση σχετικά με τον φορέα που θα λειτουργήσει το κτήριο αφού αυτό παραδοθεί, ο Περιφερειάρχης ανέφερε ότι δεν πρόκειται να υπάρχει «δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία», αλλά ο χώρος πρέπει να είναι αυτοδύναμος και να αυτοσυντηρείται. Επιθυμία και σκέψη του κ. Παυλίδη είναι να αναλάβει την διαχείριση η Αναπτυξιακή εταιρία της Περιφέρειας με παράρτημά της στην Ξάνθη με επιμέρους εκμισθώσεις του κτηρίου. Στόχος είναι πέρα από την διαφύλαξη του κτηρίου, να είναι ανοιχτό και επισκέψιμο, ειδικά τις μέρες που υπάρχει τουρισμός.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Κ. Ζαγναφέρης ανέφερε ότι «ήταν ένα όραμα του Περιφερειάρχη, αλλά δεν μπορούσα να φανταστώ το μέγεθός του. Με έχει εντυπωσιάσει. Έτυχε να αναλάβω το πιο δύσκολο κομμάτι, το να γίνει δηλαδή το κτήριο κτήμα των Ξανθιωτών αλλά και όλου του κόσμου. Ο Χατζιδάκις ήταν παγκόσμιας εμβέλειας. Θα βάλουμε αυστηρούς κανόνες στον τρόπο λειτουργίας, ο χώρος θα είναι ανοιχτός σε όλο τον κόσμο και μέσω αυτού θα προβάλουμε την Ξάνθη».
Ο κ. Παυλίδης δεν έκρυψε και την πικρία του για την προσπάθεια της προηγούμενης Διοίκησης να οικειοποιηθεί μέσω πρόσφατης έκδοσης την έμπνευση και τις εργασίες για την υλοποίηση του έργου, αναφέροντας «είδα μια έκδοση και με μεγάλη μου λύπη είδα ότι αυτοί που εμπνεύστηκαν και το πάλεψαν έχουν εξαφανιστεί παντελώς. Δεν έχω τίποτα άλλο να πω».
Ο Περιφερειάρχης αφού ενημερώθηκε για την πορεία των εργασιών, μας ξενάγησε στην ιστορία του κτηρίου και την σχέση του Μάνου Χατζιδάκι με αυτό. Όπως μας είπε, σύμφωνα με μαρτυρίες παλαιών κατοίκων στην οδό Αγ. Βλασίου, η οικογένεια Χατζιδάκι διέμενε στον τρίτο όροφο στις αρχές του 20ού αιώνα, όπου γεννήθηκε σαν σήμερα 23 Οκτωβρίου το 1925 ο Μάνος Χατζιδάκις. Στο ίδιο κτήριο υπήρχε και το πιάνο, στο οποίο έκανε τα πρώτα του μαθήματα ο μεγάλος συνθέτης με τη γνωστή αρμένισσα μουσικό της εποχής Αλτουνιάν, πρόσφυγα από την Αδριανούπολη. Ήδη έχουν εντοπιστεί έπιπλα που υπήρχαν στο κτήριο, όπως και δύο μαρμάρινα λιοντάρια στη βάση της σκάλας στο ισόγειο, για τα οποία γίνονται προσπάθειες να αποκτηθούν και να επανέλθουν στο κτήριο.
Στην ξενάγηση πήραν μέρος από την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας η προϊσταμένη κα Χρυσάνα Λάμπρου και ο συνταξιοδοτηθείς μηχανικός Άγγελος Κολώνιας, ο οποίος σημείωσε πως πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, στο οποίο εργάστηκαν εξαιρετικοί μηχανικοί και τεχνίτες, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι για την αποκατάστασή του υπήρξαν αλλεπάλληλες επικοινωνίες με την Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων, προκειμένου να αναδειχθεί με την πρέπουσα προσοχή. Στο ισόγειο έχει τεθεί σε κοινή πλέον θέα ένα μεγάλο τζάκι, που είχε κρυφτεί επί ένα αιώνα, ενώ στο δεύτερο όροφο θα λειτουργήσει ένα πιάνο μπαρ με πρόσβαση στο μπαλκόνι του κτηρίου και θέα στην Παλιά Πόλη.
Όπως μας μετέφεραν οι μηχανικοί της Υπηρεσίας, είχε εκπονηθεί μελέτη και για την εξωτερική αποκατάσταση του κτηρίου με την δημιουργία των αψίδων κατά μήκος της οδού Βενιζέλου, που καταστράφηκαν την περίοδο της χούντας για την κατασκευή του υπάρχοντος ακαλαίσθητου στρατιωτικού κτηρίου. Με την αποκατάσταση αυτή θα δημιουργούνταν ένας ενιαίος χώρος με την εξωτερική αυλή σαν θερινό αμφιθέατρο και την συντήρηση και προβολή ενός χαμάμ, που παραμένει κρυμμένο χωρίς να υπάρχει άμεση πρόσβαση.