Αρχική ΓΝΩΜΕΣ ΑΜΕΣΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΑ ΕΝΕΧΥΡΟΔΑΝΕΙΣΤΗΡΙΑ

ΑΜΕΣΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΑ ΕΝΕΧΥΡΟΔΑΝΕΙΣΤΗΡΙΑ

0
enexirodaneistirio

α. Ο ιστορικός του μέλλοντος ερευνώντας την Ελληνική Κρίση και Ύφεση ίσως δύο εικόνες θεωρήσει τις πλέον εμβληματικές, τους σκυμμένους πάνω από κάδους απορριμμάτων και τα πάμπολλα Ενεχυροδανειστήρια και τις “Αγορές Χρυσού” με τις εξώθυρες με κάμερες ασφαλείας και αλεξίσφαιρα τζάμια, που “ξεφύτρωσαν” σε μία “νύκτα” υπό γκρίζο καθεστώς λειτουργίας σε κάθε οικοδομικό τετράγωνο των Ελληνικών Πόλεων. Λόγω των ασφυκτικών οικονομικών αναγκών ενός εκάστου στην Πατρίδα μας από το 2011 έχει ανθίσει ο κλάδος των ιδιωτικών επιχειρήσεων αγοράς και πώλησης χρυσού και πολύτιμων λίθων, μετάλλων και λοιπών τιμαλφών, αλλά και αντικειμένων Τέχνης, πανάκριβων αξεσουάρ γυναικείας ένδυσης και πολυτελούς υπόδησης, αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και αντικειμένων κάποιας αξιόλογης σήμερα αγοραστικής αξίας (πχ φορητοί Η/Υ, tablet κά). Την ίδια στιγμή πίσω από τέτοιες συναλλαγές ανάγκης υποκρύπτεται πολύ συχνά περίπτωση φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, ίσως και από τις δύο πλευρές, αλλά ενδεχομένως να καλύπτεται ένα προσωπικό ή οικογενειακό δράμα και αδιέξοδο. Η απλή προσωπική απορία μας ωστόσο είναι μία : καλά οι καταφεύγοντες στα Ενεχυροδανειστήρια για χρήματα, αλλά τα Ενεχυροδανειστήρια πού βρίσκουν άραγε ΤΟΣΑ μετρητά και από ΠΟΙΑ έτερη δραστηριότητά τους και τα διαθέτουν εν είδει “παρα-Τράπεζας” στους πελάτες τους;…

β. Πρώτο πρόβλημα αναφύεται η τήρηση των όρων πιστοποίησης για την λειτουργία των επιχειρήσεων αυτών, ωστόσο αυτό είναι ζήτημα ελεγκτικού μηχανισμού και πλέον ζήτημα ΣΔΟΕ και Οικονομικής Εισαγγελίας – ιδίως αφού από το 1948 παραμένει σε ισχύ η διάταξη περί απαγόρευσης συναλλαγής με χρυσό στους ιδιώτες -και της Αρχής του Ν.3691/2008 για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.

Δεύτερο πρόβλημα είναι η επιλογή της ενεχυρίασης ή πώλησης τελικά από τον συναλλασσόμενο προς τις εν λόγω επιχειρήσεις του τιμαλφούς και η συναφής απόδειξη της υποκρυπτόμενης ή εικονικής δικαιοπραξίας, άρα και η αποφυγή καταβολή των φόρων και των κρατικών δικαιωμάτων : ειδικώς η ενεχυρίαση και η πιθανή υποκρυπτόμενη δικαιοπραξία εντόκου δανείου και τοκογλυφίας δεν έχει ρυθμισθεί από το Δίκαιό μας ως καταπιστευτική παράδοση κινητού με αντάλλαγμα, η μίσθωση φύλαξής του και η παρακαταθήκη του ενεχυριαζομένου με αντίτιμο και η καταβολή ποσών περί αυτό.

Τρίτο πρόβλημα είναι η διαφυγή άγνωστων στην Πολιτεία ποσοτήτων χρυσού και πολύτιμων στοιχείων εκτός των φορολογικών και των τελωνειακών συνόρων της Χώρας και άρα η εξασθένιση της Πατρίδας για την περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ιδίως την τρέχουσα περίοδο, που ο χρυσός καταγράφει τιμές σε ιστορικά υψηλά κατά την μεταπολεμική περίοδο.

Τέταρτο πρόβλημα είναι η λειτουργία του εν λόγω “κυκλώματος” : ενεχυροδανειστήρια – κοσμηματοπωλεία – εργαστήρια τήξης – λοιπή αγορά. Απλώς είναι εκτός ελέγχου.

Πέμπτο πρόβλημα είναι η προέλευση, γεωγραφική, οικονομική και επιχειρηματική, η φορολογική κατάσταση και εικόνα τόσο των καταφευγόντων στις επιχειρήσεις, όσο και των πραγμάτων προς ενεχυρίαση. Εχουν καταγραφεί πάμπολλες περιπτώσεις είτε “φιλοξενουμένων” άεργων ή/και ανέργων επιδοματούχων πρόνοιας ημεδαπών είτε πεινώντων και διψώντων παράνομως εισελθόντων και λαθραία διαμενόντων αλλοδαπών στην Χώρα μας χωρίς κανένα εμφανές και δηλωνώμενο καν ετήσιο εισόδημα, που στις επιχειρήσεις αυτές “ακούμπησαν” ολόκληρα … χρυσοχοεία (!) ή πάρκαραν πανάκριβα αυτοκίνητα χωρίς ποτέ να τα ξανααναζητήσουν …

Τελευταίο, αλλά όχι έσχατο, πρόβλημα είναι οι μη υπολογιζόμενες πολιτικές συνέπειες της διεθνούς λαθρεμπορίας (και) των πολύτιμων προϊόντων από την Χώρα μας : ήδη η ΕUROPOL, η INTERPOL, η OLAF, το FBI, το αμερικανικό ΙRS και το σύνολο των Υπηρεσιών Πληροφοριών των ατλαντικών Χωρών έχουν επιβεβαιώσει τις πληροφορίες της ΕΥΠ και της Κρατικής Ασφάλειας και έχουν καταλήξει στην πλήρη και λεπτομερή χαρτογράφηση των παράνομων διαδρομών από την Ελλάδα προς Γερμανία, Ολλανδία και Τουρκία με κύρια κατάληξη το Ιράν λόγω τoυ σε βάρος του διεθνούς εμπάργκο, αλλά και της “μοιραίας συνάντησης” του χρυσού με τα έσοδα από όπλα, ναρκωτικά, εμπόριο Τέχνης και εμπορία ανθρώπων…

γ. Με σκοπό την αντιμετώπιση και τον έλεγχο της κατάστασης κρίνεται σκόπιμη η θέσπιση ειδικού φόρου έκαστης συναλλαγής επιβαλλομένου επί μίας εκάστης συναλλαγής πέραν των λοιπών επιβαρύνσεων (λχ ΦΠΑ) ενιαίου (για την αποφυγή εικονικών δικαιοπραξιών) επί του αναγραφόμενου ποσού της συναλλαγής στο ύψος δέκα τοις εκατό (10%) της συναλλαγής είτε ενεχυρίασης είτε πώλησης είτε μίσθωσης – φύλαξης – παρακαταθήκης του κινητού αναδρομικά από 01.01.2013 κατά την επιτρεπτή αναδρομική φορολόγηση κατ’ άρ. 78 παρ. 2 Συντάγματος.

Για τους ίδιους λόγους και για τον έλεγχο των δραστηριοτήτων μεγάλου αριθμού κοσμηματοπωλείων ανά την Χώρα, που καλώς ή κακώς πράγματι εμπλέκονται στις ενεχυριάσεις και τις πωλήσεις τιμαλφών – άνευ της ειδικής άδειας της Αρχής – πρέπει να θεσπισθεί η υποχρέωση τήρησης επί ποινή βαρύτατων κυρώσεων λεπτομερούς Βιβλίου Ημερολογίου Συναλλαγών και ειδική ετήσια διοικητική άδεια για αυτά βάσει ειδικού τέλους ετησίως εφ’ άπαξ καταβαλλομένου προς ενιαύσια ανανέωση της άδειας δραστηριότητας στο ύψος των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ. Το τέλος λειτουργίας θα πρέπει να καταβάλλεται κατά την υποχρεωτική θεώρηση εκάστου Ετησίου Βιβλίου Ημερολογίου Συναλλαγών.

Ειδικώς για την τήξη των πολύτιμων μετάλλων και υλικών πρέπει να προηγηθεί άμεση απογραφή των σχετικών εργαστηρίων και στην συνέχεια η επιβολή τήρησης ειδικού ετήσιου Βιβλίου Ημερολογίου Συναλλαγών και εφ’ άπαξ ετησίου τέλους για την λειτουργία της τήξης στο επίπεδο των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ σε έκαστο εργαστήριο. Το ποσό δεν είναι απαγορευτικό, διότι πολύ απλά το εργαστήριο, που δεν επιθυμεί να διαθέτει την ετήσιας διάρκειας ειδική άδεια τήξης ή να τήν ανανεώνει ετησίως, δεν θα κάνει σχετικές πράξεις, άρα ο έλεγχος στα λειτουργούντα με τις ειδικές άδειες εργαστήρια ανά την Χώρα θα είναι ευχερής, ενώ η καταβολή του θα λαμβάνει χώρα κατά την ετήσια θεώρηση του εν λόγω Βιβλίου.

Η σχετική φορολόγηση νόημα έχει την είσπραξη στην πηγή (ενεχυροδανειστήρια, κοσμηματοπωλεία, εργαστήρια) ως οικονομικής – λογιστικής διαδικασίας, που θα μπορούσε να συναποτελέσει μέθοδο επαλήθευσης και ελέγχου για την καταβολή και των αναλογούντων λοιπών ποσών επιβαρύνσεων (πχ ΦΠΑ κτλ) των εν λόγω προϊόντων ή για την διαπίστωση των λαθρεμπορευμάτων και των αντικειμένων παράνομης συναλλαγής.

δ. Οι παράνομες μη καταγραφόμενες συναλλαγές προς ξέπλυμα ή/και προς κλεπταποδοχή είναι αρμοδιότητα των Ελεγκτικών Αρχών, ενώ δεν μπορεί να αποκλείεται η διάπραξη υπεξαίρεσης. Κύρια ποινή πρέπει να είναι η άμεση δήμευση του πολύτιμου υλικού ήδη από την διαπίστωση της παρανομίας, ενώ για την περίοδο προ της 01.01.2013 η Αρχή για το ξέπλυμα έχει το θεσμικό οπλοστάσιο για τον έλεγχο κάθε παράβασης. Στην περίπτωση αυτή η συνυπαιτιότητα του καταφεύγοντος στην λύση του “ενεχύρου”, που αναγκάζεται από μεγάλη “ανάγκη” του να “σκοτώσει” ένα περιουσιακό στοιχείο του χωρίς να ζητήσει την τήρηση του Νόμου για την επιστροφή του τιμαλφούς του, θα πρέπει να βαρύνει στην τελική κρίση, ότι και αυτός τελικά συμμετείχε στην όλη παρανομία.

Ε. Κατά ημέτερους υπολογισμούς το προσδοκώμενο άμεσο ταμειακό όφελος πέραν των ποσών από πρόστιμα, χρηματικές ποινές και δημεύσεις για το Ελληνικό Δημόσιο κατά κατηγορία μπορεί να ανέλθει από έσοδα από φορολόγηση ενεχυριάσεων, πωλήσεων, παρακαταθηκών για τα έτη 2013 και 2014 σε (20 εκ. και 20 εκ.) 40 εκ ευρώ, από έσοδα από την ειδική άδεια κοσμηματοπωλείων σε (2 εκ. και 2 εκ.) 4 εκ. ευρώ και σε έσοδα από την ειδική άδεια εργαστηρίου τήξεως σε (2 εκ. και 2εκ.) 4 εκ. ευρώ. : είναι τώρα εποχή να μην εισπράττει το Κράτος τέτοιο πλούτο επ’ωφελεία των πολιτών του;

Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ – ΝΥ ΟΑΕΔ
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Χωρίς δεκάρα, πώς θα παντρευτούμε Μανωλιό μου…

Η πρόσφατη ομιλία του υπουργού Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη Κικίλια, στο συνέδριο της ΕΝΠΕ…