Εντατικοί έλεγχοι για την υποχρεωτική ζύγιση του ψωμιού παρουσία του πελάτη σε αρτοποιεία και πρατήρια της Ξάνθης. Καμία παράβαση
Ταλαιπωρεί η υποχρέωση συσκευασίας ψωμιού και αρτοσκευασμάτων. Εξαιρετικά κοστοβόρα και χρονοβόρα διαδικασία, λέει ο πρόεδρος των αρτοποιών
Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν στην Ξάνθη οι έλεγχοι για την εφαρμογή του νόμου 4254/2014 που προβλέπει υποχρεωτική ζύγιση του ψωμιού παρουσία του πελάτη καθώς και υποχρεωτική αναγραφή της τιμής ανά κιλό στον άρτο και τα αρτοπαρασκευάσματα, μετά τη σιωπηρή παράταση που είχε δοθεί. Το τμήμα Εμπορίου αρχικά προχώρησε σε συστάσεις, ενώ τις τελευταίες ημέρες πραγματοποιεί σειρά ελέγχων, προκειμένου να διαπιστώσει αν οι αρτοποιοί της Ξάνθης έχουν συμμορφωθεί με το νόμο. Βέβαια, η διαπίστωση της ζύγισης του ψωμιού από την πλευρά της υπηρεσίας δεν είναι εύκολο να διαπιστωθεί, αφού αυτή πρέπει να διενεργείται παρουσία του πελάτη. Όπως μας εξήγησε η προϊσταμένη του τμήματος Σοφία Κανδυλίδου, η υπηρεσία ελέγχει αν το καρβέλι είναι λιγότερο από 350 gr και αν αναγράφεται η τιμή του κιλού.
Πάντως, μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα των ελέγχων δείχνουν ότι οι αρτοποιοί της Ξάνθης στη μεγάλη τους πλειονότητα πωλούν καρβέλια πάνω από 350 gr στην τιμή των 0,90 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι κάνουν «σκόντο», προκειμένου να μη χάσουν τους πελάτες τους. Άλλωστε, η μέριμνα της υπηρεσίας είναι να μην πωλείται ακριβότερο το ψωμί και όχι αν δίνεται ακόμη φθηνότερα και από την αναγραφόμενη τιμή κιλού. Μέχρι στιγμής πρόστιμο δεν έχει επιβληθεί και φαίνεται απολύτως κατανοητό οι αρτοποιοί να δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην εφαρμογή του νόμου, καθώς τα πρόστιμα είναι ιδιαιτέρως «τσουχτερά». Επισημαίνεται ότι τα πρόστιμα για όποιον πιαστεί να μην ζυγίζει το ψωμί, κυμαίνονται από 1.000 έως και 5.000 ευρώ, όπως προβλέπει ο νέος νόμος.
Έλεγχοι από την υπηρεσία για το ζύγισμα του ψωμιού πραγματοποιήθηκαν και την Τρίτη σε 10 πρατήρια, αλλά δε διαπιστώθηκε καμία παράβαση.
Μόλις προχθές το τμήμα Εμπορίου έλαβε τη διευκρίνιση από το υπουργείο ότι όταν το ψωμί είναι σε συσκευασία δεν πρέπει να ζυγίζεται πριν την πώληση στον πελάτη, αφού ήδη αναγράφεται μεταξύ των ποιοτικών χαρακτηριστικών και το καθαρό του βάρος.
«Σκόντο» κάνουν οι αρτοποιοί για να κρατήσουν τους πελάτες τους
Προβληματισμένοι από το πρώτο διάστημα εφαρμογής του νόμου εμφανίζονται οι αρτοποιοί που συνοψίζουν την κριτική τους προς τη νέα νομοθετική διάταξη στο συμπέρασμα ότι «η τιμή του ψωμιού δεν θα κατέβει». Εξηγούν δε ότι, προκειμένου να κρατήσουν τους πελάτες τους, όλοι οι αρτοποιοί απορροφούν την αύξηση που προκύπτει από το μεγαλύτερο βάρος του καρβελιού. Η τιμή του ψωμιού κυμαίνεται περίπου από 2,57 έως 2,85 € το κιλό. Όπως εξηγεί στο «Ε» ο πρόεδρος των αρτοποιών Παναγιώτης Αμπεριάδης «το ψωμί βγαίνει πάντα πάνω από 350 gr, όμως κανείς μας δεν είναι διατεθειμένος να αυξήσει την τιμή με βάση το ζύγι και να επιβαρυνθεί ο καταναλωτής», και συμπληρώνει: «με τέτοιους νόμους όμως η τιμή του ψωμιού δεν πρόκειται να χαμηλώσει. Θα μειωθεί μόνο αν περιοριστούν τα έξοδα των εργατικών, των πρώτων υλών, της εφορίας, της ΔΕΗ, του πετρελαίου κλπ».
Χαμός με τη συσκευασία
Πάντως, τη μεγαλύτερη «πληγή» για τους αρτοποιούς αποτελεί η υποχρεωτική συσκευασία. Στην αρχή της εφαρμογής του νόμου ελάχιστοι φούρνοι και πρατήρια της Ξάνθης, όμοια με όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, είχαν συμμορφωθεί με αυτή την υποχρέωση. Τα πρώτα πρόστιμα όμως που επιβλήθηκαν έκαναν πολλούς να αλλάξουν στάση και πλέον αυξήθηκαν τα αρτοποιεία που πωλούν σε συσκευασία ή τουλάχιστον πωλούν κάποια αρτοσκευάσματα ή κάποιες μέρες με τον προβλεπόμενο τρόπο. Ο κ. Αμπεριάδης σχολιάζει ότι: «η συσκευασία είναι που ταλαιπωρεί πιο πολύ τους αρτοποιούς, καθώς είναι και χρονοβόρα, αλλά και εξαιρετικά κοστοβόρα. Επιπλέον, του κόστους της συσκευασίας, αλλάζει όλη τη διαδικασία της παραγωγής η αναμονή για να κρυώσει το ψωμί και να συσκευαστεί στη συνέχεια, πριν προωθηθεί προς πώληση.
Τηλέφωνο καταγγελιών για τους καταναλωτές
Το υπουργείο Ανάπτυξης πάντως έχει εκφράσει την αμετάκλητη πρόθεσή του να εφαρμοστεί ο νόμος και έχει ζητήσει από τους καταναλωτές να ζητούν να ζυγίζεται το ψωμί, ώστε να αξιοποιούν το δικαίωμά τους να πληρώνουν το ακριβές αντίτιμο για την ποσότητα που αγοράζουν και σε περίπτωση που διαπιστώνουν άρνηση εκ μέρους του πωλητή, να απευθύνονται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (τηλ. 1520) για τις σχετικές καταγγελίες.
Ελένη Διαφωνίδου