Αρχική ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Άλλη μια χρονιά απομόνωσης για το γειτονικό μας αεροδρόμιο

Άλλη μια χρονιά απομόνωσης για το γειτονικό μας αεροδρόμιο

0
aerodromiokavalas
 

 Το 2013 έφυγε με μείωση στους επιβάτες εσωτερικών πτήσεων, αύξηση στην κίνηση των επισκεπτών στον αερολιμένα της Καβάλας

 

Αδυνατεί να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό με μόλις έναν αερομεταφορέα και ελάχιστες καθημερινές πτήσεις. Νέα αρνητικά δεδομένα με τη δυναμικότερη παρουσία της ryanair στη Θεσσαλονίκη

 
 
Με αύξηση των επισκεπτών από το εξωτερικό και σημαντική μείωση στην εξυπηρέτηση των εγχώριων επιβατών κάνει «ταμείο» ο αερολιμένας Καβάλας το 2013, που έχει «καταδικαστεί» στη μονοπωλιακή κίνηση της Olympic Air, τα τελευταία δύο χρόνια και στρέφει το «βλέμμα» του αφενός στην παρουσία της ryanair, του μεγιστάνα των ευρωπαϊκών εταιριών αερογραμμών χαμηλού κόστους, στο μητροπολιτικό αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, αλλά και τις εξελίξεις σχετικά με τη διενέργεια του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αερολιμένων.
 
Αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις εγχώριες μετακινήσεις το «Μέγας Αλέξανδρος»
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας του αερολιμένα Καβάλας, οι πτήσεις εσωτερικού από 1869 (λογίζονται ως ξεχωριστά δρομολόγια η κίνηση από και προς το αεροδρόμιο) το 2012 μειώθηκαν σε 1711 το 2013. Αντιστοίχως οι επιβάτες που αφίχθησαν το 2012 ήταν 33.653, ενώ το 2013 μόλις 31.474. Όσοι αναχώρησαν ήταν 34.282 πρόπερσι και 32.884 πέρυσι. Να υπογραμμιστεί ότι η κίνηση αυτή σημειώθηκε μετά την κατακόρυφη πτώση της εξυπηρέτησης από τον αερολιμένα «Μέγας Αλέξανδρος», όταν αποχώρησαν από αυτόν οι εταιρίες Aegean και Athens airlines πριν τρία χρόνια.
 
Μικρή αύξηση 6% περίπου στους επιβάτες διεθνών πτήσεων
Μερίδιο από την αύξηση του τουρισμού τη φετινή θερινή περίοδο πήρε και το αεροδρόμιο της Καβάλας, χωρίς όμως να εκτινάξει τα ποσοστά του, όπως σε άλλους πιο τουριστικούς προορισμούς της χώρας και γι’ αυτό η κίνηση αν και ενισχυμένη ήταν χαμηλότερη των προσδοκιών, με βάση την εικόνα που υπήρχε στην αρχή του καλοκαιριού για την έλευση των τουριστών από άλλες χώρες. Είναι σημαντικό πάντως, ότι αν και ο αριθμός των πτήσεων παρέμεινε σχεδόν σταθερός τα τελευταία δύο χρόνια, 1294 το 2012 και 1298 το 2013 (και πάλι υπολογίζονται ως ξεχωριστές πτήσεις η άφιξη και η αναχώρηση των ίδιων δρομολογίων) οι αφιχθέντες από 68.254 έγιναν 72.447 και οι αναχωρούντες από 67.399 έγιναν 72.302. Να σημειωθεί ωστόσο ότι μείωση παρουσίασε ο αριθμός των διερχόμενων επιβατών, που δεν επιβιβάζονται στο αεροδρόμιο, από 16.152 το 2012 σε 12.601 το 2013.
Η πλειονότητα βέβαια των πτήσεων αφορά μετακινήσεις με charter και ο μεγαλύτερος με διαφορά όγκος των επισκεπτών είχε σαν προορισμό το νησί της Θάσου.
 
Γερμανία- Μεγάλη Βρετανία οι πιο «πιστοί». Ρωσία και Αυστρία οι νέοι φίλοι της ΑΜΘ
Όπως είναι αναμενόμενο, λόγω της παρουσίας των Ελλήνων μεταναστών, ανάμεσά τους και πολλών συντοπιτών μας από την Ξάνθη, την Καβάλα και τη Δράμα, οι περισσότερες πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο της Καβάλας έγιναν από τη Γερμανία. 33.910 επιβάτες προσγειώθηκαν στον «Μέγα Αλέξανδρο» και 34.106 απογειώθηκαν συνολικά κατά τη χρονιά που μας πέρασε. Πολύ σημαντική είναι επίσης η κίνηση από και προς τη Μεγάλη Βρετανία, με 179 πτήσεις το 2013, την Αυστρία με 158 πτήσεις (αν και το 2012 ήταν μόλις 37), την Τσεχία με 90 πτήσεις (οι οποίες μειώθηκαν σε σχέση με τις 120 τις προπέρσινης χρονιάς), την Πολωνία με 38 πτήσεις, τη Ρωσία με 55 πτήσεις (που εκτοξεύτηκαν από μόλις 5 το προηγούμενο έτος), τη Σουηδία με 55 πτήσεις, τη Δανία με 28 πτήσεις, την Κύπρο με 23 πτήσεις, τη Ρουμανία με 20 και την Ολλανδία με 46 πτήσεις, αν και ο αριθμός αποτέλεσε σχεδόν τις μισές σε σχέση με τις 98 του 2012. Πάντως, απουσιάζουν οι 21 πτήσεις από το Κατάρ που πραγματοποιήθηκαν το 2012, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι προσγειώνονται στη Χρυσούπολη μόνο ιδιωτικά αεροπλάνα από την Τουρκία.
 
Η ryanair «χτυπά» κι άλλο τον ανταγωνισμό στο γειτονικό μας αεροδρόμιο
Τα δεδομένα στις πτήσεις εσωτερικού αναμένεται να αλλάξει με αρνητικό τρόπο για τον αερολιμένα της Καβάλας, η δυναμικότερη παρουσία της ryanair στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Το ήδη σημαντικά απομονωμένο γειτονικό μας αεροδρόμιο θα κληθεί να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό των πολλαπλών προορισμών από το κεντρικό αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας (όπως ίσχυε έως τώρα) παράλληλα με την αύξηση της συχνότητας των πτήσεων από την ιρλανδική εταιρία αερομεταφορών στο δρομολόγιο Αθήνα- Θεσσαλονίκη (σχεδόν 10 την ημέρα), αλλά και των πολύ χαμηλών της εισιτηρίων, σε αντίθεση με την εξαιρετικά υψηλή τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων από το «Μέγας Αλέξανδρος».
Η Ryanair, ξεκινά τον Απρίλιο από τη νέα βάση της στη Θεσσαλονίκη τρεις νέους προορισμούς, Αθήνα, Πίζα και Βαρσοβία (σε σύνολο 16), με 212 πτήσεις σε εβδομαδιαία βάση μεταφέροντας 1,6 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ υπολογίζει ότι θα δημιουργηθούν περισσότερες από 1.600 θέσεις εργασίας.
Όπως αναφέρουν εύστοχα στελέχη του αεροδρομίου, όταν στη Θεσσαλονίκη οι πτήσεις φτάνουν να γίνονται περισσότερες από τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ προς την Αθήνα, η Καβάλα με 2 ή 1 πτήσεις ανά ημέρα και σε μη βολικές ώρες είναι αδύνατο να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό και να εξυπηρετήσουν κυρίως όσους ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους (κυρίως ημερησίως) ή όσους έχουν άλλη πτήση στη συνέχεια από την Αθήνα. Βέβαια, το οδικό κόστος της μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη με την τιμή των καυσίμων και την επιπλέον επιβάρυνση των διοδίων δεν είναι αμελητέα, ωστόσο και πάλι τα πολύ φθηνά εισιτήρια της ryanair δημιουργούν ένα νέο καθεστώς.
 
Δεν έφεραν αποτέλεσμα οι προσπάθειες για δημιουργία βάσης της ιρλανδικής εταιρίας στην Καβάλα
Προσπάθειες είχαν γίνει από την πλευρά της Περιφέρειας ΑΜΘ και του δήμου Καβάλας (που ήταν άραγε ο δήμος Ξάνθης;) παλαιότερα για τη δημιουργία βάσης της ιρλανδικής εταιρίας και στην Καβάλα, ωστόσο δεν έφεραν αποτέλεσμα. Σύμφωνα με γνωρίζοντες το εγχείρημα δεν ευοδώθηκε εξαιτίας της οικονομικής πολιτικής της ryanairπου ζητά από αυτοδιοικητικούς φορείς και ωφελούμενους εν γένει (ξενοδόχους κλπ) κόμιστρο ανά επιβάτη για να εγκαθιδρύσει δρομολόγιο στην περιοχή.
Οι επαφές με τη ryanair προχώρησαν περισσότερο στον αερολιμένα Αλεξανδρούπολης, αλλά και εκεί δεν υπήρξε αποτέλεσμα.
 
Πέρασε στη Β’ φάση ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων
Σε εξέλιξη βρίσκεται σύμφωνα με τις πληροφορίες μας και ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση, μέσω ΤΑΙΠΕΔ, των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι αερολιμένες της ΑΜΘ. Ήδη ολοκληρώθηκε η Α’ φάση και στη Β’ φάση προχώρησαν επτά κοινοπραξίες, οι οποίες θα λάβουν σύμφωνα με τη διαδικασία αναλυτικά οικονομικά και στατιστικά στοιχεία, καθώς και πληροφορίες για τις υποδομές για να προχωρήσουν την κατάθεση οικονομικών προσφορών. Για κάποια αεροδρόμια έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι οι αερολιμένες με αυξημένη κίνηση θα τύχουν της υποβολής πιο δελεαστικών προσφορών σε σχέση με τα αεροδρόμια με υποτονική κίνηση. Γι’ αυτό και το «Μέγας Αλέξανδρος» κυρίως, αλλά και το «Δημόκριτος» της Αλεξανδρούπολης δεν αναμένεται να είναι αυτά που θα τύχουν αυξημένου ενδιαφέροντος και υψηλών προσφορών.
 
Ελένη Διαφωνίδου

ediafonidou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Reuters: Μετά από μια δεκαετία «πόνου» η ελληνική οικονομία εκτοξεύεται το 2024

Η ελληνική οικονομία προβλέπεται να αναπτυχθεί με σχεδόν 3% το 2024 «Πριν από μια δεκαετία…