Αρχική ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αφιερώματα Θράκη: Η βασίλισσα των Χριστουγεννιάτικων τραγουδιών

Θράκη: Η βασίλισσα των Χριστουγεννιάτικων τραγουδιών

0
momogeroi
 

 «Χριστόκλουρα», «Χριστόξυλο», «Μωμόγεροι» και πολλά άλλα έθιμα εμπλουτίζουν την λαογραφική κληρονομιά της Θράκης

 

Σπασμένο ρόδι, φλουρί, κάλαντα φέρνουν μια ευτυχισμένη χρονιά γεμάτη υγεία και ευτυχία για την οικογένεια

 
 
Η μαγεία του εορτασμού των Χριστουγέννων είχε κερδίσει τους Θρακιώτες από πολύ παλιά. Άλλωστε τα Χριστούγεννα είναι η δεύτερη πιο σημαντική γιορτή της Χριστιανικής Θρησκείας μετά από το Πάσχα. Έτσι, η Θράκη ξεχωρίζει και τα Χριστούγεννα, χάρη στον πλούτο της σε έθιμα με τις γιορτές και τα τραγούδια τους. Μάλιστα ανήκει στα γεωγραφικά διαμερίσματα με τα περισσότερα τραγούδια, καθώς μόνο η Μάνη Διδυμοτείχου έχει τουλάχιστον 47 Χριστουγεννιάτικα κάλαντα. Το «Ε» συγκέντρωσε μερικά από τα πιο συνηθισμένα έθιμα της Θράκης που αναβιώνουν μέχρι και σήμερα και σας παρουσιάζει τα πιο ενδεικτικά.
 
«Τσουμάκες» των ποιμένων της Βίβλου
Τα χαράματα της Παραμονής των Χριστουγέννων, τα παιδιά έβγαιναν στους δρόμους κρατώντας χοντρά ξύλα, τις λεγόμενες «τσουμάκες» και πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι και χτυπούσαν τις πόρτες. Οι βέργες αυτές συμβόλιζαν τα ραβδιά των ποιμένων της Βίβλου και αποτελούσαν τα προστατευτικά τους μέσα από τις επιθέσεις των σκυλιών.
 
Η «Χριστόκλουρα» των σαρακατσάνων
Είναι το γνωστό Χριστοκούλουρο των Χριστουγέννων, το οποίο ζυμώνουν και φτιάχνουν κεντητό οι γυναίκες των Σαρακατσάνων στη Θράκη. Τα κεντήματα που στολίζουν τη «Χριστόκλουρα» αναπαριστούν συνήθως πρόβατα, άλογα, στάνες και άλλα στοιχεία της καθημερινότητάς τους, ενώ την τρώνε το βράδυ της παραμονής μαζί με μέλι.
 
Το παράξενο ζευγάρι των «Μπαμπουσιαραίων»:
Το έθιμο υπάρχει μέχρι και στις μέρες μας στο Ρήγιο Διδυμοτείχου και γίνεται τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων. Σύμφωνα με το έθιμο, δύο νέοι μεταμφιέζονται σε μπαμπουσιάρο και σε γυναίκα του μπαμπούσιαρου. Ο μπαμπουσιάρος φοράει στο κεφάλι μία νεροκολοκύθα με τρύπες στα μάτια και στο στόμα, προβιές προβάτων και κρεμά στη μέση κουδούνια και στη ζώνη του ένα μεγάλο μαχαίρι, ενώ το περίεργο αυτό ζευγάρι ακολουθούν νταούλια ζουρνάδες και γκάιντες, ξεσηκώνοντας όλο το χωριό με τη μουσική τους..
 
Κάθε χωριό έχει και τα δικά του τραγούδια
Κάθε χωριό της Θράκης είχε τα δικά του τραγούδια, διαφορετικά και ξέχωρα από το διπλανό. Έτσι, η Θράκη δικαιολογημένα κατέχει την πρωτιά στο μεγάλο αριθμό χριστουγεννιάτικων τραγουδιών. Αφού μόνο η Μάνη, χωριό της επαρχίας Διδυμοτείχου, έχει να μας παρουσιάσει 47 χριστουγεννιάτικα τραγούδια.
Σχεδόν σε όλα τα χωριά τα μικρότερα παιδιά τραγουδούσανε από τις πρώτες πρωινές ώρες της Παραμονής μέχρι το μεσημέρι και από εκεί και πέρα το λόγο είχαν οι παρέες των μεγάλων παιδιών, των παλικαριών, που τραγουδούσαν τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια τους από το βράδυ της Παραμονής, όλη τη νύχτα μέχρι και ολόκληρη την Πρώτη μέρα των Χριστουγέννων.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι τα «Ρουγκάτσια» Πυθίου. Ανήμερα τα Χριστούγεννα τα παλικάρια του χωριού χωρίζονταν σε μικρές ομάδες, τα «Ρουγκάτσια» και γύριζαν όλα τα σπίτια. Όταν έμπαιναν στο σπίτι κάθονταν, όπου τους έβαζαν οι νοικοκυραίοι, και τραγουδούσαν εναλλάξ δυο-δυο. Όταν θα ‘ρχονταν τα Ρουγκάτσια στο σπίτι έπρεπε όλα τα μέλη της οικογένειας να βρίσκονται εκεί. Σπίτι κλειστό τα Ρουγκάτσια δεν έπρεπε να βρουν. Το’χανε σε κακό. Κάθονταν, τραγουδούσαν, έπαιρναν το κέρασμά τους, το φιλοδώρημά τους (χρήματα) και φεύγανε για άλλο σπίτι.
 
Χριστόξυλο για καλή τύχη
Στα χωριά της Θράκης, από τις παραμονές των εορτών ο νοικοκύρης ψάχνει στα χωράφια και διαλέγει το πιο όμορφο, το πιο γερό, το πιο χοντρό ξύλο από πεύκο ή ελιά και το πάει σπίτι του.
Αυτό ονομάζεται Χριστόξυλο και είναι το ξύλο που θα καίει για όλο το δωδεκαήμερο των εορτών, από τα Χριστούγεννα μέχρι και τα Φώτα, στο τζάκι του σπιτιού, η στάχτη του οποίου θα προφυλάσσει το σπίτι και τα χωράφια από κάθε κακό. Πριν ο νοικοκύρης φέρει το Χριστόξυλο, κάθε νοικοκυρά φροντίζει να έχει καθαρίσει το σπίτι και με ιδιαίτερη προσοχή το τζάκι , ώστε να μη μείνει ούτε ίχνος από την παλιά στάχτη. Μάλιστα καθαρίζουν και την καπνοδόχο, για να μη βρίσκουν πατήματα να κατέβουν οι καλικάντζαροι, τα κακά δαιμόνια, όπως λένε στα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα παραμύθια.
Το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων , όταν όλη η οικογένεια θα είναι μαζεμένη γύρω από το τζάκι , ο νοικοκύρης του σπιτιού ανάβει την καινούρια φωτιά και μπαίνει στην εστία το Χριστόξυλο, με το οποίο ζεσταίνεται ο Χριστός στη φάτνη Του.
 
Οι Μωμόγεροι των Ποντίων
Το έθιμο των Ποντίων «Μωμόγεροι» συναντάται στα χωριά Πλατανιά και Σιταγροί του Νομού Δράμας αλλά και στο Θρυλόριο της Ροδόπης. Η ονομασία του εθίμου προέρχεται από τις λέξεις μίμος ή μώμος και γέρος και συνδέεται με τις μιμητικές κινήσεις των πρωταγωνιστών. Αυτοί, φορώντας τομάρια ζώων – λύκων, τράγων ή άλλων – ή ντυμένοι με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά, έχουν τη μορφή γεροντικών προσώπων.
Οι Μωμόγεροι, εμφανίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του δωδεκαημέρου των εορτών, και προσδοκώντας τύχη για τη νέα χρονιά, γυρίζουν σε παρέες στους δρόμους των χωριών και τραγουδούν τα κάλαντα ή άλλους ευχετικούς στίχους.
Όταν δύο παρέες συναντηθούν, κάνουν ψευτοπόλεμο μεταξύ τους, ώσπου η μία ομάδα να νικήσει και η άλλη να δηλώσει υποταγή.
 
Αλμυρές βασιλόπιτες για τα χωριά της Ξάνθης
Στα Άβδηρα, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς ορισμένες οικογένειες δε ζυμώνουν βασιλόπιτα, αλλά, ανοίγουν φύλλο και παρασκευάζουν μία πίτα με πράσο, κιμά και μπαχαρικό κύμινο. Μέσα στην πρασόπιτα βάζουν το φλουρί. Η πίτα ψήνεται σε παραδοσιακό ταψί, που ονομάζεται σινί και τα παλιότερα χρόνια σερβίρονταν πάνω σε χαμηλό ξύλινο τραπέζι, το σορβά. Παρόμοιο έθιμο έχουν και οι μικρασιάτες, οι οποίοι τοποθετούν το φλουρί μέσα σε μια πίτα που γεμίζουν με τυρί και κόβουν στο γιορτινό τραπέζι ανήμερα της Πρωτοχρονιάς.
 
Σπάσιμο ροδιού για καλή τύχη
Οι πρόσφυγες της Ανατολική Θράκη έφεραν μαζί τους το έθιμο του ροδιού. Ο αρχηγός της οικογένειας σπάει ένα ρόδι μπροστά στην είσοδο του σπιτιού για καλή τύχη. Επίσης, το μικρότερο μέλος της οικογένειας μεταφέρει στο εσωτερικό του σπιτιού μια μικρή μέτρα για να είναι στέρεο το σπίτι και γερή ολόκληρη η οικογένεια τη νέα χρονιά.
 
Γεωργία Ταραξοπούλου
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αφιερώματα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Η σύγκρουση της ταυτότητας στο «Αόρατος Άνθρωπος» του Ραλφ Έλλισον

Η καταπίεση του αφροαμερικανού ήρωα μπορεί να ερμηνευτεί ως μια αναπαράσταση των κοινωνικώ…