Κατακόρυφα μειώθηκαν οι τελέσεις γάμων το 2012. Οι 394 του 2011, έγιναν 314 τη φετινή χρονιά
Σε ύφεση και τα διαζύγια. Δεκαπέντε λύσεις γάμου λιγότερες απ’ ότι πέρυσι. Ευδοκιμούν τα εικονικά διαζύγια στην Ξάνθη;
Ενώνει η κρίση; Φέρνει τα ζευγάρια κοντά σε μια κοινή προσπάθεια να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες και τα βάρη που έχουν εισέλθει αναπάντεχα στην οικογενειακή στέγη, ξεπερνώντας τις ρήξεις που αναμφίβολα εκδηλώνονται; Και από την άλλη, αφήνει περιθώριο στους νέους να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου για, να στήσουν με τις δικές τους δυνάμεις το σπιτικό τους και να στηρίξουν ο ένας στον άλλο στη δύσκολη αυτή εποχή και τις δοκιμασίες της;
Στοιχεία τριετίας από ληξιαρχείο και μητρόπολη
Τα στοιχεία που λάβαμε από το Ληξιαρχείο του δήμου Ξάνθης και τη Μητρόπολη Ξάνθης προσφέρονται για ενδιαφέροντα συμπεράσματα, όσον αφορά το κατά πόσο η σύγχρονη οικονομική συγκυρία κρατά τα ζευγάρια μαζί και πόσο τελικά υπερισχύει η ανάγκη της συντροφικότητας, απέναντι στις εντάσεις που δημιουργούν οι απαιτήσεις αντιμετώπισης των οικονομικών προβλημάτων. Τα στοιχεία αφορούν στους γάμους και τα διαζύγια που καταγράφηκαν στην Ξάνθη, την τελευταία τριετία.
Εικονικά διαζύγια στην Ξάνθη;
Οι ξανθιώτες δείχνουν γενικά να είναι όλο και πιο διστακτικοί στο γάμο, όσο η κρίση βαθαίνει, αλλά «πολεμιστές» όταν πρέπει να παλέψουν για τον άνθρωπό τους. Κι αυτό γιατί οι γάμοι δείχνουν να μειώνονται συνεχώς, όμως και τα διαζύγια παρουσιάζουν πτωτική τάση. Το τελευταίο αυτό δεδομένο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αν και δείχνει μία τάση αντίθετη από αυτή που έχει διευρυνθεί τελευταία και αφορά στα εικονικά διαζύγια για φορολογικούς λόγους. Σύμφωνα με αυτή τη νέα… πρακτική, «γέννημα θρέμμα» της κρίσης, κίνητρο αποτελούν οι οποιεσδήποτε οικονομικές ελαφρύνσεις που οδηγούν τα ζευγάρια στην επιδίωξη ατομικής φορολόγησης. Κύρια οφέλη είναι το επίδομα της Πρόνοιας, τη μείωση του φόρου της ΔΕΗ, η μεγαλύτερη πιθανότητα υπαγωγής στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ακόμη και η εισαγωγή στη φοιτητική εστία! Όταν ο στόχος επιτευχθεί τα ζευγάρια δηλώνουν ότι «τα βρήκαν». Μιας και πρόκειται όμως μόνο για αίτηση διακοπής του γάμου και όχι για διαζύγιο, ενδεχομένως και οι ξανθιώτες να μεταχειρίζονται αντίστοιχες μεθόδους, προκειμένου να γλιτώσουν από οποιοδήποτε οικονομικό βάρος.
Διστακτικοί στο γάμο οι ξανθιώτες
Στο δήμο Ξάνθης, όλοι οι γάμοι που τελέστηκαν το 2010 ανέρχονται σε 381, την επόμενη χρονιά σε 394 και φέτος (χωρίς να μπορεί να υπολογιστεί ο Δεκέμβριος) σε 314. Από αυτούς πολιτικοί γάμοι ήταν οι 147, 158 και 121 αντιστοίχως. Παρατηρείται δηλαδή μία σημαντική μείωση στην τέλεση γάμων από το 2011 στη φετινή χρονιά, η οποία αποτυπώνεται και στα στοιχεία του γραφείου Γάμων της Μητρόπολης που αφορούν θρησκευτικούς γάμους που τελέστηκαν σε όλες τις ενορίες του νομού. Έτσι, το 2010 τελέστηκαν 250 θρησκευτικοί γάμοι, το 2011 233 και το 2012 231 (έως 12/12/12). Η συνολική καταγραφή των στοιχείων δείχνει μία σαφή προτίμηση στον πολιτικό γάμο την περσινή χρονιά, όπου βέβαια πρέπει να υπενθυμιστεί ότι εντάσσονται και γάμοι μεταξύ μουσουλμάνων που προτιμούν την ένωση στο δημαρχείο. Αντιστοίχως και στις καταστάσεις του ληξιαρχείου συνολικά αναφέρονται οι γάμοι χριστιανών και μουσουλμάνων.
Μειώθηκαν τα διαζύγια το 2012
Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτη είναι και η μείωση που παρατηρείται στα διαζύγια. Ενώ δηλαδή κατατέθηκαν οι αποφάσεις από 89 λύσεις γάμου στο ληξιαρχείο το 2011, το 2012 μέχρι και το Νοέμβριο, τα διαζύγια ήταν μόλις 74. Και πάλι σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα διαζύγια και ανάμεσα σε χριστιανικά ζευγάρια και μουσουλμανικά. Είναι ενδιαφέρον ότι ενώ τα διαζύγια μεταξύ μουσουλμάνων παραμένουν σταθερά τις δύο τελευταίες χρονιές και είναι περίπου 30 (36 το 2011 και 32 το 2012), τα χριστιανικά δείχνουν μία μείωση (από 53 σε 42), που ενδέχεται να συνδέεται και με τους οικονομικούς λόγους της διαβίωσης, αφού στις μουσουλμανικές οικογένειες η γυναίκα γυρίζει στο σπίτι, ενώ στις χριστιανικές το αποφεύγει για πολλούς λόγους. Μπορεί πάλι να αποδεικνύει και μία προσαρμοστικότητα στις δυσκολίες της κρίσης, που πλέον μαθαίνουμε να διαχειριζόμαστε. Σε πνευματική λύση του γάμου, οδηγήθηκαν 56 ζευγάρια το 2010, 69 το 2011 και 66 το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της Μητρόπολης.
Όλα αυτά τα δεδομένα δείχνουν μία έξαρση στις μεταβολές των σχέσεων μεταξύ των ζευγαριών την προηγούμενη χρονιά, με πολλούς γάμους και πολλά διαζύγια, ενώ η φετινή χρονιά μοιάζει πιο μαζεμένη. «Παγωμένοι» οι πολίτες πλέον δεν παίρνουν βιαστικές αποφάσεις, περιμένοντας ένα σημάδι ότι η κατάσταση θα σταθεροποιηθεί, θα υπάρξουν σημάδια βελτίωσης και θα μπορέσουν να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr