Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2009 «Το Πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο για να χορηγεί βεβαιώσεις φοίτησης»

«Το Πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο για να χορηγεί βεβαιώσεις φοίτησης»

0

Διημερίδα με επίκεντρο την Παιδεία, τα προβλήματα και τις δυνατότητες αναβάθμισής της, με επίκεντρο την αναβάθμισή της μέσω της διατήρησης όμως του ενιαίου, Δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της, διοργανώνει η φοιτητική παράταξη Π.Α.Σ.Π., στον χώρο του Αμφιθεάτρου της Πολυτεχνικής Σχολής της Ξάνθης.
Όπως δήλωσε στο «Ε» ο κ. Σπυρόπουλος Ανδρέας, γραμματέας της Π.Α.Σ.Π. Ξάνθης, «είναι ένα διήμερο εκδηλώσεων, με αφορμή τις φοιτητικές εκλογές, που ξεκινάει σήμερα, με την ομιλία του κ. Λυγερού, ενώ ολοκληρώνεται αύριο με την ομιλία του βουλευτή του ΠΑ.ΣΟ.Κ., κ. Ανδρέα Λοβέρδου. Η σημερινή ομιλία είναι από έναν επιστήμονα ο οποίος έχει γυρίσει σχεδόν ολόκληρο τον κόσμο και όλα τα μεγάλα Πανεπιστήμια, διδάσκει μάλιστα σε πάρα πολλά από αυτά. Έχει δημοσιεύσει περίπου 4.500 άρθρα του σε εφημερίδες και περιοδικά του κόσμου. Όπως καταλαβαίνει κανείς, ο κ. Λυγερός έχει μία ιδιαίτερα βαρύνουσα άποψη, όχι μόνο για θέματα που έχουν σχέση με την Παιδεία, αλλά και για ζητήματα που αφορούν την κοινωνία, την εργασία και την οικονομία, για ν’ αναφέρω μόνο μερικά από αυτά. Σε όλα τα παραπάνω θ’ αναφερθεί και σήμερα. Θα μιλήσει για την στρατηγική βελτίωση του Δημόσιου Πανεπιστημίου, για την οικονομική κρίση και πως αυτή επηρεάζει την απασχόληση, για μεταπτυχιακά προγράμματα, τόσο γενικά όσο και αναφορικά με το δικό μας Πανεπιστήμιο. Όμως το σημαντικότερο είναι ότι περιμένουμε να δώσει έναν άλλο τόνο, αναφορικά και με τον τρόπο σκέψης μας και με τον τρόπου που αντιμετωπίζουμε, τόσο σαν φοιτητές, όσο και σαν συνδικαλιστές, το Δημόσιο Πανεπιστήμιο αλλά και την Παιδεία στην Ελλάδα γενικότερα».
Η ομιλία του κ. Λυγερού, παρ’ ότι ξεκίνησε με σημαντική χρονική καθυστέρηση απευθύνθηκε σ’ ένα γεμάτο αμφιθέατρο από φοιτητές, πανεπιστημιακούς αλλά και από μέλη της τοπικής κοινωνίας, με τους οποίος ο διακεκριμένος πανεπιστημιακός μοιράστηκε τους προβληματισμούς του για την Παιδεία, την εκπαίδευση γενικότερα, αλλά και την διασύνδεσή της με την κοινωνία, όχι μόνο στα συνήθως αναφερόμενα ζητήματα της σύνδεσης των Πανεπιστημίων με τον παραγωγικό ιστό της χώρας, αλλά συνολικά στην επιρροή που μπορεί να έχει η Παιδεία της χώρας στην γενικότερη πρόοδο της τελευταίας.
Εκτενείς και συγκριτικές υπήρξαν οι αναφορές του κ. Λυγερού στα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών σε σχέση με τα ισχύοντα στη χώρα μας, ενώ ιδιαίτερα επικριτικός υπήρξε στην έντονη τυπολατρία που χαρακτηρίζει όχι μόνο το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας αλλά και ολόκληρη την κοινωνία μας, «όπου η βεβαίωση ενός τίτλου, κάθε αντικειμένου, τείνει όχι μόνο να αντικαταστήσει τον ίδιο τον τίτλο, αλλά ακόμη χειρότερα, να υποκαταστήσει ισοπεδωτικά την ίδια την γνώση που αντιπροσωπεύει ο τίτλος αυτός, σε επίπεδο πραγματικών γνώσεων». Ιδιαίτερα σκωπτικός και καυστικός υπήρξε ο κ. Λυγερός αναφερόμενος στα φαινόμενα εκφυλισμού, από τα οποία πλήττεται το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο, με την έλλειψη έμπνευσης, αυτοελέγχου και δημιουργικότητας, να το έχουν καταντήσει μία «απλή επιτροπή χορήγησης βεβαιώσεων φοίτησης», όπως χαρακτηριστικά είπε. Βέβαια, ο κ. Λυγερός δεν άσκησε απλά κριτική στην Ελληνική Παιδεία, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί σήμερα. Ανιχνεύοντας τα προβλήματα που την ταλανίζουν, προχώρησε και σε μία σειρά από προτάσεις που ν’ αξιοποιούν τις δυνατότητες και ν’ αναβαθμίζουν το Ελληνικό Πανεπιστήμιο, χωρίς αυτό να χάσει τελικά τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του. «Στην Γαλλία, για παράδειγμα, το σύστημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι επίσης Δημόσιο και η παρεχόμενη εκπαίδευση είναι δωρεάν, όμως η έλλειψη του διαγωνιστικού πνεύματος που κυριαρχεί στις ελληνικές Πανελλήνιες Εξετάσεις, έχει κάνει την παραπαιδεία άχρηστη, την πρόσβαση των οικονομικά ασθενέστερων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ευκολότερη, βάζοντας όμως όρια, όρους και προϋποθέσεις ώστε να μην σταματούν εκεί οι φοιτητές. Να μην θεωρούν ως κορυφαίο τους επίτευγμα την εισαγωγή τους σε ένα Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, αλλά την αποφοίτησή τους από αυτό, όπως είναι και το φυσιολογικό», τόνισε ο κ. Λυγερός, δίνοντας ένα σαφές στίγμα του δρόμου πάνω στον οποίο πρέπει να κινηθεί το Ελληνικό Πανεπιστήμιο, ώστε και ν’ αναβαθμιστεί αλλά και να διατηρήσει ψηλά την προσβασιμότητά του από όλους του Έλληνες.

Γιώργος Συληγαρδάκης
syligardakisg@yahoo.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2009
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Στην Καβάλα τη συνεδρίαση της Υπερνομαρχίας

Συνεδριάζει στην…