Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2009 «Ανεπίλυτα τα προβλήματα ασφάλειας και προσβασιμότητας…»

«Ανεπίλυτα τα προβλήματα ασφάλειας και προσβασιμότητας…»

0

Αναφορές στις δηλώσεις του προέδρου της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», κ. Απόστολου Γούλα, τόσο σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα μας στο φύλλο της Πέμπτης 23 Ιουλίου 2009, όσο και σε προγενέστερη ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΑ Κομοτηνής, αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στο φύλλο της Παρασκευής 17 Ιουλίου, κάνει με επιστολή του αλλά και με δηλώσεις του στο «Ε» το μέλος της διοίκησης του Τ.Ε.Ε. Ξάνθης και γνωστός πολιτικός μηχανικός της πόλης μας, κ. Αργύρης Πλέσιας. Πιο συγκριτικά, επικριτικός στέκεται ο κ. Πλέσιας τόσο απέναντι σε ορισμένα σημεία του σχεδιασμού της Εγνατίας όσο και της τελικής κατασκευής του έργου, που αποτέλεσε και αποτελεί στρατηγική υποδομή για ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα.

Συμπληρώνοντας με δηλώσεις του την επιστολή του που δημοσιεύουμε σήμερα, ο κ. Πλέσιας τονίζει σε σχέση με την προσβασιμότητα της Εγνατίας Οδού ότι «υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το μοντέλο που επιλέχθηκε αναφορικά με την δημιουργία κόμβων στην Εγνατία, κάτι που περιορίζει κατά πολύ την προσβασιμότητα σε αυτήν, αφού οι κόμβοι της απέχουν 25 με 30 χιλιόμετρα ο ένας από τον άλλο, όταν στους αυτοκινητόδρομους που σχεδιάζονται και υλοποιούνται αυτή τη στιγμή σε Πελοπόννησο, «Ιόνια οδό» αλλά και στον άξονα Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Δοϊράνη, οι αποστάσεις μεταξύ των κόμβων κυμαίνονται μεταξύ 4,5 και 9 χιλιομέτρων. Αυτό συμβαίνει διότι επιλέχθηκε για τους κόμβους της Εγνατίας το αμερικανικό πρότυπο των πλήρως ανισόπεδων κόμβων, οι οποίοι είναι εξαιρετικά δαπανηροί και απαιτούν μεγάλο χώρο για να κατασκευαστούν, αντί για τους ευρέως χρησιμοποιούμενους στην Ευρώπη ημί – κόμβους, οι οποίοι καταλαμβάνουν σαφώς μικρότερο χώρο, είναι φθηνότεροι και μπορούν να κατασκευάζονται πυκνότερα». Αναφορικά επίσης με τα θέματα των χώρων προσωρινής στάσης – στάθμευσης αλλά και των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α.), η άποψη του κ. Πλέσια είναι επίσης επικριτική: «Αυτό που συμβαίνει με τους χώρους στάθμευσης είναι επιεικώς απαράδεκτο αλλά και επικίνδυνο. Η καθυστέρηση στην κατασκευή τους δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με κανένα τρόπο, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου προβλέπουν ένα τέτοιο χώρο ανά 10 χιλιόμετρα..! Όσον αφορά τους Σ.Ε.Α., το ότι ο διαγωνισμός για την κατασκευή τους κατέληξε άγονος συνδέεται άμεσα με την αδικαιολόγητη πυκνότητά τους, δεδομένου ότι η πρόβλεψη κατασκευής ενός τέτοιου σταθμού ανά 100 χιλιόμετρα περιορίζει σοβαρά το εμπορικό κέρδος όσων θα φιλοξενηθούν εκεί…».

Ακολουθεί το κείμενο της επιστολής του κ. Πλέσια, η οποία έχει ως εξής:

 

Κύριε Διευθυντά,

 

Υπάρχουν στηθαία – ανοίγματα επί της Εγνατίας Οδού?

 

Διάβασα στο ρεπορτάζ της εφημρίδας σας (17.07.2009), την πρόταση της Εγνατίας Οδού, για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών από πυροσβεστικά και ασθενοφόρα οχήματα, και φαντάστηκα την ακόλουθη σκηνή:

 

·      Ασθενοφόρο κινείται σε αυτοκινητόδρομο κλειστού τύπου

·      Ο οδηγός σταματάει το ασθενοφόρο δεξιά, στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης  (ΛΕΑ),

·      κατεβαίνει ο τραυματιοφορέας, περνάει πεζός κατά πλάτος του δρόμου, ναι τις λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας, για να φτάσει στο κέντρο και να ανοίξει χειροκίνητα τις μπαριέρες,

·      ξεκλειδώνει με το ειδικό κλειδί την πρώτη μπαριέρα,

 

·      ξεκλειδώνει και τη δεύτερη μπαριέρα,

·      τοποθετεί κάπου και τις δύο,

·      εν συνεχεία βοηθάει – "κάνει κουμάντο" στον οδηγό του ασθενοφόρου, για να διέλθει το ασθενοφόρο κάθετα το δρόμο, να περάσει δηλαδή τις λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας και το ενδιάμεσο διάζωμα της οδού, να παραλάβει τον τραυματία και να επιστρέψει στο νοσοκομείο, έχοντας κάνει την απαιτούμενη αναστροφή επί της οδού.

 

Σημείωση : Τις μπαριέρες που ξεκλειδώθηκαν μάλλον τις κλειδώνει ο τραυματιοφορέας, μετά τη διέλευση του ασθενοφόρου, ή κάποιος άλλος, που καλείται να βοηθήσει …….στο κλείδωμα.

 

Αυτό το σουρεαλιστικό σενάριο, που θα προκαλούσε πολύ γέλιο, είναι το σχέδιο για την ασφαλή και σύντομη επέμβαση ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων σε περίπτωση ανάγκης, που περιγράφεται στο άρθρο. Μάλιστα "θα πραγματοποιηθεί ενημέρωση για άλλη μία φορά στους υπευθύνους" και "θα προγραμματιστεί άσκηση ετοιμότητας και στη Θράκη……προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερος συντονισμός των φορέων για έκτακτες ανάγκες", επειδή μάλλον ούτε οι αρμόδιοι για έκτακτες ανάγκες έχουν κατανοήσει τη διαδικασία, καθώς και τα "ελάχιστα λετπά" που διαρκεί αυτή.

 

Δυστυχώς το θέμα δεν είναι αστείο, αλλά τραγικό και θλιβερό. Η "έκτακτη ανάγκη" είναι πιθανόν να συμβεί στον οποιονδήποτε. Πόσο χαμένο χρόνο μετρούνε οι ενέργειες αυτές, την ώρα που το κάθε λεπτό είναι κρίσιμο?

 

Συνεχίζοντας, θα ήθελα να αναφέρω ότι τα "ανοίγματα" που αναφέρονται στο άρθρο, αφορούν τις φάσεις κατασκευής, ή τις φάσεις εκτόνωσης από στάσιμη κυκλοφορία, ή από ατυχήματα μεγάλης έκτασης που προκαλούν μποτιλιάρισμα κλπ. Για επείγουσες καταστάσεις, μάλλον θα πρέπει να κινητοποιηθεί άλλου είδους μηχανισμός για να ανοίξουν τα ενδιάμεσα στηθαία.

 

Κατά συνέπεια, νομίζω ότι πιο έντιμο είναι να υπάρξει η παραδοχή, ότι δεν υπάρχει προσβασιμότητα στην Εγνατία Οδό σε αποστάσεις που να εξυπηρετούνται οι έκτακτες ανάγκες (και όχι μόνο), και να δοθεί η υπόσχεση ότι στο άμεσο μέλλον το πρόβλημα θα λυθεί. Αλλωστε τόσο οι αυτοκινητόδρομοι της Ευρώπης, όσο και οι νέοι αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα που δημοπρατούνται τώρα, έχουν κόμβους και αναστροφές τουλάχιστο&#957

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2009
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Η κοπή της πίτας του Λυκείου Ελληνίδων

Σε μία αίθουσα πο …