Δύο έγκριτοι νομικοί, ο επίτιμος πρόεδρος του Αρείου Πάγου κ. Στέφανος Ματθίας και ο λέκτορας της Νομικής Σχολής Κομοτηνής κ. Γιάννης Κτιστάκις ήταν εισηγητές της θεματικής: «Οι δικαιοδοτικές αρμοδιότητες του Μουφτή και η αντίθεσή τους με την ελληνική και ευρωπαϊκή έννομη τάξη», η οποία συμπεριλαμβανόταν στο πλαίσιο των θεματικών της Ολομέλειας των προέδρων των δικηγορικών συλλόγων Ελλάδος που πραγματοποιήθηκε το τριήμερο 1η – 2α 3η Μαΐου στην Ξάνθη, παρουσία του προέδρου της Ολομέλειας κ. Δημήτρη Παξινού, του προέδρου του Δικηγορικού συλλόγου Ξάνθης κ. Γούναρη και όλων των προέδρων των δικηγορικών συλλόγων.
Οι δικαστικές αρμοδιότητες του Μουφτή δεν απορρέουν από τις ελληνοτουρκικές συνθήκες
Ο κ. Ματθίας ξεκίνησε την εισήγησή του με το νομικό συμπέρασμα το οποίο και απέδειξε με την παράθεση όλων των συμβάσεων μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας που συνίσταται: «Η εκδίκαση των υποθέσεων οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου των μουσουλμάνων της Θράκης από τον Μουφτή δεν επιβάλλεται από καμιά ελληνοτουρκική συνθήκη».
Ειδικότερα ο κ. Ματθίας υποστήριξε ότι τόσο η Συνθήκη της Κωνσταντινούπολης (1881) όσο και της Σύμβασης Ειρήνης των Αθηνών του 1913 αλλά και με την συνθήκη των Σεβρών 1920 δεν γίνεται μνεία για Μουφτή και για Σαρία όπως και στην συνθήκη της Λοζάννης 1923. Ιδιαίτερα για τη συνθήκη της Λοζάννης ο κ. Ματθίας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Συγκεκριμένα ορίστηκε ότι η Ελλάδα θα εφάρμοζε, σχετικά με την οικογενειακή και την προσωπική κατάσταση των ελλήνων μουσουλμάνων, «μέτρα» που θα καθορίζονταν από μικτές επιτροπές. Τέτοιες επιτροπές ουδέποτε συστάθηκαν και τα «μέτρα» δεν καθορίστηκαν. Επομένως δέσμευση από τη Συνθήκη της Λοζάννης δεν υφίσταται».
Ο κ. Ματθίας παράλληλα κατέδειξε παραθέτοντας άρθρα του συντάγματος ότι η άσκηση δικαιοδοτικού έργου από τον μουφτή αντιβαίνει στο σύνταγμά μας και στην ΕΣΔΑ.
Σημείωσε ότι ο μουφτής είναι ένα απλός θρησκευτικός αξιωματούχος που στερείται νομικής παιδείας και δεν έχει δικαστικές γνώσεις. Οι ελλείψεις αυτές δεν θεραπεύονται με την κήρυξη των αποφάσεων του Μουφτή εκτελεστών από το Μονομελές πρωτοδικείο τα οποία αρκούνται σε τυπική διεκπεραίωση με τυποποιημένο διατακτικό και επειδή αυτές οι αποφάσεις είναι άτακτες και ελλιπείς ώστε κάθε έλεγχος είναι αδύνατος.
Η Σαρία αντίκειται στα Δικαιώματα του Ανθρώπου
Αναφορικά με τη Σαρία ο κ. Ματθίας τόνισε ότι πολλοί από τους κανόνες της αντίκεινται στα Δικαιώματα του Ανθρώπου όπως καθορίζοντα από το σύνταγμά μας και της ΕΣΔΑ.
Τέλος κατέληξε ότι επιβάλλεται η ρητή κατάργηση των εθνικών νόμων και η υπαγωγή των οικογενειακών και κληρονομικών υποθέσεων μεταξύ μουσουλμάνων στα ελληνικά δικαστήρια: «Ο αναχρονισμός που θα καταδικάζει τη μειονότητα των ελλήνων μουσουλμάνων της Δ. Θράκης σε δικαστική γετοποίηση πρέπει να λήξει».
Η εφαρμογή της Σαρία ενισχύει τον ρατσισμό, υποστηρίζουν οι νομικοί
Ιδιαίτερα για την αντίθεση της Σαρία προς τις προστατευτικές διατάξεις των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου παρουσίασε ο κ. Κιτστάκις.
Ως τελικό συμπέρασμα όπως διατυπώνεται και στο ΝΟΜΙΚΟ ΒΗΜΑ
(τόμος 55) αλλά και στο Πόρισμα του 12ου Πανελληνίου Δικηγορικού Συνεδρίου (Αθήνα 27 – 6 – 1992 που εξέτασε ως ειδικό θέμα τις δικαστικές αρμοδιότητες του Μουφτή σημειώνεται: «Η Ελλάδα είναι το μόνο ευρωπαϊκό κράτος που εφαρμόζει τη Σαρία για τους πολίτες της. Κανένα άλλο ευρωπαϊκό κράτος, ούτε η Τουρκία, δεν την εφαρμόζει. Πρόκειται απλώς για ένα ριζωμένο σφάλμα της ελληνικής Πολιτείας; Πρόκειται, άραγε, για μια λανθάνουσα κοινοτιστική αντίληψη σεβασμού προς την ιδιομορφία του «ξένου», ιδιομορφία που γίνεται σεβαστή για να υπογραμμιστεί η απόσταση που μας χωρίζει απ’ αυτήν; Μήπως ο κοινοτισμός αυτός είναι μια μορφή συγκαλυμμένου ρατσισμού; Μήπως έχει εμπεδωθεί ότι αυτό και μόνο το δίκαιο αξίζει στους μειονοτικούς; Όσο η Ελλάδα καθυστερεί, μόνο αυτή στην Ευρώπη, να καταργεί αυτή τη Σαρία και αυτούς τους Μουφτήδες-Ιεροδίκες, τόσο κερδίζει έδαφος η άποψη ότι πρόκειται για ρατσισμό της πλειονότητας έναντι της μειονότητας».
Μαριάννα Ξανθοπούλου
marianaxan@yahoo.gr