Σπίρτο στη …βενζίνη αποτελεί το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που δόθηκε αυτές τις μέρες στην δημοσιότητα και αν «περάσουν» οι προτάσεις της από το υπουργείο Ανάπτυξης, αναμένεται να αλλάξει το τοπίο στην αγορά των καυσίμων. Η Επιτροπή διαπιστώνει υψηλή συγκέντρωση στο στάδιο της διύλισης, απουσία χονδρεμπορίου στο στάδιο της εμπορίας, αφού οι εταιρείες ουσιαστικά λειτουργούν ως μεταπωλητές, και τάση διαμόρφωσης υψηλότερων τελικών τιμών από τα πρατήρια που συνεργάζονται αποκλειστικά με εταιρείες. Προκειμένου να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός στον κλάδο των καυσίμων, με προφανή οφέλη για τον καταναλωτή, η Επιτροπή προβαίνει σε σειρά προτάσεων:
Προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά καυσίμων
1)Να απελευθερωθούν οι εισαγωγές καυσίμων που σήμερα εμποδίζονται καθώς συνδέονται με την ύπαρξη μεγάλων αποθηκευτικών χώρων.
2)Να απελευθερωθεί το ωράριο στα πρατήρια.
3)Να επιτραπεί στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να ιδρύουν πρατήρια καυσίμων.
4)Να καταργηθεί το πλαφόν στην τιμή των καυσίμων και να επανέλθει η τιμολόγησή τους σε εβδομαδιαία βάση.
5)Να απελευθερωθεί σταδιακά ο κλάδος μεταφοράς καυσίμων με την αύξηση του αριθμού των ΙΧΒ αυτοκινήτων (βυτιοφόρων).
Τι λένε οι πρατηριούχοι
«Oι διαπιστώσεις της Eπιτροπής καλύπτουν κατά 80% τις θέσεις μας» τονίζει στο «Ε», ο πρόεδρος των Βενζινοπωλών Ξάνθης κ. Γιάννη Χαραλαμπίδης , όμως υπάρχει μια σοβαρή διαφοροποίηση σε δύο σημεία:
«Είμαστε αντίθετοι…»
α)σε ότι αφορά την απελευθέρωση του ωραρίου στους πρατηριούχους: «Η απελευθέρωση του ωραρίου δεν θα μειώσει τις τιμές, αλλά θα τις αυξήσει γιατί θα υπάρχει αυξημένο κόστος από την 24ωρη λειτουργία του πρατηρίου (περισσότερο προσωπικό και λειτουργικά έξοδα). Επίσης δεν υπάρχει αυτή η αναγκαιότητα καθώς με την εκ περιτροπής λειτουργία των πρατηρίων καλύπτονται όλες οι πόλεις με 10 ή 12 πρατήρια κάθε βράδυ. Προφανώς δέχεται πιέσεις από τις εταιρείες πετρελαιοειδών που μόνος σκοπός τους είναι να πουλήσουν περισσότερα λίτρα οποιαδήποτε ώρα της ημέρας».
β) Στην πλήρη απελευθέρωση των αδειών για πρατήρια και την πώληση βενζίνης από σούπερ μάρκετ: «Είμαστε 8.000 πρατήρια σ’ όλη την Ελλάδα τη στιγμή που η Γερμανία με 10πλάσιο πληθυσμό έχει 4.000 πρατήρια.
Δεν μπορούμε να κάνουμε σε κάθε γωνιά και ένα πρατήριο. Ο κλάδος μας θα αφανιστεί. Πρέπει να τον προστατεύσουμε. Αναφορικά με τις τιμές που λέγεται ότι θα είναι φτηνότερες στα σούπερ μάρκετ δεν το πιστεύουμε αυτό θα πουλάνε όσο και τα πρατήρια. Απλά αυτό θα έχει σαν επακόλουθο να κλείσουν κάποια πρατήρια».
Ο κ. Χαραλαμπίδης αποδέχεται ότι υπάρχει καρτέλ στις εταιρείες: «Είναι 20 εταιρείες στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στη αγορά καυσίμων, συνεννοούνται και ρυθμίζουν τις τιμές…κάνουν ότι θέλουν.
Αντί να αυξηθούν τα πρατήρια ας αυξηθούν οι εταιρείες πετρελαιοειδών με πρόταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για να υπάρχει μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα».
Ναι στην απελευθέρωση εισαγωγής καυσίμων
Επίσης κρίνει θετική την πρόταση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για απελευθέρωση στην εισαγωγή καυσίμων: Η αιτιολόγηση συνίσταται στο εξής σκεπτικό: «Πρέπει να γίνονται εισαγωγές καύσιμων από τις πολυεθνικές εταιρείες και να μην εξαρτώνται οι αγορές των εταιρειών μόνο από τα ελληνικά διυλιστήρια γιατί και αυτά συμμετέχουν στην διακίνηση και διαμορφώνουν τις τιμές κατά το δοκούν και οι εταιρείες είναι αναγκασμένες εφόσον αγοράζουν από ένα και μόνο προμηθευτή να διαμορφώνουν τις τιμές. Αν γίνει ελεύθερη εισαγωγή θα αλλάξουν τα πράγματα γιατί θα εισάγουμε καύσιμο φτηνότερο».
«Είμαστε από τους φτηνότερους νομούς στα καύσιμα»
Παράλληλα ο κ. Χαραλαμπίδης τονίζει ότι παρόλα αυτά στην Ελλάδα έχουμε τα φτηνότερα καύσιμα απ’ όλες τις χώρες της Ευρώπης λόγω του χαμηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, σαν νομός που έχουμε 84 πρατήρια είμαστε από τους φτηνότερους νομούς στα καύσιμα, εδώ και πολύ καιρό και ότι λειτουργεί πλήρως ο ανταγωνισμός: «…ενώ θα’ πρεπε να κερδίζουμε 40 ευρώ το χιλιόλιτρο φτάσαμε να κερδίζουμε 20 ευρώ»
Για του λόγου το αληθές
Μέση τιμή βενζίνης στο νομό Ξάνθης : 88 λεπτά το λίτρο – 2,5 – 3 λεπτά φτηνότερα από τους γειτονικούς νομούς
Μέση τιμή πετρελαίου θέρμανσης: 54 λεπτά το λίτρο – 6 λεπτά φτηνότερο σε σχέση με πέρυσι (60 – 62 λεπτά ).
Μαριάννα Ξανθοπούλου