Εξωσωματική και οικογένεια

0

Στην εξόχως ενδιαφέρουσα εκδήλωση που πραγματοποίησε η Μητρόπολη Ξάνθης σε συνεργασία με τους Δικηγορικό και Ιατρικό Συλλόγους Ξάνθης, αναλύθηκαν οι θέσεις και κατατέθηκαν οι απόψεις για το νομοθετικό πλαίσιο στο οποίο θα λειτουργεί η εξωσωματική γονιμοποίηση στην Ελλάδα.

Τη Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2007, στο Πνευματικό Κέντρο της Μητρόπολης Ξάνθης, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση λόγω των ηθικών, νομικών και ιατρικών ζητημάτων που εγείρονται από το πρόβλημα της υποβοηθούμενης Γενετικής. Την εκδήλωση διοργάνωσε η Μητρόπολη Ξάνθης και Περιθεωρίου σε συνεργασία με τους Δικηγορικό και Ιατρικό Συλλόγους Ξάνθης και κύριος ομιλητής ήταν ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλας με θέμα: «Πρόσφατη αναπαραγωγική Νομοθεσία και ο Θεσμός της Οικογένειας».

Ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης

Ο Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Γούναρης, αναφερόμενος στο νόμο τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής: «παιδί από ανώνυμο δότη ή δότρια ή παιδί που κυοφορήθηκε από μία ξένη από το ζευγάρι γυναίκα. Από την άποψη αυτή υπάρχει ένας επαναπροσδιορισμός της οικογένειας που αποσυνδέεται από τους δεσμούς βιολογικής συγγένειας για να περιλάβει και δεσμούς κοινωνικοσυναισθηματικούς σε ισοτιμία με τους στενά βιολογικούς. Εν’ όψει αυτής της πραγματικότητας η ελληνική πολιτεία δεν θα μπορούσε να μείνει αδιάφορη όταν στην ανθρώπινη αγωνία τόσων ζευγαριών η επιστήμη προσφέρει την ελπίδα να ξεπεράσουν προβλήματα υγείας και στην απόκτηση ενός παιδιού η πολιτεία απαντά με την διαμόρφωση συγκεκριμένου νομοθετικού πλαισίου για να αποσοβηθεί ο κίνδυνος εκμετάλλευσης ή ακόμη να αναπτυχθεί ένα κρυφό και ανεξέλεγκτο εμπόριο.

Αντιμετωπίστηκε το θέμα με την ψήφιση στη Βουλή του νόμου 3089/2002 με τίτλο: «Ιατρική υποβοήθηση στην ανθρώπινη αναπαραγωγή».

Συνεχίζοντας τόνισε ότι ο νόμος αυτός: «επέφερε μεγάλες και σημαντικές αλλαγές στο οικογενειακό δίκαιο και ήρθε να καλύψει ένα σοβαρό νομοθετικό κενό.

Το δικαίωμα στην δημιουργία οικογένειας είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και η πολιτεία οφείλει να το ενισχύσει όταν μάλιστα η επιστήμη δίνει τη δυνατότητα να ξεπεραστούν ανυπέρβλητα προβλήματα του παρελθόντος»ενώ κλείνοντας αναφέρθηκε στην πολυπλοκότητα και τις διάφορες οπτικές προσέγγισης του θέματος και τη θεώρηση ότι: «η γνώση και η εξοικείωση με τα επιτεύγματα της επιστήμης καθώς και η κριτική αξιολόγηση αλλά κυρίως η δύναμη των κοινωνιών να αφομοιώνου, διασφαλίζουν  όχι μόνο το παρελθόν  αλλά και το μέλλον του πολιτισμού»

Ο Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ξάνθης

Στην ενημέρωση για την ιατρική άποψη του ζητήματος ο Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Φ. Φιλίππου ανέφερε: « η Λούσι Μπράουν που ήταν η μητέρα που γέννησε  το πρώτο παιδί του σωλήνα άνοιξε το κουτί της Πανδώρας στην αναπαραγωγή. Η επιστήμη προχώρησε και φτάσαμε σήμερα να διαθέτουμε  τράπεζες ωαρίων, σπέρματος, να μπορούμε να προβούμε σε κατάψυξη ωαρίων, ενώ αντιμετωπίζονται προβλήματα που θεωρούνταν ανυπέρβλητα με  δανεικές μήτρες, τη μεταθανάτιο γονιμοποίηση» ενώ μεταξύ άλλων αναφέρθηκε: «η κλωνοποίηση έχει θέσει διαστάσεις με την ιατρική της μορφή παρέμβαση στο γονιδίωμα υπογεννητικότητα των ζευγαριών δημιούργησαν προβλήματα ηθικής και δεοντολογίας όταν εμπλέκονται τρίτα πρόσωπα» και κλείνοντας τόνισε την ανάγκη να λυθούν τα ζητήματα που προκύπτουν απ’ την εξέλιξη της επιστήμης όπως  ο επαναπροσδιορισμός της έννοιας της πατρότητας, την μητρότητας, της οικογένειας  καθώς και θέματα βιοηθικής.

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος

Ο κύριος ομιλητής της εκδήλωσης Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος Πρόεδρος της επιτροπής της Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδος, αναφέρθηκε αναλυτικά στη θέση της εκκλησίας για το νομοθετικό πλαίσιο. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στα εξής: «θέματα όπως η αρχή της ζωής, το τέλος της έχουν ιερότητα και βρίσκονται εκ παραδόσεως στην αγκαλιά της εκκλησίας.1.5 εκ. τα παιδιά έχουν γεννηθεί μέχρι σήμερα με εξωσωματική γονιμοποίηση. Ταυτόχρονα δημιουργούνται νέες καταστάσεις και προβλήματα.»

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην εξωσωματική γενικά: « είναι γνωστό ότι κυνηγάμε τη φύση και μόλις τη βρούμε μας κρύβεται. Έτσι έγινε και με το γονιδίαμα και πιστέψαμε ότι θα μπορέσουμε να λύσουμε τα προβλήματα και ξαφνικά διαπιστώσαμε ότι με το που ανοίξαμε το βιβλίο του γονιδιώματος, αγνοούμε τη γλώσσα για να το διαβάσουμε. Πολύ εντυπωσιακό είναι ότι το γονιδίωμα είναι κάτι διαφορετικό απ΄’ αυτό που φανταζόμασταν κι ο ρόλος του δεν είναι τόσο καθοριστικός στα χαρακτηριστικά όπως νομίζαμε όσο η διάλεκτος επικοινωνίας μεταξύ τους πράγμα που έχει να κάνει με τις πρωτεϊνες που υπάρχουν στο dna. Έτσι έχουμε τώρα το βιβλίο του πρωτεϊνώματος που είναι διαφορετικό απ’ αυτό του γονιδιώματος.

Ετερόλογες παρεμβάσεις απ’ το εξωσωματικό έμβρυο. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να πάρουμε σπέρμα όχι απ’ αυτούς που έχουν την επιθυμία αλλά απ’ αυτούς που χαρακτηρίζουμε δότες. Το ίδιο και με το ωάριο. Το ίδιο και με τα έμβρυα που μπορούμε να τα εισάγουμε σε όποια μήτρα θέλουμε, έτσι εισάγεται η ιδέα της ετερόλογης γονιμοποίησης όπως και η έννοια της παρένθετης μητρότητας. Φέρουσα είναι αυτή που κυοφορεί το έμβρυο και υποκατάστατη όταν δωρίζει και το ωάριο και το κυοφορεί για μια άλλη γυναίκα. Έτσι αναπτύσσονται καινούργιες δυνατότητες όπως η απόκτηση παιδιού από ένα ζευγάρι που δε συνδέεται με τα δεσμά του γάμου αλλά συμβιώνει. Επίσης δίνει τη δυνατότητα ο νόμος να γίνει μητέρα μια άγονη γυναίκα αν εκφράσει την επιθυμία να αποκτήσει παιδί μόνη της και φτάνει το σημείο, αν είναι αποδεδειγμένα υπογόνιμη, τότε εισηγείται ο σχεδιαστής του νόμου, αστειευόμενος μάλλον, ότι μπορεί να ισχυριστεί στον εραστή της ότι υπάρχουν και πιο ευχάριστοι τρόποι να αποκτήσει μια γυναίκα παιδί».

Για τον προγενετικό έλεγχο ανέφερε: « πριν το εμφυτεύσουμε θα γίνεται έλεγχος για να αποφασίσουμε αν θα το κρατήσουμε. Πειραματική ή θεραπευτική παρέμβαση. Γονιδιακή θεραπεία με τα βλαστοκύτταρα που προτείνεται να λαμβάνονται από τον ομφάλιο λώρο για χρήση στο μέλλον. Οι 25 τράπεζες, οι 15 στην Ελλάδα, με υψηλό κόστος» και αναφέρθηκε στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα της οποίας τα αποτελέσματα οδηγούσαν στα τεράστια ποσά που διακινούνται από τη λήψη και έρευνα των βλαστοκυττάρων.

Ο κ. Νικόλαος αναφέρθηκε στις αλλαγές της οικογενειακής ηθικής σε μια χώρα όπου τα διαζύγια είναι λίγα και ο θεσμός της οικογένειας ισχυρός. Επίσης αναφέρθηκε στα σημεία του νόμου όπως τη δυνατότητα γονιμοποίησης από αποθανόντα άνδρα, της παρένθετης μητέρας και τη μονογονεϊκή οικογένεια. Τόνισε δε, την αλλαγή που εισάγεται στην κοινωνία με το νόμο να υπονοεί όχι σύζυγος αλλά μόνιμος σύντροφος ενώ ανέλυσε τη γενετ6ική συγγένεια παιδιών γονέων που δεν αποτελεί δεδομένο αλλά στοιχείο που μπορεί να παρακαμφθεί.

Στα μεγάλα ζητήματα που προκύπτουν όπως την εξίσωση της συμβίωσης με τον γάμο που  υποβαθμίζει το γάμο, την περιφρόνηση των εκτός γάμου παιδιών που είναι άδικη αλλά δε πρέπει να γίνει δεκτή και η περιφρόνηση του γάμου αναφέρθηκε στη συνέχεια.

 Κλείνοντας ο κ. Νικόλαος ανέφερε τις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου: « η Ιερά Σύνοδος απεφάνθη ότι, η τυχόν υιοθέτησή τους θα δημιουργούσε τα παρακάτω προβλήματα:

Εξασθένηση της σχέσης γονέος παιδιού ή μη ισότιμη σχέση έναντι του παιδιού.

Γενετικά συγγενείς αδελφοί αγνώστων μεταξύ τους. Προκαλεί υποβιβασμό πατρότητας ή μητρότητας και εν γένει υποβάθμιση του γάμου. Η εκτός γάμου συμβίωση δεν αποτελεί τρέχουσα πραγματικότητα για την Ελλάδα και δεν υπάρχει πλαίσιο» ενώ τελειώνοντας αναφέρθηκε σε παραδείγματα που στηρίζουν τις παραπάνω θέσεις.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2007
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Νομικό κενό για τη βιοαιθανόλη

Πως χαρακτηρίζετ…