Γκιουλ Μπεγιάζ Καραχασάν: Η εκλεκτή του ΠΑΣΟΚ για την υπερνομαρχία Ξάνθης – Καβάλας – Δράμας, που η επιλογή της ενδύθηκε με τον ισχυρό συμβολισμό «ισονομία και ισοπολιτεία στην πράξη», συγκεντρώνοντας παράλληλα όλα τα αντιπολιτευτικά πυρά τόσο από άλλους πολιτικούς χώρους όσο και εσωκομματικά, αποτελώντας λυδία λίθο για την ωριμότητα της κοινωνίας μας στην αναμέτρησή της με ρατσιστικά ή φοβικά σύνδρομά της, μιλά σήμερα στο «Ε» για όλα! Για το αν είναι ικανοποιημένη από την λαϊκή έκφραση στην υποψηφιότητά της, για τις «αδυναμίες» που διαφάνηκαν και ευθύνονται για τη διαμόρφωσή της σ’ αυτό το ποσοστό, για τις εσωκομματικές αντιμαχίες, για τον προσωπικό πόλεμο που δέχτηκε από τον τύπο και τις πικρίες της απ’ όλο τον προεκλογικό αγώνα αλλά και για την επόμενη μέρα στα έδρανα της αντιπολίτευσης της υπερνομαρχίας. Δηλώνει αποφασισμένη να ασκήσει μάχιμη και εποικοδομητική αντιπολίτευση και συγχρόνως να εκφράσει όλους τους πολίτες απέναντι σε μια «συγκεντρωμένη και αγκυλωμένη» συμπολίτευση και να παλέψει για μια δίκαιη κοινωνία. Επίσης αναφέρεται σε θέματα της μειονότητας εκφράζοντας για ακόμη μια φορά τις θέσεις της, οι οποίες αποτέλεσαν την αιχμή του δόρατος για τις επιθέσεις που δέχτηκε.
Είστε ικανοποιημένη από το εκλογικό αποτέλεσμα και για το πώς εκφράστηκε η τοπική κοινωνία απέναντι στην υποψηφιότητά σας;
– «Σαφώς δεν είμαι ικανοποιημένη από το αποτέλεσμα. Στόχος μας ήταν να κερδίσουμε τις εκλογές. Πιστεύω ότι η παρούσα αρχή αδυνατεί να εκφράσει την κοινωνία. Είναι συγκεντρωτική. Αγκυλωμένη. Κυρίως όμως πιστεύω ότι αδυνατεί να προσφέρει ένα όραμα ανάπτυξης, μια σύγχρονη οργάνωση της τοπικής κοινωνίας. Εμείς δεν μπορέσαμε να πείσουμε τους πολίτες ότι η δική μας παράταξη, ο συνδυασμός μας μπορεί».
Που εντοπίζετε τον «αδύναμο κρίκο» του ΠΑΣΟΚ;
– «Επιδείξαμε οργανωτικές αδυναμίες. Υπήρχε έλλειψη συντονισμού. Δεν υπήρχαν τα πολιτικά αντανακλαστικά. Δεν ήμασταν σε εγρήγορση. Το σημαντικότερο είναι ότι ήμασταν ψυχικά αποστασιοποιημένοι από τον μέσο πολίτη. Δεν καταφέραμε να τον πείσουμε ότι τον εκφράζουμε».
Στην αποτίμηση της Ν.Ε. ειπώθηκε ότι η υποψηφιότητά σας ανέδειξε ρατσιστικά και φοβικά σύνδρομα. Το πιστεύετε αυτό; Το γεγονός ότι ψηφιστήκατε από το 29% των χριστιανών και το 43% των μουσουλμάνων θεωρείται ότι το πιστοποιεί αυτό;
– «Δεν πιστεύω ότι σαν βάση της ανάλυσης για το αποτέλεσμα που κατάφερε να συγκεντρώσει ο συνδυασμός μας ευθύνεται ο τρόπος που ψήφισαν οι χριστιανοί ψηφοφόροι και ότι δείχνει την αντίδρασή τους στο πρόσωπό μου. Για παράδειγμα σε κάποια χωριά, όπως το χωριό Ορφάνι πήραμε το 70% και σημειωτέον κατοικείται αμιγώς από χριστιανούς ποντιακής καταγωγής, πήραμε πολύ υψηλά ποσοστά. Αλλά ακόμη και αν σ’ ένα βαθμό συμβαίνει αυτό, δεν πρέπει να αναδεικνύουμε τέτοιες αναχρονιστικές αντιλήψεις σε κυρίαρχες. Και αυτό είναι το καθήκον των προοδευτικών πολιτών να αποδείξουν ότι αυτές οι αντιλήψεις μόνο σε αδιέξοδα οδηγούν».
Πιστεύετε ότι δικαιώθηκε η προσωπική επιλογή του προέδρου του ΠΑΣΟΚ στο πρόσωπό σας;
– «Με τέτοιο πόλεμο που δεχτήκαμε…»
Εννοείται και εσωκομματικό;
– «Βεβαίως. Εγώ επικρίθηκα κατά κόρον από τους πολιτικούς μου αντιπάλους, από ΜΜΕ για τη θρησκεία μου γιατί το είδαν ως μειονέκτημα, αλλά δυστυχώς αυτό πέρασε και στους συντρόφους μας. Αυτή η αντίδραση στις επιλογές των προσώπων τόσο του δικού μου όσο και του υποψήφιου νομάρχη κ. Καλραλίδη , περιβλήθηκαν το μανδύα των πολιτικών διαφωνιών των προσωπικών στοχεύσεων ή προσδοκιών για το μέλλον, με αποτέλεσμα να υπάρχει εσωτερική αιμορραγία τοπικά».
Φημολογείται ότι θα προταθείτε για βουλευτής…
– «Μέχρι στιγμής δεν γνωρίζω τίποτε…»
Είμαστε στην επόμενη μέρα! Τι θα επιδιώξετε ως αντιπολίτευση;
– « Οι εκλογές τέλειωσαν. Αυτό που απομένει είναι μια παράταξη που οφείλει να λειτουργήσει οργανωμένα και να ασκήσει μάχιμη αντιπολίτευση στην υπερνομαρχία. Για να «χτυπήσουμε» την αντιδραστική και συγκεντρωτική πολιτική της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης. Όλοι οι εκλεγμένοι νομαρχιακοί σύμβουλοι και οι υποψήφιοι μας όλοι, θα αξιοποιηθούν. Έχουμε αποφασίσει να λειτουργήσουμε σαν ομάδα. Θα συγκεντρωνόμαστε μια – δυο μέρες πριν το Νομαρχιακό συμβούλιο, στα γραφεία της Νομαρχιακής μας ή (σκεφτόμαστε) να διατηρήσουμε το γραφείο που είχαμε προεκλογικά, για να συζητάμε τα θέματα».
Ειπώθηκε (στο Νομαρχιακό Συμβούλιο του ΠΑΣΟΚ) ότι το ΠΑΣΟΚ δεν έχει απόψεις και θέσεις για την τοπική κοινωνία. Ότι εξαντλεί την δυναμικότητα του σε εσωκομματικά μαχαιρώματα του λείπει η όσμωση με τα τοπικά προβλήματα και ότι εκεί εστιάζεται το βασικό του πρόβλημα να πείσει
– Γενικά στο ΠΑΣΟΚ δεν έχουμε καταφέρει να πείσουμε ακόμη τους πολίτες για μια δίκαιη κοινωνία, για κοινωνία ίσων ευκαιριών για όλους., Αυτό είναι και το όραμα του προέδρους μας. Με τις αλλαγές όμως που έκανε στο πολιτικό συμβούλιο καθώς πάμε σε εθνικές εκλογές, πιστεύω ότι θα πετύχουμε αυτή τη συσπείρωση που μας λείπει. Από την απολογιστική διαδικασία βγήκε ότι μπορεί να τρώμε τα εσώψυχά μας, μπορεί να υπάρχουν πισώπλατα μαχαιρώματα αλλά στις εθνικές εκλογές θα πάμε όλοι μαζί και ενωμένοι».
Ειπώθηκε επίσης ότι πρέπει το ΠΑΣΟΚ να έρθει κοντά στα θέματα της μειονότητας. Στις δικές σας θέσεις για την μειονότητα ο φορέας απόλυτης έκφρασης είναι το ΠΑΣΟΚ; Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν θέσεις της μειονότητας για τις οποίες διαφοροποιούνται τα πολιτικά κόμματα;
– «Ο πολιτικός φορέας που εκφράζει περισσότερο την μειονότητα αποδεικνύεται και από τα εκλογικά αποτελέσματα τόσο στις αυτοδιοικητικές εκλογές, όσο και στις εθνικές είναι το ΠΑΣΟΚ. Σαφώς οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για την μειονότητα είναι γενικόλογες. Σ’ αυτό κατατείνουν οι θέσεις και οι επισημάνσεις που κάνουμε κεντρικά. Αλλά είναι γενικότερο το πρόβλημα και σ’ αυτό εστιάζεται η υστέρησή μας. Μιλά γενικόλογα. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει μια καθαρή πρόταση πάνω στα θέματα της μειονότητας».
Εσείς είστε διατιθεμένη να συμβάλετε μέσα από το θεσμικό σας ρόλο να ξεκαθαριστούν κάποιες θέσεις του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με τα θέματα της μειονότητας;
– «Εγώ αν δεν ήμουν διατιθεμένη να παλέψω γι’ αυτό δεν θα δεχόμουν να ήμουν υποψήφια. Ήδη έχω στείλει ένα κείμενο προς την υπεύθυνη του πολιτικού συμβουλίου (κα. Κοπά) για όλα τα θέματα της μειονότητας. Για δίγλωσση εκπαίδευση, για τα θέματα της Μουφτείας που άπτονται της μειονότητας και πρέπει να επιλυθούν. Οφείλουμε σαν ΠΑΣΟΚ να πάρουμε θέση».
Πρόσφατα έγινε μια ημερίδα του δικηγορικού συλλόγου Ξάνθης. Εκφράστηκαν θέσεις και από τον κ. Αλιβιζάτο και από τον κ. Ματθία αλλά και γενικότερα που σε πολλά συνταυτίζονται μ’ αυτές της μειονότητας. Όπως στο θέμα εκλογής των Μουφτήδων ή στο θέμα της δικαστικής δικαιοδοσίας του Μουφτή. Αναδείχτηκε ότι η γυναίκα μουσουλμάνα είναι απροστάτευτη νομικά όπως και το παιδί. Επίσης ειπώθηκε ότι η χώρα μας δεν δεσμεύεται από τις συνθήκες και μάλιστα ο κ. Αλιβιζάτος θεωρεί παράνομη την απόφαση του Αρείου Πάγου για την απόφασή να κηρύξει παράνομη της «Τουρκική Ένωση Ξάνθης». Ποια είναι η άποψή σας γι’ αυτά;
– «Να αναφέρω ότι ο κ. Αλιβιζάτος ήταν καθηγητής μου στην Νομική Σχολή και μάλιστα πριν την επιλογή μου σε μια εκδήλωση με τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ ήταν παρών και ο κ. Αλιβιζάτος. Αυτά που είπε αναφορικά με την εκλογή του Μουφτή από τη βάση, για τα βακούφια για τις δικαστικές αρμοδιότητες του Μουφτή και για το γεγονός ότι η γυναίκα πράγματι είναι απροστάτευτη, είναι θέματα που πραγματικά ενδιαφέρουν την μειονότητα και οι θέσεις του συνταυτίζονται με τις θέσεις μας».
Οι δικές σας προτάσεις που όπως είπατε γνωστοποιήσατε στα κεντρικά του ΠΑΣΟΚ εμπεριέχουν αυτές στις θέσεις που εξέφρασε ο κ. Αλιβιζάτος;
– «Σε μεγάλο βαθμό ναι. Οι θέσεις μας αναφορικά με τα βακούφια ή τον τρόπο εκλογής του Μουφτή ή το θέμα της εκπαίδευσης, ήταν καταγεγραμμένες στη Δημοτική Οργάνωση του ΠΑΣΟΚ Μύκης και κατατέθηκαν και στο τελευταίο συνέδριο».
Συμφωνείτε με την εθνοτική ομαδοποίηση της μειονότητας που βλέπουμε να επιχειρείται από τις δηλώσεις των Αμερικανών που επισκέφτηκαν πρόσφατα την περιοχής και συναντήθηκαν με στελέχη της μειονότητας;
– «Στο μεγαλύτερο βαθμό αυτό την εκφράζει. Αυτή είναι και η ανάγκη της. Να εκφράζεται. Δεν μπορώ να καταλάβω τη λογική να σου αναγνωρίζουν το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζεσαι και να σου αρνούνται το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζεσαι με κάποιον άλλο. Δυο άνθρωποι δεν μπορούν μαζί να μην μπορούν να αισθάνονται το ίδιο…»
Έχει βγει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που προσέφυγε η «Τουρκική Ένωση Ξάνθης»;
– «Όχι ακόμη».
Εσείς έχετε υπογράψει για να γίνει η προσφυγή;
– «Ναι!»
Αναφορικά με την εθνοτική ομαδοποίηση της μειονότητας με επιστολές τους διαφοροποιούνται φορείς των Πομάκων και των Ρομ που θέλουν να αυτοπροσδιορίζονται ως Πομάκοι ή Ρομ και όχι ως Τούρκοι
– «Όλοι έχουν το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού. Και αυτοί που αισθάνονται Πομάκοι καλώς βγαίνουν και το λένε. Κανείς δεν τους το αρνείται ή τους επιβάλλει να αισθάνονται κάτι άλλο».
Εσείς πως αυτοπροσδιορίζεσθε;
– «Είμαι Ελληνίδα μουσουλμάνα».
Ήσασταν το μήλο της έριδος! Δεχτήκατε πολλά χτυπήματα και κάτω από τη μέση από τον τύπο. Έχετε πικρίες;
– «Έχω πικρίες. Αλλά είναι όλα μέσα στο πολιτικό παιχνίδι. Βέβαια δεν φανταζόμουν ότι θα μου επιτίθονταν έτσι κάποιοι που δεν γνωρίζουν για τα μειονοτικά θέματα ούτε έκαναν τον κόπο να ανέβουν στη Θράκη. Οι Αθηναίοι έχουν την αντίληψη ότι πέρα από την Αθήνα δεν υπάρχει Ελλάδα».
Έχετε πικρίες και από τα τοπικά μέσα;
– «Δεν μ’ αντιμετώπισαν θετικά στην πλειοψηφία. Όχι με τη σφοδρότητα των Αθηναϊκών μέσων γιατί γνωρίζουν περισσότερα για την περιοχή…»
Το δια ταύτα
– «Είμαι διατιθεμένη να σταθώ στο ύψος των περιστάσεων, για να μπορέσω να εκφράσω τις προσδοκίες όλων των πολιτών της κοινωνίας μας. Να υπηρετήσω τον κάθε πολίτη. Πιστεύω ότι μπορώ και θα αποδείξω ότι μπορώ να διεκδικήσω τα συμφέροντα των χριστιανών ψηφοφόρων εξίσου ή και καλύτερα από τους χριστιανούς συναδέλφους μου, για να δικαιώσω έτσι τις προοδευτικές αντιλήψεις για μια δίκαιη κοινωνία».
Μαριάννα Ξανθοπούλου