Αίτημα του Επιμελητηριακού Συμβουλίου ΑΜΘ στον Υπουργό Οικονομικών για τροποποίηση της διαδικασίας εκκαθάρισης για το 12%
Ζητούν την άμεση αλλαγή της διάταξης, ώστε να συμψηφίσουν μελλοντικές οφειλές πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες
Με επιστολή τους προς τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, οι πρόεδροι των επιμελητηρίων της ΑΜΘ που απαρτίζουν το Επιμελητηριακό Συμβούλιο, ζητούν την άμεση τροποποίηση της διαδικασίας εκκαθάρισης για το 12%, καθώς σύμφωνα με την ΚΥΑ και τη σχετική εγκύκλιο δημιουργείται αδιέξοδο για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Αυτό γιατί, προκειμένου να προχωρήσουν σε συμψηφισμό πρέπει οι εν λόγω απαιτήσεις να καταστούν ληξιπρόθεσμες, πράγμα που τις εγκλωβίζει, αφού έτσι δε θα έχουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.
Η επιστολή αναλυτικά αναφέρει: «Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, μετά την επιτυχή σας παρέμβαση στο χρόνιο πρόβλημα της εξόφλησης των απαιτήσεων των επιχειρήσεων από την επιδότηση του εργοδοτικού κόστους για τα έτη 2010-2015, αναγκαζόμαστε να επανέλθουμε στο ζήτημα λόγω των προβλημάτων που έχουν ανακύψει κατά τη διαδικασία του συμψηφισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη και έχουν έρθει σε γνώση των Επιμελητηρίων της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Το ενδιαφέρον και η αποτελεσματικότητα που επιδείξατε στην επίλυση του προβλήματος με την έκδοση της ΚΥΑ 42784/359 δεν πρέπει να επισκιαστεί από γραφειοκρατικά εμπόδια που μετά βεβαιότητας μπορούν να ξεπεραστούν με τις δικές σας ενέργειες.
Ειδικότερα, με το άρθρο 3, της υπ’ αρ. ΚΥΑ 47284/359, ορίστηκε η διαδικασία εκκαθάρισης από τον ΟΑΕΔ, όπου από την παράγραφο 1 προβλέπεται η εκκαθάριση των απαιτήσεων των δικαιούχων, αρχικά μέχρι το ύψος των υφιστάμενων απαιτήσεων της Φορολογικής Διοίκησης και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.) , και στη συνέχεια με μελλοντικές προκύπτουσες απαιτήσεις αυτών, ύστερα από αίτημα του ΟΑΕΔ και προσδιορισμό του ύψους της οφειλής από την Φορολογική Διοίκηση και τον e-ΕΦΚΑ. Στην ίδια παράγραφο του άρθρου, γίνεται η επισήμανση ότι προηγείται η διαδικασία συμψηφισμού των ανεξόφλητων απαιτήσεων προς τη Φορολογική Διοίκηση, εφόσον υπάρχουν, και έπεται η διαδικασία της παρακράτησης και απόδοσης των απαιτήσεων στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.
Στη συνέχεια στην παράγραφο 6, προβλέπεται ότι η εξόφληση των εκκαθαρισμένων απαιτήσεων – οφειλών των δικαιούχων, θα λαμβάνει χώρα με την έκδοση σχετικού χρηματικού εντάλματος, το οποίο θα είναι μέχρι το ύψος των απαιτήσεων της Φορολογικής Διοίκησης και των Φ.Κ.Α. κάθε φορά.
Στο άρθρο 4 της ανωτέρω ΚΥΑ, καθορίζεται η διαδικασία επιβεβαίωσης των οφειλών προς συμψηφισμό, όπου προβλέπεται ο ΟΑΕΔ σε μηνιαία βάση και συνολικά, για τις βέβαιες και ανεξόφλητες απαιτήσεις έναντι αυτού, αποστέλλει ηλεκτρονικό αρχείο στην Φορολογική Διοίκηση και τους Φ.Κ.Α. προκειμένου να ενημερωθεί για την ύπαρξη τυχόν οφειλών προς αυτούς. Οι παράγραφοι 3, 4 και 5 του εν λόγω άρθρου ορίζουν την διαδικασία με την οποία ο ΟΑΕΔ ενημερώνεται για την περίπτωση ύπαρξης οφειλών προς την Φορολογική Διοίκηση και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, έτσι ώστε να προχωρήσει περαιτέρω στην ισόποση εξόφληση τους με την έκδοση των χρηματικών ενταλμάτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της ΚΥΑ.
Όμως, διακρίνεται ότι στην ανωτέρω ΚΥΑ 47284/359/17.11.2020 δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για την περίπτωση όπου μία επιχείρηση δικαιούχος, δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Φορολογική Διοίκηση και τους Φ.Κ.Α.
Ωστόσο, με την υπ’ αρ. εγκύκλιο 72751/25.11.2020 του ΟΑΕΔ, και ειδικότερα στην παράγραφο 5, ορίζεται ότι το ΚΠΑ2 εκκαθαρίζει τις απαιτήσεις των επιχειρήσεων δικαιούχων αρχικά μέχρι του ύψους των υφιστάμενων απαιτήσεων της Φορολογικής Διοίκησης και των Φ.Κ.Α. και εκδίδει απόφαση εκκαθάρισης, και στη συνέχεια με μελλοντικές προκύπτουσες απαιτήσεις αυτών. Η εν λόγω διαδικασία εφαρμόζεται τόσο κατά την πρώτη εκκαθάριση των ανεξόφλητων απαιτήσεων των επιχειρήσεων – δικαιούχων όσο και στις μελλοντικές εφόσον αυτές υπάρχουν.
Από την εγκύκλιο αυτή, νοείται ότι ο ΟΑΕΔ εκκαθαρίζει μελλοντικές απαιτήσεις της Φορολογικής Διοίκησης και των Φ.Κ.Α. από τις επιχειρήσεις – δικαιούχους, όταν αυτές οι απαιτήσεις καταστούν βέβαιες και ίσως ληξιπρόθεσμες, αν ληφθεί υπόψη ο χρόνος που απαιτείται μεταξύ της ημερομηνίας βεβαίωσης και εξόφλησης από το χρηματικό ένταλμα του ΟΑΕΔ.
Έτσι, γίνεται αντιληπτό ότι οι επιχειρήσεις – δικαιούχοι, που δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, είναι υποχρεωμένες να δημιουργήσουν οφειλές, προκειμένου να τις εξοφλήσουν με συμψηφισμό των απαιτήσεων τους από τον ΟΑΕΔ. Όμως η πρακτική αυτή δημιουργεί ήδη σοβαρά προβλήματα στις επιχειρήσεις αυτές, αφού με την δημιουργία φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, αδυνατούν να λαμβάνουν φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την απρόσκοπτη συνέχεια των χρηματοδοτήσεων τους και την συνολική λειτουργία των δραστηριοτήτων τους.
Κύριε Υπουργέ,
Ενόψει της σοβαρότητας και του επείγοντος του ως άνω προβλήματος ζητούμε την τροποποίηση της διαδικασίας εκκαθάρισης που προβλέπεται από τα άρθρα 3 και 4 της υπ’ αρ. ΚΥΑ 47284/359/17.11.2020 και της ειδικής εγκυκλίου 72751/25.11.2020 του ΟΑΕΔ, με την παράλληλη πρόβλεψη για τις επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, έναν παρόμοιο τρόπο με αυτόν που προβλέπεται από την παράγραφο 1 του άρθρου 1, της ΓΔΟΥ 504/29.05.2021 (ΦΕΚ 2236) που αφορά το μέτρο ενίσχυσης με την μορφή επιδότησης των παγίων δαπανών. Δηλαδή, την δημιουργία ενός πιστωτικού που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί έως την 31 Δεκεμβρίου 2022 για αποπληρωμή τρεχουσών φορολογικών οφειλών έτους 2021 και 2022, που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2022 ή και τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών έτους 2021 και 2022 που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2022.
Έτσι με την πρόβλεψη αυτή, η διαδικασία εκκαθάρισης και συμψηφισμού των απαιτήσεων από τον ΟΑΕΔ, αναμένεται να επιταχυνθεί, ενισχύοντας άμεσα και αποτελεσματικά, πλειάδα επιχειρήσεων – δικαιούχων, υλοποιώντας με αυτό τον τρόπο την επιτυχή στόχευση της εν λόγω ΚΥΑ».