ΣΤΗΛΗ 52 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ
Στην σχολική και εκπαιδευτική διαδικασία στην Χώρα μας από όποια θέση και αν διατελούσα, μαθητής, γονέας, ενεργός στους Συλλόγους Γονέων, στέλεχος στην διοίκηση της σχολικής διαδικασίας, πάντα είχα την ίδια απορία : πώς είναι δυνατόν στον χώρο, όπου η αξιολόγηση διδάσκεται και υπάρχει σε κάθε στιγμή της, αυτή να τυγχάνει πεισματικής άρνησης και διαρκούς απόρριψης από τους διδάσκοντες αυτήν, τους εκπαιδευτικούς! Το θέμα είναι στρατηγικής σημασίας πιά για την Εκπαίδευση στην Χώρα μας και μία μέθοδος και διαδικασία προσέγγισης και λύσης του είναι η ανάληψη της διοικητικής πρωτοβουλίας για την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό της θέσης και του ρόλου των Σχολικών Συμβουλίων ιδίως διά της προσθήκης και απονομής σε αυτά νέων και περισσότερων σχολικών αποφασιστικών και γνωμοδοτικών αρμοδιοτήτων. Το σημερινό νομοθετικό πλαίσιο για τα Συμβούλια αυτά [ενδεικτικώς: (1) άρ. 51 Ν.1566/1985 (Α’ 167), (2) άρ. 2 Ν. 2621/1998 (Α’ 136)] μάλλον προκαλεί συγχύσεις και υποτιμά, παρά αναδεικνύει τον ρόλο τους στην σχολική διαδικασία, ρόλο πολύ σημαντικό προς την κατεύθυνση της σχολικής αυτονομίας και εξέλιξης.
Τα υποτιμημένα και παραγκωνισμένα σήμερα Σχολικά Συμβούλια θα μπορούσαν :
(ι) να διατηρήσουν την υποχρεωτική τριμερή σύνθεση και συγκρότηση των Σχολικών Συμβουλίων (Σύλλογος Καθηγητών, Σύλλογος Γονέων, Εκπρόσωποι μαθητών – Β’βάθμια Εκπαίδευση) με την διεύρυνση της συμμετοχής διά Εκπροσώπου της τοπικά αρμόδιας Σχολικής Επιτροπής και της τοπικά αρμόδιας Διεύθυνσης Α’βάθμιας ή Β’βάθμιας Εκπαίδευσης,
(ιι) να μειώσουν ταυτόχρονα τον αριθμό των τακτικών Μελών τους (λχ σε εννέα (9)) χάριν ευελιξίας,
(ιιι) να αποδεχθούν με ενσωμάτωση την λειτουργία και τις έως σήμερα αρμοδιότητες των λοιπών επιμέρους λειτουργούντων ποικιλλώνυμων συλλογικών οργάνων (λχ Συμβούλια Σχολικής Κοινότητας, Σχολικές Εφορείες κά) και να προτείνουν την κατάργηση αυτών διά συγχώνευσης χάριν απλούστευσης του θεσμικού πλαισίου,
(ιυ) να καταξιώσουν και να ενισχύσουν τον ρόλο των Γονέων και Κηδεμόνων στην σχολική και εκπαιδευτική διαδικασία σε μία σειρά σοβαρά ζητήματα των Σχολικών Μονάδων (πχ αξιολόγηση Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτικού Εργου, δυναμική συμμετοχή στον Προγραμματισμό και Απολογισμό / Αποτίμηση του Ετήσιου Εκπαιδευτικού Εργου έκαστης Σχολικής Μονάδας – άρ. 47 Ν. 4547/2018 (Α’ 102), παιδαγωγική αντιμετώπιση σχολικού εκφοβισμού και συνεπειών από οικογενειακές συνθήκες ειδικού χειρισμού, περιπτώσεις σχολικής παραβατικότητας, ένταξη αλλοδαπών μαθητών στην Σχολική Κοινότητα κά).
Η σχετική νομοθετική και κανονιστική πρωτοβουλία στο ΥΠΑΙΘ δεν θα διαρκέσει περισσότερο του ημερολογιακού διμήνου κατά τρόπο, ώστε προ του τέλους της τρέχουσας σχολικής χρονιάς να μπορεί να ανακοινωθεί προς την Σχολική Κοινότητα.
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ παρ’ Αρείω Πάγω
Email : ioanniskymionis@yahoo.gr