Με απόφαση του υπουργού Παιδείας δεν επιτρέπονται οι μετακινήσεις μαθητών στο εξωτερικό, εξαιρουμένων των ευρωπαϊκών προγραμμάτων
Αιτιολογία η αδυναμία συμμετοχής των οικονομικά ασθενέστερων μαθητών. Εγείρονται αντιδράσεις, προβάλλονται προβληματισμοί για την απώλεια μιας σημαντικής ευκαιρίας και ανεπανάληπτης εμπειρίας
Τη σχολική κοινότητα αναστατώνει η απόφαση του υπουργού Παιδείας, σύμφωνα με την οποία δεν επιτρέπονται πλέον οι μετακινήσεις μαθητών στο πλαίσιο εγκεκριμένων προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, με εξαίρεση τα προγράμματα τα οποία εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων.
Η αιτιολογία που προβάλλει το υπουργείο είναι ότι κάποιοι μαθητές αδυνατούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά σε αυτά τα ταξίδια κι έτσι προκαλούνταν ένα είδος διάκρισης, σε βάρος των οικονομικά ασθενέστερων μαθητών.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, που έφτασε χθες στις διευθύνσεις δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι δυνατό να πραγματοποιούνται μετακινήσεις μαθητών της δευτεροβάθμιας στο εξωτερικό στο πλαίσιο:
α. εκπαιδευτικών ανταλλαγών
β. αδελφοποιήσεων σχολικών μονάδων
γ. εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εγκεκριμένων ευρωπαϊκών προγραμμάτων
δ. προγραμμάτων διεθνών οργανισμών
ε. συμμετοχών σε διεθνείς συναντήσεις, συνέδρια, ημερίδες, διαγωνισμούς, μαθητικές επιστημονικές ολυμπιάδες και άλλες διεθνείς εκδηλώσεις
στ. προσκλήσεων από σχολεία της ομογένειας.
Δηλώσεις υπουργικών στελεχών, πολιτικών και συνδικαλιστών της εκπαίδευσης κατέκλισαν χθες τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο, αφού προέκυψαν σφοδρές αντιδράσεις, αλλά και ακραίες τοποθετήσεις.
Από την πλευρά τους, το επιχείρημα του υπουργείου αντικρούουν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων που στηρίζουν πολλά προγράμματά τους στις επισκέψεις στο εξωτερικό, ενώ με καυστικά σχόλια ανταπάντησαν στις διαμαρτυρίες οι υφυπουργοί του υπουργείου Παιδείας, με τον κ. Μπαξεβανάκη να αναφέρει ότι οι εκδρομές στο εξωτερικό γινόταν μόνο για τα ξενύχτια και τον κ. Ζουράρι να σχολιάζει: Δεν είναι απαραίτητο να πηγαίνουν στο μπορντέλο τις τρεις αυτές ημέρες, να πάνε μετά».
Γ. Παπαθανασίου: Ελαφριές θα είναι οι αντιδράσεις στην Ξάνθη-Κάποιοι γονείς είχαν ήδη εκφράσει προβληματισμό
Αιτιολογημένη εκτιμά την απόφαση του υπουργού Παιδείας, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης κ. Γιώργος Παπαθανασίου, ο οποίος εκτιμά ότι στην πόλη μας οι αντιδράσεις θα είναι ελαφριές κι αυτό γιατί αρκετοί γονείς τα προηγούμενα χρόνια εξέφραζαν τον προβληματισμό τους για τις σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό, κυρίως λόγω του κόστους. «Ο γονιός δεν μπορεί να πει «όχι» στο παιδί του κι έτσι αναγκάζεται να εξοικονομήσει τα χρήματα για να του δώσει την ευκαιρία», σημειώνει ο κ. Παπαθανασίου, εξηγώντας ότι πλέον το επιχείρημα ότι η εν λόγω εκδρομή αποτελεί τη μοναδική για κάποια παιδιά ευκαιρία να βρεθούν στο εξωτερικό δεν υπάρχει, αφού οι μετακινήσεις πλέον σε άλλες χώρες είναι πιο προσιτές οικονομικά. «Αναμφίβολα είναι μία ευκαιρία για το παιδί να δει, να γνωρίσει, να μάθει κάτι διαφορετικό και να δει παραδείγματα σε άλλες χώρες του εξωτερικού, στην τέχνη, την αρχιτεκτονική, τον πολιτισμό, ωστόσο για τα παιδιά που γυρίζουν η εμπειρία έγκειται όχι τόσο σε αυτό που είδαν, αλλά σε αυτό που έζησαν μαζί. Χωρίς βέβαια, να αποκλείεται ότι κάποια παιδιά επιστρέφουν με περισσότερη έμπνευση και προβληματισμό σε σχέση με όσα είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν. Πάντως, πιστεύω ότι υπάρχουν προορισμοί και στην Ελλάδα, που δεν εξαντλήθηκαν και μπορούν να αξιοποιηθούν», σημειώνει ο κ. Παπαθανασίου, εκτιμώντας ότι όσες εκδρομές έχουν ήδη δρομολογηθεί με προσφορές ή με προγραμματισμό για τη φετινή χρονιά δε θα επηρεαστούν, αφού αυτό θα αποτελούσε άνιση μεταχείριση.
Ψήφο στις εκδρομές στο εξωτερικό δίνουν πολλά χρόνια τώρα οι μαθητές της Ξάνθης
Υπενθυμίζεται ότι στην Ξάνθης οι σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό πήραν το «βάπτισμα» του πυρός» το 2002 με το 3ο Λύκειο που ταξίδεψε οδικώς στην Ιταλία κι έκτοτε αποτελούν μία πάγια τακτική, αλλά και επιλογή για τα περισσότερα λύκεια του νομού που οργανώνουν εκδρομές σε δημοφιλείς ευρωπαϊκούς προορισμούς για την 7ήμερη εκδρομή των τελειόφοιτων. Πόλεις όπως η Ρώμη, η Φλωρεντία, η Βιέννη, η Βουδαπέστη, το Βελιγράδι, αλλά και τα χιονοδρομικά κέντρα της Βουλγαρίας αποτέλεσαν προορισμούς, όπου οι ξανθιώτες μαθητές απέκτησαν κοινές εμπειρίες και γιόρτασαν της κοινή τους εκδρομή.
Εκδηλώσεις για την οικονομική στήριξη των σχολικών εκδρομών
Με κόστος 150-230 ευρώ ανά μαθητή και απαραίτητη προϋπόθεση τη συμμετοχή του 70% των μαθητών της Γ’ Λυκείου σε αρκετά σχολεία οι μαθητές αναλαμβάνουν τη διοργάνωση λαχειοφόρων, πάρτι ή και μπαζάρ για να στηρίξουν οικονομικά την εκδρομή τους. Και δεν είναι λίγα τα παραδείγματα, όπου χρήματα που συγκεντρώνονται προσφέρονται με αγάπη και πραγματικό ενδιαφέρον σε όσους μαθητές έχουν μεγαλύτερα οικονομικά προβλήματα.
Άλλωστε, το γεγονός ότι στις ψηφοφορίες που γίνονται σε διάφορα σχολεία υπερισχύουν οι προορισμοί του εξωτερικού αποτυπώνεται και η προτίμηση των μαθητών, που για τους περισσότερους ή έστω αρκετούς από αυτούς είναι η πρώτη ευκαιρία γνωριμίας με άλλες χώρες της Ευρώπης. Και μπορεί μεν η εμπειρία της εκδρομής των τελειόφοιτων να είναι εξίσου δυνατή και ασύγκριτη όποιος κι αν είναι ο προορισμός, ωστόσο τα ερεθίσματα των επισκέψεων σε πόλεις του εξωτερικού στο πλαίσιο εκδρομών, όπου εκτός από την αδιαμφισβήτητη διασκέδαση περιλαμβάνουν και επισκέψεις σε μουσεία, ξεναγήσεις και γνωριμία με την ιστορία και τον πολιτισμό, είναι πολύτιμη και αν μη τι άλλο προσφέρει μια ουσιαστική εκπαιδευτική ευκαιρία.
Πράγματι, υπάρχουν μαθητές κάθε χρονιά που εκδηλώνουν την πρόθεσή τους να μη συμμετέχουν στις εκδρομές, ωστόσο, είναι εύλογο ότι η αιτιολογία δεν είναι για όλους το οικονομικό κόστος. Αντίθετα, κάποιοι προτιμούν να παραμείνουν αφοσιωμένοι στη μελέτη και αυτός είναι και ένας από τους λόγους που τα τελευταία χρόνια σε πολλά σχολεία επιλέγεται ημερομηνία για τη διεξαγωγή της σχολικής εκδρομής πριν τα Χριστούγεννα, ώστε να μην υπάρχουν «διαλείμματα» στην τελική ευθεία των πανελλαδικών.
Επιχειρήματα, όπως η ενίσχυση της εγχώριας εθνικής οικονομίας ή ακόμη και θέματα ασφάλειας, αν το υπουργείο έκρινε ότι ο απολογισμός των σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό ανέγειρε αντίστοιχα ζητήματα, θα ήταν ίσως πιο ισχυρά για γονείς και μαθητές.
Σε κάθε περίπτωση το μέγεθος των αντιδράσεων και ο τρόπος που οι νέοι τελειόφοιτοι θα αποδεχθούν αυτή την απόφαση, θα κρίνει την τύχη, αλλά και το χρόνο εφαρμογής της.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr