Μαθητές της Ξάνθης διακρίνονται στο πρόγραμμα “STEM Empowering Youth” από το Ίδρυμα Vodafone
Η ανάγκη για υποστήριξη πρωτοβουλιών εκπαίδευσης σε περιοχές της Περιφέρειας με λιγότερες ευκαιρίες εξωσχολικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ήταν και εξακολουθεί να είναι ένα πραγματικό γεγονός για τη χώρα μας. Το Ίδρυμα Vodafone, αναγνωρίζοντας την ανάγκη αυτή, σχεδίασε και υλοποιεί σε συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό “SciCo” (Science Communication) και την επιστημονική επιμέλεια της Ελληνογερμανικής Αγωγής, το Πρόγραμμα “STEM Empowering Youth”.
Ανάμεσα στις πόλεις που υλοποιείται το πρόγραμμα είναι και η Ξάνθη, ενώ μαθητές από την πόλη μας που συμμετείχαν στο πρόγραμμα διακρίθηκαν για τις καινοτόμες κατασκευές που δημιούργησαν στο πλαίσιο των μαθημάτων.
Το “STEM Empowering Youth” εισάγει την καινοτομία στις τοπικές κοινωνίες με στόχο την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και τη διάχυση της γνώσης στους μαθητές για την καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων. Παράλληλα, ενθαρρύνει τον πειραματικό σχεδιασμό και την κατασκευή καινοτόμων εφαρμογών για την επίλυση τοπικών προβλημάτων και ζητημάτων της καθημερινότητας. Τα εργαστήρια δίνουν την ευκαιρία σε μαθητές να ανακαλύψουν και να εξελίξουν δεξιότητες και ταλέντα, να γνωρίσουν στην πράξη πώς να φτιάχνουν ή να επεξεργάζονται εφαρμογές STEM (Science –Technology – Engineering – Mathematics) και να εκπαιδευτούν μέσω της διάδρασης και της ενεργητικής μάθησης.
Στον πρώτο κύκλο μαθημάτων, διάρκειας οκτώ εβδομάδων, συμμετείχαν συνολικά 190 μαθητές γυμνασίου από σχολεία των Δωδεκανήσων και της Θράκης. Ενώ στο τέλος του Προγράμματος διακρίθηκαν τα τέσσερα πιο καινοτόμα έργα, δύο από τα οποία κατασκεύασαν μαθητές γυμνασίου από την Ξάνθη.
Ο Γιώργος Κοσμίδης, 12 ετών, μαθητής του 3ου Γυμνασίου Ξάνθης δημιούργησε ένα καπέλο με γυαλιά για τυφλούς, με αισθητήρες για την αυτονομία κινήσεων, ατόμων με προβλήματα όρασης, που όπως εξηγεί ο ίδιος «έχει έναν ανιχνευτή απόστασης και όταν έρχεται κοντά σε ένα εμπόδιο, ακούγεται ένας ήχος και ειδοποιεί τον τυφλό ότι υπάρχει εμπόδιο για να απομακρυνθεί. Η αλήθεια είναι ότι στην πόλη μας έχουμε πάρα πολλά άτομα με τέτοια προβλήματα οπότε ήθελα να λύσω ένα πρόβλημα που υπάρχει εκεί. Πιστεύω ότι θα βοηθούσε κυρίως του τυφλούς και εξωτερικά στον δρόμο αλλά και εσωτερικά μέσα στο σπίτι τους».
Ο Δημήτρης Μάνος από το 2ο Γυμνάσιο Ξάνθης, ο Χρήστος-Τσαμπίκος Καρταλίδης και ο Γιάννης Καραγεωργίου από το 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης διακρίθηκαν καθώς κατασκεύασαν ένα Αυτοκινητάκι – Ξυπνητήρι που βοηθάει όσους δυσκολεύονται με το πρωινό ξύπνημα. Η αφορμή για το συγκεκριμένο έργο εξηγεί ο Γιάννης Καραγεωργίου, 13 ετών, «ήταν η δυσκολία που είχαν πολλοί συμμαθητές στο πρόγραμμα STEM να ξυπνήσουν το πρωί. Για αυτό πιστέψαμε πως ίσως έπρεπε να κάνουμε ένα αυτοκίνητο ξυπνητήρι το οποίο θα βοηθάει τους μαθητές να ξυπνούν με έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο από το κανονικό ξυπνητήρι».
Μιλώντας για την εμπειρία του απ’ το πρόγραμμα ο Δημήτρης Μάνος, 14 ετών, εξήγησε πώς «ήταν κάτι καινούργιο για όλους και ειδικά το μάθημα με το Arduino γιατί μοιάζει και λίγο με την δικιά μου φιλοσοφία που μ’ αρέσει να ασχολούμαι με υπολογιστές. Έπρεπε να συνδέσεις καλώδια, να προσπαθείς να βρεις το λάθος άμα έχεις λάθος και να στέλνεις εντολές. Πιστεύω θα μου φανεί χρήσιμο γιατί θέλω να γίνω και εγώ προγραμματιστής υπολογιστών άρα ουσιαστικά με τέτοια πράγματα θα δουλεύω». Ο Γιάννης Καραγεωργίου, τόνισε τη σημαντικότητα του να υλοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα στην περιφέρεια αναφέροντας ότι «Το ότι ζούμε στην Ξάνθη σημαίνει ότι δεν έχουμε όσες ευκαιρίες όσες θα θέλαμε οπότε το STEM ήταν κάτι που δεν είχαμε ξανακάνει και ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρον. Θέλω πάρα πολύ να γίνω προγραμματιστής το STEM πιστεύω θα με βοηθήσει σε αυτό γιατί μου έδωσε ουσιαστικά τις βάσεις για να μάθω καλύτερο προγραμματισμό».
Η Μυρσίνη Σουγιουλτζή, Φυσικός στο 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης και εκπαιδεύτρια στο “STEM Empowering Youth” δήλωσε σχετικά: «Χρησιμοποιούμε το STEM στο σχολείο, αλλά είναι αποσπασματικό δηλαδή δεν μπορείς να ολοκληρώσεις μια πολύ μεγάλη κατασκευή, είναι κάτι μικρό. Ήταν η πρώτη φορά που έκανα STEM τέτοιας κλίμακας. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν, το μάθημα είναι τρίωρο και δεν μου ζήτησαν ούτε μία φορά διάλειμμα. Νομίζω ότι τους βοηθάει να έχουν κάποια ολοκληρωμένη εικόνα όλων αυτών των μαθημάτων που ουσιαστικά περιγράφουν την φύση. Είναι η φυσική, είναι τα μαθηματικά, είναι οι κατασκευές και είναι ο προγραμματισμός που είναι κομμάτι της ζωής μας. Δεν είναι κάθε κομμάτι χώρια όπως τα κάνουμε στο σχολείο, είναι όλα μαζί μια ενότητα. Το πρόγραμμα STEM Empowering Youth τους βοηθάει να καταλάβουν την ενότητα. Ήταν μια πολύ δημιουργική διαδικασία, μπήκα στην θέση του μαθητή να καταλάβω καινούργια πράγματα, δεν είχα ξανασχοληθεί με τη ρομποτική, δεν είχα κάνει Arduino άρα τα έμαθα για να μπορέσω να τα διδάξω στα παιδιά. Βγήκαν πολύ ωραία πράγματα και βγήκε και πολύ ωραία η συνεργασία με τους συναδέλφους, ήταν πολύ ωραία ομαδική δουλειά».
Η Ρούλη Χριστοπούλου, Υπεύθυνη Τμήματος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κοινωνικής Συνεισφοράς της Vodafone Ελλάδας δήλωσε: «Η επιτυχία του πρώτου κύκλου του Προγράμματος “STEM Empowering Youth”, η ανταπόκριση και η συμμετοχή τόσο των καθηγητών όσο και των μαθητών σε αυτό, αλλά και ο αντίκτυπός του στις τοπικές κοινωνίες, επιβεβαιώνει την ανάγκη για τη συνέχισή του. Το Ίδρυμα Vodafone προχωρά στην υλοποίηση του δεύτερου κύκλου μαθημάτων του Προγράμματος “STEM Empowering Youth”, με στόχο τη διεύρυνσή του σε ακόμα περισσότερους μαθητές της Περιφέρειας, φέρνοντας καινοτομία στην τοπική κοινωνία».
Τα έργα που διακρίθηκαν είχαν την ευκαιρία να τα παρουσιάσουν με πολύ καμάρι οι ίδιοι οι δημιουργοί τους σε μια ειδική εκδήλωση, που διοργανώθηκε στην Αθήνα από τη Βρετανική Πρεσβεία και το Βρετανικό Συμβούλιο, στο πλαίσιο του Innovation Week.