Παραδέχονται οι εκπαιδευτικοί ότι τα κενά είναι λιγότερα, διαμαρτύρονται όμως για το ‘’νέο σχολείο’’ και τις μειωμένες ανάγκες σε προσωπικό
Από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο οι αλλαγές, με το υπουργείο να προετοιμάζει ήδη νέες μεταρρυθμίσεις για το επόμενο σχολικό έτος
Ξεκίνησε και επισήμως η νέα σχολική χρονιά με χιλιάδες μαθητές να συρρέουν στα σχολικά συγκροτήματα. Το υπουργείο Παιδείας τονίζει ότι δεν θα σημειωθούν προβλήματα και εκφράζει την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι η πρώτη μέρα πραγματοποιείται με εκπαιδευτικούς και βιβλία στη θέση τους. Η κυβέρνηση εμφανίζεται με την σειρά της ικανοποιημένη, καθώς υλοποιείται μία από τις βασικές της δεσμεύσεις και τα σχολεία είναι έτοιμα για το νέο σχολικό έτος. Από την προηγούμενη εβδομάδα, μάλιστα, το υπουργείο προχώρησε στην πρόσληψη περισσοτέρων από 7.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών, κυρίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στην ειδική αγωγή.
Οι αλλαγές στα Νηπιαγωγεία
Όσον αφορά, πάντως, στην σχολική χρονιά που ξεκίνησε, δεν της λείπουν οι αλλαγές. Το αντίθετο, μάλιστα, αφού πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα λειτουργήσουν με μικρότερα ή μεγαλύτερα «ρετουσαρίσματα»: Ενιαίου τύπου ολοήμερο νηπιαγωγείο και δημοτικό, μειωμένος αριθμός εξεταζόμενων μαθημάτων στο γυμνάσιο, νέα ωρολόγια προγράμματα και ανανεωμένη διδακτέα ύλη είναι μόνο μερικές από τις αλλαγές, που αποτελούν, σύμφωνα με το υπουργείο, αποτέλεσμα του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία που προηγήθηκε την χρονιά που πέρασε. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στο νηπιαγωγείο, τρεις είναι οι σημαντικότερες αλλαγές που θα ισχύσουν. Τα 5.394 νηπιαγωγεία σε όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν με το Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, 13.373 νηπιαγωγοί θα έχουν πλέον διδακτικό ωράριο όπως όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι εγγραφές στο νηπιαγωγείο θα γίνονται από τον μήνα Μάιο για την επόμενη σχολική χρονιά. Με το Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, όλα τα νηπιαγωγεία γίνονται εν δυνάμει ολοήμερα και λειτουργούν με βάση ένα ενιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο αρχίζει στις 8:20 και τελειώνει στη 13:00. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα απογευματινού προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος μετά τις 13:00 και μέχρι τις 16:00 για τα παιδιά των εργαζομένων, ανέργων και ευπαθών κοινωνικά ομάδων. Το προηγούμενο ωράριο της πρωινής ζώνης κρίθηκε αντιπαιδαγωγικό καθώς δεν είναι εφικτό για ένα παιδί αυτής της ηλικίας να βρίσκεται στο χώρο του σχολείου από τις 8:00 μέχρι της 16:00.
Αλλάζει το ωράριο και η λειτουργία των ολοήμερων Δημοτικών
Όσον αφορά στο δημοτικό, 3.555 δημοτικά σε όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν με το Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου. Η δημιουργία και η λειτουργία του εδράζεται, σύμφωνα με το υπουργείο, στη συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας. Η λήξη του υποχρεωτικού προγράμματος γενικεύεται για όλες τις τάξεις στη 13:15, καταργώντας την έβδομη ώρα. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζει τη δημιουργία ζώνης ανάμεσα στο διδακτικό (8:00-13:15) και εργασιακό ωράριο (13:15-14:00) των εκπαιδευτικών, ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα πραγματοποίησης των συναντήσεων του Συλλόγου διδασκόντων όσο συχνά κρίνεται αναγκαίο και χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία του διδακτικού προγράμματος. Τέλος, δύναται να λειτουργήσει Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής μαθητών (7:00-8:00) των οποίων οι γονείς είναι εργαζόμενοι, άνεργοι ή ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, με ελάχιστο αριθμό αιτήσεων 7 για τα 8/θέσια και 10 από 9/θέσια και άνω. Το ωρολόγιο πρόγραμμα έχει ελαφρυνθεί κατά τρεις ώρες και για το Γυμνάσιο, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών για ενισχυτική διδασκαλία, ομίλους ενδιαφερόντων ή περιβαλλοντικά προγράμματα. Ο διδακτικός χρόνος χωρίζεται πλέον σε τετράμηνα αντί σε τρίμηνα, οπότε τα υποχρεωτικά ωριαία διαγωνίσματα θα διενεργούνται με μεγαλύτερη άνεση, εφόσον διπλασιάζεται το διαθέσιμο χρονικό διάστημα.
Λιγότερα κενά σε εκπαιδευτικούς – Διαμαρτυρίες για αλλαγές σε βάρος της ποιότητας
Ο Διδασκαλικός Σύλλογος Ξάνθης πραγματοποίησε χθες το πρωί συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην κεντρική πλατεία, χωρίς ιδιαίτερη συμμετοχή, ενώ τρίωρη στάση εργασίας εξήγγειλε και η τοπική ΕΛΜΕ. Οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών παραδέχονται ότι όντως τα κενά είναι τα λιγότερα από κάθε άλλη χρονιά, αλλά καταγγέλλουν ότι αυτό γίνεται σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης. «Γνωρίζουμε όλοι ότι τα κενά είναι λιγότερα λόγω του πλεονάσματος που προέκυψε από την μείωση των διδακτικών ωρών, παρά την επικοινωνιακή πολιτική του υπουργείου Παιδείας», επισημαίνει ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Δημήτρης Ντούμος, ενώ τα υπάρχοντα κενά αναμένεται να καλυφθούν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. «Υπολογίζουμε ότι υπάρχουν περίπου 1.650 κενά σε μαθήματα ειδικοτήτων και άλλα 1.000 κενά από άδειες που έχουν δοθεί», δήλωσε ο ίδιος, τονίζοντας την κατάσταση που δημιουργείται πλέον, με καθηγητές να καλούνται να διδάξουν σε τρία και τέσσερα σχολεία προκειμένου να καλύψουν το διδακτικό τους ωράριο. Έτσι, η σχολική χρονιά ξεκίνησε με 24ωρη απεργία των δασκάλων όλης της χώρας, ενώ αναμένονται κινητοποιήσεις και από άλλους κλάδους εκπαιδευτικών, που καταγγέλλουν τις αναθέσεις μαθημάτων που έχουν γίνει. Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν: «Γεωλόγοι που θα διδάσκουν μαθηματικά, μηχανολόγοι και ηλεκτρολόγοι που θα διδάσκουν φυσική ή χημεία, φιλόλογοι που θα κάνουν θρησκευτικά αντί των θεολόγων, είναι μερικά από τα δεδομένα των ‘’διπλών’’ και ‘’τριπλών’’ αναθέσεων μαθημάτων, δηλαδή της δυνατότητας να διδάσκουν καθηγητές και μαθήματα εκτός της ειδικότητας τους. Αυτά σε συνδυασμό με τις περικοπές ωρών και των περιορισμό τάξεων και επιλογών σε μαθήματα όπως οι ξένες γλώσσες ή η Επαγγελματική εκπαίδευση, δίνουν την εικόνα του ‘’νοικοκυρέματος’’ που ονειρεύεται το υπουργείο Παιδείας».
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ