Στο πλαίσιο προγράμματος Erasmus φιλοξενήθηκαν εκπαιδευτικοί από Τουρκία, Σουηδία, Ρουμανία και Πορτογαλία για την ανταλλαγή καλών πρακτικών
Μαθαίνουν βιωματικά τα μαθηματικά παίζοντας και ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην κατανόηση της φύσης, της τέχνης και των υπολογιστών
Το 10ο Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus σχολικών συμπράξεων με αντικείμενο την ανταλλαγή καλών πρακτικών διδασκαλίας ανάμεσα στα κράτη που μετέχουν και συγκεκριμένα το αντικείμενο «Μαθαίνουμε Μαθηματικά παίζοντας». Την προηγούμενη εβδομάδα βρέθηκαν στην πόλη μας 17 εκπαιδευτικοί από την Τουρκία, που έχει και τον συντονισμό του συγκεκριμένου προγράμματος, την Σουηδία, την Ρουμανία και την Πορτογαλία, στο πλαίσιο των επισκέψεων των εκπαιδευτικών. Την Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου έγινε η γιορτή υποδοχής των επισκεπτών, που έμειναν στην πόλη μας από την Κυριακή μέχρι και το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου. Αφού επισκέφθηκαν τον Δήμαρχο Ξάνθης, ενημερώθηκαν για την περιοχή και την πόλη μας, ξεναγήθηκαν στο Λαογραφικό Μουσείο, ενώ έμειναν ενθουσιασμένοι με την επίσκεψη στο μουσείο Σκιάς του Τριαντάφυλλου Βαΐτση.
Βιωματική διδασκαλία των μαθηματικών μέσα από το παιχνίδι
Το «Ε» επισκέφθηκε το σχολείο και συνομίλησε με την υπεύθυνη του προγράμματος κα Γεωργία Λεβάκη, καθώς και τον διευθυντή του 10ου Δημοτικού κ. Ηλία Ισκελή. Οι τάξεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι η πρώτη και δευτέρα δημοτικού, ενώ από τις άλλες χώρες μετέχουν μαθητές νηπιαγωγείων. Για τον λόγο αυτό, λόγω της ηλικίας των μαθητών, δεν πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις των μαθητών αλλά μόνο των δασκάλων, οι οποίοι μπήκαν στις τάξεις και ήρθαν σε επαφή με τα παιδιά. Στο διετές πρόγραμμα που ξεκίνησε από τον Σεπτέμβριο και ολοκληρώνεται με την τελευταία επίσκεψη στην Τουρκία τον Μάιο, οι εκπαιδευτικοί είχαν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με εκπαιδευτικά προγράμματα άλλων χωρών, να δουν τις διαφορές και τις καλές πρακτικές διδασκαλίας που εφαρμόζονται, ώστε να βελτιώσουν και τον δικό τους τρόπο διδασκαλίας. Με ένα προαποφασισμένο πρόγραμμα και χρονοδιάγραμμα, παρουσιάστηκαν τα μαθηματικά με ένα τρόπο διαφορετικό από αυτόν που έχουν συνηθίσει τα παιδιά, δείχνοντάς τους ότι τα μαθηματικά βρίσκονται παντού γύρω μας, στην φύση, στην τέχνη, στους υπολογιστές, αναπτύσσοντας την ομαδικότητά τους και δίνοντάς τους την ευκαιρία να κατανοήσουν βιωματικά την λογική των μαθηματικών στην ζωή τους. Σκοπός του προγράμματος είναι η διάχυση των αποτελεσμάτων, όπως τόνισε η κα Λεβάκη, ενώ το αποτέλεσμα της εργασίας των δύο ετών θα καταγραφεί και θα γίνει ένα ηλεκτρονικό βιβλίο με όλες τις οδηγίες τρόπου με τον οποίο δούλεψαν οι δάσκαλοι, ώστε να τα χρησιμοποιήσουν και άλλα σχολεία.
Παιχνίδια γνώσης στο 10ο Δημοτικό και στο 5ο Νηπιαγωγείο
Όπως μας ανέφερε η κα Λεβάκη, στο πλαίσιο της επίσκεψης, οι ξένοι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν στο κοντινό 5ο Νηπιαγωγείο Ξάνθης, όπου δάσκαλοι και μικροί μαθητές τους υποδέχθηκαν με πολύ διάθεση. Όπως μας περιέγραψε η ίδια: «Στο νηπιαγωγείο που πήγαμε τους άρεσε τόσο πολύ, που οι δασκάλες και οι μαθητές δεν ήθελαν να φύγουμε. Μπορώ να πω ότι ήταν πάρα πολύ ήσυχα τα παιδιά και άκουγαν με ανοιχτό το στόμα, γιατί αλλάζει όλη η εικόνα της παραδοσιακής διδασκαλίας με τον τρόπο που το παρουσιάζουμε, με τους ξένους εκπαιδευτικούς που μπαίνουν μέσα και είναι και παιχνίδια που δεν έχουν ξανακάνει. Όπως για παράδειγμα, έξω στην αυλή σχεδίασαν έναν κύκλο στα 4 ή στα 6 και τον αρίθμησαν. Πήραμε τον αριθμό δύο και είπαμε: τον ξέρουμε αυτό τον αριθμό; Τον βρίσκουμε πάνω στο σώμα μας; Δύο μάτια, δύο αυτιά. Τώρα θα φέρετε δύο πετρούλες, τώρα πέντε φυλλαράκια… Και έτσι γινόταν και η επαφή με την φύση».
Γνωρίζοντας τα ήθη και έθιμα άλλων χωρών
Οι εκπαιδευτικοί εισέρχονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων και γίνονται οι δραστηριότητες στα αγγλικά, μεταφράζοντας στους μικρούς μαθητές, ενώ όταν αφορά μεγαλύτερα παιδιά εμπλέκονται και αυτά περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η κα Λεβάκη ομολογεί ότι τα οφέλη ήταν πολλαπλά για τα παιδιά, αφού χάρηκαν πάρα πολύ που ήρθαν σε επαφή με τις χώρες αυτές, καθώς είχαν προετοιμαστεί προηγουμένως. «Οργανώναμε εβδομάδες κρατών και τα παιδιά μάθαιναν τα έθιμα και την ζωή της κάθε χώρας. Υπήρχε παρουσίαση παιχνιδιών από την κάθε χώρα, που υπάρχουν τώρα στην γωνιά παιχνιδιών που έχουμε φτιάξει. Αυτός είναι ο τρόπος που αλληλεπιδρά το πρόγραμμα με τους μαθητές», μας λέει η κα Λεβάκη. Οι επισκέπτες έμαθαν και αυτοί για τα δικά μας έθιμα, αφού μέσα από τον πολιτισμό έγινε αναφορά στην παρουσία μαθηματικών με τα παραδοσιακά τραγούδια και τους χορούς και το μέτρημα των βημάτων. «Μέσα από την τέχνη άρχισαν να αναγνωρίζουν τα παιδιά γεωμετρικά σχήματα σε έργα τέχνης και αρχίζουν να βλέπουν ότι τα μαθηματικά είναι μέσα στην ζωή», είπε χαρακτηριστικά η υπεύθυνη του προγράμματος.
Ζητούμενο η συμμετοχή περισσοτέρων σχολείων και η ευελιξία της διδασκαλίας
Όπως μας είπε ο διευθυντής, κ. Ισκελής, αυτό που πρέπει να αλλάξει στο ελληνικό σχολείο είναι η ευελιξία και η αλλαγή στο θέμα της ύλης, με την κα Λεβάκη να σημειώνει ότι όλα τα άλλα κράτη έχουν λιγότερη ύλη από εμάς. Το αρνητικό συμπέρασμα, είναι ότι ενώ πολλά ξένα σχολεία συμμετέχουν σε δύο και τρία προγράμματα, κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στην χώρα, με την Ξάνθη να έχει μόνο τρία σχολεία σε ευρωπαϊκά προγράμματα αυτό το διάστημα. «Το δικό μου παράπονο είναι πώς γίνεται να συμμετέχουν τόσοι εκπαιδευτικοί σε άλλα σχολεία, και εδώ να μην έχουμε το ίδιο ενδιαφέρον για κάτι που ωφελεί το σχολείο αλλά και την πόλη μας», τόνισε η κα Λεβάκη.
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ