Από τον Σταύρο Μπένο και τον Γιάννη Λασκαράκη, στο Αρχαιολογικό Μουσείο την Κυριακή
Θα παρουσιαστεί και το ντοκιμαντέρ «Μούσα Πολύτροπος» με την επιστημονική επιμέλεια του Εβρίτη καθηγητή Γιώργου Καραδέδου
Η παρουσίαση της Πολιτιστικής Διαδρομή με άξονα τα μνημεία απ’ όπου διερχόταν η αρχαία Εγνατία Οδός, θα πραγματοποιηθεί σε εκδήλωση που συνδιοργανώνουν το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και η Κίνηση Πολιτών «ΔΙΑΖΩΜΑ», την Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015 και ώρα 18.00 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, αίθουσα «Μ. ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ». Την παρουσίαση θα κάνουν ο Πρόεδρος του Διαζώματος Σταύρος Μπένος και το μέλος εκ των ιδρυτών του Γιάννης Λασκαράκης.
Η πολιτιστική διαδρομή είναι ένα επώνυμο τουριστικό προϊόν, το οποίο διαμορφώνεται με βάση ένα συγκεκριμένο συνεκτικό στοιχείο, την αρχαία Εγνατία οδό. Στόχος του παραπάνω προγράμματος είναι να αποτελέσει κινητήριο μοχλό για την βιώσιμη-οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική- ανάπτυξη των περιοχών από όπου διέρχονταν η Εγνατία οδός.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα πραγματοποιηθεί η προβολή του αρχαιολογικού ντοκιμαντέρ για τους αρχαίους χώρους θέασης και ακρόασης της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, με τίτλο «Μούσα Πολύτροπος». Το ντοκιμαντέρ, που αποτελεί συμπαραγωγή της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Κεντρικής Μακεδονίας και του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ», είναι σε σκηνοθεσία Γιώργου Μπότσου και της Εταιρείας Capri productions. Το σενάριο έγραψε η Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, αρχαιολόγος/ θεατρολόγος Διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, η οποία είχε και την επιστημονική επιμέλεια μαζί με τον Γιώργο Καραδέδο, αρχιτέκτονα, αρχαιολόγο, ομότιμο καθηγητή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Μετά το πέρας της παρουσίασης θα ακολουθήσει συζήτηση.
Μία ελπιδοφόρα διέξοδος η Αρχαία Εγνατία
Η «Πολιτιστική Διαδρομή στην Αρχαία Εγνατία Οδό» πρόταση του ιδρυτικού μέλους του «Διαζώματος» Γιάννη Λασκαράκη έχει ως στόχο να αποτελέσει ένα πρότυπο τουριστικό προϊόν σε όλη την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, το οποίο θα συνδυάζει τον πολιτισμό και την ιστορία του τόπου, με άλλα αξιοθέατα, υποδομές, αλλά και επιχειρήσεις της περιοχής. Η διαδρομή θα έχει τρεις εισόδους από την Τουρκία: Μια από τις Καστανιές Αδριανούπολη, μια από τους Κήπους Κωνσταντινούπολη και μια τρίτη ακτοπλοϊκώς ή και με υδροπλάνα, από την Τροία – Τσανάκαλε και στη συνέχεια στην Ίμβρο, στη Σαμοθράκη και στην Αλεξανδρούπολη. Δεδομένου μάλιστα ότι η παρακείμενη παραθαλάσσια αρχαία Ζώνη ήταν η κυριότερη πόλη των Κικόνων, τότε η διαδρομή Τροίας- Ζώνης θα μπορούσε να αναπαριστά το μοναδικό τμήμα της διαδρομής του Οδυσσέα που θεωρείται δεδομένο. Η διαδρομή θα μπορούσε να περιλαμβάνει και χώρους ιστορικού ενδιαφέροντος των νεότερων χρόνων, όπως τα οθωμανικά τεμένη σε Διδυμότειχο (Βαγιαζήτ), Κομοτηνή και Ξάνθη, το Ιμαρέτ, την κατοικία και το άγαλμα του Μωχάμετ Άλη, το Κάστρο και το Υδραγωγείο (καμάρες) στην Καβάλα κλπ. Αντίστοιχα θα λειτουργήσουν και οι άλλες είσοδοι από Βουλγαρία, ενώ βάρος θα δοθεί και στην ενδοπεριφερειακή κινητικότητα και περιήγηση, με μια καμπάνια «γνωρίστε τα μνημεία της Περιφέρειάς μας», παράλληλα με την ανάπτυξη της περιφερειακής συνείδησης. «Μπούσουλας» για την υλοποίηση του φιλόδοξου αυτού προγράμματος είναι το καλό παράδειγμα της Περιφέρειας Ηπείρου, η οποία έχει εντάξει ήδη στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020 μια ολοκληρωμένη εδαφική επένδυση, προϋπολογισμού 37.4 εκατ. ευρώ. με τον διακριτικό τίτλο «Πολιτιστική διαδρομή στα Αρχαία θέατρα της Ηπείρου». Τα έργα και οι δράσεις που περιλαμβάνει το επίμαχο πρόγραμμα, ξεκινούν από τις βασικές υποδομές όπως η οδοποιία α μεταφορές οι ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές κλπ και φτάνουν μέχρι τις παρεμβάσεις για την ανάδειξη των μνημείων και τη δημιουργία ψηφιακών υποδομών, τις δράσεις για τη σύνδεση με την τοπική οικονομία και τη δημιουργία κοινής ταυτότητας.
Σύμφωνα με πρόσφατη εισήγηση του κου Λασκαράκη στην ΠΕΔ ΑΜΘ, «η σχεδόν ταύτιση της αρχαίας και της σύγχρονης Εγνατίας θα μπορούσε να δώσει πολλές καινοτόμες προτάσεις, σε συνδυασμό με την τεχνολογία της ψηφιακής επικοινωνίας και επεικόνισης (CPS, έξυπνα κινητά, τάμπλετ κλπ) για τη συνεχή ιστορική ενημέρωση των ταξιδιωτών που θα διανύουν τον αρχαιότερο οδικό άξονα με τη μεγάλη ιστορική σημασία των τόπων της διαδρομής του, των ιστορικών προσώπων και των μύθων», επισημαίνοντας πως για το λόγο αυτό θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα «εμπνευσμένο» σενάριο όπως το χαρακτήρισε « που θα συνδυάζει την ιστορική αλήθεια με το μύθο και το τουριστικό ενδιαφέρον, με καμβά την Εγνατία των 2500 χρόνων».