
Σε εξέλιξη διαγωνισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Μεταρρύθμισης για το νέο πληροφοριακό σύστημα – Περιλαμβάνει και τον εντοπισμό στα σύνορα όσων έχουν ανεξόφλητα πρόστιμα από τρίτες χώρες
Προχωράει η διαδικασία για την εφαρμογή του νέου πληροφοριακού συστήματος της ΕΛΑΣ – Το σύστημα θα συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό της καταγραφής, διαχείρισης και ελέγχου των παραβάσεων και των προστίμων στους ελληνικούς δρόμους
Λύση στα πολλαπλά ζητήματα που δημιουργεί ο «παραδοσιακός» τρόπος επιβολής και καταγραφής των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έρχεται να δώσει το νέο ψηφιακό έργο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο θα έχει ευρύ κοινωνικό αντίκτυπο και θα συνδυάζει τον περιορισμό της γραφειοκρατίας με την αναβάθμιση της οδικής συμπεριφοράς. Το πρώτο βήμα της προκήρυξης του διαγωνισμού και της πρόκρισης των ενδιαφερόμενων εταιριών έχει ολοκληρωθεί και, πλέον, απομένει η απόφαση σχετικά με το ποια θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου.
Η συνολική εκτιμώμενη αξία του διαγωνισμού που διενεργήθηκε τον Ιούνιο από την Κοινωνία της Πληροφορίας για το Υπουργείο Ψηφιακής Μεταρρύθμισης, περιλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης, ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια ευρώ και θα λύσει μια σειρά ζητημάτων, που αφορούν βεβαίωση παραβάσεων, υποβολή ενστάσεων κλπ ανάμεσα στα οποία βρίσκεται και το πρόβλημα με την μη πληρωμή των προστίμων οδηγών τρίτων χωρών.
Το νέο έργο έρχεται για να ανατρέψει την «πατροπαράδοτη» μέθοδο καταγραφής των παραβάσεων και επιβολής των προστίμων. Μέχρι σήμερα, οι αστυνομικοί της Τροχαίας, πραγματοποιώντας ελέγχους, κατέγραφαν τις παραβάσεις «κόβοντας» κλήσεις στους οδηγούς που δεν συμμορφωνόντουσαν στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Οι κλήσεις αυτές καταγράφονταν χειρόγραφα στο γνωστό «Ροζ» χαρτάκι, με την βοήθεια carbon. Το ένα αντίτυπο κρατούσε ο παραβάτης, ενώ το άλλο αντίτυπο κρατούσαν οι αρμόδιοι αστυνομικοί. Η πρακτική αυτή, ωστόσο, ήταν προβληματική. Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις της καταγραφής λανθασμένων στοιχείων του παραβάτη ή του οχήματος που έκανε την παράβαση, με αποτέλεσμα να γίνονται μπερδέματα. Ζητήματα προκύπτουν ακόμη με τη διαδικασία υποβολής ενστάσεων, αφού μπορεί να μη φαίνεται καθαρά η διεύθυνση του e-mail, από τη σφραγίδα (!). Ακόμη, πιο σύνηθες είναι το φαινόμενο της «αμνηστίας των φίλων», με τους παραβάτες να ζητούν από τις αρχές να κάνουν «εκπτώσεις» και «χάρες» με την καταγραφή μικρότερων παραβάσεων και την επιβολή ελαφρύτερων, οικονομικά, προστίμων.
Το έργο αυτό φιλοδοξεί να εκσυγχρονίσει το σύστημα, παρουσιάζοντας πολυδιάστατα οφέλη. Αρχικά, σύμφωνα με το αντικείμενο του διαγωνισμού, θα διευκολύνει την εξυπηρέτηση των πολιτών, καθώς θα μπορούν να ενημερώνονται άμεσα για τις παραβάσεις και τα πρόστιμα τους, αλλά και να τα πληρώνουν ηλεκτρονικά. Έπειτα, τα δεδομένα που θα συγκεντρώνονται μπορούν να αξιοποιηθούν για τη χαρτογράφηση περιοχών με υψηλή επικινδυνότητα, επιτρέποντας στοχευμένες δράσεις πρόληψης και βελτίωσης της οδικής ασφάλειας. Ακολούθως, το σύστημα θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα και την διαφάνεια των ελέγχων, καθώς το σύστημα θα επιτρέψει την αυτοματοποιημένη καταγραφή παραβάσεων και προστίμων με ηλεκτρονικές συσκευές και αισθητήρες/κάμερες, μειώνοντας τα περιθώρια ανθρώπινου λάθους. Την ίδια στιγμή, με τη συγκέντρωση όλων των δεδομένων σε ένα κεντρικό σύστημα, θα είναι δυνατός ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των υπηρεσιών, η παρακολούθηση της απόδοσης και η εξαγωγή στατιστικών για την αξιολόγηση της αποδοτικότητας των ελέγχων.
Το σχεδιαζόμενο σύστημα ενσωματώνει διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και μπορεί να διασυνδεθεί με ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων, ενισχύοντας τη συνεργασία σε θέματα τροχαίας και οδικής ασφάλειας
Διασύνδεση τροχαίας και τελωνείων για τους παραβάτες ΚΟΚ από τρίτες χώρες
Ένα ακόμη πρόβλημα που επιχειρεί να λύση το έργο είναι ο εντοπισμός των παραβατών από Τρίτες Χώρες που δεν μπορούν να ελέγχονται για τυχόν παραβάσεις κατά την έξοδό τους από τη χώρα.
Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα δίνει τη δυνατότητα διασύνδεσης της βάσης της Τροχαίας με τα τελωνεία, ώστε να ελέγχονται τυχόν παραβάσεις. Με αυτό τον τρόπο, θα επέλθει λύση και στο πρόβλημα της μη πληρωμής των προστίμων που επιβάλλονται σε πολίτες τρίτων χωρών, όπως η Αλβανία και η Τουρκία, οι οποίοι με την έξοδο τους από την χώρα, πετούν και το «ροζ» χαρτάκι της κλήσης. Αυτό βέβαια, δε θα έχει εφαρμογή στις χώρες Σένγκεν και ΕΕ.
Σε διαδικασία προσφυγών ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός διενεργήθηκε τον Ιούνιο και προσφορά υπέβαλαν τέσσερις υποψήφιοι. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, υποβλήθηκαν προσφυγές, οπότε ακολουθείται η διαδικασία της εξέτασής του με σκοπό την οριστική κατακύρωση του διαγωνισμού. Αναπόφευκτα σημειώνεται καθυστέρηση ωστόσο εκτιμάται ότι το επόμενο διάστημα θα δοθεί η δυνατότητα υπογραφής σύμβασης για τη δρομολόγηση του έργου.