
Ο Οικονομικός Αναλφαβητισμός των πολιτών είναι πρόβλημα για τη χώρα
Ελλιπή βρίσκει το Ο.Ε.Ε. Θράκης την προσπάθεια της κυβέρνησης να ενισχύσει την οικονομική παιδεία στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς θεωρούν ότι η μία ώρα που προστέθηκε με την ένταξη από φέτος μαθήματος οικονομικών στην Α΄Λυκείου, δεν αρκεί για να αποκτήσουν οι μαθητές βασικές γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να μην είναι οικονομικά αναλφάβητοι ως πολίτες, γεγονός που αποτελεί μείζον πρόβλημα για τη χώρα, όπως διαπιστώθηκε κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Με ανακοίνωσή του το Ο.Ε.Ε. Περιφερειακό Τμήμα Θράκης αναφέρει σχετικά:
«Προς έκπληξη της κοινότητας των οικονομολόγων, και παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, τόσο του ίδιου του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη από 30/06/2024 στα social media «…από τον Σεπτέμβριο του 2025, οι μαθητές της Ά Λυκείου θα αποκτούν χρήσιμες γνώσεις και δεξιότητες γύρω από τα βασικά οικονομικά μεγέθη και τις βασικές οικονομικές λειτουργίες», όσο και από το 5ο Διεθνές Συνέδριο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στις 27/06/2024 ο πρώην πλέον Υπ. Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης με την εξαγγελία δίωρου μαθήματος που θα αφορά τις βασικές οικονομικές έννοιες στην Ά Λυκείου, είδαμε για ακόμα μια φορά τη διαχείριση της παιδείας και δει της οικονομικής παιδείας, να διαπερνά από τη διελκυστίνδα των συσχετισμών δυνάμεων των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και των πιέσεων προς την Υπ. Παιδείας.
Έπειτα από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική οικονομική κρίση του 2007, η οποία ταλάνισε περισσότερο την χώρα μας, οι συστάσεις του ΟΟΣΑ ήταν δεδομένες όσον αφορά την προώθηση εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες, μεταξύ άλλων έθεταν σε καίριο σημείο την ενδυνάμωση οι οικονομικού και χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού των πολιτών.
Ο οικονομικός αλφαβητισμός (Economic Literacy) αναφέρεται στην κατανόηση των θεμελιωδών οικονομικών εννοιών και αρχών, με γνώσεις για το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης, του πληθωρισμού, της δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής και άλλα. Ταυτόχρονα ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός (Financial Literacy) προσφέρει τη γνώση της αποτελεσματικής διαχείρισης των χρημάτων σε προσωπικό και οικογενειακό επίπεδο, μέσω της κατανόησης εννοιών, όπως ο προϋπολογισμός, η αποταμίευση, οι επενδύσεις, η διαχείριση των χρεών, ο συνταξιοδοτικό προγραμματισμός.
Η αποτελεσματικότητα του οικονομικού και χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού μειώνει δραστικά τις υπάρχουσες κοινωνικές και κοινωνικές ανισότητες και αυξάνει την κοινωνική και οικονομικής κινητικότητα των πολιτών. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός στα social media στις 30/06/2024 είχε γράψει, και μας βρίσκει καθόλα σύμφωνους «…ο οικονομικός αλφαβητισμός επιτρέπει όχι μόνο να κατανοούμε το σύνθετο χρηματοοικονομικό περιβάλλον αλλά και να παίρνουν σωστές αποφάσεις ως πολίτες». Ωστόσο η εκπεφρασμένη αυτή θέση δεν έγινε πολιτική πράξη.
Δυστυχώς αυτό που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια από την άσκηση της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι το ακριβώς αντίθετο. Η διαρκή υποβάθμιση της οικονομικής παιδείας, με αποτέλεσμα οι οικονομικός και χρηματοοικονομικός αναλφαβητισμός να διογκώνεται διαρκώς στη χώρα. Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν αφεθεί βορρά στη εύκολη και εύπεπτη γνώση, η οποία παράγεται από τα social media, προωθώντας ακόμα και πολύπλοκα χρηματοοικονομικά προϊόντα μέσω του tik tok και του Instagram.
Η μία ώρα που προστέθηκε στην Γ’ Γυμνασίου, αντί των δύο ωρών βάσει των εξαγγελιών της κυβέρνηση δεν αρκεί ούτε κατ’ ελάχιστον για την προώθηση του οικονομικού και χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού.
Επιπλέον, εντυπωσιακό στοιχείο αποτελεί, ότι οι μαθητές Λυκείου, οι οποίοι έχουν, αν μη τι άλλο, ελλειμματική εκπαίδευση γύρω από τις οικονομικές επιστήμες σε όλο το Λύκειο, ως υποψήφιοι προτιμούν τον προσανατολισμό Οικονομίας – Πληροφορικής.
Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν την εκπαιδευτική αδικία που υφίστανται οι μαθητές που επιλέγουν τον προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής σε σχέση με τις λοιπές κατευθύνσεις, καθώς δεν υπάρχει κανένα μάθημα γενικής εκπαίδευσης συναφές με την οικονομική επιστήμη.
Πάγιο αίτημα μας ως Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας Περιφερειακό Τμήμα Θράκης είναι η ουσιαστική ένταξη της οικονομικής παιδείας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις και εφόδια για την πολυπλοκότητα του οικονομικού γίγνεσθαι».