
Ο ιδιοκτήτης, Χαράλαμπος Χατζησάββας μίλησε στο «Ε» για την πρωτοβουλία και την ιδέα που κρύβεται από πίσω – Η έναρξη των διαδρομών σχεδιάζεται για τις 26 Ιουλίου, ενώ οι πλόες δεν θα είναι με κόμιστρο εκείνη την ημέρα
Τη δυνατότητα να περιηγηθούν με σύγχρονο σκάφος έχουν πλέον τόσο οι ντόπιοι όσο και οι επισκέπτες στη λίμνη Βιστονίδα. Ο πρώτος πλους πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης, 9 Ιουλίου, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις, όπως μας ενημερώνει ο ιδιοκτήτης του σκάφους, Μπάμπης Χατζησάββας, ο οποίος έκανε την καθέλκυση του σκάφους στο σημείο της λίμνης κοντά στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής.
Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό σκάφος, φιλικό προς το περιβάλλον, με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, το οποίο είναι πλήρως προσβάσιμο και σε άτομα με αναπηρία. Παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε επισκέπτη να γνωρίσει με άνεση και ασφάλεια τις φυσικές ομορφιές της περιοχής.
Ο κ. Χατζησάββας, μιλώντας στο «Ε», στάθηκε ιδιαίτερα στη συμβολή της Περιφέρειας και της Αντιπεριφέρειας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων για την επίτευξη ενός θετικού αποτελέσματος.
Αναφερόμενος στα σχέδιά του για το άμεσο μέλλον, δήλωσε:
«Ενοικίασα έναν χώρο – το παλιό βενζινάδικο “Πόρτο Λάγος” στον κεντρικό δρόμο Ξάνθης–Κομοτηνής – και επιθυμώ να δημιουργήσω ένα μικρό κέντρο ενημέρωσης για τη λίμνη Βιστονίδα. Εκεί θα μπορεί ο επισκέπτης να κάνει μια πρώτη στάση, να ενημερώνεται για την περιοχή και να βλέπει σχετικό φωτογραφικό υλικό».
Πώς προέκυψε η ιδέα;
Κάποια στιγμή, περίπου πριν από δύο χρόνια, βρέθηκα – όπως λέμε – «στο σωστό χρόνο και στον σωστό τόπο». Συναντήθηκα με έναν παλιό γνωστό, ο οποίος μου πρότεινε να δημιουργήσω μια πατέντα για να μπορούμε να ανεβαίνουμε και να κάνουμε βόλτα στη λίμνη. Άλλωστε, μου αρέσει η θάλασσα· ανακατασκευάζω και κατασκευάζω μόνος μου μικρά σκάφη.
Καθώς μου μιλούσε, γνώριζα ήδη την ύπαρξη του συγκεκριμένου σκάφους – δεν υπάρχουν πολλά σαν αυτό· ίσως είναι και το μοναδικό, τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 5,5 μέτρων και πλάτους 2,30 μέτρων. Διαθέτει καταπακτή τύπου ferry boat, η οποία ανοίγει και επιτρέπει την επιβίβαση κάθε είδους – αμαξιδίων, πεζών με κινητικά προβλήματα κ.ά.
Επιπλέον, είναι κατάλληλο για διασώσεις, εξυπηρετεί τεχνικούς για επισκευές πλοίων και είναι εξαιρετικά πολυμορφικό. Κατασκευάζεται από γραμμικό πολυαιθυλένιο – δηλαδή από ανακυκλώσιμο πλαστικό – σύμφωνα με τις αυστηρότερες ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές, στη Νορβηγία. Ανήκει στην εξειδικευμένη σειρά Pioner Multi III.
Αντιλήφθηκα αυτή την προσπάθεια ως μια ευκαιρία να μοιραστώ όλα όσα έμαθα και έζησα τα προηγούμενα χρόνια· είχα αποκτήσει γνώσεις και εμπειρίες που ήθελα να μεταδώσω στην οικογένειά μου, στους φίλους μου, αλλά και σε άλλους ανθρώπους – ιδιαίτερα σε άτομα με αναπηρία.
Παράλληλα, ήθελα να γνωρίσω στα παιδιά τις ευαίσθητες ομορφιές του τόπου μας. Από τη στιγμή που εγώ – και η γενιά μου – αποδειχθήκαμε μικροί για να τις προστατεύσουμε ή έστω να μη συμβάλουμε στην καταστροφή τους, τώρα είναι σειρά της επόμενης γενιάς. Αν τα παιδιά δεν γνωρίσουν, δεν βιώσουν και δεν αγαπήσουν την ομορφιά, τότε – δυστυχώς – δεν θα μπορέσουν ποτέ να τη σώσουν.
Πότε ξεκίνησε η υλοποίηση;
Μετά από λίγο καιρό, προχώρησα σε μια έρευνα αγοράς: ενημερώθηκα για το κόστος και τον βαθμό δυσκολίας του εγχειρήματος. Διαπίστωσα ότι στην Ελλάδα δεν υπήρχε σκάφος που να πληροί τις προδιαγραφές που είχα κατά νου. Παράλληλα, εκείνη την περίοδο γεννήθηκε μέσα μου η ιδέα να επεκτείνω τη δραστηριότητά μου, εκτός από τη θάλασσα, και στη λίμνη Βιστονίδα. Έτσι, αποφάσισα να παραγγείλω από τη Νορβηγία ένα σκάφος σε σκούρο χρώμα, ώστε να ενσωματώνεται αρμονικά στο φυσικό τοπίο, χωρίς να παρεμβαίνει οπτικά. Η αναμονή για την παραλαβή του διήρκεσε έξι μήνες.
Πριν προχωρήσω στην παραγγελία, απευθύνθηκα στο Λιμεναρχείο του Πόρτο Λάγος, δηλώνοντας την πρόθεσή μου να αναπτύξω αυτή τη δραστηριότητα. Ζήτησα επίσημη ενημέρωση σχετικά με τις απαιτούμενες διαδικασίες και οι αρμόδιοι υπάλληλοι με καθοδήγησαν επαρκώς ως προς τα βήματα που έπρεπε να ακολουθήσω για τη δραστηριότητα στη θάλασσα. Τους ευχαριστώ θερμά για την πολύτιμη συνδρομή τους.
Έχοντας πλέον λάβει την απόφαση, προχώρησα στην αγορά του σκάφους με ίδια κεφάλαια, σε μια αρχική προσπάθεια που δεν προϋπέθετε μεγάλο κόστος. Στη συνέχεια, προέκυψε η συνεργασία με έναν νέο εταίρο και από κοινού αποφασίσαμε να εντάξουμε τη δράση σε πρόγραμμα LEADER, με στόχο τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης και προσεγμένης δραστηριότητας, που θα έχει ως βασικό επίκεντρο τα άτομα με αναπηρία, χωρίς να αποκλείει και το ευρύ τουριστικό κοινό.
Εξοπλιστήκαμε με καινούρια μηχανή, νέα εξαρτήματα, σωσίβια και γενικά πλήρη και σύγχρονο εξοπλισμό. Από τον Ιούλιο του περασμένου έτους, ξεκίνησε η υλοποίηση της δραστηριότητας στη θάλασσα. Η απόφασή μου να ασχοληθώ με κάτι ιδιαίτερο και δημιουργικό πηγάζει από την προσωπική μου αγάπη για αυτό. Ξεκίνησα, δηλαδή, επειδή το αγαπώ πραγματικά και επειδή θέλω να το μοιραστώ με άλλους. Να πάμε όλοι μαζί στην παραλία, να γίνουμε μια παρέα, να απολαύσουμε ένα πικ-νικ.
Η βάρκα παρέχει τη δυνατότητα επιβίβασης και αποβίβασης τόσο για άτομα με αναπηρία όσο και για τους υπόλοιπους επισκέπτες. Διαθέτει εξοπλισμό για υπαίθριες δραστηριότητες, όπως πτυσσόμενα τραπεζάκια, καρέκλες και ένα ασφαλές γκαζάκι με πλάκα μαγειρέματος.
Όταν διαπίστωσα πως το εγχείρημα στη θάλασσα είχε θετική ανταπόκριση, αποφάσισα να αιτηθώ άδεια και για τη λίμνη. Επειδή το Λιμεναρχείο έχει αρμοδιότητα μόνο για τις θαλάσσιες περιοχές, στράφηκα αλλού για υποστήριξη. Σε αυτό το σημείο, πολύτιμη ήταν η συμβολή δύο φίλων: του Χρήστου Πασχαλάκη από τον Έβρο, ο οποίος υλοποιεί μια αντίστοιχη δράση με την ονομασία “Delta Evros Explorer”, και του Βασίλη Αραμπατζή, ο οποίος οργανώνει περιηγήσεις στη λίμνη Κερκίνη.
Θεώρησα σωστό να ενημερώσω και την Περιφέρεια για την πρόθεσή μου. Η ανταπόκριση ήταν άμεση και ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Ο κ. Τοψίδης και η κ. Μπρίκα ενθουσιάστηκαν, ενώ η κ. Μπρίκα συνέβαλε καθοριστικά στην υλοποίηση του σχεδίου, γεγονός που με χαροποίησε ιδιαίτερα. Επιπλέον, ο ΟΦΥΠΕΚΑ υποστήριξε την προσπάθεια με θετική γνωμοδότηση, αναγνωρίζοντας τον ήπιο χαρακτήρα της δραστηριότητας.
Από την αρχή, στόχος μου ήταν η ελάχιστη δυνατή παρέμβαση στο περιβάλλον. Για τον λόγο αυτό, φρόντισα το σκάφος να κινείται με ηλεκτρικό κινητήρα – μη ρυπογόνο και αθόρυβο – ώστε η εμπειρία να είναι απόλυτα φιλική προς τη φύση.
Από πότε θα ξεκινήσουν οι οργανωμένες βόλτες στη λίμνη; Ποια θα είναι η τιμή ανά άτομο;
Στη θάλασσα το σκάφος διαθέτει άδεια για οκτώ άτομα, ενώ στα εσωτερικά ύδατα – σύμφωνα με το Λιμεναρχείο και τον κατασκευαστή – επιτρέπεται η επιβίβαση δέκα ατόμων: εννέα επισκεπτών και εμού.
Πραγματοποιήσαμε μία πιλοτική διαδρομή, προκειμένου να δείξουμε στους άμεσα εμπλεκόμενους ότι όλα όσα είχαμε υποσχεθεί υλοποιήθηκαν στην πράξη. Στο εξής, σκοπεύω να πραγματοποιήσω ορισμένους πλόες μόνος μου, με στόχο να εξερευνήσω διαδρομές και περιοχές που ενδείκνυνται για αλιεία, φροντίζοντας να μη διαταράξω τη δραστηριότητα των επαγγελματιών αλιέων. Επιθυμώ να συνεργαστώ μαζί τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η έναρξη των δρομολογίων προγραμματίζεται για τις 26 Ιουλίου, ανήμερα της εορτής της Αγίας Παρασκευής, όταν γιορτάζει και το πανέμορφο εκκλησάκι στη Νέα Κεσσάνη. Εκείνη την ημέρα οι πλόες θα είναι δωρεάν, ώστε οι επισκέπτες να έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την ευκολία πρόσβασης, την ασφάλεια και τη μοναδικότητα της εμπειρίας. Στη συνέχεια, θα ξεκινήσουν και οι τακτικές επαγγελματικές διαδρομές.
Αν και δεν μπορώ να προσδιορίσω ακόμη το κόστος ανά άτομο, το μόνο βέβαιο είναι ότι οι τιμές θα είναι απολύτως προσιτές, ώστε να ανταποκρίνονται στις οικονομικές δυνατότητες της μέσης ελληνικής οικογένειας. Η στήριξη της τοπικής κοινωνίας, και κυρίως των παιδιών της περιοχής μας, είναι για εμένα προτεραιότητα.
Με ποιον τρόπο διασφαλίζεται η προστασία του υδροβιότοπου από την ανθρωπογενή δραστηριότητά σας;
Στη λίμνη, λόγω της απουσίας εντατικής επιτήρησης, δραστηριοποιούνται πολλοί – τόσο νόμιμα όσο και παράνομα. Δεν εμπίπτει στη δική μου αρμοδιότητα να προχωρήσω σε καταγγελίες. Παρ’ όλα αυτά, μπορώ να κάνω τις απαραίτητες επισημάνσεις στους επισκέπτες, ώστε να προσεγγίσουν τον χώρο με σεβασμό.
Παράλληλα, προγραμματίζονται πλόες σε συνεργασία με τους υπευθύνους του ΟΦΥΠΕΚΑ, ώστε να μου υποδείξουν συγκεκριμένα σημεία ή πρακτικές που οφείλω να προσέξω, καθώς είναι οι πλέον αρμόδιοι για την προστασία της περιοχής.
Ανακεφαλαιώνοντας, το σκάφος είναι πλήρως ανακυκλώσιμο και λειτουργεί με ηλεκτρικό κινητήρα, τροφοδοτούμενο από μπαταρίες λιθίου τελευταίας τεχνολογίας. Σε κάθε περίπτωση, για να επιτύχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα, είναι αναγκαίο να συνεργαστούμε όλοι – με κοινό στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και την ανάδειξη της περιοχής, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.