Αρχική Ρεπορτάζ Ανύπαρκτοι έλεγχοι για τα τραπεζοκαθίσματα

Ανύπαρκτοι έλεγχοι για τα τραπεζοκαθίσματα

0

Ν. Γουναρίδης: «Με έναν υπάλληλο λειτουργεί η υπηρεσία Ελέγχου»-Έρευνα του Ελεγκτικού Συνεδρίου: Το 50% των καταστημάτων δεν έχουν άδεια από τους δήμους για τραπεζοκαθίσματα!

 

Η άναρχη κατάσταση που επικρατεί στην ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στους κοινόχρηστους χώρους, είναι αποτέλεσμα μιας σειράς από παθογένειες των αρμόδιων υπηρεσιών του δήμου, όπως στην έλλειψη ελέγχων, στην καθυστέρηση ανανέωσης αδειών, αλλά και σε μια σειρά ακόμη αιτιών που συνδέονται με την οργάνωση των υπηρεσιών.

Έρευνα του Ελεγκτικού Συνεδρίου:Το 50% των καταστημάτων δεν έχουν άδεια από τους δήμους για τραπεζοκαθίσματα!

Το πρόβλημα δεν είναι το τοπικό αλλά γενικό όπως αποδεικνύει η έκθεση ελέγχου 5/2024 που απαντά στο ερώτημα: «Ελέγχεται αποτελεσματικά από τους δήμους

η κατάληψη κοινόχρηστου χώρου από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος

για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων; Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 14 δήμους μεταξύ των οποίων και η Καβάλα και οι Σέρρες (αλλά όχι η Ξάνθη). Τα ευρήματα είναι εντυπωσιακά: Σύμφωνα με έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το 50% των καταστημάτων που βγάζουν στους κοινόχρηστους χώρους τραπεζοκαθίσματα, δεν έχει άδεια από τους δήμους και το 27% των καταστημάτων που έχουν πάρει άδεια την παραβιάζει καταλαμβάνοντας μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που αναγράφεται στην άδεια!

Ν. Γουναρίδης: «Με έναν υπάλληλο λειτουργεί η υπηρεσία Ελέγχου για τα τραπεζοκαθίσματα»

Ένα βασικό συμπέρασμα την έρευνας είναι ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν αξιοποιούνται με τον βέλτιστο τρόπο. Όταν ενεργοποιούνται (διότι σε πολλούς δήμους της περιφέρειας αποδείχθηκε ότι είναι εν τοις πράγμασι σχεδόν ανύπαρκτοι) καλούνται να ενεργήσουν εντός ασαφούς κανονιστικού πλαισίου και χωρίς προγραμματισμό αξιολογώντας παράγοντες κινδύνου με βάση τον τόπο, τον χρόνο και τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων.

Στην Ξάνθη ως γνωστόν ο ελεγκτικός μηχανισμός είναι σχεδόν ανύπαρκτος. Ειδικότερα ως γνωστό η Ξάνθη δεν διαθέτει Δημοτική αστυνομία και ως εκ τούτου τους ελέγχους διενεργεί η υπηρεσία ελέγχου που όπως μας ανέφερε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος για την εποπτεία και τον συντονισμό της Υπηρεσίας Ελέγχου δήμου Ξάνθης Νίκος Γουναρίδης είναι υποστελεχωμένη και ουσιαστικά λειτουργεί με έναν υπάλληλο που διενεργεί έλεγχο μόνο την ημέρες μέσα στο ωράριο του: «Αν είχαμε Δημοτική Αστυνομία θα είχαμε τη δυνατότητα να διενεργούμε τακτικούς ελέγχους. Έχουμε μόνο ένα υπάλληλο στην Υπηρεσία Ελέγχου και κάνει ελέγχους μετά από καταγγελία. Αναλόγως με την παράβαση που θα βεβαιωθεί διαβιβάζεται στην ανάλογη υπηρεσία για την επιβολή προστίμου. Οι παραβάσεις ποικίλουν, υπάρχουν πολεοδομικές παραβάσεις με αυθαίρετα κτίσματα αλλά και κατάληψης χώρων ΑΜΕΑ με τραπεζοκαθίσματα ή και επιπλέον χώρους που δεν προβλέπει η άδειά τους. Ευελπιστούμε να ενισχυθούμε σύντομα για να μπορέσει να λειτουργήσει η Υπηρεσία Ελέγχου».

Οι πιο συχνές παραβάσεις

Οι πιο συχνές παραβάσεις έχουν σχέση με: Κατάληψη χώρου χωρίς άδεια, υπέρβαση αδειοδοτημένου χώρου (π.χ. 100 m² αντί για 50 m²) και εμπόδια σε διάβαση ή οπτικά μονοπάτια (π.χ. τυφλών)

Να σημειώσουμε ότι ειδικά περιστατικά (π.χ. αυθαίρετη κατάληψη στην οδό Ορφέως / Παλιά Πόλη) αναφέρθηκαν ως συχνά και έχουν επιβληθεί πρόστιμα.

Η αρμόδια Υπηρεσία Αδειοδοτήσεων & Εμπορικών Δραστηριοτήτων του Δήμου Ξάνθης καθορίζει ακριβή όρια για τραπεζοκαθίσματα γύρω από την πρόσοψη των καταστημάτων, με: Άσπρες γραμμές που οριοθετούν τον δημόσιο χώρο και επιτρέπουν επέκταση έως +30% σε συμβατό σημείο (χωρίς εμπόδια)

Τυπική προϋπόθεση: πλάτος πεζόδρομου/πεζοδρομίου ≥ 2,50 m. Ενδιάμεσος ελεύθερος χώρος τουλάχιστον 3 m για διάβαση .

Οι άδειες εκδίδονται με βάση αυτές τις τεχνικές προδιαγραφές, και σε κάθε κατάστημα αποδίδεται γεωγραφική αναφορά (πλατείες, παλιά πόλη, πεζόδρομοι κλπ).

 Οι 7 συστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου προς τους δήμους

Σύσταση πρώτη: Να επικαιροποιήσουν και κωδικοποιήσουν τις κανονιστικές αποφάσεις που καθορίζουν τους κοινόχρηστους χώρους εντός της εδαφικής τους περιφέρειας, οι οποίοι δύνανται να παραχωρηθούν στους ιδιώτες καθώς και τους όρους χρήσης αυτών.

Σύσταση δεύτερη: Να καταρτίσουν και να ενημερώνουν σε διαρκή βάση επικαιροποιημένο μητρώο παραχωρήσεων που θα παρέχει άμεση και αξιόπιστη πληροφόρηση για τις άδειες, τους όρους και τις προϋποθέσεις της παραχώρησης, ιστορικό ελέγχων και παραβάσεων.

Σύσταση τρίτη: Κατά το στάδιο έκδοσης των αδειών να γίνονται αυτοψίες, να τηρούνται οι νόμιμες προθεσμίες κατά την ανανέωση των αδειών και να γίνεται ουσιαστικός έλεγχος των δικαιολογητικών.

Σύσταση τέταρτη: Να προγραμματίζονται και να διενεργούνται κάθε έτος τακτικοί έλεγχοι βάσει κριτηρίων επικινδυνότητας ανάλογα με την περιοχή, τη χρονική περίοδο και την επιχείρηση. Να γίνεται διασταύρωση των επιχειρήσεων που λειτουργούν με τα στοιχεία του επικαιροποιημένου μητρώου. Να επανελέγχονται επιχειρήσεις που έχουν επιδείξει παραβατική συμπεριφορά.

Σύσταση πέμπτη: Μέχρι να τεθεί σε λειτουργία η εφαρμογή «mystreet», να μεριμνήσουν με κάθε πρόσφορο τρόπο για την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τους όρους της άδειας των καταστημάτων που αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα σε κοινόχρηστο χώρο.

Σύσταση έκτη: Προς διευκόλυνση των ελεγκτών να καταρτισθούν ευσύνοπτα εγχειρίδια ελέγχου με τη βασική μεθοδολογία του ελέγχου. Να εξετασθούν τρόποι με τους οποίους οι ελεγκτές κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου θα έχουν άμεση πρόσβαση στα στοιχεία των παραχωρήσεων.

Σύσταση έβδομη: Όταν διαπιστώνονται παραβάσεις να επιβάλλονται οι προβλεπόμενες στον νόμο χρηματικές κυρώσεις και τα προβλεπόμενα διοικητικά μέτρα προς αποκατάσταση του κοινόχρηστου χώρου. Να παρακολουθείται η εφαρμογή των μέτρων.

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Μαριάννα Ξανθοπούλου
Περισσότερα άρθρα από Ρεπορτάζ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Μετ’ εμποδίων η κυκλοφορία στην πόλη

Για πεζούς και οχήματα. Στενά πεζοδρόμια με παρκαρισμένα αυτοκίνητα, κατάληψη θέσεων ΑΜΕΑ …