
Η κα Χοτζόγλου, εκπαιδευτικός με δεκαετίες εμπειρίας στη δημόσια εκπαίδευση, έγινε γνωστή σε εθνικό επίπεδο όταν τέθηκε σε δυνητική αργία από το Υπουργείο Παιδείας, με την κατηγορία της «αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς»
Την περασμένη Παρασκευή, στο Εργατικό Κέντρο Ξάνθης, η εκπαιδευτικός Χρύσα Χοτζόγλου μίλησε σε μια εκδήλωση που δεν έμοιαζε με τις τυπικές τοποθετήσεις. Δεν επρόκειτο για απλή διαμαρτυρία ή ενημέρωση, αλλά για την παρουσίαση της περίπτωσής της ως διωκόμενης εκπαιδευτικού. Η ίδια έχει βρεθεί στο επίκεντρο, καθώς, όπως λέει, η δίωξή της δεν αφορά προσωπικούς λόγους αλλά μια γενικότερη προσπάθεια πειθάρχησης όσων αντιδρούν. «Δεν αξιολογούν εκπαιδευτικούς, τιμωρούν αντιρρησίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η κα Χοτζόγλου, εκπαιδευτικός με δεκαετίες εμπειρίας στη δημόσια εκπαίδευση, έγινε γνωστή σε εθνικό επίπεδο όταν τέθηκε σε δυνητική αργία από το Υπουργείο Παιδείας, με την κατηγορία της «αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς», διότι εξέφρασε δημόσια τη διαφωνία της με την πραγματοποίηση της αξιολόγησης σε νεοδιόριστη εκπαιδευτικό, δηλαδή την αντίθεση του κλάδου στην αξιολόγηση, όπως αποτυπώνεται και στις συλλογικές αποφάσεις ΟΛΜΕ και ΕΛΜΕ.
Η απόφαση ήρθε έναν χρόνο αφότου το αρμόδιο πειθαρχικό όργανο είχε ομόφωνα αποφανθεί (5-0) ότι δεν συντρέχει λόγος για την πειθαρχική της απομάκρυνση. Όμως, ο πρώην υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, υπέγραψε την δυνητική της αργία.
«Η δική μου περίπτωση είναι η κορυφή του παγόβουνου», είπε μιλώντας στο «Ε». «Μετά τη μεταπολίτευση, είναι η πρώτη φορά που εκπαιδευτικός απομακρύνεται ως “επικίνδυνος για τα παιδιά” – και όλα αυτά επειδή τόλμησα να διαδηλώσω μαζί με μαθητές και συναδέλφους κατά της αξιολόγησης».
Η υπόθεση Χοτζόγλου δεν είναι μεμονωμένη. Πρόκειται για μια ευρύτερη πολιτική σύγκρουση που, σύμφωνα με πολλούς, φτάνει στα όρια της αυταρχικής μεταρρύθμισης, όπως αναφέρουν τα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών ανά την Ελλάδα. Περίπου 2.500 εκπαιδευτικοί πανελλαδικά βρίσκονται αντιμέτωποι με διώξεις ή πειθαρχικά μέτρα, συχνά με αστήρικτες κατηγορίες. Στο στόχαστρο: οι δημόσιες τοποθετήσεις τους κατά της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, ενός συστήματος που, σύμφωνα με την κυβέρνηση, στοχεύει στη «βελτίωση της ποιότητας». Για τους εκπαιδευτικούς όμως, αποτελεί εργαλείο «πειθάρχησης και διάλυσης της μονιμότητας», όπως μεταφέρει η ίδια.
Ένας μηχανισμός σιωπής
«Οι κατηγορίες που μου αποδίδονται έχουν στόχο την φίμωση. Δεν είναι προσωπική η κατηγορία που αντιμετωπίζω», υπογράμμισε η κα Χοτζόγλου. «Είναι ένα μήνυμα προς όλους: Αν μιλήσετε, θα φύγετε».
Δεν αξιολογούν εκπαιδευτικούς, τιμωρούν αντιρρησίες
Κατά την ίδια, η πολιτική στόχευση είναι διπλή: πρώτον, να τεθεί υπό αμφισβήτηση η σταθερή εργασία των δημόσιων υπαλλήλων, και δεύτερον, να εφαρμοστεί ένα νέο μοντέλο σχολείου με χαρακτηριστικά αγοράς: «κατηγοριοποίηση, ανταγωνισμός και αποκλεισμός».
«Τα σχολεία δεν θα είναι πλέον χώροι όπου όλοι έχουν θέση. Θα επιλέγουν μαθητές και όχι το αντίστροφο. Όσοι δεν “ταιριάζουν” στο προφίλ τους, θα μένουν απ’ έξω».
Πειθαρχικά για Καψαλάκη και Τριανταφύλλου
Η κα Χοτζόγλου ανέδειξε κι άλλες περιπτώσεις εκπαιδευτικών που παραπέμφθηκαν σε αργία με προσχηματικές αιτίες. Όπως την περίπτωση της Σοφίας Καψαλάκη, η οποία διεκδίκησε δημόσια την παρουσία νοσηλευτή για μαθητή της· ή της Ευαγγελίας Τριανταφύλλου, νηπιαγωγού, που ζήτησε το «σπάσιμο» τμήματος λόγω υπερπληθυσμού παιδιών.
«Όχι μόνο δεν τις ευχαρίστησαν που έβαλαν μπροστά την ασφάλεια των παιδιών —τις παρέπεμψαν για αργία», είπε η κα Χοτζόγλου. «Είναι μια κλιμάκωση της πειθάρχησης. Ένας πόλεμος εντός των σχολείων, εναντίον εκείνων που νοιάζονται».
«Το ζήτημα των διώξεων είναι λαϊκό»
Η συζήτηση γρήγορα άγγιξε και το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο: την ακρίβεια, τη φτώχεια, τη νεανική ανασφάλεια, την τραγωδία των Τεμπών, τα σχέδια για ιδιωτικά πανεπιστήμια.
«Η νεολαία καταλαβαίνει ότι δεν έχει μέλλον σ’ αυτή τη χώρα», είπε. «Αναρωτιέται γιατί πέθαναν τόσοι άνθρωποι στα Τέμπη, γιατί δεν υπάρχουν γιατροί στα νοσοκομεία, γιατί οι πανεπιστημιακές σχολές τους θα γίνουν προϊόν. Αυτές οι ερωτήσεις είναι βαθιά πολιτικές.»
Η εκπαιδευτικός από τον Πειραιά, που βρέθηκε στην Ξάνθη ως προσκεκλημένη της ΕΛΜΕ Ξάνθης, κάλεσε σε πανελλαδική κινητοποίηση και οργάνωση: «Το ζήτημα των διώξεων είναι λαϊκό. Όταν χτυπιούνται οι εκπαιδευτικοί, είναι σαν να στέλνεται ένα μήνυμα: “Πειθαρχήστε όλοι”».
«Δεν μας κυνηγούν επειδή είμαστε ανεπαρκείς. Μας κυνηγούν επειδή δεν είμαστε υπάκουοι»
Όπως τονίζει η κα Χοτζόγλου οι διώξεις των εκπαιδευτικών φέρουν το βάρος μιας σύγκρουσης: «μιας κρατικής μηχανής που ζητάει σιωπή, και των ανθρώπων που επιμένουν να μιλούν για το καλό των παιδιών».
Η ίδια κλείνοντας υπογράμμισε: «Δεν μας κυνηγούν επειδή είμαστε ανεπαρκείς. Μας κυνηγούν επειδή δεν είμαστε υπάκουοι. Και σ’ αυτό δεν χωράει καμία αξιολόγηση.»