
Σε ισχύ ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας -τι θα ισχύει για προωθητικές ενέργειες και προσφορές
Νέα δεδομένα δημιουργεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ ο Κώδικας Δεοντολογίας που τίθεται σε ισχύ από σήμερα 6 Μαρτίου, και έχει στόχο να εξαλείψει τις παραπλανητικές πρακτικές. Σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, ανέφερε ότι πρόκειται για έναν ευρωπαϊκό κώδικα, μια ευρωπαϊκή οδηγία η οποία έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.
Μιλώντας για τις αλλαγές στις προσφορές των προϊόντων που τίθενται σε ισχύ από τις 6 Μαρτίου ο κ. Πεταλάς τόνισε ότι μετά την εφαρμογή της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας αλλάζει το τοπίο με βάση το οποίο γίνεται η επικοινωνία μείωσης τιμής στα προϊόντα μέσα στα σούπερ μάρκετ.
«Μέχρι σήμερα, οι καταναλωτές έβλεπαν στα ράφια επιγραφές όπως “-30% ή -3 ευρώ”, χωρίς να γνωρίζουν σε σχέση με ποια τιμή γινόταν η μείωση. Ο νέος κώδικας ορίζει ότι οποιαδήποτε μείωση τιμής πρέπει να συγκρίνεται με τη χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν στο ίδιο κατάστημα τις τελευταίες 30 ημέρες» εξήγησε ο κ. Πεταλάς.
Όπως δήλωσε στην εκπομπή της ΕΡΤ «Συνδέσεις» «αυτό είναι πλέον αυστηρά ελεγχόμενο, καθώς οι μηχανισμοί του Υπουργείου Ανάπτυξης μπορούν να παρακολουθούν τις τιμές μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων». Παράλληλα, όπως τόνισε, η νέα νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να γνωρίζει ότι η προσφορά που βλέπει είναι πραγματική και όχι παραπλανητική.
Μία ακόμη σημαντική αλλαγή αφορά τις συσκευασίες προσφορών, όπως τα «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο», που διατίθενται συνεχώς στα ράφια. Πλέον, κάθε σούπερ μάρκετ είναι υποχρεωμένο να διαθέτει και την ατομική συσκευασία του προϊόντος, με διακριτή τιμή, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει και να διαπιστώνει αν υπάρχει πραγματική ωφέλεια στην προσφορά.
«Δεν μπορεί ένα προϊόν να βρίσκεται συνεχώς σε προσφορά όλο τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι η κανονική του τιμή δεν είναι η αναγραφόμενη, αλλά η χαμηλότερη που προκύπτει από τις συνεχείς εκπτώσεις. Ο νέος κώδικας θέτει χρονικό όριο στις προωθητικές ενέργειες, ορίζοντας ότι οι προσφορές μπορούν να διαρκούν περίπου το 1/3 του συνολικού χρόνου διάθεσης του προϊόντος», διευκρίνισε ο κ. Πεταλάς.
Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το αν τα νέα μέτρα μπορούν να οδηγήσουν σε πραγματική μείωση τιμών ή απλώς σε αλλαγή στον τρόπο παρουσίασης των προσφορών, ο κ. Πεταλάς σημείωσε ότι ο στόχος είναι η ενίσχυση της διαφάνειας στην αγορά. «Ο καταναλωτής πρέπει να ξέρει ότι η έκπτωση που βλέπει είναι πραγματική και όχι αποτέλεσμα τεχνητής αύξησης της αρχικής τιμής», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις τίθεται σε ισχύ από σήμερα 6 Μαρτίου μετά από πολύμηνη διαβούλευση του υπουργείου Ανάπτυξης με όλους τους παράγοντες της αγοράς (σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων, πολυεθνικές) ώστε να είναι ξεκάθαρο τι συνιστά έκπτωση και προσφορά και πώς μπορεί να γίνονται οι σχετικές προωθητικές ενέργειες.