
Επίκαιρο
Το έχει πει εδώ και πολλά χρόνια ο λαός μας «Το πάθημα έγινε μάθημα».
Εντάξει, κάποιοι θα υποστηρίξουν ότι πολλοί παθόντες δεν έχουν καμία ευαισθησία ή διάθεση να μάθουν και να διορθωθούν από το πάθημά τους. Δικαίωμά τους και προχωράμε.
Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι λοιπόν που συμμετέχουν στις Καρναβαλικές εκδηλώσεις, μετά το πάθημά τους, σχεδόν όλοι, έχουν πάρει το μάθημά τους με το θέμα των στολών.
Σήμερα, ιδιαίτερα δύσκολα, ενδιαφερόμενος ν’ αγοράσει στολή οποιουδήποτε συλλόγου, θα βρει κάποια στολή. Εάν δε είναι καμία παρέα 10 ατόμων, ακόμη πιο δύσκολα.
Τους έγινε μάθημα των Συλλόγων που έφτιαχναν πάρα πολλές στολές. Τους έμειναν πέρυσι αμανάτι γιατί η ζήτηση δεν ήταν μεγάλη και για να μη ζημιώσουν άλλη μια φορά παρήγγειλαν λιγότερες.
-Αυτά για τις στολές. Κατά τα λοιπά οι γιορτές συνεχίζονται κανονικά.
Γ.Δ.
Έρχεται το Ραμαζάνι
Μία από τις δύο μεγάλες γιορτές των συμπολιτών Μουσουλμάνων θα ξεκινήσει ημερολογιακά σύντομα. Συγκεκριμένα, το Ραμαζάνι θα ξεκινήσει την 1η Μαρτίου, θα ολοκληρωθεί στις 29 του ίδιου μήνα και τις 30 ημέρα Σάββατο είναι η πρώτη ημέρα του Σεκέρ Μπαϊράμ που διαρκεί 3 ημέρες. Την περίοδο του Σεκέρ Μπαϊράμ οι πιστοί μουσουλμάνοι παρασκευάζουν ή αγοράζουν γλυκά (σεκέρ), ενώ επισκέπτονται τα σπίτια των ομοθρήσκων τους προσφέροντας γλυκά, συνήθως σιροπιαστά.
Θα μου επιτραπεί ν’ αναφέρω και μια προσωπική ανάμνηση για το Σεκέρ Μπαϊράμ, μια και στη γειτονιά μας υπήρχαν μουσουλμάνοι γείτονες. Στο σπίτι, τα πιτσιρίκια τότε εμείς με τον αδερφό μου, περιμέναμε πως και πως να φέρει η γειτόνισσά μας Φιρδέζ τα κανταΐφια της. Ήταν μοναδικά και τα καλύτερα όλων, όπως παραδεχόταν και η μητέρα μας.
-Τότε μεγαλώναμε στη γειτονιά οι νέοι και οι νέες μαζί, χριστιανοί και μουσουλμάνοι. Δεν χώριζε τον κόσμο τίποτε. Όλοι αγαπημένοι, φίλοι, ο ένας ενδιαφερόταν για τον άλλο και συμμετείχαν από κοινού στις θρησκευτικές και άλλες οικογενειακές χαρές και λύπες.
Με την ευκαιρία εύχομαι στους συμπολίτες μουσουλμάνους με Υγεία, Αγάπη και Ειρήνη να περάσουν την μεγάλη θρησκευτική τους γιορτή.
Γ.Δ.
Υπάρχουν;
Θέτω ένα ερώτημα παρότι η Ξάνθη βρίσκεται στον ρυθμό των Λαογραφικών Γιορτών και προετοιμάζεται για το καρναβάλι της. Ρωτώ λοιπόν με αφορμή μία πρόσφατη συζήτηση. “Υπάρχουν Άνθρωποι του χρέους στην πόλη μας;”
Πριν την απάντηση να δούμε ποιοι είναι, ποιους εννοούμε ως τέτοιους.
Λοιπόν το ερώτημα αναφέρεται εάν υπάρχουν άνθρωποι, δημότες οι οποίοι αισθάνονται ως καθήκον και ηθική υποχρέωση στην πόλη τους ότι πρέπει να αφήσουν πίσω τους ως υστεροφημία κάτι καλό, κάτι μεγάλο, κάτι σημαντικό που θα τους χαρακτηρίζει μακριά και πέρα από την κατάκτηση της εξουσίας και της απόκτησης χρημάτων;
Απαντώ προσωπικά μ’ ένα μεγάλο ΝΑΙ, υπάρχουν. Απλως είναι λίγοι αριθμητικά και το ζητούμενο πρέπει να είναι ν’ αυξηθούν. Κι αυτό, διότι το χρειάζεται η Ξάνθη, οι Ξανθιώτες.
Γ.Δ.
2025 όπως 2011
Και αφού κάναμε ένα σύντομο διάλειμμα κανονικότητας (αν μπορεί κανείς να το πει αυτό με πανδημία και 2 πολέμους στη γειτονιά μας) επιστρέφουμε και πάλι στην τοξικότητα. Διανύουμε μία νέα περίοδο τοξικής πολιτικής αντιπαράθεσης, με ακραία φρασεολογία, που πυροδοτείται από μερίδα της αντιπολίτευσης η οποία αποκαλεί την εκλεγμένη κυβέρνηση της χώρας «εγκληματική οργάνωση», τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας απονομιμοποιημένο κι αμφισβητεί ανοιχτά την ακεραιότητα της Δικαιοσύνης. Πρόκειται για πολιτικούς αριβίστες που είδαν στις γεμάτες πλατείες μια ευκαιρία κι ανέλαβαν δράση.
Η «επίσκεψη» μελών μιας οργάνωσης στο σπίτι του νέου Προέδρου της Δημοκρατίας είναι ένα φαινόμενο που το έχουμε ξαναδεί πριν από 15 χρόνια. Όταν στις 28 Οκτωβρίου του 2011, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και της Χρυσής Αυγής φώναζαν «προδότη» τον τότε ΠτΔ Κάρολο Παπούλια, ο οποίος είχε πολεμήσει τον Γερμανό κατακτητή. Δεν είναι βέβαια ίδιας βαρύτητας γεγονότα ωστόσο υπάρχει ένα κοινό σημείο: η απαξίωση του θεσμού που συμβολίζει την ενότητα του έθνους, υπεράνω πολιτικών παρατάξεων και κομματικών διαφορών.
Η αλυσίδα της κλιμάκωσης από τα πολιτικά πρόσωπα είναι παρόμοια. Το 2011 ο κόσμος έβγαινε στους δρόμους για τα βάρβαρα μέτρα των μνημονίων. Και τότε υπήρξαν πολιτικοί που είδαν στις γεμάτες πλατείες μια ευκαιρία για τον εαυτό τους. Και τότε κάποιοι δικαιολογούσαν τη βία, στοχοποιούσαν τον ΠτΔ, αποκαλούσαν «γερμανοτσολιάδες» δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις και εκμεταλλεύονταν το ηθικό έρεισμα των θιγομένων. Για να χτίσουν πολιτικές καριέρες. Και τα κατάφεραν.
Αυτή η προσπάθεια ισοπέδωσης για τον ΠτΔ, την εκλεγμένη κυβέρνηση και τη Δικαιοσύνη μπορεί και πάλι να οδηγήσει τη χώρα στα βράχια. Αυτό τουλάχιστον επιχειρείται.
Είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να ξαναγυρίσουμε στο χάος…
Α.Π.
Ο νόμος είναι νόμος
Το περιστατικό συνέβη στις 13 Φεβρουαρίου στον αύλειο χώρο του τεμένους Φιλύρας στην περιοχή Αράτου Ροδόπης, όπου πέντε πολίτες εντοπίστηκαν να εκτελούν οικοδομικές εργασίες χωρίς καμία επίσημη άδεια. Όργανα του αστυνομικού σταθμού Φιλύρας διαπίστωσαν τις παραβάσεις και ως όφειλαν συνέλαβαν τους 5 δράστες και τους μετέφεραν στο Αστυνομικό Τμήμα, όπου ο Εισαγγελέας διέταξε την κράτησή τους και την επομένη οδηγήθηκαν στα Δικαστήρια Κομοτηνής.
Μετά την απολογία τους αφέθηκαν ελεύθεροι και ορίστηκε τακτική δικάσιμος.
Το ουσιώδες στην όλη υπόθεση είναι ότι χωρίς άδεια της Πολεοδομίας, της υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και του αρμόδιου υπουργείου δεν επιτρέπονται παρεμβάσεις διότι τα θρησκευτικά κτήρια θεωρούνται μνημεία.
Επομένως, για κάθε εργασία ήταν απαραίτητη η σχετική άδεια η οποία και δεν υπήρχε. Και δεν υπήρχε διότι κάποιοι θεώρησαν ότι δεν έπρεπε να την αποκτήσουν. Ο νόμος όμως είναι νόμος και πρέπει να εφαρμόζεται ακόμη κι αν είναι άδικος.
Διότι διαφορετικά, η μη τήρηση των νόμων οδηγεί σε αναρχία και αυτοδικία με την εφαρμογή του νόμου του ισχυρού και της βίας. Αυτός δε ο νόμος ισχύει και εφαρμόζεται για τις χριστιανικές εκκλησίες, τις Αρμενικές, τις Συναγωγές, στα Τεμένη. Οι χώροι λατρείας είναι κάτι διαφορετικό και ως τέτοιοι προστατεύονται.
Γ.Δ.
Κατεδαφίσεις ακινήτων
Γελώ όταν ακούω δηλώσεις υπουργών ότι “…σύντομα θα ξεκινήσουν οι κατεδαφίσεις των αυθαιρέτων οικοδομών ανά την χώρα…”
Και γελώ και θλίβομαι ως νομοταγής πολίτης για τρεις λόγους.
Πρώτος λόγος: 26.000τ.μ. νέας δόμησης (αποκλειστικά για πεντάστερα ξενοδοχεία) προεγκρίθηκαν κατά την τριετή αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών στην Σαντορίνη. Αναστολή τάχα μου, στα χαρτιά και από πίσω εγκρίσεις…
Δεύτερος λόγος: 80% της ελληνικής επικράτειας εδώ και δεκαετίες δεν έχει πολεοδομικό σχέδιο ή εάν έχει είναι πλέον παρωχημένο και άρα κατάλληλο για καταπατήσεις από διάφορους.
Τρίτος λογος: 130 εκ. Ευρώ προϋπολογισμό έχει ο διπλός διαγωνισμός του ΥΠΕΝ για προμήθεια drones και εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης ώστε να ελέγχονται η παράνομη δόμηση και οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων.
Δεν θα γίνει τίποτε. Απλά, κάποιοι θα τα κονομήσουν πάλι…
Γ.Δ.
Επισκέπτες στην πόλη μας
Οι παρατηρητικοί συμπολίτες μιας ώριμης ηλικίας θα πρόσεξαν ότι το Σαββατοκύριακο στην πόλη μας είχαμε αρκετούς επισκέπτες.
Αναφέρομαι σε επισκέπτες από άλλες πόλεις, αυτοί που κατατάσσονται ως «εσωτερικός τουρισμός» και οι οποίοι είναι παντού ευπρόσδεκτοι διότι αγοράζουν γλυκά, επισκέπτονται τη λαϊκή αγορά και ψωνίζουν και από κει, γευματίζουν παρέες παρέες, πίνουν τους καφέδες τους και γενικά κινούν ένα τμήμα της αγοράς.
Οι περισσότεροι από τους επισκέπτες αυτούς είναι γυναίκες που συμμετέχουν σε κάποια εκδρομή ή ΚΑΠΗ μιας άλλης πόλης που προγραμμάτισε εκδρομή στην Ξάνθη για την εορταστική της εικόνα την περίοδο αυτή. Όποια κι αν είναι τελικά η αιτία, σημασία έχει ότι δημιουργείται κίνηση στην αγορά.
Γ.Δ.
Περί αντιπολίτευσης
Καμία αντιπολίτευση δεν αρέσει σε όποιον κυβερνά. Δεν είναι καινούργιο, ισχύει παγίως από την εποχή που υπήρχε η οργανωμένη κοινωνία με τους άρχοντες και τους υπηκόους.
Όσο καλός κι αν ήταν ο άρχοντας, σε όλους τους Πολιτισμούς, δεν μπορούσε να δεχτεί τα παράπονα για αδικίες και για λάθη του από μερίδα του λαού του.
Πριν λίγους αιώνες που οι δυτικές κοινωνίες οργανώθηκαν σε τάξεις με δομές διακυβέρνησης, συνέχισαν να υπάρχουν οι διαφωνούντες ως προς τις αποφάσεις των βασιλέων και άλλων που κατείχαν την εξουσία είτε ελέω θεού, είτε κληρονομική είτε μέσω εκλογών.
Σήμερα, στον 21ο αιώνα, ο πυρήνας της αρχικής στάσης είναι ότι κανένας που κυβερνάει δεν του αρέσει να του ασκεί κριτική η αντιπολίτευση. Όσο κι αν αυτή γίνεται με επιχειρήματα, με αποδείξεις στοιχείων. Είναι δεδομένο. Καμία αντιπολίτευση δεν αρέσει σε όποιον κυβερνά, έχει την εξουσία και θεωρεί ότι τα γνωρίζει όλα, πως ό,τι αποφασίζει και πράττει είναι σωστό, αλάνθαστο και μεγαλοφυές.
Για σκεφτείτε που, σε ποια χώρα, σε ποιο κοινοβούλιο ακούστηκε εκ μέρους της κυβέρνησης ότι η αντιπολίτευση έχει δίκιο; Αναλογικά το ίδιο συμβαίνει παντού όπου υπάρχει εξουσία και αντιπολίτευση π.χ. Περιφέρεια, Δήμοι, Σύλλογοι, Σωματεία.
-Ο κατέχων την εξουσία δύσκολα έως ποτέ θα παραδεχτεί ότι κάνει λάθος.
Γ.Δ.
«Ηλεκτροκίνητο» το πρόγραμμα για τις επιχειρήσεις
Ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις της ΑΜΘ προκηρύχθηκε και έχει περίοδο υποβολής αιτήσεων μέχρι στις 10 Απριλίου.
Πρόκειται για το πρόγραμμα ΕΣΠΑ που επιδοτεί έως και 300.000 ευρώ την ανανέωση του εξοπλισμού και των υποδομών μιας εν λειτουργία επιχείρησης με μεγάλο εύρος επιλέξιμων δαπανών. Αυτό όμως που είναι το «αγκάθι» του προγράμματος είναι μια προϋπόθεση που αφορά τα οχήματα. Συγκεκριμένα για να ενταχθεί μια επιχείρηση στο πρόγραμμα που θέλει να ανανεώσει τα επαγγελματικά της οχήματα και μέσω του προγράμματος θέλει να αγοράσει ένα όχημα, για παράδειγμα φορτηγό ή ταξιδιωτικό λεωφορείο όταν πρόκειται για ταξιδιωτικά πρακτορεία, θα πρέπει όλα τα οχήματα να είναι ηλεκτροκίνητα! Και εδώ είναι το
πρόβλημα γιατί ως γνωστόν στην περιφέρειά μας οι υποδομές για ηλεκτροκίνηση είναι υποτυπώδεις ή ανύπαρκτες αλλά και γενικότερα δεν έχουμε αναπτυγμένες υποδομές για ηλεκτροκίνηση στην χώρα μας. Δεν υπάρχουν αρκετά και γνωστά σημεία φόρτισης και έτσι ουσιαστικά για τους επιχειρηματίες που θέλουν να επωφεληθούν σ’ αυτό το κομμάτι από το πρόγραμμα έιναι δώρον άδωρον.
Μ.Ξ.
Οι αντιδράσεις για τα Ωνάσσεια
Ίσως να είμαστε η μοναδική χώρα που θεωρούνται «προοδευτικοί» όσοι αγωνίζονται να μην αλλάξει τίποτε που θα διαταράξει το «βόλεμά» τους. Την ίδια στιγμή όμως ασφυκτιούν μέσα στο σύστημα που βολεύτηκαν και το μόνο που επιζητούν είναι απλά να αυξηθεί ο μισθός τους χωρίς παράλληλα να αλλάξει η εργασιακή τους σχέση. Και βέβαια αυτό που κάνουν είναι να αντιδρούν μονίμως, με διαμαρτυρίες και τα ίδια μονότονα συνθήματα που θυμίζουν τις εποχές που ήταν φοιτητές. Οι εκπαιδευτικοί είναι ένας απ’ αυτούς τους κλάδους. Εγκλωβισμένοι σε μια συντεχνιακή ιδεολογία οι περισσότεροι αλλά βολεμένοι ως δημόσιοι λειτουργοί αρέσκονται σε …ασκήσεις αγωνιστικής δράσης. Αντέδρασαν με τα πρότυπα σχολεία, βγήκαν στους δρόμους με συνθήματα για σχολείο δύο ταχυτήτων, για δημιουργία ανισοτήτων και υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου και για απώλεια των οργανικών τους θέσεων.
Τίποτε απ’ όλα αυτά δεν έγινε και στα πρότυπα σχολεία κάνουν ουρά για να γραφτούν οι μαθητές. Τώρα οι ίδιες αντιδράσεις είναι για τα Ωνάσσεια. Θα δοθούν χρήματα για να αναβαθμιστούν οι υποδομές σε δύο εν λειτουργία σχολείων της Ξάνθης και αυτό είναι επικίνδυνο γι’ αυτούς. Επανάφεραν τα ίδια συνθήματα, την ίδια επιχειρηματολογία και βγήκαν ξανά στους δρόμους για να υπερασπιστούν το δημόσιο σχολείο που κινδυνεύει αν δύο σχολεία έχουν καλύτερες υποδομές και πιο αναβαθμισμένο πρόγραμμα. Γιατί χαλάει μια συγκεκριμένη νοοτροπία, αυτή της ενοχοποίησης της αριστείας με το πρόσχημα της ισοτιμίας στην μετριότητα.
Μ.Ξ.