Υπενθυμίζει το αίτημα για νέο κτίριο η σχολική εφορεία και αφήνει αιχμές για τα περί αμοιβαιότητας στη μειονοτική εκπαίδευση που επικαλέστηκε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜΘ – Ορθή τήρηση της ορολογίας που ορίζει η Συνθήκη της Λωζάνης ζητά αυστηρά η αν. περιφερειακή διευθύντρια, κάνοντας λόγο για συνειδητή μη υλοποίηση έργων συντήρησης από την πλευρά των υπευθύνων
Τραβούν το σκοινί η σχολική εφορεία του μειονοτικού γυμνασίου-λυκείου Ξάνθης και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜΘ, με μια ανταλλαγή αιχμηρών σχολίων που ξεκίνησε με αφορμή την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να αναλάβει το έργο μελέτης και υλοποίησης της ανακαίνισης των δομών του σχολείου και έχει εξελιχθεί σε δημόσιοι καβγά.
Σε συνέχεια όσων δημοσίως έχουν ειπωθεί, η εφορεία του σχολείου επανήλθε για να σχολιάσει ότι η Περιφερειακή Διεύθυνση ΑΜΘ περιλαμβάνει πολλές διαστρεβλώσεις στην ανακοίνωσή της και για να υπογραμμίσει ότι το πραγματικό αίτημα του σχολείου δεν είναι η ανακαίνιση, αλλά η δημιουργία νέου σχολείου για τους μαθητές του σχολείου.
«Αντιλαμβανόμαστε το έργο «Συντήρηση και Αισθητική Αναβάθμιση» του υφιστάμενου σχολικού κτιρίου ως ένα βήμα προς την κατεύθυνση της κατασκευής ενός ΝΕΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ, το οποίο αποτελεί το ουσιαστικό μας αίτημα», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, ενώ απορρίπτονται και μια σειρά από άλλους ισχυρισμούς που αφορούν τη συντήρηση, την κατάσταση των κτιρίων, την καταβολή ενοικίων, αλλά και το ύψος της επιχορήγησης που έχει δοθεί στη σχολική εφορεία.
Η ανακοίνωση καταλήγει με ένα… πιο πολιτικό σχόλιο, που αναφέρει: «σχετικά με την αναφορά στην «αμοιβαιότητα» και τη σύγκριση με τα μειονοτικά σχολεία της Κωνσταντινούπολης, δεν είμαστε αρμόδιος φορέας για να απαντήσουμε. Ωστόσο, θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε αν, κατά την επίσκεψη κάποιου Έλληνα διπλωμάτη σε ένα μειονοτικό σχολείο της Κωνσταντινούπολης, οι Διαχειριστές του σχολείου έχουν το δικαίωμα να παρευρίσκονται στο σχολείο για να μπορέσουν να απαντούν σε τυχών ερωτήσεις σχετικά με την κατάσταση του σχολείου τους. Τέλος, ως Σχολική Εφορεία του Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου Ξάνθης, δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για το καλό του σχολείου μας και καλούμε για ακόμη μια φορά την πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς να ασχοληθούν άμεσα με το αίτημά μας για την κατασκευή ενός νέου σχολικού κτιρίου».
Το τελευταίο αυτό σχόλιο φαίνεται να ενόχλησε ιδιαίτερα την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜΘ και την αν. διευθύντρια Μαριγούλα Κοσμίδου, που με νέα αυστηρή ανακοίνωση παραπέμπει στο γράμμα της Συνθήκης της Λωζάνης για τη μειονοτική εκπαίδευση και ιδίως στα άρθρα 37 έως και 45 (Τμήμα Ε΄ «Προστασία των Μειονοτήτων»). Αναφέρει ότι: «σύμφωνα λοιπόν με την Συνθήκη της Λωζάνης και τη Συνθήκη περί Ανταλλαγής Πληθυσμών, στην Θράκη αναγνωρίζεται μουσουλμανική μειονότητα και στην Κωνσταντινούπολη αναγνωρίζεται ελληνική μειονότητα. Ως εκ τούτου, στο μέλλον η Σχολική Εφορεία και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Μειονοτικού Γυμνασίου Λυκείου Ξάνθης, εφόσον σέβονται τη Συνθήκη της Λωζάνης, οφείλουν να χρησιμοποιούν και την αντίστοιχη ορολογία. Αναμένουμε την ανακοινοποίηση στο ορθό του δελτίου τύπου της Σχολικής Εφορείας και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Μειονοτικού Γυμνασίου Λυκείου Ξάνθης με την αναγκαία διόρθωση και τη χρήση της σωστής ορολογίας, ήτοι «μειονοτικά σχολεία της Ελληνικής Μειονότητας της Κωνσταντινούπολης».
Η σχετική ανακοίνωση καταλήγει: «ασφαλώς, εάν η Σχολική Εφορεία και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου Ξάνθης επιθυμούν να ενημερωθούν για την ιστορία και την κατάσταση των μειονοτικών σχολείων της ελληνικής μειονότητας της Κωνσταντινούπολης (αλλά και της Ίμβρου και της Τενέδου), οι υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού είναι στη διάθεσή τους. Κατά τα λοιπά η ανακοίνωση της Σχολικής Εφορείας και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Μειονοτικού Γυμνασίου – Λυκείου Ξάνθης επιβεβαιώνει ότι η Σχολική Εφορεία συνειδητά δεν ασκεί τις αρμοδιότητές της και δεν υλοποιεί τα αναγκαία έργα συντήρησης και αναβάθμισης των διδακτηρίων προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών».