Περίπου 5 ευρώ επιπλέον η διαδρομή Ξάνθη -Θεσσαλονίκη με επιστροφή – Στο τέλος της εβδομάδας «πέφτουν» οι υπογραφές για την σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας σε ιδιωτική εταιρεία
Αντιδράσεις των εργαζόμενων της Εγνατίας. Υποστηρίζουν ότι η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας βλάπτει το δημόσιο
Ο κύβος ερρίφθη για την Εγνατία Οδό, η οποία ως προς το κομμάτι της διαχείρισης των διοδίων και της συντήρησής της αλλάζει χέρια και περνά σε ιδιωτική εταιρεία όπως ισχύει για τις υπόλοιπες οδούς της χώρας. Παράλληλα «ξεπαγώνουν» και τα διόδια με ενεργοποίηση της νομοθετικής ρύθμισης του 2018 που προβλέπει ότι πριν από την υπογραφή σύμβασης θα πρέπει να αυξηθούν οι τιμές των διοδίων, χρεώνοντας αντί για 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο που είναι σήμερα, 0,04 ευρώ.
Στο τέλος της εβδομάδας «πέφτουν» οι υπογραφές για την σύμβαση
Αρχικά είχε οριστεί σήμερα Πέμπτη 28 Μαρτίου, η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ (75%) – EGIS PROJECTS SA (25%) για 35 χρόνια. Ωστόσο έγκυρες πηγές του «Ε» αναφέρουν ότι αυτή θα υπογραφεί την Παρασκευή λόγω της κοινοβουλευτικής διαδικασίας που είναι σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται σήμερα.
Να σημειώσουμε επίσης πως υπογράφηκε από τους υπουργούς Υποδομών και Οικονομίας η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τις αυξήσεις στα διόδια της Εγνατίας Οδού και αναμένεται η δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή.
Ακριβαίνουν τα διόδια στην Εγνατία οδό
Το τίμημα των διοδίων από 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο σήμερα, θα αυξηθεί στα 0,04 για να φτάσει μέσα στα επόμενα τρία χρόνια τα 0,065 ενώ θα καταργηθούν άμεσα οι δωρεάν μετακινήσεις για τις τοπικές κοινωνίες και τους άνεργους που χρησιμοποιούν την Εγνατία.
33% αύξηση στα διόδια – 6,50 ευρώ επιπλέον
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, με βάση τις σημερινές τιμές (0,03 ανά/χιλιόμετρο) η επιβάρυνση ενός οχήματος σε διόδια προκειμένου να διανύσει τα 650 χιλιόμετρα της Εγνατία Οδού από την Ηγουμενίτσα έως την Αλεξανδρούπολη ανέρχεται σε 19,5 ευρώ. Με χιλιομετρική αύξηση τα 0,04 θα ανέλθει σε 26 ευρώ. Κατά συνέπεια η επιβάρυνση είναι σε 6,50 ευρώ. Κατ’ αντιστοιχία τα διόδια Ξάνθη – Θεσσαλονίκη που είναι 11,40 [σ.σ. με επιστροφή] θα διαμορφωθούν με την αύξηση σε 16,2, μια αύξηση 4,8 ευρώ.
Να σημειώσουμε ότι από τον Ιανουάριο του 2024 οι τιμές των διοδίων σε όλους τους οδικούς άξονες της Ελλάδας αυξήθηκαν κατά 7,6%. Οι τιμές των διοδίων θα ανέβουν από τις αρχές του 2024, με την αύξηση να είναι της τάξης του 7,6%. Έτσι η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη από 31,25 ευρώ έφτασε στα 33,75 ευρώ. Η διαδρομή από Αθήνα σε Ιωάννινα από τα 38,25 ευρώ στα 41,15 ευρώ συμπεριλαμβανομένης της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου.
Αντιδράσεις των εργαζόμενων της Εγνατίας. Υποστηρίζουν ότι η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας βλάπτει το δημόσιο
Αντίθετοι με την παραχώρηση της Εγνατίας και την αύξηση των διοδίων δηλώνει το σωματείο Εργαζομένων της Εγνατίας Α.Ε.. Η αντιπρόεδρος του σωματείου Μ. Σιδηροπούλου μιλώντας στο «Ε» αναφέρθηκε στους λόγους που αντιδρούν οι εργαζόμενοι αλλά και στις κινητοποιήσει που πρόκειται να κάνουν: «Είμαστε αντίθετοι με την παραχώρηση της Εγνατίας γιατί θεωρούμε ότι είναι επιζήμια για το Ελληνικό Δημόσιο. Μάλιστα έχουμε καταθέσει οικονομοτεχνική μελέτη αποδεικνύοντας με αδιάσειστα στοιχεία και τεκμηριωμένα την πάγια θέση μας, ότι μόνο η δημόσια διαχείριση της οδού προασπίζεται το πραγματικό δημόσιο συμφέρον. Παραχωρείται η εκμετάλλευση και η συντήρηση της οδού και των κάθετων αξόνων Θεσσαλονίκης Προμαχώνα και Θεσσαλονίκης Ευζώνων και ο κάθετος άξονας της Καστοριάς. Με την παραχώρηση αυξάνονται τα διόδια σε δύο φάσεις . Δεν έχουμε δει τη σύμβαση αλλά αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι η αύξηση των διοδίων θα επιβαρύνει τους πολίτες και θα μειώσει τις μετακινήσεις από την Εγνατία αυξάνοντας την διέλευση από τμήματα των εθνικών οδών και μέσα από οικισμούς και κατά συνέπεια τον κίνδυνο τροχαίων. Είμαστε αποφασισμένοι να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα να σταματήσουμε αυτό που γίνεται, γι’ αυτό και θα κάνουμε απεργία και παράσταση διαμαρτυρίας στο στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης επιδίδοντας ψήφισμα την μέρα της υπογραφής της σύμβασης».
Εξαιρούνται οι κάθετοι άξονες Ξάνθης – Ροδόπης από την παραχώρηση – Μπλοκαρισμένο το τμήμα Μελίβοια – Δημάριο
Να διευκρινίσουμε πως η παραχώρηση αφορά, όπως προαναφέρθηκε, τα διόδια και την συντήρηση της οδού. Όπως μας βεβαιώνουν αρμόδιες πηγές η Εγνατία Α.Ε. θα συνεχίσει να υφίσταται με την μελετητική της ιδιότητα αλλά και επιβλέποντας έργα όπως το fly over της Θεσσαλονίκης που βρίσκεται υπό κατασκευή. Οι ίδιες πηγές μάς βεβαιώνουν ότι οι κάθετοι άξονες Ξάνθης (Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα) και Ροδόπης (Νυμφαία) δεν παραχωρούνται.
Επίσης σ’ ότι αφορά το τμήμα Μελίβοια – Δημάριο συνεχίζεται η αντιδικία των δύο εταιρειών – μειοδοτών με εμπλοκή του ΣτΕ και είναι ορατός ο κίνδυνος να χαθεί η χρηματοδότηση του.