ΑΣΕΔΑ: Είναι ασύρματο, αυτόνομο ενεργειακά και ελέγχει την δομική ακεραιότητα προειδοποιώντας για βλάβες – Έχει τοποθετηθεί στην γέφυρα του οδικού δικτύου Ξάνθης – Κιμμερίων
Παρουσίαση του ΑΣΕΔΑ από τον υπεύθυνο της επιστημονικής Ομάδας αντιπρύτανη Κ. Χαλιορή – Ενημέρωση – ενδιαφέρον από τον αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Μ. Αμοιρίδη
Στην υπηρεσία της κοινωνίας και προς όφελός της θέτει εν δυνάμει ένα σημαντικό «εργαλείο» προϊόν επιστημονικής έρευνας ετών, η επιστημονική ομάδα της Πολυτεχνικής Ξάνθης. Ειδικότερα η Ομάδα του Τομέα Επιστήμης Δομικών Κατασκευών του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Ξάνθης, με υπεύθυνο Καθηγητή τον κ. Κωνσταντίνο Χαλιορή, Δρ. Πολιτικό Μηχανικό, Αντιπρύτανη Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης ΔΠΘ, συμμετείχε στο ερευνητικό πρόγραμμα ΚΕΔΙΑΚ με επιστημονικά υπεύθυνο τον Αναπλ. Καθηγητή Ιωάννη Δόκα, και ανέπτυξε το Ασύρματο Σύστημα Ελέγχου Δομικής Ακεραιότητας(ΑΣΕΔΑ) των υφιστάμενων κατασκευών και υποδομών. Το σύστημα αυτό που μας παρουσίασε ο κ. Χαλιορής σε επίσκεψή μας στο Εργαστήριο Ωπλισμένου Σκυροδέματος και Αντισεισμικών Κατασκευών (ΩΣΑΚ) έχει τη δυνατότητα να παρέχει πληροφορίες στο κινητό ή στο Η/Υ όπου θα είναι συνδεμένο για την δομική επάρκεια μιας κατασκευής ή μιας υποδομής (π.χ. γέφυρας) που έχει εγκατασταθεί, ώστε να ενημερώνονται οι αρμόδιοι και να λαμβάνονται μέτρα εγκαίρως, αποτρέποντας έτσι τη διακινδύνευση των πολιτών από καταρρεύσεις γεφυρών ή οδών.
Τι είναι το ΑΣΕΔΑ και πως λειτουργεί
Όπως μας εξήγησε ο κ. Χαλιορής το επίτευγμα αυτό είναι αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας προσπάθειας, η οποία ξεκίνησε σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου «Κέντρο Εκτίμησης Διακινδύνευσης και Ανθεκτικότητας Κεφαλαίου (ΚΕΔΙΑΚ), στην Περιφέρεια ΑΜΘ»: «Με την βελτίωση και την ανάπτυξη νέων μέσων τεχνολογίας έχουμε αναπτύξει ένα σύστημα το οποίο κάνει έλεγχο δομικής ακεραιότητας. Αυτό σημαίνει ότι με κάποια όργανα, με κάποια μηχανήματα τα οποία τοποθετούμε πάνω στην κατασκευή θα μπορεί αυτό το όργανο να μετρήσει την βλάβη που έχει η κατασκευή και να προειδοποιήσει ότι η κατασκευή έχει πρόβλημα ότι π.χ. μια γέφυρα που έχει μπει το σύστημα για κάποιους λόγους κινδυνεύει. Έχει υποστεί βλάβες τις οποίες δεν τις βλέπεις κι αυτό σου στέλνει σήμα στο κινητό ή στον υπολογιστή σου.
Το Σύστημα είναι ασύρματο γιατί σου στέλνει το σήμα μέσω κινητής τηλεφωνίας και είναι αυτόνομο ενεργειακά γιατί δουλεύει με φωτοβολταϊκό.
Το τοποθετούμε π.χ. σε μία γέφυρα, βάζουμε τους αισθητήρες σε διάφορα σημεία και αυτά σου δίνουν το σήμα στο κινητό ή στον υπολογιστή σου, σαν μια πρόβλεψη όταν συμβεί μία βλάβη. Έτσι μπορεί να έχει την πληροφορία ο αρμόδιος ώστε να κλείσει την κυκλοφορία και να μην κινδυνεύσουν διερχόμενοι».
Έχει τοποθετηθεί στην γέφυρα του οδικού δικτύου Ξάνθης – Κιμμερίων
Το ΑΣΕΔΑ έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί επιτυχώς σε γέφυρα του οδικού δικτύου Ξάνθης – Κιμμερίων. Όπως ανέφερε ο κ. Χαλιορής: «Χρησιμοποιεί “ευφυή” πιεζοηλεκτρικά υλικά, είναι αυτόνομο και αυτοτροφοδοτούμενο με φωτοβολταϊκό πάνελ και σταθμό βάσης που παρέχει την απαιτούμενη ενέργεια για τις διεργασίες ελέγχου και διάγνωσης πιθανών βλαβών της κατασκευής. Έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας 4G για την απομακρυσμένη διαχείριση και συνεχή παρακολούθηση μέσω ειδικών μετρήσεων με σκοπό τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την κατάσταση της γέφυρας σε πραγματικό χρόνο».
Ποιοι συμμετείχαν στην ομάδα
Να σημειώσουμε ότι στην ανάπτυξη και στον πειραματικό έλεγχο του ΑΣΕΔΑ συνεισέφεραν εκτός από τον καθηγητή Κ. Χαλιορή ο Καθηγητής Χ. Καραγιάννης,ο Ομ. Καθηγητής Α. Καραμπίνης, ο Καθηγητής Α. Ελένας, η Δρ. Μ. Ναούμ, η Δρ. Β. Κυτίνου, η Δρ. Μ.-Π. Κοσμίδου, ο Ν. Παπαδόπουλος, ο Γ. Σαπίδης, ο Α. Ζάπρης, η Μ. Καραμπίνη, ο Π. Λαζαρίδης και ο Γ. Πέντες.
Ενημέρωση ενδιαφέρον από τον αντιπεριφερειάρχη Υποδομών Μ. Αμοιρίδη για το ΑΣΕΔΑ
Σημειώνεται ότι ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών ΑΜΘ Μιχάλης Αμοιρίδης, Πολιτικός Μηχανικός ο ίδιος επισκέφτηκε την εν λόγω οδική γέφυρα, ενημερώθηκε εκτενώς σχετικά με τις δυνατότητες του ΑΣΕΔΑ και έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ της Περιφέρειας και του Τμήματος. Όπως ανέφερε ο κ. Χαλιορής το Σύστημα έχει την δυνατότητα να υποστηρίξει το οδικό δικυο της ΑΜΘ.
Το Εργαστήριο Ωπλισμένου Σκυροδέματος και Αντισεισμικών Κατασκευών
Να σημειώσουμε ότι η ερευνητική εργασία και οι δοκιμές για το ΑΣΕΔΑ έγιναν στο Εργαστήριο Ωπλισμένου Σκυροδέματος και Αντισεισμικών Κατασκευών (ΩΣΑΚ) το οποίο ιδρύθηκε το 2007 και στο οποίο έχουν γίνει πολύ αξιόλογες έρευνες. Στις πειραματικές υποδομές του περιλαμβάνεται η Σεισμική τράπεζα (μια από τις καλύτερες στην Ελλάδα) για τη δοκιμή κατασκευών υπό εδαφική σεισμική διέγερση και μεγάλο χώρο εργαστηριακών δοκιμών σε προσομοιώματα κατασκευών σε φυσικό μέγεθος (πραγματικής κλίμακας). Το Εργαστήριο ΩΣΑΚ έχει σύγχρονο εξοπλισμό. Δοκιμάζονται πειραματικά δομικά στοιχεία κατασκευών με στόχο τη διερεύνηση της αντοχής και της σεισμικής τους ικανότητας.
Όπως μας διευκρίνισε ο κ. Χαλιορής: « Στόχος μιας επιτυχημένης κατασκευής είναι αφενός να έχει ικανή αντοχή ώστε να αντέχει στις συχνές σεισμικές διεγέρσεις χωρίς να υφίσταται βλάβες και αφετέρου σε περίπτωση πολύ υψηλών σεισμικών φορτίων να δημιουργούνται παραμορφώσεις, βλάβες και ρωγμές σε μη κρίσιμα δομικά στοιχεία της κατασκευής ώστε τελικώς αυτή να μην καταρρεύσει, ούτε να αστοχήσει απότομα και ψαθυρά. Το δεύτερο είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί προστατεύονται οι ζωές των ενοίκων. Επίσης, στο Εργαστήριο μελετάται η σεισμική ικανότητα και συμπεριφορά παλαιών κατασκευών καθώς και οι τεχνικές επισκευής και ενίσχυσή τους, Είναι γνωστό ότι αρκετές υφιστάμενες κατασκευές έχουν προβλήματα, φθορές, βλάβες και ελλείψεις. Διερευνάται σε αυτές η χρήση παραδοσιακών μεθόδων καθώς και νέων τεχνικών επέμβασης (επισκευής ή/και ενίσχυσης) όπως χρήση σύνθετων υλικών».
Μαριάννα Ξανθοπούλου