Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ «Στα σκαριά» τέσσερις «έξυπνες» γέφυρες στο νομό μας  

«Στα σκαριά» τέσσερις «έξυπνες» γέφυρες στο νομό μας  

0

Έχουν συμπεριληφθεί στο έργο «Έξυπνες Γέφυρες» που προκηρύσσεται από το ΤΕΕ

 

Θα τοποθετηθούν αισθητήρες στην γέφυρα Σταυρούπολης, ρεματογέφυρα Κιμμερίων – Σουνίου, στην Άνω Διάβαση Λάγος και στην Ποταμογέφυρα (Κομψάτος) στα όρια του νομού Ξάνθης – Ροδόπης

 

 

Τέσσερις υφιστάμενες γέφυρες στα όρια του νομού μας θα μετατραπούν σε «έξυπνες» καθώς έχουν συμπεριληφθεί στο έργο «Έξυπνες Γέφυρες» που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με αναθέτουσα αρχή το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Το έργο 157.924.850 ευρώ (με ΦΠΑ και προαιρέσεις) χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αφορά στην προληπτική συντήρηση συνολικά 250 γεφυρών, τόσο οδικών όσο και σιδηροδρομικών (ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ), σε διάφορες περιοχές της χώρας. Σύμφωνα με την προκήρυξή του που δημοσιοποίησε το ΤΕΕ οι ενδιαφερόμενοι έχουν περιθώριο για να υποβάλουν προσφορές έως 15 Μαΐου.

Ποιες θα είναι οι 4 «έξυπνες» γέφυρες στα όρια του νομού μας

Όπως αναγράφεται στον ΠΙΝΑΚΑΣ 2β: ΠΡΟΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΟΔΙΚΕΣ ΓΕΦΥΡΕΣ ΤΟΥ ΕΝΕΡΓΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ οι γέφυρες που αφορούν τον νομό Ξάνθης είναι:

1)Γέφυρα όρια Ν. Δράμας – Σταυρούπολη – Ξάνθη στο Δευτερεύον Εθνικό οδικό δίκτυο (Ε.Ο.14 ΓΕΟ1 Γέφυρα 53 και Ε.Ο.14 – ΓΕΟ2 Γέφυρα 105)

2) Ρεματογέφυρα Ε.Π.Ο1 Ξάνθη – Κιμμέρια – Σούνιο –  όρια Ν. Ροδόπης (Ε.Π.Ο1 – ΓΕΟ1 70)

3)Άνω διάβαση όρια νομού Ξάνθης (Λάγος) – Κομοτηνή , πρωτεύον εθνικό δίκτυο (Ν.Ε.Ο. 2 – ΑΔ Ο1)

4)Ποταμογέφυρα (Κομψάτος) Κομοτηνή από το 5ο χιλιόμετρο Κομοτηνής Ξάνθης – Ίασμος – όρια Ν. Ξάνθης  πρωτεύον εθνικό δίκτυο (Ε.Π. 14 ΓΕΟ1 – ΕΠ 14 ΓΕΟ2 100  – Ρεματογέφυρα 85).

Γιατί είναι απαραίτητο το έργο – «Γερασμένες» οι περισσότερες γέφυρες της χώρας

Είναι δεδομένο ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των γεφυρών της χώρας κατασκευάστηκε στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και κατά συνέπεια πρόκειται για ξεπερασμένα πλέον τεχνικά έργα που οδεύουν σήμερα προς το τέλος της θεωρητικής ζωής τους. Επίσης έχει παρατηρηθεί σημαντική αύξηση των φορτίων λειτουργίας των γεφυρών τα τελευταία χρόνια και οι περισσότερες γέφυρες είναι σχεδιασμένες με παλαιότερους κανονισμούς με ανεπαρκή πρόβλεψη για την ανθεκτικότητα τους σε βάθος χρόνου. Παράλληλα πολλές γέφυρες βρίσκονται σε περιοχές με υψηλό σεισμικό κίνδυνο και έχουν ήδη καταπονηθεί από σεισμούς μέτριας και ισχυρής έντασης. Τέλος εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής η αναμενόμενη ανώτατη στάθμη για γέφυρες πάνω από υδατικά κωλύματα αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ελλιπή συντήρηση καθιστούν επιτακτική ανάγκη την παρακολούθησή τους και την αξιολόγηση της δομικής και λειτουργικής επάρκειάς τους, προκειμένου να διασφαλιστεί η προληπτική συντήρησή τους. Αυτός είναι ο σκοπός του έργου. Να σημειώσουμε ότι στην περιφέρειά μας έχουμε στο πρόσφατο παρελθόν δύο καταρρεύσεις γεφυρών μια στην Ροδόπη και μία στην Καβάλα.

Το αντικείμενο του έργου – Θα τοποθετηθούν αισθητήρες

Το έργο αφορά την εγκατάσταση αισθητήρων και άλλου εξοπλισμού για τη «ζωντανή» παρακολούθηση της κατάστασης 250 γεφυρών σε ολόκληρη την Ελλάδα, ώστε να αντιμετωπίζονται εγκαίρως τυχόν προβλήματα. Στο φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται 100 γέφυρες του σιδηροδρομικού και 150 του οδικού δικτύου, πολλές από τις οποίες δείχνουν πλέον την ηλικία τους, μιας και κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του ’80 ή και παλιότερα. Με το έργο αυτό, επιδιώκεται η παροχή υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης γεφυρών σε διάφορες περιφέρειες της χώρας, με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών όπως το Ίντερνετ των πραγμάτων (IOT) και η μηχανική μάθηση (machine learning). Οι πληροφορίες που σχετίζονται με την κατάσταση των γεφυρών, θα καταγράφονται και θα επεξεργάζονται με ειδικούς αλγόριθμους που υπολογίζουν την απόκριση των γεφυρών και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.

Ειδικότερα, όλες οι υποδομές γεφυρών θα εξοπλιστούν με ειδικά συστήματα μέτρησης της δομικής απόκρισης, αισθητήρες / τεχνολογίας οπτικών ινών που θα μετρούν και θα καταγράφουν τις απαραίτητες πληροφορίες (π.χ. κάθε διέλευση οχήματος ή την απόκριση σε έναν σεισμό), σε πραγματικό χρόνο με σύγχρονες και αποδεκτές τεχνολογικές μεθόδους.

Με τον τρόπο αυτό, όλες οι γέφυρες θα συνδέονται σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα, η οποία θα περιλαμβάνει δεδομένα από όλους τους δικτυωμένους αισθητήρες και θα εφαρμόζει αναλυτικά στοιχεία για την ορθή διαχείριση των συλλεχθέντων πληροφοριών, αυτοματοποιώντας δύσκολες και χρονοβόρες εργασίες.

Μέσω του συστήματος IoT που θα δημιουργηθεί, θα γίνεται διαχείριση και επεξεργασία των δεδομένων (big data analysis) με χρήση προηγμένων αλγορίθμων και μηχανικής μάθησης (machine learning) και θα αξιολογείται συνεχώς η απόκριση κάθε γέφυρας βάσει ενός συστήματος βαθμολόγησης της δομικής υγείας τους. Έτσι, μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, οι γέφυρες θα αποκτήσουν «ταυτότητα» και η πρόσβαση σε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την απομένουσα λειτουργικότητα και τη δομική τους ασφάλεια θα είναι άμεση.

Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Oι πίνακες με τις “έξυπνες” γέφυρες στην ΑΜΘ

 

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Αντιπροσωπεία του ΟΗΕ στην Αθήνα για τις συνθήκες κράτησης στα αστυνομικά τμήματα

«Προγραμματισμένη και όχι έκτακτη» η επίσκεψη αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ. Η επιτροπή του ΟΗΕ για την…