Οι στόχοι των προγραμμάτων επιτυγχάνονται με την αξιοποίηση διάφορων εκπαιδευτικών μεθόδων που βασίζονται στις μαθησιακές θεωρίες του εποικοδομητισμού και της ανακάλυψης
Το Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης, προτείνει μια σειρά εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους μαθητές.
Τα προγράμματα και η δομή τους έχουν ως εξής:
Γνωριμία με τη Νεότερη Ιστορία της Ξάνθης – Φάκελος τοπική ιστορία
- Τα κτήρια αφηγούνται την ιστορία της πόλης
- Μια μέρα σ’ ένα αρχοντικό στην Ξάνθη του 20ου αιώνα
- Η άφιξη των προσφύγων στην Ξάνθη την “μη ανταλλάξιμη”
Γνωριμία με τις Τέχνες
- 2-3 πράγματα που γνωρίζω για τον κινηματογράφο
- 2-3 πράγματα που γνωρίζω για τη φωτογραφία
Γνωριμία με τη Μουσική & Ιστορία μετά Μουσικής
- η Ξάνθη του Μάνου Χατζιδάκι
- Μουσικές Ιστορίες στην Ξάνθη – κατά τη διάρκεια των φεστιβάλ
Έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις και θεωρίες αναφορικά με την εκπαιδευτική αξιοποίηση των μουσειακών αντικειμένων. Τα αντικείμενα σε πρώτη ανάγνωση χαρακτηρίζονται από υλικότητα, η οποία μπορεί να συνδεθεί με τρόπους μάθησης και αφομοίωσης μέσα από την εμπειρία και την αντίληψη της ιστορικότητας των αντικειμένων. Η υλική διάσταση των αντικειμένων, «οι διαστάσεις, η μορφή, το χρώμα και όλα τα ορατά χαρακτηριστικά ενός αντικειμένου μπορούν να δώσουν συγκεκριμένες πληροφορίες στο θεατή/επισκέπτη, να επιτρέψουν τη δημιουργία προσωπικών συνειρμών και την κατανόηση της σημασίας τους σε διαφορετικά επίπεδα».
Στόχοι των προγραμμάτων είναι:
- να εξοικειωθούν τα παιδιά με τον μουσειακό χώρο
- να ερευνήσουν τα χαρακτηριστικά των μουσειακών αντικειμένων,
- να γνωρίσουν στοιχεία της θρακικής και τοπικής ιστορίας,
- να ερευνήσουν τα χαρακτηριστικά των μουσειακών αντικειμένων,
- ν’ αναπτύξουν τις δημιουργικές τους ικανότητες,
- να γνωρίσουν και να συγκρίνουν παραδόσεις,
- να διακρίνουν τις τεχνικές δημιουργίας έργων τέχνης,
- να συγκρίνουν τις επιλογές απεικόνισης,,
- να αναπτύξουν τις δημιουργικές και τις συνεργατικές τους ικανότητες.
Οι στόχοι των προγραμμάτων επιτυγχάνονται με την αξιοποίηση διάφορων εκπαιδευτικών μεθόδων που βασίζονται στις μαθησιακές θεωρίες του επικοδομητισμού και της ανακάλυψης.
Τα προγράμματα είναι προσαρμοσμένα σε διάρκεια, πληροφορίες και δραστηριότητες για κάθε σχολικό επίπεδο.