Ημερίδα του σωματείου «Ενωμένη Ρωμηοσύνη» στο «Π» με θέμα: Πτυχές και αιτίες της σύγχρονης κρίσης Προτάσεις εξόδου απ’ αυτήν»
Τα πορίσματα: Χρειάζεται εθνική ενότητα, δράσεις ατομικές και συλλογικές και στήριξη του πρωτογενούς τομέα, της γεωργίας
«Οι πτυχές και οι αιτίες της κρίσης αλλά και προτάσεις εξόδου απ’ αυτή», ήταν το θέμα της ημερίδας με την διττή δομή, που διοργάνωσε το σωματείο «Ενωμένη Ρωμιοσύνη», το Σάββατο 20 Οκτωβρίου στη Καπναποθήκη «Π» στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης. Μια ομάδα διακεκριμένων Καθηγητών του Δ.Π.Θ και του Α.Π.Θ και ενός Ακαδημαϊκού με γνωστικά αντικείμενα τις κοινωνικές, ιστορικές πολιτικές και την νομική επιστήμη, ανέδειξαν όλες τις πολιτικές οικονομικές κοινωνικές, πολιτισμικές, πνευματικές συνιστώσες της κρίσης προκειμένου να καταλήξουν σε συμπεράσματα που οδηγούν σε διέξοδο απ’ αυτή μέσα όμως από μια οπτική που συμβαδίζει με την κοινωνική δικαιοσύνη και θα οδηγεί στην αναγέννηση του λαού και του κράτους. Στην ημερίδα υπήρξε μεγάλη προσέλευση κοινού που παρακολούθησε με ενδιαφέρον τις ομιλίες για ένα θέμα που το αφορά άμεσα. Τα πορίσματα της ημερίδας μέσα από μια σταχυολόγηση των σκέψεων των ομιλητών παρουσιάστηκαν στο τέλος της ημερίδας από τον Ξανθιώτη δικηγόρο Νικόλαο Σεργκενλίδη, μέλος της οργανωτικής και επιστημονικής επιτροπής της ημερίδας. Να σημειώσουμε ότι το σωματείο «Ενωμένη Ρωμιοσύνη» έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη και δραστηριοποιείται πανελλαδικά με την μελέτη και την προβολή των αξιών του ελληνισμού ενώ ήταν η πρώτη ημερίδα που διοργάνωσε στην Θράκη.
Η κρίση είναι οικονομική αλλά και πνευματική
Επισημάνθηκε ότι η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και πνευματική και ότι είναι απαραίτητη και η συνδρομή των πνευματικών δυνάμεων της χώρας. Όπως υπογράμμισε ο πρωτοπρεσβύτερος και καθηγητής κ. Γεώργιος Αναγνωστόπουλος, Αν. καθηγητής στην Πολυτεχνική Ξάνθης, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την αξία της συμμετοχής της Εκκλησίας στην αντιμετώπιση της πολιτικής της κρίσης, η οποία κρίση υπάρχει και λόγω της διάστασης πνεύματος και ήθους μεταξύ πολιτικής ηγεσίας και λαού. Επίσης, πέρα από την οποιαδήποτε θεολογική και ηθική διάσταση στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και στην αναζήτηση της Αλήθειας, της Αγάπης και της Ηθικής, μπορεί η Εκκλησία να δώσει έμπρακτα, μακριά και χωρίς εξάρτηση από κόμματα, πολιτικούς και πολιτευτές, το παράδειγμα της αλληλεγγύης και της αλληλοκατανόησης, καταδεικνύοντας ότι η κρίση αποτελεί μια ευκαιρία για διόρθωση. Ας μου επιτραπεί να συμπληρώσω ότι θεωρώ πως χαρακτηριστικό παράδειγμα έμπρακτης αλληλεγγύης και αλληλοκατανόησης είναι η καθημερινή διανομή συσσιτίων, η συγκέντρωση ρούχων και τροφίμων, η ίδρυση κοινωνικών ιατρείων, φαρμακείων και παντοπωλείων από την Αρχιεπισκοπή Αθηνών, αλλά και τις περισσότερες Επισκοπές της χώρας, που απευθύνονται σε ανθρώπους άστεγους και άνεργους, ανεξαιρέτως και χωρίς καμία διάκριση που να στηρίζεται σε φύλο, φυλή ή θρήσκευμα. Έτσι η Εκκλησία εφαρμόζει πολιτική, που όντως είναι λαϊκή εργασία, δηλαδή εργασία προς όφελος του λαού, η οποία είναι άμεση και ουσιαστική.
Συντελείται μια κοινωνική γενοκτονία
Πέρα βέβαια από την εκχώρηση κυριαρχικών εξουσιών, από την παραίτηση από θεμελιώδη δικαιώματα και τις αποκρατικοποιήσεις δρόμων, λιμανιών, αεροδρομίων, καθώς και τις αμφιβολίες για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, η κρίση πιθανόν να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη, μακροχρόνια, μιας κοινωνικής γενοκτονίας, όπως ανέπτυξε και ο διδάκτορας Πολιτικών Επιστημών κ. Θεοφάνης Μαλκίδης, όπου η γενοκτονία δεν συνεπάγεται απαραίτητα την άμεση καταστροφή ενός έθνους, αλλά τη δημιουργία συνθηκών τέτοιων που θα έχουν ως αποτέλεσμα τη διάλυση των πολιτικών και κοινωνικών θεσμών, του πολιτισμού, της γλώσσας, των εθνικών αισθημάτων, της θρησκείας, την κατάργηση της οικονομικής ύπαρξης εθνικών ομάδων, αλλά και την υποβάθμιση της προσωπικής ασφάλειας, της ελευθερίας, της υγείας, της αξιοπρέπειας. Η επίκληση της ύπαρξης κατάστασης ανάγκης της Επιτροπής Διεθνούς Δικαίου του ΟΗΕ ως λόγου μη συμμόρφωσης σε διεθνείς υποχρεώσεις, και ιδίως στις επαχθείς δανειακές συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρα μας, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και απαιτεί περαιτέρω μελέτη.
Χρειάζεται εθνική ενότητα
Ο διδάκτωρ Βυζαντινής Ιστορίας κ. Νεκτάριος Δαπέργολας του Α.Π.Θ. επεσήμανε πως η γνώση, η μελέτη και η διατήρηση των πατροπαράδοτων θεσμών και παραδόσεων, της γλώσσας, της θρησκείας, της ορθόδοξης παράδοσης και πίστης, καθώς και των επιτευγμάτων ενός λαού από τη στιγμή της εμφάνισής του έως σήμερα ενισχύουν την ιστορική μνήμη. Παράλληλα συμβάλλουν στην καλλιέργεια εθνικής ενότητας και στην εδραίωση της κοινής εθνικής συνείδησης, καθώς το έθνος δημιουργείται με την ανύψωση ενός λαού από κοινότητα ζωής σε κοινότητα πνεύματος. Έτσι το έθνος αποτελεί μια οργανωτική ενότητα που απαρτίζεται από τις αναμνήσεις της περασμένης ζωής, δηλαδή την ιστορική μνήμη, αλλά και τη βούληση να συνεχιστεί η κοινή αυτή πορεία. Η ιστορική μνήμη και η ενότητα αποτελούν την υποδομή και το βάθρο της ύπαρξης ενός λαού, ώστε να συνεχίσει να πορεύεται με ασφάλεια και με σιγουριά. Σε κάθε άλλη περίπτωση, στην μη γόνιμη και αδιέξοδη αμφισβήτηση του πνευματικού θησαυρού μιας χώρας, ιδίως του εκπαιδευτικού συστήματος, το αποτέλεσμα ίσως είναι η αλλοτρίωση και η Εθνική Παρακμή. Και ίσως εκεί απαιτηθεί η μετάνοια, δηλαδή η μεταστροφή του νου, που θα οδηγήσει καταρχήν στην εσωτερική επανάσταση.
Η γεωργία θα μας σώσει…
Το δεύτερο σκέλος της ημερίδας αφορούσε σε σκέψεις και οι προβληματισμούς για την έξοδο από την κρίση.
Όπως ανέπτυξε διεξοδικά και ο καθηγητής κ. Γεώργιος Τσιρόπουλος, η θεμελίωση της οικονομίας της χώρας στον τομέα της Γεωργίας, με δυναμική, όμως, αλλαγή, του τρόπου θεώρησης και διαχείρισης των αγροτικών ζητημάτων, όχι με βάση τον επιδοτούμενο αγρότη, αλλά με βάση τα Συστήματα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, τον επανακαθορισμό της αγροτικής γης και την αλλαγή του κληρονομικού δικαίου, και στηριζόμενοι στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα, στην προστασία του περιβάλλοντος και στις επενδύσεις αποτελεί ενδεχομένως μια πρόταση ευέλπιδα και με προοπτική. Επίσης οι τοπικοί ενδιαφερόμενοι ας δείξουν ενδιαφέρον στις προτάσεις για το Νομό Ξάνθης που αφορούν στην κτηνοτροφία, στα ενεργειακά φυτά και στον καπνό, καθώς και στις ειδικές καλλιέργειες.
Αναγκαίο ίσως είναι ένα ξέσπασμα εθνικής ανάτασης, όπως τόνισε και ο Πρόεδρος του σωματείου κ. Θεόφιλος Παπαδόπουλος που θα στηρίζεται στην επιστροφή στην ύπαιθρο, στην πραγματική αγάπη προς την πατρίδα, στην έλλειψη υλικής εξάρτησης, στην Παιδεία, στις αξίες της οικογένειας, στην ελληνορθόδοξη παράδοση και στη σωστή εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας.
Υπάρχει ελπίδα…
Τέλος όπως επεσήμανε ο δικηγόρος κ. Σεργκενλίδης: «η οικονομική και κοινωνική κρίση που γεννήθηκε σήμερα αποτελεί το αναπόφευκτο αποτέλεσμα μιας κρίσης πνευματικής που γονιμοποιήθηκε χθες. Και είναι αυτή η πνευματική κρίση που μας οδηγεί στη διαφθορά, δηλαδή στην απαξίωση, περιφρόνηση και παραβίαση των ηθικών αρχών και κανόνων που μας κληροδοτήθηκαν από τις παλαιότερες γενιές και εμείς απορρίψαμε. Μιλάω για το φιλότιμο, την εντιμότητα, την εργατικότητα, την ειλικρίνεια, την αλληλεγγύη, την ευγένεια. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει χαθεί η ελπίδα. Άλλωστε ας μη λησμονούμε ότι η ελπίδα φωλιάζει πάντα εκεί που ενυπάρχει η απογοήτευση και η δυστυχία. Και η ελπίδα είναι η κινητήριος δύναμη για την παραγωγή ιδεών και την ολοκλήρωση πράξεων.
Ωστόσο θα πρέπει βέβαια να συνειδητοποιηθεί από όλους ότι η ελπίδα δεν αποτελεί την πανάκεια για την επίλυση των προβλημάτων και καταστάσεων. Εκείνο που προέχει πάντοτε είναι η δράση, είτε ατομικά, είτε συλλογικά. Πρόκειται για ανευθυνότητα να εναποθέτει κανείς με τρόπο αόριστο τις ελπίδες του σε μια μελλοντική βελτίωση, όταν από αδιαφορία ή από αδράνεια αποστασιοποιείται από την πράξη και τη δράση».
Μαριάννα Ξανθοπούλου
mxanthopoulou@empros.gr