Κοινοτικά κονδύλια 4 δισ. ευρώ στην Ελλάδα για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας
Λίγο μετά την ανακοίνωση του πακέτου στήριξης για την ακρίβεια από τον πρωθυπουργό και την εξειδίκευση από τους αρμόδιους υπουργούς, ο υπουργός Οικονομικών σε συνέντευξή του χαρακτήρισε το πακέτο των μέτρων στήριξης που ανακοινώθηκε ως “δημοσιονομικά πιο ρεαλιστικό και κοινωνικά πιο δίκαιο”. “Κρατάμε “καύσιμα” και για το μέλλον, γιατί υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα. Θα βοηθάμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και θα κρατάμε εφόδια για το μέλλον”, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ερωτηθείς εάν θα υπάρξουν περαιτέρω μέτρα στήριξης και μετά το τρίμηνο.
Παράλληλα, πηγές της Ε.Ε. αποκαλύπτουν πως θα διατεθούν περίπου 4 δισ. ευρώ στη χώρα μας από το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας. Με τα χρήματα αυτά θα χρηματοδοτούνται δράσεις για την ενίσχυση των πιο ευάλωτων ομάδων, που μπορεί να περιλαμβάνουν επιδοτήσεις για ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων, εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αλλά και προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο κ. Σταϊκούρας στη συνέντευξή του, απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης ότι θα έπρεπε να ήταν μεγαλύτερο το πακέτο, ανέφερε πως “είναι αυτά που μπορούμε να δώσουμε. Κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε με βάση τον δημοσιονομικό χώρο και με κοινωνική στόχευση στους ευάλωτους. Προτεραιότητα είναι να στηρίξουμε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη και όχι οριζόντια όλους”.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, εάν δαπανηθούν κονδύλια από τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας (σήμερα ύψους 39,5 δισ. ευρώ), διευρύνεται το δημοσιονομικό έλλειμμα που θα πρέπει να καλυφθεί με δανεισμό από τις αγορές. “Εάν βγούμε να δανειστούμε, θα δανειστούμε με μεγαλύτερο επιτόκιο, που θα επιβαρύνει τον φορολογούμενο”, είπε.
Ο υπουργός παρέθεσε στοιχεία της ΑΑΔΕ, με βάση τα οποία υπάρχουν στην Ελλάδα 4,8 εκατ. αυτοκίνητα που ανήκουν σε 3,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες. Η επιδότηση των καυσίμων, είπε, καλύπτει 3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ή το 86% του συνόλου. Διευκρίνισε δε, ότι εάν σε μια οικογένεια υπάρχουν δύο αυτοκίνητα, η επιδότηση (υπό την αίρεση του εισοδηματικού ορίου των 30.000 ευρώ) θα δοθεί και στα δύο αρκεί να είναι σε διαφορετικά ονόματα.
Τέλος, σχετικά με την προθεσμία για την εφάπαξ αποπληρωμή των δανείων της “επιστρεπτέας προκαταβολής” με έκπτωση 15%, ανέφερε ότι μετά και την αύξηση των δόσεων σε 96 από 60, η συγκεκριμένη προθεσμία παρατείνεται από τα τέλη Μαρτίου στα τέλη Μαΐου. Λέγοντας, παράλληλα, ότι από τα 8,3 δισ. ευρώ που δόθηκαν συνολικά ως κρατικά δάνεια στους επτά κύκλους των “επιστρεπτέων προκαταβολών”, το υπουργείο προσδοκά να εισπράξει 2,3 δισ. ευρώ και τα 6 δισ. ευρώ δεν θα επιστραφούν.
Πώς θα διατεθούν τα 4 δισ. ευρώ για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας
Η Ελλάδα περιλαμβάνεται στην πεντάδα των χωρών με τις υψηλότερες αναμενόμενες εισροές από το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, καθώς τα κονδύλια που πρόκειται να λάβει κατά την περίοδο 2025-2032 είναι τριπλάσια σε σχέση με αυτά που αναλογούν με βάση τις εκπομπές από τα κτίρια και τις μεταφορές.
Τα κονδύλια θα διατεθούν για την στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, τους χρήστες των μεταφορών και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις που επηρεάζονται από τα νέα μέτρα. Περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στήριξη επενδύσεων για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και των ανακαινίσεων κτηρίων, την καθαρή θέρμανση και ψύξη και την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κατά τρόπο που να μπορεί να μειώσει με βιώσιμο τρόπο τόσο τις εκπομπές CO2 όσο και τους λογαριασμούς ενέργειας για τα ευάλωτα νοικοκυριά και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Το ταμείο θα χρηματοδοτήσει επίσης την αγορά οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ενώ όπου χρειάζεται θα μπορεί να παρέχει και άμεση εισοδηματική στήριξη.